Słowniczek pojęć SEO, które warto znać – część 1

Słowniczek pojęć SEO, które warto znać – część 1

Bezpłatna konsultacja

Świat SEO jest bardzo rozległy. Po zagłębieniu się w jego tajniki okazać się więc może, że pewne pojęcia nie są do końca zrozumiałe. Poznanie terminologii związanej z optymalizacją treści może jednak znacznie ułatwić stworzenie skutecznej strategii marketingowej. Spieszymy więc z pomocą i prezentujemy słowniczek pojęć, który obejmuje najważniejsze terminy z zakresu SEO!

Podstawy SEO

Zapytanie – fraza wpisywana przez użytkownika w polu wyszukiwania Google.

Ranking SERP – organizacja wyników wyszukiwania na stronie wyszukiwarki.

Wyszukiwarka – system, który automatycznie tworzy listę wyników generowanych z bazy danych, zależną od zapytania użytkownika.

Ruch – liczba odwiedzających, którą odnotowuje dana witryna lub strona internetowa.

Indeksowanie – proces analizowania zawartości witryny przez wyszukiwarkę.

TOP 10 SERP – organiczne wyniki wyszukiwania znajdujące się pierwszych dziesięciu miejscach w wyszukiwarce.

Black hat SEO – nieuczciwe praktyki prowadzące do polepszenia pozycji strony w wyszukiwarce, które naruszają zasady Google.

White hat SEO – praktyki optymalizacyjne zgodne z wytycznymi Google.

Google Moja Firma – bezpłatny profil firmowy dostępny dla wszystkich marek działających w sieci.

Polecane fragmenty – w zależności od wyszukiwanego hasła pojawiają się na szczycie listy wyników wyszukiwania.

Karuzele obrazów – w przypadku niektórych zapytań mogą się pojawiać na szczycie wyszukiwarki i udostępniać możliwość przewijania różnych obrazów.

Intencja użytkownika – cel, w którym użytkownik przeprowadza dane wyszukiwanie.

KPI – kluczowy wskaźnik wydajności, na podstawie którego właściciel witryny może ocenić efektywność danych działań.

Pakiet lokalny – sekcja przeznaczona dla wyszukiwania o charakterze lokalnym, który z reguły wyświetla się na górze wyników wyszukiwania.

Pozycja organiczna – pozycja w rankingu, która nie stanowi płatnej reklamy.

Podobne wyszukiwania – lista podobnych pytań zadawanych przez innych użytkowników.

SERP – strona wyników wyszukiwania generowana po wpisaniu przez użytkownika danego zapytania.

Adres URL – elementy używane do lokalizowania określonych witryn lub stron internetowych oznaczone przez jednolite lokalizatory zasobów.

Działanie wyszukiwarek

Kody stanu 2xx – kody informujące, że żądanie wyświetlenia określonej strony jest poprawne.

Kod stanu 4xx – kody informujące, że żądanie wyświetlenia określonej strony jest błędne.

Kod stanu 5xx – kody informujące, że żądanie wyświetlenia określonej strony zablokowało serwer i nie może on dokonać pożądanej akcji.

Zaawansowane operatory wyszukiwania – umożliwiają użytkownikom uzyskiwanie szczegółowych wyników, wprowadzanie znaków specjalnych lub poleceń w polu wyszukiwania.

Algorytmy – proces, który organizuje informacje zgodnie z wytycznymi wyszukiwarki, a następnie porządkuje je w rankingu SERP.

Linki zwrotne – linki umieszczane w innych witrynach lub stronach internetowych, które przenoszą użytkowników do danej strony.

Boty – zautomatyzowane narzędzia wyszukujące informacje w internecie.

Kofeina – nazwa algorytmu indeksowania wprowadzonego przez Google.

Cytaty – fragmenty wspominające pewną lokalną firmę, w postaci na przykład jej nazwy, numeru telefonu, a nawet adresu.

Maskowanie – podstępna technika, której celem jest prezentowanie użytkownikom innej wersji strony niż wyszukiwarkom.

Budżet indeksowania – zasób indeksowania, jaki bot Google może poświęcić na analizę danej witryny.

Dyrektywy robota indeksującego – wskazówki udostępnione robotowi indeksującemu dotyczące tego, w jaki sposób ma analizować witrynę.

Zaangażowanie – informacje dotyczące tego, jak użytkownicy wchodzą w interakcję z zawartością danej witryny.

Wytyczne Google – informacje udostępniane przez Google, które określają warunki tworzenia treści oraz klasyfikacji wyników wyszukiwania.

Google Search Console – narzędzie, które informuje użytkowników o efektywności i wydajności ich witryn.

HTML – język kodowania używany do projektowania stron i witryn internetowych.

Raport indeksu – informacje generowane przez Google Search Console, które dotyczą stanu indeksowania witryny.

Indeks – baza danych przechowująca wszystkie strony, które zostały poprawnie zaindeksowane.

Linki wewnętrzne – linki umieszczone na poszczególnych stronach witryny, które prowadzą do innych zasobów w tej samej domenie.

JavaScript – język programowania, który pozwala dodawać różne elementy do strony internetowej.

Formularze logowania – formularz prezentowany użytkownikowi, który poprawnie wypełniony zapewnia dostęp do informacji na stronie.

Metatag robots – udostępniony botom Google kod dotyczący indeksowania danej strony.

Nawigacja – sposób organizacji witryny, który umożliwia łatwe przemieszczenie się pomiędzy jej poszczególnymi elementami. Linki nawigacyjne są zazwyczaj zgromadzone na górze lub na dole strony.

Tag No-index – tag, który informuje robota indeksującego, że dana strona ma zostać wyłączona z analizy.

PageRank – sposób, w jaki Google określa wartość i trafność danej strony internetowej.

Personalizacja – dostosowywanie wyników wyszukiwania do wcześniejszej historii zapytań danego użytkownika.

RankBrain – element algorytmu Google, który określa pozycję witryny w SERP na podstawie jej użyteczności.

Trafność – stopień powiązania wyniku wyszukiwania z określonym zapytaniem użytkownika.

Robots.txt – pliki informujące wyszukiwarki o tym, które strony internetowe wymagają analizy, a które powinny zostać z niej wyłączone.

Mapa witryny – lista adresów URL stron znajdujących się w danej witrynie, szczególnie przydatna robotom Google podczas indeksowania.

Jest to tylko część najważniejszych pojęć, które znać powinien każdy właściciel strony internetowej lub osoba zajmująca się jej optymalizacją. Aby poznać więcej terminów SEO, zachęcamy do zapoznania się z drugą częścią naszego słowniczka.

ZOBACZ RÓWNIEŻ
WYBRANE WPISY BLOGOWE

    Zastanawiasz się
    dlaczego Twoja strona
    NIE SPRZEDAJE?
    Umów się na bezpłatną konsultację SEO i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.
    Firma SXO
    Firma SXO
    OCEŃ TXT

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

    Darmowa konsultacja

      Zastanawiasz się
      dlaczego Twoja strona
      NIE SPRZEDAJE?
      Umów się na bezpłatną konsultację SEO i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.