Sprawdź, czym sugerować się przy wyborze hostingu pod WooCommerce

Sprawdź, czym sugerować się przy wyborze hostingu pod WooCommerce

Bezpłatna konsultacja

Zanim przejdziemy do omówienia tematu hostingu WooCommerce, zacznijmy od krótkiego przedstawienia tego systemu. Jest to bezpłatna, intuicyjna i prosta w obsłudze wtyczka do najpopularniejszego na świecie systemu zarządzania treścią, czyli WordPressa. WooCommerce służy do zakładania sklepów internetowych oraz ich bieżącej obsługi.

Czym jest WooCommerce?

Aby móc korzystać z platformy WooCommerce, niezbędne jest zapewnienie hostingu dla sklepu internetowego. Hosting polega na udostępnieniu przez firmę realizującą usługi internetowe serwera, czyli infrastruktury informatycznej umożliwiającej prowadzenie sklepu online. Zespół WordPressa oferuje własną usługę hostingową. Jednak znalezienie serwera na własną rękę może być znacznie bardziej opłacalne i pozwolić na większą swobodę w zarządzaniu witryną.

Jaki hosting pod Wordpress wybrać – rodzaje hostingu

Hosting dla WordPress może przybrać jedną z kilku dostępnych form. Wskazujemy najważniejsze cechy, zalety i wady każdej z nich. Podpowiadamy również, jaki hosting pod WooCommerce wybrać.

Hosting współdzielony

Usługa polegająca na udostępnieniu przez usługodawcę wirtualnego serwera. Jest on współdzielony, co oznacza, że z danej infrastruktury IT jednocześnie korzysta wielu innych klientów. Każdy z nich wykorzystuje dostępne zasoby, w tym pamięć RAM, procesory czy transfer.

Przedsiębiorca korzystający ze współdzielonego hostingu dla WordPressa musi się liczyć z limitami nakładanymi przez dostawcę usługi. Ich przekroczenie może spowodować, że sklep do momentu odnowienia limitu przestanie działać. Szybkość działania strony będzie spadać w przypadku zwiększonego ruchu w sklepach tych klientów, z którymi hosting jest współdzielony.

Pomimo licznych ograniczeń można wskazać powody, dla których warto zdecydować się na taki hosting pod WordPress. Przede wszystkim jest to rozwiązanie polecane właścicielom e-commerce, którzy prowadzą mały sklep na niedużą skalę. Zaletą współdzielonego hostingu jest niska cena oraz prostota obsługi, gdyż do zarządzania serwerem nie trzeba dysponować zaawansowaną wiedzą techniczną. Zazwyczaj klient w razie potrzeby może liczyć na wsparcie hostingodawcy. To on jest odpowiedzialny za zapewnienie wydajnego działania hostingu i przeprowadzania w tym celu czynności konserwacyjnych czy naprawczych.

Hosting VPS

VPS (Virtual Private Server) to usługa hostingowa, która również polega na udostępnianiu wirtualnego serwera. Hosting WooCommerce nie będzie jednak w tym przypadku dzielony z innymi klientami, lecz dostępny dla jednego przedsiębiorcy na wyłączność. Zyskuje on znacznie stabilniej działający serwer, dzięki czemu strona sklepu internetowego będzie działać szybciej. Usługa hostingowa tego typu jest droższa w porównaniu do hostingu współdzielonego oraz wymaga od administratora znacznie bardziej zaawansowanej wiedzy informatycznej.

Hosting działający w chmurze

Hosting w chmurze obliczeniowej to nowoczesny rodzaj hostingu dla WordPressa. Wydajność serwera nie jest w tym przypadku ograniczona zasobami jednego serwera, lecz hostingodawca ma do dyspozycji klaster wielu serwerów. W przypadku zbyt dużego obciążenia lub awarii któregoś z nich, dochodzi do automatycznego przejęcia obsługi przez inny, bardziej sprawny serwer. Dostawca może w razie potrzeby zwiększać moc obliczeniową, rozbudowując chmurę o kolejne serwery.

