Wprowadzenie do SEO – od czego zacząć myślenie o optymalizacji?

Wprowadzenie do SEO – od czego zacząć myślenie o optymalizacji?

Bezpłatna konsultacja

Prowadzenie strony internetowej we współczesnych czasach to nie lada wyzwanie. Codziennie powstające treści, nowo zakładane strony, rosnąca konkurencja, a to i tak tylko wierzchołek góry lodowej. Zastanawiasz się czasem, gdzie w tym wszystkim miejsce dla Twojej strony? Pojawienie się w TOP10 to wymagające, długotrwałe zadanie, w którym pomoże Ci właśnie SEO. Brzmi to trochę skomplikowanie, prawda? Jednak nic bardziej mylnego! Dziś dowiesz się, czym jest optymalizacja pod kątem wyszukiwarek oraz o czym warto pamiętać, zanim będziesz planować strategię działań.

SEO vs. SEM

Search Engine Optimization to optymalizacja strony internetowej pod kątem wyszukiwarek obejmująca wszelkie działania polegające na budowaniu ruchu i poprawieniu widoczności samej strony. Jest to połączenie praktyki IT (web development, front-end, back-end) z marketingową (content writing, targetowanie, PR).

Search Engine Marketing to zaś działania promocyjne wspomagające pozycjonowanie. Można powiedzieć, że SEM stanowi syntezę SEO oraz PPC, czyli z jednej strony organiczne, darmowe wyniki wyszukiwania, z drugiej zaś płatne reklamy. Mówiąc obrazowo, SEM to wszystkie wyniki wyszukiwania oznaczone hasłem „Reklama”, zaś SEO to wszystkie pozostałe.

White Hat SEO vs. Black Hat SEO

Teraz, skoro już wiesz, czym w teorii jest SEO, poznaj jego dwa typy. Pierwszy to White Hat SEO, drugi zaś – zabroniony – Black Hat SEO. W obu przypadkach celem jest zwiększenie widoczności w wyszukiwarkach, ale niektóre drogi na skróty mogą nas wiele kosztować. O co chodzi?

White Hat SEO to działania zgodne z wytycznymi wyszukiwarek, podążanie za zasadami jest procesem długotrwałym, jednak zapewnia bezpieczeństwo i wysoką jakość naszej strony. Są to działania on-site, takie jak:

  • tworzenie oryginalnych treści o wysokiej jakości,
  • optymalizacja strony i treści (nagłówki, akapity, infrastruktura strony),
  • optymalizacja meta tagów i adresów URL,
  • naturalny link building,
  • sięganie do UX,
  • responsywność strony,
  • wysokie podstawowe wskaźniki internetowe (Core Web Vitals).

Działania te należy uzupełnić strategią off-site, czyli wszelkiego rodzaju linkowaniem zewnętrznym oraz aktywnością w mediach społecznościowych, blogach.

Black Hat SEO, jak można się domyślić, działa zupełnie odwrotnie. Dostajemy szybkie efekty, niskim kosztem. Jednak ściągają one na nas bany i filtry Google. Kary mogą być naprawdę poważne, od zawieszenia strony na kilka miesięcy po jej całkowite wyrzucenie z SERP. Działania on-site w tym przypadku to:

  • ukrywanie treści (używanie białego tekstu na białym tle, lokalizowanie tekstu za obrazem, ustawienie rozmiaru czcionki na zero),
  • zduplikowany, niskiej jakości content,
  • nadużywanie słów kluczowych, które zaburzają naturalny odbiór treści,
  • maskowanie treści, czyli tzw. cloaking (stworzenie dwóch wersji strony, jednej dla użytkownika, drugiej dla robotów wyszukiwarek).

Działania off-page również przyczyniają się do oceny naszej strony oraz nałożenia na nią ewentualnych kar, najpoważniejsze przypadki to:

  • SWL, czyli system wymiany linków,
  • przekierowania 301 z przechwyconych domen,
  • tworzenie treści niskiej jakości,
  • hackowanie stron.

Algorytmy Google

Wyszukiwarka Google jest najpopularniejszą spośród innych tego typu. Generuje ona aż 93% zapytań w obrębie całej sieci internetowej. Z uwagi na jej popularność warto wiedzieć, z jakich algorytmów korzysta, ponieważ mają one niebagatelny wpływ na SEO.

