UX Research – co to jest?

UX Research – co to jest?

Bezpłatna konsultacja

Budowanie obecności marki w sieci nie należy do najłatwiejszych zadań. Przedsiębiorcy coraz częściej koncentrują się więc na szczegółach swoich biznesów online. Jednym z elementów pozwalających wyróżnić się na tle branżowych rywali jest projekt strony internetowej, który w wielu przypadkach okazać się może kluczem do sukcesu. Aby jednak opracować witrynę spełniającą oczekiwania potencjalnych klientów, konieczne jest przeprowadzenie dokładnych badań rynku i analiz zachowań konsumenckich. Czym zatem jest UX Research i co warto wiedzieć o tym procesie? Przyjrzyjmy się temu bliżej!

UX Research – o co w tym chodzi?

Aby uzyskać odpowiedź na to pytanie, należy na wstępie przyjrzeć się definicji User Experience (UX). Mowa tu o wszelkich doświadczeniach, jakie towarzyszą osobie podczas użytkowania strony internetowej. Wrażenia odbiorców to bardzo ważny element, który ma bezpośredni wpływ na ich decyzje zakupowe. Warto więc zadbać o prawidłowe funkcjonowanie witryny oraz dopasować poszczególne rozwiązania do potrzeb i oczekiwań potencjalnych klientów. W tym miejscu pojawia się właśnie UX Research.

User Experience Research jest elementem UX Design, czyli procesu projektowania doświadczeń użytkownika. Każdemu projektantowi zależy, aby opracowany przez niego produkt cyfrowy cieszył się zainteresowaniem grupy docelowych odbiorców. Wynika to nie tylko z faktu rosnących możliwości dochodowych, ale też rozszerzania świadomości marki na wielu innych obszarach w sieci, co zapewnia stały rozwój firmy. W procesie tworzenia stron internetowych, aplikacji czy witryn e-commerce konieczne jest więc uwzględnienie najważniejszych wymagań użytkowników. Aby to zrobić, twórcy przeprowadzają dokładne badania oraz gromadzą dane określające typowego klienta marki. UX Research jest więc procesem pozyskiwania informacji na temat grupy docelowych odbiorców, które są następnie wykorzystywane podczas tworzenia produktu cyfrowego.

Dlaczego warto przeprowadzić UX Research?

Jak już wspomniano, UX Research to niezwykle ważny proces, który umożliwia optymalizację witryny pod kątem potrzeb i oczekiwań docelowych odbiorców. Witryna spełniająca wymagania potencjalnych klientów ma znacznie większe szanse na sukces, gdyż w przypadku usatysfakcjonowanego produktem użytkownika skłonność do konwersji jest znacznie większa. Oto kilka najważniejszych korzyści wynikających z dokładnych badań oczekiwań odbiorców.

Dokładna persona klienta

Szczegółowo określona persona klienta to obraz reprezentanta grupy docelowej, umożliwiający trafne dostosowanie oferty oraz działań marketingowych do wymagań potencjalnych nabywców. UX Research to świetny sposób na zgromadzenie najważniejszych informacji o konsumentach, dzięki którym nakreślenie obrazu typowego klienta nie powinno sprawiać żadnych problemów.

Optymalizacja witryny

Dzięki UX Research projektanci są w stanie maksymalnie udoskonalić zawartość strony internetowej, dopasowując ją do potrzeb i oczekiwań grupy docelowej. Znając najważniejsze wymogi potencjalnych nabywców, ryzyko popełnienia ewentualnych błędów ograniczone jest do absolutnego minimum, a witryna cieszy się stale rosnącą popularnością w branży.

Likwidacja błędów

Prowadząc dokładne badania użytkowników, projektant jest w stanie zidentyfikować wszelkie trudności, jakie odbiorcy napotykają podczas korzystania z aplikacji czy strony internetowej. Dzięki UX Research możliwe jest wykrycie błędów, takich jak mało intuicyjna nawigacja, nieczytelne treści, słabo widoczne przyciski Call to Action czy ewentualne problemy w procesie zakupowym. Szybkie rozpoznanie wszelkich tego typu nieprawidłowości oraz ich optymalizacja nie tylko korzystnie wpływają na wyniki sprzedażowe, ale też wzmacniają autorytet marki i zwiększają zaufanie użytkowników, co przekłada się na wydajność biznesu online.

UX Research – popularne metody badawcze

Istnieje wiele skutecznych sposobów na analizę wymagań użytkowników. Najważniejszym aspektem, o którym należy pamiętać, przeprowadzając UX Research, jest jednak wybór właściwej grupy badawczej. Tylko analiza czynników charakteryzujących potencjalnych klientów może zapewnić przydatne, miarodajne wyniki, umożliwiające skuteczną optymalizację strony internetowej. Jakie metody zatem wybrać, aby uzyskać wiarygodne dane?

