U_X

Czym jest User Experience (UX)?

Darmowy audyt ux

    Zastanawiasz się
    dlaczego Twoja strona
    NIE SPRZEDAJE?
    Umów się na bezpłatną konsultację SEO i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.

    O UX obecnie bardzo często słyszy się w kontekście projektowania stron internetowych. Temat ten przerabiany jest na wiele różnych sposobów i omawiany z różnych perspektyw. Najważniejsza jest jednak perspektywa użytkownika, czyli odbiorcy danego produktu cyfrowego, bo to właśnie jego wrażeń dotyczy to zagadnienie.

    Optymalizacja pod kątem UX zorientowana jest na wrażenia i emocje, jakie towarzyszą użytkownikowi podczas korzystania ze strony internetowej, sklepu online, aplikacji lub innego podobnego produktu. Termin ten ma aktualnie ogromne znaczenie nie tylko ze względu na zmiany, jakie zaszły w marketingu pod kątem pozyskiwania klientów, ale również ze względu na pozycjonowanie strony czy nawet ogólne pozycjonowanie marki na rynku. Aby oferować odbiorcom dobrej jakości produkt, trzeba zainteresować się terminem UX i tym, jak ten produkt zoptymalizować pod kątem wrażeń użytkownika.

    Czym dokładnie jest UX i jak powinien wyglądać serwis internetowy, aby odpowiadać na potrzeby odbiorcy? Sprawdź poniżej.

    Co to jest UX

    Dbanie o potrzeby odbiorców nie jest koncepcją, która pojawiła się niedawno. Marketing zawsze skupiał się na tym, czego chcą potencjalni klienci i pod tym kątem tworzono produkty. Można powiedzieć, że wrażenia użytkownika miały znaczenie już wiele lat temu. Jednak w kontekście interakcji człowieka z komputerem termin ten pojawił się pierwszy raz w latach 70. ubiegłego wieku. Wtedy głównym założeniem projektowania komputerów było to, aby odzwierciedlały one logikę człowieka, a nie maszyny. Współczesne rozumienie terminu UX ma wiele wspólnego z historią – istotne jest przede wszystkim to, czego doświadcza odbiorca, jednak obecnie pojęcie obejmuje znacznie szerszy zakres.

    Rozwiń

    UX – o czym trzeba pamiętać?

    User Experience to pojęcie bardzo szerokie, a jego składowe będą się różniły w zależności od rodzaju serwisu i potrzeb potencjalnych odbiorców. Strategia projektowania strony pod kątem wrażeń użytkownika nigdy nie będzie wyglądała tak samo, jednak istnieją pewne kwestie, o których trzeba pamiętać w każdych okolicznościach.

    Rozwiń

    Dlaczego UX jest tak ważne?

    User Experience to obecnie podstawa działań marketingowych w internecie. Bez dbałości o doświadczenia użytkownika nie można liczyć na sukces. To właśnie wrażenia odbiorcy po wejściu na stronę decydują o tym, jaka będzie jego reakcja. Czy wykona on zadanie, które zamierzał? Czy przyczyni się do wzrostu współczynnika konwersji? Czy wejdzie w głębszą interakcję z serwisem? Czy odwiedzi go ponownie? O tym wszystkim zdecydują jego wrażenia, czyli UX.

    Rozwiń

    W czym pomoże UX na stronie?

    Najprościej mówiąc, UX w serwisie internetowym decyduje o tym, czy firma osiągnie sukces na rynku, czy też nie. Projektowanie zorientowane na potrzeby użytkownika ma realny wpływ na wyniki sprzedażowe przedsiębiorstwa, zarówno w e-commerce, jak i w przypadku biznesów stacjonarnych, które w sieci wyłącznie reklamują swoją działalność. A jakie konkretnie korzyści niesie za sobą strategia UX?

    Rozwiń

    Czy UX ma wpływ na pozycję strony w organicznych wynikach wyszukiwania?