  • PageRank – algorytm indeksujący stronę pod względem jakości. Sprawdza on odpowiedniość linków prowadzących na stronę.
  • Panda – algorytm ten ocenia strony pod kątem treści. Chodzi o jej autentyczność, niepowtarzalność. Te, które duplikują treści lub popełniają plagiat, są karane.
  • Pingwin – w tym przypadku chodzi o przeciwdziałanie nieetycznym formom marketingu oraz walkę ze spamem. Algorytm ten znajdzie wszystkie techniki Black Hat SEO.
  • Koliber – analizuje on zawartość sieci pod kątem zapytań użytkowników i dobiera strony do intencji. Celem jest jak najwyższy poziom user experience.
  • Gołąb – algorytm ten zajmuje się geolokalizacją. Łączy ze sobą wyniki wyszukiwania z mapami Google.

Narzędzia SEO

Aby móc zbudować stół, potrzebne będą nam narzędzia. Tak samo jest w przypadku optymalizacji, należy poznać swoje narzędzia. A jest ich naprawdę pełen wachlarz. Warto więc ułatwić sobie pracę, aby zaoszczędzić czas oraz finanse. Poniżej kilka wybranych, najbardziej popularnych narzędzi.

Darmowe narzędzia:

  • Google Search Console,
  • Google Analytics,
  • Google Keyword Planner,
  • Screaming Frog.

Płatne narzędzia:

  • Senuto,
  • Ahrefs,
  • Semstorm,
  • SurferSEO.

Audyt SEO

Jest to rozwiązanie zalecane dla nowo powstałych stron oraz tych długo już funkcjonujących w sieci. Pierwszy krok przed pozycjonowaniem, który pozwoli Ci na obiektywną ocenę poziomu Twojej witryny. Z jego pomocą ustalisz zarówno te mocne, jak i słabsze aspekty strony wymagające naprawy. Wraz z audytem otrzymasz więc „listę do zrobienia”. Z takim przepisem można przystępować do dalszych działań rozwijających platformę.

SEO On-Page oraz Off-Page

Kolejnym krokiem jest ustalenie strategii dla działań w obrębie samej strony internetowej (on-page), jak również poza nią (off-page). Należy zadbać o oba aspekty, aby SEO mogło przynieść widoczne skutki.

On-Page:

  • ustalenie grupy docelowej odbiorców,
  • stworzenie bazy słów i fraz kluczowych,
  • zastosowanie meta tagów (tagów tytułowych i opisów meta),
  • optymalizacja treści o wysokiej i niepowtarzalnej jakości,
  • przyjazny adres URL,
  • sitemap.xml,
  • przyjazny interfejs (menu okruszkowe, kategorie, dane kontaktowe, itp.),
  • linkowanie wewnętrzne,
  • strona mobile-friendly,
  • podstawowe wskaźniki internetowe dot. prędkości (Core Web Vitals),
  • certyfikat bezpieczeństwa SSL.

Off-Page:

  • linkowanie zewnętrzne (katalogi, guest posting, komentarze, itp.),
  • wiek domeny,
  • anchor text,
  • social media.

Podsumowanie

Wiesz już, czym jest SEO w teorii oraz od czego zacząć myślenie o pozycjonowaniu. Pamiętaj, że droga na skróty nigdy nie popłaca, warto więc zaplanować spójną, długofalową strategię tworzenia marki w sieci. Jak wiesz, są to działania, które wykonujemy w obrębie naszej strony i poza nią – dla porównania dokładnie w ten sam sposób kreujemy nasz własny wizerunek w świecie. Znasz więc podstawowe narzędzia i zyskałeś listę „to do”, aby dalej poszerzać swoją wiedzę.

ZOBACZ RÓWNIEŻ
WYBRANE WPISY BLOGOWE

    Zastanawiasz się
    dlaczego Twoja strona
    NIE SPRZEDAJE?
    Umów się na bezpłatną konsultację SEO i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.
    Firma SXO
    Firma SXO
    OCEŃ TXT

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

    Darmowa konsultacja

      Zastanawiasz się
      dlaczego Twoja strona
      NIE SPRZEDAJE?
      Umów się na bezpłatną konsultację SEO i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.