UX Writing – co to jest?

UX Writing – co to jest?

Bezpłatna konsultacja

Konkurencyjność obszaru Internetu rośnie z dnia na dzień. Niegdyś skuteczne metody, obecnie nie przynoszą już satysfakcjonujących wyników. Przedsiębiorcy coraz częściej decydują się więc na wykorzystanie innowacyjnych narzędzi i technik marketingowych, mając na celu zwiększenie sprzedaży oraz pozyskanie nowych klientów. Jedną z takich metod jest UX Writing. Na czym polega ta koncepcja i dlaczego warto zastosować ją w swojej strategii? Sprawdźmy!

Na czym polega UX Writing?

Aby lepiej zrozumieć, czym jest UX Writing, warto na wstępie przyjrzeć się idei User Experience. UX to zestaw doświadczeń użytkowników, jakie towarzyszą im podczas korzystania ze strony internetowej, aplikacji mobilnej czy witryny e-commerce. Na wrażenia odbiorców wpływ ma wiele różnorodnych czynników, takich jak:

  • szybkość ładowania strony;
  • dostosowanie witryny do wymagań urządzeń mobilnych;
  • kolorystyka i układ treści;
  • struktura metadanych;
  • intuicyjność nawigacji;
  • widoczność przycisków CTA;
  • jakość plików multimedialnych.

Dbając o te aspekty, projektanci stron internetowych mają pewność, że ich zawartość spotka się z aprobatą grupy docelowych odbiorców, którzy chętniej będą decydować się wówczas na dokonywanie konwersji.

W kontekście User Experience UX Writing to nic innego, jak projektowanie treści w taki sposób, aby były przydatne i użyteczne z punktu widzenia osób korzystających ze strony internetowej czy aplikacji. Zadaniem projektanta jest wówczas dostosowanie contentu do oczekiwań grupy docelowej oraz umożliwienie użytkownikom bezproblemowego poruszania się po serwisie. UX Writing można zatem określić mianem tworzenia treści z myślą o kliencie i jego potrzebach.

Copywriter vs. UX Writer – jakie są różnice?

Copywriter to osoba zajmująca się tworzeniem różnorodnych treści, w głównej mierze wykorzystywanych w sferze digital marketingu. Zadaniem UX Writera jest jednak projektowanie contentu, który ułatwia użytkownikom korzystanie z serwisu oraz korzystnie wpływa na jego wydajność.

Różnica między tymi specjalizacjami polega ponadto na charakterze publikacji. Podczas gdy copywriter tworzy treści marketingowo-sprzedażowe, UX Writer stawia na artykuły informacyjno-funkcyjne. Ich zadaniem nie jest zachęcenie klienta do podjęcia określonego działania, a ułatwienie mu realizacji wszelkich procesów zachodzących w witrynie.

Co więcej, osoba tworząca treści pod kątem UX szczególną wagę przykłada do struktury treści, dbając o aspekty, takie jak podział na akapity, wypunktowania, listy czy ogólna prezencja artykułu.

Jak pisać treści pod kątem UX?

UX Writing to bardzo ważny proces, od którego realizacji zależy skuteczność działań marketingowych, a nierzadko również wysokość sprzedaży. Warto więc zapoznać się z kilkoma ważnymi zasadami, dzięki którym każdy tekst na stronie internetowej poprawi jej użyteczność.

  1. Tworząc treści pod kątem UX, najważniejsze jest uwzględnienie potrzeb i oczekiwań grupy docelowych odbiorców. Warto więc przeprowadzić dokładne badania oraz zidentyfikować najistotniejsze wymagania użytkowników.
  2. Każdy tekst stworzony przez UX Writera musi być użyteczny. Oznacza to, że wszelkie treści na stronie powinny zawierać istotne dla odbiorcy informacje, dzięki którym korzystanie z serwisu jest całkowicie bezproblemowe.
  3. Publikując użyteczne treści, trzeba też pamiętać o czytelnej strukturze contentu. Czytelność, zwięzłość i spójność to czynniki, którymi wyróżniać powinien się każdy tekst w myśli UX Writingu.
  4. Treści na stronie powinny być zgodne z wizerunkiem marki i charakterystyką branży. Warto więc postawić na jednolity przekaz, wybierając jeden, skuteczny ton, nawiązujący do działalności firmy.
  5. Kreatywność to cecha, którą wyróżniać powinien się każdy UX Writer. Oryginalne, ciekawe wpisy z pewnością spotkają się bowiem z większym zainteresowaniem niż standardowe teksty informacyjne.