Hosting w chmurze to rozwiązanie pozwalające uniknąć spadków szybkości działania strony sklepu internetowego na WooCommerce. Hosting działa w sposób wydajny i ciągły, dzięki czemu do minimum ograniczone jest ryzyko przestojów w działaniu sklepu online. Rozwiązanie tego typu uchodzi także za bezpieczne i stosunkowo tanie.

Dedykowany serwer

W przypadku największych sklepów internetowych na platformie WordPress, hosting dedykowany może okazać się najlepszym wyborem. Przedsiębiorca otrzymuje własny fizyczny serwer o wysokiej wydajności, który może w dowolny sposób konfigurować i bez ograniczeń rozbudowywać. Strona sklepu internetowego działa więc sprawnie niezależnie od liczby użytkowników korzystających w tym samym czasie ze strony.

Konfiguracja dedykowanego serwera wymaga zaawansowanej wiedzy technicznej. Właściciel sklepu ponosi również wysokie koszty związane z utrzymaniem infrastruktury. Wadą tego rodzaju hostingu jest konieczność fizycznej naprawy lub wymiany podzespołów serwera, jeżeli dojdzie do awarii.

Jaki hosting pod Woocommerce – czym kierować się przy wyborze?

Przedstawiliśmy już rodzaje hostingu, które mogą być wykorzystane do prowadzenia sklepu na platformie WordPress. Jaki hosting zatem wybrać w ramach ofert różnych dostawców? Wskazujemy najważniejsze kryteria, które warto wziąć pod uwagę.

Dostępność serwera

Hosting powinien być w jak najmniejszym stopniu awaryjny. Częste i długotrwałe przestoje mogłyby spowodować pogorszenie wizerunku firmy oraz utratę wielu klientów. Dlatego warto wybrać taki hosting dla WordPressa, którego dostawca zapewnia dostępność na poziomie minimum 99%.

Szybkość ładowania się strony

Strona sklepu internetowego powinna nie tylko działać w sposób ciągły, lecz także jak najszybciej się wczytywać – bez względu na liczbę użytkowników. Wolne ładowanie się witryny może sprawić, że firma będzie postrzegana jako mało profesjonalna, a użytkownik może się zniechęcić. Konieczne jest więc korzystanie z odpowiednio wydajnego serwera.

Parametry serwera

Warto zwrócić uwagę na kilka podstawowych parametrów hostingu, od których zależy moc serwera:

  • rodzaj procesora i liczba jego rdzeni,
  • wielkość pamięci RAM,
  • szybkość i stabilność łącza internetowego,
  • wersja oprogramowania PHP – czym nowsza, tym lepiej,
  • rodzaj dysku – najbardziej wydajne są dyski SSD.

Powierzchnia dysku

Pliki wykorzystywane do prowadzenia sklepu mogą wymagać sporo miejsca na dysku – zapotrzebowanie pod tym względem jest uzależnione m.in. od liczby oferowanych produktów. Zapisywane i przechowywane na serwerze będą m.in. pliki graficzne, bazy danych czy kopie zapasowe. Na samym początku prowadzenia sklepu internetowego na WooCommerce minimalna powierzchnia dysku powinna wynieść 5 – 10 GB. Niektórzy hostingodawcy oferują nielimitowaną przestrzeń dyskową.

Limit transferu danych

Dostawca hostingu może ustanowić limity na transfer danych, aby pojedynczy klienci zbytnio nie obciążali serwera. Taka sytuacja może wystąpić np. w przypadku nagłego wzrostu popularności sklepu internetowego. Firmy hostingowe często wzywają wtedy do zmiany pakietu na wyższy.

Bezpieczeństwo hostingu

Decyzję dotyczącą tego, jaki hosting pod WooCommerce wybrać, warto także uzależnić od oferowanych przez hostingodawcę systemów bezpieczeństwa. Przede wszystkim należy się upewnić, że regularnie tworzy on kopie zapasowe strony Twojego sklepu internetowego. Pozwoli to przywrócić pliki i naprawić błędy, w momencie kiedy dojdzie do awarii, przypadkowego usunięcia plików, ataku hakerskiego czy zainfekowania strony przez złośliwe oprogramowanie. Sprawdź, w jakich godzinach możliwe jest tworzenie i przywracanie backupów oraz w jakim miejscu są one przechowywane.