    Z Google w Polsce korzysta ponad 95% wszystkich użytkowników internetu, przez co jest ona liderem, który zostawia daleko w tyle inne wyszukiwarki. Dlatego o UX i pozycjonowaniu praktycznie zawsze mówi się właśnie w kontekście Google. Zatem czy wrażenia użytkownika wpływają na pozycję strony w organicznych wynikach dostarczanych przez tę wyszukiwarkę?

    Rozwiń

    UX a współczynnik konwersji

    Każdy serwis internetowy został stworzony w jakimś celu. W przypadku sklepów internetowych głównym celem będzie oczywiście finalizowanie transakcji. Natomiast zwykła strona firmowa może być narzędziem do pozyskiwania leadów sprzedażowych lub generowania zapytań od klientów. Współczynnik konwersji związany jest przede wszystkim z zadaniami, jakie spełniać ma serwis internetowy. Jaki ma to związek z UX?

    Rozwiń

    User Experience a wymagania wyszukiwarki Google

    Przedstawiciele firmy Google w ostatnim czasie często podkreślają, że optymalizacja strony pod kątem UX ma coraz większe znaczenie dla pozycji w rankingu i ogólnego sukcesu serwisu w wyszukiwarce. Dowodem na to, że wrażenia użytkownika mają dla Google ogromne znaczenie są zmiany w wymaganiach wyszukiwarki, które pojawiły się w ciągu ostatnich kilku lat. Firma wprowadza coraz więcej aktualizacji w algorytmach, które dotyczą właśnie User Experience. Nie można jednak zapominać, że dbałość o potrzeby użytkownika nie jest nową koncepcją wyszukiwarki. Już wiele lat temu powstały algorytmy, dzięki którym z organicznych wyników wyszukiwania zniknęły bezwartościowe serwisy.

    Rozwiń

    Czym charakteryzuje się strona zoptymalizowana pod kątem UX?

    W strategii UX najważniejszy jest użytkownik, dlatego strona zoptymalizowana pod tym kątem powinna być dopasowana przede wszystkim do jego potrzeb. A jakie potrzeby ma użytkownik? To zależy. Każda grupa potencjalnych odbiorców ma inne cechy, oczekiwania, zachowania i przyzwyczajenia. Dlatego strategia optymalizacji strony pod kątem wrażeń użytkownika powinna być poprzedzona szczegółową analizą grupy docelowej. Z tego też względu każdy serwis internetowy zawiera nieco inne rozwiązania, jednak istnieje 7 uniwersalnych zasad, którymi kieruje się większość UX designerów.

    Rozwiń

    Badanie UX – na czym polega?

    Każda wdrażana strategia wymaga odpowiedniego planu i poznania grupy docelowej. Nie inaczej jest w przypadku optymalizacji produktu cyfrowego pod kątem UX. Bez poznania potrzeb użytkowników i przeanalizowania skuteczności dotychczas stosowanych rozwiązań trudno byłoby stworzyć serwis internetowy, który będzie użyteczny, funkcjonalny, intuicyjny i atrakcyjny wizualnie, a tym samym będzie generował konwersje i pomagał realizować inne cele przedsiębiorstwa. Wdrażanie niezaplanowanych działań na ślepo prawdopodobnie skończyłoby się niepotrzebnym przepaleniem środków.

    Rozwiń

    Metody przeprowadzania badania UX

    Istnieje wiele metod i rodzajów badań UX. To, z jakich korzysta specjalista podczas swojej pracy zależy przede wszystkim od etapu, na jakim badania są wykonywane. Chodzi o to, czy strona będzie dopiero projektowana (czyli tworzona od podstaw), czy istnieje już w sieci od jakiegoś czasu, ale nie przynosi efektów. Oprócz tego ważne są cele właściciela witryny, a także jego obserwacje – być może największym problemem jest np. porzucanie koszyka w trakcie zakupów. Badanie UX pozwala wykryć przyczynę problemów. Jednak aby cały proces był skuteczny, analiza strony i zachowań użytkowników musi zostać poprzedzona szczegółowym wywiadem z właścicielem serwisu.