Mimo że UX Writing nie należy do najłatwiejszych działań, wykorzystując powyższe wskazówki, opracowanie przydatnych treści informacyjnych na stronie internetowej nie powinno sprawiać problemów nawet początkującym w świecie optymalizacji pod kątem User Experience.

Dlaczego warto wykorzystać UX Writing?

UX Writing powinien być nieodłącznym elementem strategii każdej firmy działającej w Internecie. Dlaczego? Opracowanie użytecznych treści niesie za sobą wiele korzyści usprawniających rozwój biznesu i gwarantujących lepsze wyniki sprzedażowe. Oto kilka najważniejszych zalet tej koncepcji:

  • budowanie pozytywnych relacji między użytkownikiem a produktem;
  • poprawa doświadczeń użytkowników, co ma bezpośredni wpływ na ich zaangażowanie;
  • lepsze wyniki sprzedażowe wynikające z prawidłowej funkcjonalności serwisu;
  • brak problemów z poruszaniem się w witrynie i dokonywaniem konwersji, dzięki czemu efektywność działań sprzedażowych nieustannie wzrasta.

Wraz z rozwojem nowoczesnych technologii i postępem w środowisku internetowym rośnie również znaczenie UX Writingu. Usatysfakcjonowani funkcjonalnością treści konsumenci są bowiem bardziej skłonni do konwersji. Ważne jest zatem, aby publikować użyteczne wpisy, które nie tylko poprawią komfort korzystania z witryny, ale też ograniczą ryzyko ewentualnych niepowodzeń do absolutnego minimum.

Podsumowanie

Mimo że UX Writing wydawać się może dość wymagającym i czasochłonnym przedsięwzięciem, publikacja na stronie internetowej użytecznych treści niesie za sobą korzyści, jakich nie zagwarantuje żadna inna koncepcja. Warto więc przeprowadzić dokładne badania mające na celu identyfikację potrzeb docelowych odbiorców oraz tworzyć teksty, które maksymalnie poprawią funkcjonalność serwisu. Decydując się na ten proces, trzeba jednak pamiętać, że wymagania współczesnych użytkowników nieustannie rosną. Okazać się więc może, że content informacyjny wymagać będzie regularnych modyfikacji, aby jego skuteczność utrzymywała się na satysfakcjonującym poziomie. Niemniej jednak wykorzystanie potencjału UX Writingu to inwestycja, która przyniosła sukces wielu współczesnym firmom, dlatego warto zdecydować się na jej realizację.

ZOBACZ RÓWNIEŻ
WYBRANE WPISY BLOGOWE

    Zastanawiasz się
    dlaczego Twoja strona
    NIE SPRZEDAJE?
    Umów się na bezpłatną konsultację SEO i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.
    Firma SXO
    Firma SXO
    OCEŃ TXT

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

    Darmowa konsultacja

      Zastanawiasz się
      dlaczego Twoja strona
      NIE SPRZEDAJE?
      Umów się na bezpłatną konsultację SEO i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.
      Rozpocznij chat
      Zamów rozmowę

        Chcesz poznać
        ofertę?
        Skontaktujemy się z Tobą w ciągu kilku minut! Jesteśmy dostępni w dni robocze w godzinach 9-15.
        Niestety aktualnie nasz konsultant nie jest dostępny. Skontaktujemy się z Tobą w godzinach otwarcia biura.
        Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez ICEA SPÓŁKA Z OGRANICZONĄ ODPOWIEDZIALNOŚCIĄ w celu nawiązania kontaktu. Więcej w Polityce prywatności.