Wywiady pogłębione

Wywiad pogłębiony to sposób badania UX, który polega na rozmowie między osobą przeprowadzającą analizę, a badanym. Konwersacja skupia się wówczas na elementach istotnych dla tematyki researchu, stąd też metoda nazywana jest wywiadem pogłębionym. Jego celem jest uzyskanie szczegółowych informacji na temat przyzwyczajeń konsumentów oraz ich typowych zachowań związanych z użytkowaniem produktu.

Grupy fokusowe

Grupy fokusowe to kolejny sposób badania potrzeb i oczekiwań użytkowników, przypominający wywiady pogłębione, z tą różnicą, że analiza przeprowadzana jest w formie rozmowy z wyszczególnioną grupą badanych. Zaletą tej metody jest możliwość uzyskania danych, jakie trudno byłoby zgromadzić podczas indywidualnych konwersacji. Respondenci podejmują bowiem tematy, na które nie zwróciliby uwagi, będąc osobno. Co więcej, grupy fokusowe zajmują znacznie mniej czasu, dzięki czemu optymalizacja witryny nabiera szybszego tempa.

Prototypowanie

Metoda ta polega na opracowaniu ogólnego zarysu produktu cyfrowego oraz udostępnieniu go wyszczególnionej grupie badawczej. Analiza zachowań użytkowników korzystających z aplikacji czy strony internetowej pozwala wówczas zgromadzić najważniejsze informacje dotyczące funkcjonalności poszczególnych elementów, a także umożliwia zidentyfikowanie wszelkich błędów, które trudno byłoby wykryć bez ingerencji potencjalnych nabywców.

Kiedy przeprowadzić UX Research?

Projektowanie produktów cyfrowych składa się z kilku kluczowych etapów. Kiedy więc warto wdrożyć badania UX? Prawda jest taka, że UX Research powinien być nieodłącznym elementem każdej fazy tworzenia strony internetowej.

Na początkowych etapach projektu przeprowadzenie analiz związanych z użytecznością witryny pozwoli zdefiniować skuteczność poszczególnych rozwiązań, dzięki czemu popełnienie wszelkich błędów ograniczone zostanie do absolutnego minimum.

Kolejne fazy budowania witryny wiążą się z wieloma nieprzewidzianymi problemami, które rozwiązać można właśnie dzięki UX Research. Analiza użyteczności produktu uwidoczni wszelkie obszary niespełniające swojej roli, których szybka optymalizacja zapewni stały rozwój biznesu online.

Po udostępnieniu finalnej wersji strony internetowej warto ponownie zweryfikować jej wydajność, poddając efektywność poszczególnych rozwiązań kompleksowej analizie. Trzeba bowiem zaznaczyć, że elementy, które pierwotnie wyróżniały się nienaganną skutecznością, po pewnym czasie mogą przestać spełniać oczekiwania nabywców, które w obecnych czasach bardzo dynamicznie się zmieniają.

Podsumowanie

UX Research to bardzo ważne narzędzie uskuteczniające pracę każdego współczesnego projektanta produktów cyfrowych. Zgromadzone podczas analiz informacje nie tylko likwidują ryzyko popełniania wszelkich błędów, ale też pozwalają stworzyć witrynę, która budzi zaufanie grupy docelowej i skutecznie zachęca użytkowników do dokonywania konwersji. Warto więc wybrać dopasowaną do potrzeb marki metodę badawczą oraz przeprowadzić szereg kompleksowych analiz, gdyż może okazać się to kluczem do sukcesu niejednego współczesnego biznesu.

ZOBACZ RÓWNIEŻ
WYBRANE WPISY BLOGOWE

    Zastanawiasz się
    dlaczego Twoja strona
    NIE SPRZEDAJE?
    Umów się na bezpłatną konsultację SEO i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.
    Firma SXO
    Firma SXO
    OCEŃ TXT

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

    Darmowa konsultacja

      Zastanawiasz się
      dlaczego Twoja strona
      NIE SPRZEDAJE?
      Umów się na bezpłatną konsultację SEO i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.
      Rozpocznij chat
      Zamów rozmowę

        Chcesz poznać
        ofertę?
        Skontaktujemy się z Tobą w ciągu kilku minut! Jesteśmy dostępni w dni robocze w godzinach 9-15.
        Niestety aktualnie nasz konsultant nie jest dostępny. Skontaktujemy się z Tobą w godzinach otwarcia biura.
        Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez ICEA SPÓŁKA Z OGRANICZONĄ ODPOWIEDZIALNOŚCIĄ w celu nawiązania kontaktu. Więcej w Polityce prywatności.