W jaki sposób Google ocenia jakość strony internetowej?

Bezpłatna konsultacja

Wytyczne oceny jakości od Google spędzają sen z powiek wielu z nas. Dowiedz się więc, czym jest E-A-t oraz o czym pamiętać, tworząc content na stronie!

Search Quality Evaluator Guidelines (QG)

Google stworzył zestaw wytycznych, które mają być pomocą podczas oceny poziomu jakości danej strony. Mowa o takich elementach, jak:

  1. cel strony, czyli jakie potrzeby użytkowników ma ona za zadanie spełniać,
  2. algorytm E-AT,
  3. treść,
  4. informacje,
  5. reputacja,
  6. dostosowanie do urządzeń mobilnych.

Czym żywi się Google? Algorytm E-A-T

Tym, czego poszukują użytkownicy sieci, to treść. Wyszukiwarki przykładają wielką wagę do tego, jakie treści są publikowane, a także, czy dopasowują się one do zapytań internautów. Algorytm ten nie jest czynnikiem rankingowym, ale wpływa na rangę publikowanych materiałów oraz listę rankingową organicznych wyników wyszukiwania. W tym celu – dla ogólnej oceny zawartości witryny – najważniejsze są:

  • E (expertise) – eksperckość,
  • A (authoritativeness) – autorytet,
  • T (trustworthiness) – wiarygodność.

Wytyczne E-A-T nie mają większego znaczenia dla stron, które zajmują się publikowaniem obrazów. Jednak jeśli strona ma bezpośredni wpływ na życie użytkownika, jego zdrowie, finanse bądź bezpieczeństwo, to musi spełniać powyższe wymogi. Mowa wówczas o stronach YMYL, czyli “Your Money or Your Life”. Jeśli publikowane na nich informacje będą nieprawdziwe, możemy narazić się na wysoką karę od Google.

E – zostań ekspertem

Mowa tutaj o wysokim poziomie merytoryki bądź biegłości w danej dziedzinie. Bycie ekspertem oznacza więc wiedzę fachową, wymagającą pewnych kwalifikacji. Publikując treści na swojej stronie, warto zadbać w takim razie o:

  • dodanie linków do profili autorów w mediach społecznościowych,
  • dodanie źródeł informacji oraz bio autorów,
  • aktualizowanie treści.

A – zbuduj podstawy silnego autorytetu

W tym przypadku chodzi o reputację pośród innych ekspertów oraz twórców z branży. Jeśli jesteś cytowany i wspominany, oznacza to, że cieszysz się wysokim autorytetem. W tym przypadku:

  • postaraj się zdobyć recenzje/ referencje/ rekomendacje od innych ekspertów,
  • pozyskuj linki ze stron o wysokiej jakości,
  • sięgaj do niezależnych źródeł.

T – zdobądź zaufanie odbiorców

Aby dokończyć dzieło, brakuje Ci jeszcze zaufania. Internauci muszą czuć, że bierzesz odpowiedzialność za publikowane treści. Dodatkowo musisz zapewnić wszelkie niezbędne informacje kontaktowe, a w przypadku stron e-commerce o regulaminie, polityce zwrotów, pomocy technicznej, a nawet śledzeniu zamówienia. Przydatny w tym kontekście będzie również certyfikat bezpieczeństwa SSL, który ma za zadanie zabezpieczyć wrażliwe dane użytkowników podczas ich wysyłania. Ostatnim elementem jest zadbanie o możliwość dodawania recenzji i komentarzy. Stworzysz tym samym platformę do komunikacji oraz wymiany opinii, do których wielką wagę przywiązują współcześni odbiorcy.

Fundamenty jakości: treść

Google dzieli treść na stronie na zawartość główną oraz dodatkową. Obie są oceniane pod względem unikalności (czy nie występuje double content), długości, adekwatności tytułów i śródtytułów, poprawności językowej. Algorytmy wyszukiwarki oceniają również wartość merytoryczną, jeśli więc znajdą błędy, to Twoja pozycja rankingowa spadnie. Dodatkowo wykonują one analizę jakości redakcji – mowa tutaj o stylistyce oraz interpunkcji, wyjdą również na jaw nieuczciwe praktyki Black Hat SEO tj. upychanie słów kluczowych. Na końcu treść oceniana jest w porównaniu do innych, podobnych publikacji.

