Marketing (zwłaszcza ten sieciowy) to nie tylko kreatywność i intuicja, ale także konkretne dane liczbowe oraz to, co pomaga w ich analizie i realizacji założonych strategii: narzędzia marketingowe.
Oczywiście, narzędzia marketingowe to tak naprawdę bardzo obszerny zbiór, do którego możemy zaliczyć zarówno aplikacje mobilne czy desktopowe, jak również programy dostępne wyłącznie online.
Nowoczesne narzędzia marketingowe mogą być zupełnie darmowe, lub kosztować niemałe pieniądze, a ich przydatność każdy oceni zupełnie inaczej. Wpływają na efektywność działań, usprawniają pracę i zarządzanie zespołem, pomagają tworzyć grafiki lub sprawdzić, które inicjatywy opłaciły się najbardziej.
W dzisiejszym wpisie omówimy nowoczesne narzędzia marketingowe i podzielimy się listą tych, które są najbardziej dostępne dla szerokiego grona użytkowników (czyt. bezpłatne lub względnie tanie), a przy tym pomocne dla biznesów z różnych branż. Jeśli chcesz, czytaj całość artykułu lub przejdź od razu do interesującego Cię narzędzia:
Narzędzia marketingu internetowego to przede wszystkim te, które wspierają pracę w następujących obszarach:
To właśnie możliwość zebrania, a następnie analizy konkretnych danych, pozwala osadzić strategię marketingową na solidnych podstawach, ale też szybko wyłapać i wyeliminować najsłabsze ogniwo całego planu.
Mamy tu na myśli zarówno narzędzia pomagające w samodzielnym tworzeniu estetycznych grafik, jak i te ułatwiające tworzenie treści tekstowych (np. dzięki podsuwaniu nowych słów kluczowych). W końcu Content is King!
Narzędzia do zarządzania zespołem przeżyły swój renesans w 2019 roku, kiedy to – na skutek pandemii – ogromna liczb firm wprowadziła pracę zdalną. Tak nagła zmiana charakteru codziennej pracy zdecydowanie wymagała wsparcia od strony narzędzi, dzięki którym zarządzanie na odległość stało się nieco łatwiejsze.
Integracja i komunikacja z pracownikami to jedno, ale zadania do wykonania (zwłaszcza te wymagające wspólnej „burzy mózgów”) to drugie pandemiczne wyzwanie, przed jakim stanęło wiele biznesów. Wdrożenie odpowiednich narzędzi pomogło choć trochę odtworzyć warunki sprzed pandemii i zapanować nad chaosem zdarzeń.
Dobre pozycjonowanie witryny internetowej to absolutna podstawa marketingu online. Nawet najlepsza strona nie ma sensu, jeśli klienci do niej nie dotrą. Odpowiednio dobrane narzędzia pomogą zlokalizować błędy, wpływające na gorszą pozycję strony w wyszukiwarce, lub przeanalizować ruch na stronie i na tej podstawie wdrożyć nowe rozwiązania.
Monitorowanie sieci umożliwiają te narzędzia marketingu internetowego, które pomagają Ci „trzymać rękę na pulsie” (np. informując o aktualnych trendach w zakresie fraz kluczowych Twojej branży). Bycie na bieżąco to definitywnie coś, czego po prostu nie da się dziś odpuścić – zwłaszcza, jeśli interesuje Cię wykorzystanie tzw. real time marketingu.
Google Analytics jest bezpłatnym narzędziem, które umożliwi Ci kompleksową analizę ruchu na stronie. Wszystkie dane, oczywiście, udostępnia popularna wyszukiwarka. W ramach korzystania z tego narzędzia dowiesz się, kto dokładnie odwiedza Twoją witrynę i w jaki sposób ją eksploruje.
Informacje, które zbierzesz w ten sposób, będą świetną podwaliną do weryfikacji aktualnych działań i podejmowaniu bardziej trafnych decyzji w przyszłości.
To kolejne narzędzie od Google w naszym zestawieniu. Google Search Console, podobnie jak Google Analytics, pomaga w analizowaniu stron internetowych, jednak w tym wypadku pod kątem pozycjonowania, czyli SEO. GSC jest w stanie m.in. wychwycić błędy, które mogą obniżać pozycję Twojej strony w wynikach wyszukiwania oraz poinformować Cię o stanie indeksowania witryny.
Narzędzie marketingowe, które umożliwia monitoring Internetu i mediów społecznościowych? Poznaj Brand24! To narzędzie pozwoli Ci sprawdzić, co „w trawie piszczy” i nie ominąć żadnej wzmianki w sieci o Twoim biznesie. Dlaczego to ważne?
Przede wszystkim powinieneś wiedzieć, jaki wizerunek w świecie online ma Twoja firma: co mówią o niej jej klienci, ale też Twoja konkurencja. Takie trzymanie ręki na pulsie pozwoli Ci zareagować na tyle szybko, aby nie dopuścić do wybuchu ewentualnego kryzysu PR-owego.
Oczywiście, social media, branżowe fora czy blogi można na bieżąco przeglądać samodzielnie. Pozostaje tylko pytanie: kto dziś ma jeszcze na to czas?
Choć już lata temu wieszczono mu koniec, on wciąż trzyma się dobrze. O czym mowa? O e-mail marketingu, który dociera do klienta omijając chaos informacyjny, obecny chociażby w mediach społecznościowych.