Bezpieczeństwo sklepu internetowego może również podnieść stosowanie przez firmę hostingową dodatkowych systemów zabezpieczających, np. zapory ogniowej czy oprogramowania antywirusowego.

Certyfikat SSL

Niektóre firmy hostingowe oferują razem z usługą hostingu darmowy certyfikat SSL Let’s Encrypt, co pozwala zaoszczędzić rocznie około 120 złotych. Dzięki temu połączenie ze stroną sklepu jest szyfrowane, co zapobiega przejęciu poufnych danych użytkowników przez cyberprzestępców.

Panel zarządzania serwerem

Aby móc wygodnie zarządzać ustawieniami serwera, hostingodawcy zapewniają dostęp do panelu administracyjnego. Powinien on być prosty w obsłudze i jak najbardziej intuicyjny.

Konta mailowe

Wykupienie usługi hostingowej pozwala korzystać z przypisanych do serwera kont mailowych. Warto sprawdzić, czy hostingodawca nie limituje liczby wysłanych wiadomości w ciągu doby, maksymalnego rozmiaru załącznika czy liczby kont e-mail, które można założyć.

Wsparcie techniczne

Firma hostingowa powinna zapewniać całodobowe wsparcie techniczne 7 dni w tygodniu. Najlepiej, aby można było kontaktować się z helpdeskiem na różne sposoby – mailowo, przez telefon, czat czy komunikator audio-wideo.

Możliwość migracji

Może się zdarzyć, że wybrany hosting pod WordPressa po czasie przestanie spełniać Twoje oczekiwania. Dlatego warto się upewnić, czy usługodawca umożliwia przejście do innej firmy hostingowej bez dodatkowych opłat, i czy oferuje związane z tym procesem wsparcie.

Blokady wtyczek

Niektórzy hostingodawcy wprowadzają ograniczenia, które polegają na zablokowaniu możliwości instalowania określonych pluginów na platformie WordPress. Hosting u takiego dostawcy może np. uniemożliwić wgranie wtyczki do mailingu czy tworzenie kopii zapasowych, co znacząco ograniczy funkcjonalność sklepu internetowego.

Wordpress – jaki hosting będzie najlepszy? Sprawdź to zawczasu

Jeśli nie jesteś pewien, jaki hosting pod WooCommerce będzie odpowiedni, możesz wybrać firmę oferującą bezpłatny okres testowy. Najczęściej hostingodawcy umożliwiają przetestowanie usługi przez 7 lub 14 dni. Warto w tym okresie sprawdzić, jak szybko wczytuje się strona sklepu internetowego oraz ile czasu trwa zapisywanie plików na serwerze. Można w tym celu posłużyć się np. wtyczką BackWPup dla użytkowników platformy WordPress. Pozwala ona dowiedzieć się, ile czasu serwer będzie potrzebował na wykonanie pełnego backupu sklepu internetowego.

Przed zawarciem umowy hostingu dla WordPressa warto dokładnie zapoznać się z regulaminem usługi, a także rankingami i opiniami dostępnymi w sieci – np. w mediach społecznościowych, na forach internetowych czy blogach. Zalecamy przy tym zachować ostrożność i dokładnie zweryfikować wiarygodność opinii, ponieważ często mają one charakter reklamowy, w związku z czym są mało obiektywne.

ZOBACZ RÓWNIEŻ
WYBRANE WPISY BLOGOWE

    Zastanawiasz się
    dlaczego Twoja strona
    NIE SPRZEDAJE?
    Umów się na bezpłatną konsultację SEO i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.
    Firma SXO
    Firma SXO
    OCEŃ TXT

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

    Darmowa konsultacja

      Zastanawiasz się
      dlaczego Twoja strona
      NIE SPRZEDAJE?
      Umów się na bezpłatną konsultację SEO i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.