Pamiętaj, że całość musi odpowiadać intencji użytkowników. W tym miejscu z reguły pojawia się pytanie o długość tekstu. Nie ma na nie jednoznacznej odpowiedzi, ponieważ wszystko zależy od charakteru danej strony oraz grupy odbiorców.

Dłuższy tekst:

  • jest odpowiedni dla eksperta,
  • pozwala na szerszy opis,
  • jest wielowątkowy (możesz wykorzystać linki i przypisy),
  • wymaga więcej pracy,
  • należy go podzielić na fragmenty.

Krótszy tekst:

  • jest odpowiedni dla tekstów bieżących związanych z wydarzeniami,
  • sięga do najnowszych trendów,
  • wymaga mniej czasu,
  • jest bardziej przyjazny dla urządzeń mobilnych,
  • trudniej zawrzeć w nim słowa i frazy kluczowe w sposób naturalny.

Najważniejsze, aby zadbać o oryginalność oraz autorskie materiały. Chodzi o wyczerpanie wybranego tematu, aby odbiorca czuł satysfakcję ze zdobytej wiedzy. Aktualizuj więc swoje treści zgodnie z duchem Algorytmu Świeżości od Google.

Informacje dodatkowe dla QG

Pomijając już wspominane wcześniej informacje, warto zadbać o elementy urozmaicające Twoją stronę, aby zwiększyć poziom user experience. W tym kontekście możesz:

  • umieścić artykuły powiązane,
  • dodać materiały wizualne,
  • zoptymalizować boczny pasek strony (dodać linki do kanałów społecznościowych),
  • stworzyć intuicyjne menu,
  • w przypadku witryn e-commerce dodać artykuły proponowane i podobne.

Jeśli prowadzisz stronę YMYL, musisz zadbać o spójność umieszczanych informacji. Szczególnie cenione będzie dodanie zakładki „kontakt” bądź stworzenie platformy do obsługi użytkownika indywidualnego.

Czego w takim razie unikać?

  • Kopiowania treści z innych stron
  • Tworzenia treści o niskiej jakości
  • Linkowania z niezaufanych źródeł
  • Korzystania z automatycznych programów do tłumaczenia tekstów
  • Ukrywania treści
  • Stosowania clickbaitów

Podsumowanie

Treść jest kluczem do sukcesu. To właśnie ona stanowi najważniejszy punkt odniesienia podczas oceny jakości strony. W końcu każdy z użytkowników sięga do wyszukiwarki właśnie w poszukiwaniu informacji. Wiesz już, od czego zacząć optymalizację wpisów na swojej stronie. Jednak pamiętaj, apetyt rośnie w miarę jedzenia. Nie możesz zapomnieć o dalszych krokach, takich jak optymalizacja słów kluczowych, meta tagów, responsywność strony internetowej czy link building. Nie ma więc czasu do stracenia – do dzieła!

Skontaktuj się z nami już teraz jeśli chcesz dowiedzieć się więcej. Chętnie umówimy się z Tobą na bezpłatną konsultację i ustalimy szczegóły naszej współpracy. Odkryj skuteczną strategię SXO, a pomoże Ci w tym nasza agencja SXO!

ZOBACZ RÓWNIEŻ
WYBRANE WPISY BLOGOWE

    Zastanawiasz się
    dlaczego Twoja strona
    NIE SPRZEDAJE?
    Umów się na bezpłatną konsultację SEO i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.
    Firma SXO
    Firma SXO
    OCEŃ TXT
    Średnia ocen 5/5 - Liczba ocen: 7

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

    Darmowa konsultacja

      Zastanawiasz się
      dlaczego Twoja strona
      NIE SPRZEDAJE?
      Umów się na bezpłatną konsultację SEO i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.
      Rozpocznij chat
      Zamów rozmowę

        Chcesz poznać
        ofertę?
        Skontaktujemy się z Tobą w ciągu kilku minut! Jesteśmy dostępni w dni robocze w godzinach 9-15.
        Niestety aktualnie nasz konsultant nie jest dostępny. Skontaktujemy się z Tobą w godzinach otwarcia biura.
        Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez ICEA SPÓŁKA Z OGRANICZONĄ ODPOWIEDZIALNOŚCIĄ w celu nawiązania kontaktu. Więcej w Polityce prywatności.