Tagi kanoniczne – wszystko, co powinieneś o nich wiedzieć

Bezpłatna konsultacja

Tagi kanoniczne to istotny element SEO, który pomaga uniknąć problemów związanych z duplikacją treści. Dziś przyjrzymy się im bliżej i określimy, kiedy warto z nich skorzystać. Ponadto omówimy ich zalety i podpowiemy, jak skutecznie wdrożyć je do swojej strategii.

Charakterystyka tagów kanonicznych

Tag kanoniczny to znacznik HTML w kodzie źródłowym witryny, który pomaga botom indeksującym określić główną wersję wielu adresów URL, co eliminuje ryzyko powstawania duplikatów.

Większość systemów zarządzania treścią ma zautomatyzowaną strukturę uwzględniania tagów kanonicznych, co umożliwia ich łatwe dodawanie za pomocą specjalnych wtyczek. Twoim jedynym zadaniem jest wówczas wybranie odpowiedniej strony, która ma podlegać kanonizacji. Warto postawić na adres URL generujący największy ruch, dzięki czemu jego pozycja w SERP dodatkowo wzrośnie.

Do czego prowadzi posiadanie zduplikowanych treści?

Problemy wynikające z posiadania zduplikowanych treści pozwalają zrozumieć, jak ważne jest wykorzystywanie tagów kanonicznych. Dlaczego warto więc unikać tego typu nieprawidłowości?

Brak oryginalnej zawartości

Posiadanie wielu zduplikowanych lub bardzo podobnych treści może spowodować utratę autorytetu najważniejszych elementów witryny. Wiele adresów URL prowadzących do tej samej strony skutkuje wybraniem przez Google jednej do indeksowania, której być może nie chcesz pozycjonować w wyszukiwarce. W rezultacie strony, którym poświęciłeś najwięcej uwagi, mogą zostać pominięte, a witryna nigdy nie osiągnie popularności w sieci.

Negatywne wrażenia użytkownika

Warto podkreślić, że zduplikowane treści nie tylko powodują problemy z indeksowaniem, ale też negatywnie wpływają na doświadczenia użytkownika, co może prowadzić do niższych pozycji w SERP.

Jeśli powielone wersje adresu URL witryny pojawią się w wynikach wyszukiwania, odbiorcy nie będą w stanie określić, który wariant zawiera interesującą ich zawartość i mogą zignorować każdy z nich. Ponadto istnienie podobnych lub nawet takich samych treści powoduje utratę wartości każdej z nich, co obniża współczynnik konwersji oraz zmniejsza wydajność witryny. Upewnij się więc, że Twój content wyróżnia się spośród innych pozycji w wyszukiwarce, dzięki czemu poprawisz wrażenia użytkownika i osiągniesz lepsze wyniki.

Wpływ tagów kanonicznych na SEO

Tagi kanoniczne umożliwiają większą kontrolę nad zduplikowanymi treściami, co eliminuje problemy ze spadkami w rankingu Google. Wymienić można wiele skutecznych sposobów korzystania z tagów kanonicznych, których celem jest poprawa pozycjonowania strony.

Najczęściej wybieranym miejscem zastosowania tagu kanonicznego jest strona główna, do której dostęp uzyskać można za pośrednictwem wielu różnych adresów URL. Mimo że każdy z nich prowadzi do tej samej witryny, wyszukiwarki mogą uznawać je za kopie i pomijać podczas budowania rankingu SERP.

Stosowanie tagów kanonicznych to najprostszy sposób na rozwiązanie tego typu problemów. Umieszczenie ich w zasadniczej wersji adresu URL strony głównej zaprezentuje Google preferowany wariant, dzięki czemu szansa na wyższą pozycję na liście wyników wyszukiwania znacznie wzrośnie.

Jak korzystać z tagów kanonicznych?

Tagi kanoniczne mogą przynieść wiele korzyści, ale tylko w sytuacji, gdy są poprawnie zastosowane. Łatwo bowiem popełnić wiele błędów, które doprowadzić mogą do nieodwracalnych szkód w pozycjonowaniu witryny. Poniżej przedstawiono trzy kluczowe zasady, których powinieneś przestrzegać podczas wdrażania strategii tagów kanonicznych.

Nie przesadzaj z ilością tagów kanonicznych

Jeśli wykorzystasz zbyt dużo tagów kanonicznych lub zastosujesz je tam, gdzie nie powinny się pojawić, wyszukiwarki nie zrozumieją kontekstu tych działań i nie zindeksują witryny poprawnie. Pamiętaj, że nadużywanie tych elementów może doprowadzić też do uznania strony za spam, przez co Google nie oceni jej pozytywnie i zignoruje podczas budowania rankingu SERP. Dokładnie sprawdzaj więc użyte tagi i umiejętnie wybieraj kanonizowane strony. Okazać się bowiem może, że z pozoru takie same zawartości służą innym celom, a poddanie ich działaniu wyżej wymienionego tagu spowodować może wiele problemów. Warto też dodać, że pojedyncza witryna nie powinna mieć więcej niż jednego tagu kanonicznego, w przeciwnym razie Google nie zrozumie jej przesłania i pominie podczas indeksowania.

Używaj pełnych adresów URL

Podczas wdrażania tagu kanonicznego należy zawsze korzystać z pełnego adresu URL. W przeciwnym razie kanonizacja może nie zostać rozpoznana przez Google, a strony zostaną uznane za duplikaty.

Oto przykład pełnego adresu URL: https://strona_internetowa.com

Wyżej wymieniony adres zawiera wszystkie istotne elementy, czyli protokół https, część WWW i nazwę domeny.

Ustal dostępność danego adresu URL

Kiedy już zdecydujesz się na dodanie tagu kanonicznego, musisz upewnić się, że wybrany adres URL jest w pełni dostępny. Oznacza to, że nie może być on zaimplementowany przez na przykład pliki robots.txt, gdyż uniemożliwi to poprawne indeksowanie.

Podsumowanie

Wykorzystanie tagów kanonicznych może znacznie poprawić osiągane wyniki i zwiększyć wydajność witryny. Należy jednak obchodzić się z tą strategią bardzo ostrożnie, gdyż niepoprawnie przeprowadzona kanonizacja może okazać się przyczyną wielu poważnych problemów. Aby więc uniknąć niepożądanych konsekwencji, skorzystaj z wyżej wymienionych wskazówek i uwzględnij tagi kanoniczne w swojej witrynie, dzięki czemu poprawisz wrażenia użytkownika oraz pozycję w rankingu Google!

ZOBACZ RÓWNIEŻ
WYBRANE WPISY BLOGOWE

    Zastanawiasz się
    dlaczego Twoja strona
    NIE SPRZEDAJE?
    Umów się na bezpłatną konsultację SEO i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.
    Firma SXO
    Firma SXO
    OCEŃ TXT
    Średnia ocen 5/5 - Liczba ocen: 7

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

    Darmowa konsultacja

      Zastanawiasz się
      dlaczego Twoja strona
      NIE SPRZEDAJE?
      Umów się na bezpłatną konsultację SEO i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.
      Rozpocznij chat
      Zamów rozmowę

        Chcesz poznać
        ofertę?
        Skontaktujemy się z Tobą w ciągu kilku minut! Jesteśmy dostępni w dni robocze w godzinach 9-15.
        Niestety aktualnie nasz konsultant nie jest dostępny. Skontaktujemy się z Tobą w godzinach otwarcia biura.
        Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez ICEA SPÓŁKA Z OGRANICZONĄ ODPOWIEDZIALNOŚCIĄ w celu nawiązania kontaktu. Więcej w Polityce prywatności.