    Rozwiń

    Błędy UX na stronie WWW

    Błędów i nieprawidłowości, które negatywnie wpływają na UX serwisu internetowego może być mnóstwo. Warto pamiętać, że to, co sprawdza się na jednej stronie będzie zatrzymywało konwersje na innej. Wiele zależy od grupy docelowej, rodzaju serwisu oraz potrzeb firmy. Istnieją jednak błędy, których należy unikać niezależnie od wszystkich wymienionych czynników, niestety bardzo często wykrywane są podczas badania UX.

    Rozwiń

    Błędy UX w sklepie internetowym

    Sklep internetowy to również strona WWW, dlatego wszystkie wymienione w poprzedniej sekcji błędy dotyczą również e-commerce. Jednak z racji tego, że sklep online jest znacznie obszerniejszym i bardziej wymagającym serwisem, który spełnia więcej funkcji, podczas jego projektowania można popełnić więcej błędów UX. Do najczęściej popełnianych należą:

    Rozwiń

    Optymalizacja strony pod kątem UX – jak powinna wyglądać?

    Stworzenie skutecznego serwisu internetowego, zoptymalizowanego pod kątem User Experience to długa i kręta droga, która składa się z wielu etapów. Nie zawsze jest to realizacja ściśle określonego schematu, ponieważ wiele zależy od tego, od jakiego etapu swoją pracę zaczyna ekspert od UX. Inaczej proces będzie wyglądał, jeśli serwis internetowy istnieje już od jakiegoś czasu w sieci, a inaczej gdy projekt strony dopiero jest przygotowywany. Poniżej przedstawione zostały elementy, które powinny występować niezależnie od indywidualnego podejścia.

    Rozwiń

    UX – czy pierwsze wrażenie ma największe znaczenie?

    UX to szerokie pojęcie, które obejmuje wiele różnych aspektów, jednak bardzo często w kontekście doświadczeń użytkownika mówi się o pierwszym wrażeniu. Czy naprawdę ma ono tak duży wpływ na sukces produktu cyfrowego? Warto przede wszystkim zrozumieć, czym jest efekt pierwszego wrażenia. Otóż polega on na tym, że człowiek wyrabia sobie zdanie na temat nowo poznanej osoby (lub produktu) na podstawie bodźców odczuwanych przez pierwsze kilka sekund przy jej poznaniu. Sygnały, które w tym momencie docierają do mózgu, tworzą pierwszą opinię, uprzedzenia, oczekiwania, przekonania i wyobrażenia. Te natomiast mają wpływ na odbieranie poznanej osoby. Dokładnie tak samo wygląda to w przypadku pierwszej wizyty na stronie internetowej, dlatego efekt pierwszego wrażenia dotyczy również User Experience.

    Rozwiń

    Czy optymalizacja pod kątem UX jest dla każdego?

    Projektowanie strategii UX to długotrwały proces, na który właściciel strony musi poświęcić niemałe pieniądze. Dlatego niektórzy przedsiębiorcy zastanawiają się, czy inwestowanie w działania UX designera są właściwie konieczne, czy można ten krok pominąć. Jak to wygląda w rzeczywistości? Czy istnieją sytuacje, gdy projektowanie wrażeń użytkownika nie jest potrzebne?

    Rozwiń

    Czy można samemu zoptymalizować stronę pod kątem UX?

    Optymalizacja strony pod kątem wrażeń użytkownika to spore wyzwanie. Trzeba zadbać o wszystkie obszary i elementy, które mogą wpływać na doświadczenia odwiedzających i na ich decyzje – a w serwisie internetowym może być ich sporo. UX na stronie to tak naprawdę być albo nie być dla biznesu. Jeśli serwis nie będzie odpowiadał na potrzeby użytkowników, negatywnie odbije się to na konwersji i na zyskach firmy. Czy tak ważne zadanie można wykonać bez pomocy specjalisty?

    Rozwiń
    OCEŃ TXT

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

    Darmowa konsultacja

      Zastanawiasz się
      dlaczego Twoja strona
      NIE SPRZEDAJE?
      Umów się na bezpłatną konsultację SEO i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.