Najpierw jednak trzeba taki mailing stworzyć, rozesłać, a potem śledzić jego dalsze losy (np. współczynnik otwarć wiadomości lub kliknięć w zawarte w niej hiperłącza). W tym właśnie pomaga np. FreshMail – oferuje gotowe szablony wiadomości, a także narzędzia do ich edycji, testowania i sprawdzania efektów.
To narzędzie promocji nie jest co prawda zupełnie darmowe, jednak jego twórcy umożliwiają 14-dniowe bezpłatne testowanie, dzięki czemu możesz sprawdzić, czy odpowiada ono Twoim wymaganiom.
Canva to bardzo sympatyczne narzędzie, dzięki któremu każdy może poczuć się trochę-jak-grafik (oczywiście nim nie będąc). Korzystając z niego możesz stworzyć w zasadzie wszystko: wpisy na media społecznościowe, logo, relację na Instagram, wizytówkę, plakaty, ulotki, banery, menu czy kupony zniżkowe.
Ogromnym plusem Canvy jest intuicyjne menu i łatwe edytowanie poszczególnych elementów szablonów. To narzędzie marketingowe oferuje zarówno wersję darmową, jak i wersję płatną, jednak już ta pierwsza pozwoli Ci stworzyć samodzielnie naprawdę estetyczne materiały.
Czas na zawodnika z Polski! Senuto to nasze rodzime narzędzie, które pomaga w planowaniu treści i pozycjonowaniu stron internetowych. To dzięki niemu będziesz mógł przeanalizować działania konkurencji oraz przewidzieć, w jaki sposób ją wyprzedzić.
Senuto oferuje m.in. tworzenie list fraz kluczowych i monitorowanie pozycji witryny w wynikach wyszukiwania. Podobnie jak w przypadku FreshMail, Senuto jest narzędziem płatnym, jednak umożliwia 14 dni darmowego korzystania.
Google Trends swoją uwagę skupia przede wszystkim na zapytaniach, jakie do wyszukiwarki kierują użytkownicy sieci. Dzięki tym informacjom, zbieranym przez Google dowiesz się, czego poszukują Internauci, a także dowiesz się, jakim dokładnie zainteresowaniem cieszą się poszczególne hasła w ujęciu czasowym.
Dodatkowo, Google Trends uwzględnia także częstotliwość wyszukiwań ze względu na konkretny region oraz wskazuje podobne zapytania, które w danym momencie zyskują na popularności.
Przykładowe zainteresowanie dla hasła Google Trends, stan na 10.01.2022
Answer the Public to kolejne narzędzie marketingowe, które da Ci więcej informacji o tym, czego szukają inni w sieci. Możesz dowiedzieć się np., o co pytają ludzie w Polsce w związku z SEO. Wynik przedstawiany jest w formie dość rozbudowanego grafu, który uwzględnia różne rodzaje zapytań oraz ich rozwinięcia.
Dzięki Answer the Public dowiesz się, co interesuje Twoją grupę docelową i jakich informacji szukać, co pozwoli Ci zaplanować adekwatne do jej potrzeb treści (z uwzględnieniem odpowiednich słów kluczowych). Narzędzie dostępne jest w wersji darmowej, oraz pro (płatnej).
Jeśli chodzi o narzędzia marketingu internetowego, Facebook Business Suite spokojnie można nazwać główną bazą dowodzenia, bo to właśnie tu możesz jednocześnie zarządzać swoimi kontami firmowymi na Facebooku i Instagramie, a także wiadomościami na Messengerze.
W ten sposób po pierwsze oszczędzasz czas, po drugie możesz szybciej reagować na potrzeby klientów, a po trzecie unikasz chaosu związanego z przelogowywaniem się i sprawdzaniem tych platform osobno.
Dodatkowo, Facebook Business Suite umożliwi Ci tworzenie i planowanie contentu oraz przeglądanie cennych statystyk czy aktualnych trendów.
Facebook Business Suite jest narzędziem darmowym, dostępnym także w wersji na urządzenia mobilne.
Narzędzie, które zamyka naszą listę, to gratka dla tych, którzy w swoich działaniach wykorzystują siłę influencer marketingu. Jeśli choć raz próbowałeś wybrać odpowiedniego influencera, doskonale zdajesz sobie sprawę, że jest to zajęcie czasochłonne i obarczone sporą odpowiedzialnością.
Influtool przeanalizuje za Ciebie profile influencerów w social mediach, biorąc pod uwagę ich zasięgi oraz interakcje z odbiorcami. Autorski algorytm zaprezentuje Ci zgromadzone przez siebie informacje w formie wyniku, tzw. Influencer Score, który szacuje „moc” wpływu danego twórcy na swoje audytorium.
Aktualnie Influtool w swojej analizie bierze pod uwagę profile z Instagrama, Facebooka, Twittera, YouTube’a oraz TikToka, a także blogi. Demo narzędzia jest bezpłatne, jednak za jego pełną wersję trzeba już zapłacić.
To już koniec naszej listy 10 narzędzi marketingowych, które warto znać, a przynajmniej poznać. Dziękujemy, że dotrwałeś do końca i pamiętaj, że narzędzia (nawet te najbardziej genialne!) to tylko jedna z wielu części składowych efektu końcowego.