Sitebulb a Screaming frog – różnice i podobieństwa crawlerów stron

Sitebulb a Screaming frog – różnice i podobieństwa crawlerów stron

Bezpłatna konsultacja

Narzędzia takie jak crawlery stron SEO to bardzo przydatne programy w pracy każdego specjalisty od pozycjonowania. Przede wszystkim programy te służą do analizowania podstron i całych witryn internetowych w kontekście SEO.

Czym są crawlery stron i kiedy się je wykorzystuje?

Pod uwagę brane są przede wszystkim czynniki, które mają wpływ na ostateczny ranking witryny i weryfikowane są przez roboty Google. Narzędzia takie jak crawlery to nieocenione wsparcie w procesie profesjonalnego audytu strony internetowej.

Zaletą ich wykorzystywania jest to, że cała analiza przebiega w sposób automatyczny, a zadaniem SEOwca jest wyciągnięcie właściwych wniosków z przedstawionego raportu oraz przygotowanie strategii optymalizacji i działań związanych z pozycjonowaniem danej strony. Największą wydajnością na rynku cechują się płatne narzędzia. Wśród popularnych rozwiązań są Sitebulb oraz Screaming Frog. Użytkownicy mogą przetestować je w formie bezpłatnej lub od razu wykupić większy pakiet premium. Wysokość opłaty zależna jest od kilku czynników, dlatego warto zapoznać się z aktualną ofertą cenową narzędzia oraz z ewentualnymi promocjami.

Na czym polega crawlowanie?

Crawlowanie można spokojnie utożsamiać ze skanowaniem strony internetowej. To pierwsza czynność, którą standardowo wykonują Googleboty w celu zaindeksowania strony internetowej, a następnie zweryfikowania jej struktury, UX oraz innych aspektów wpływających na ranking SEO. Zadaniem crawlerów jest systematyczne przechodzenie przez witryny, pobieranie ich zawartości, a następnie zweryfikowanie poprawności kodu, analiza struktury witryny, czy też zrozumienie jej zawartości.

Dlaczego warto na nie postawić?

Każdy specjalista od SEO bardzo szybko doceni możliwość skorzystania z profesjonalnego crawlera. Dzięki niemu możliwe jest zaoszczędzenie cennego czasu podczas wykonywania audytu swojej strony lub też realizacji takiej usługi na potrzeby klienta. Dobrej jakości crawlery stron potrafią w błyskawicznym tempie sprawdzić atrakcyjność oraz poprawność stron, a także przygotować raport dla specjalisty. To okazja na spojrzenie na stronę oczami robota Google, co jest kluczowe w optymalizacji i pozycjonowaniu. Skorzystanie z narzędzi automatycznych to nie tylko wygoda, ale również racjonalizm. Ręczne przechodzenie przez każdą podstronę witryny jest bardzo czasochłonne, a człowiekowi mogą umknąć niuanse, których nie przegapią crawlery. Im lepszy audyt, tym więcej punktów do poprawy odnajdziemy. Rozwiązanie problemów sprawi, że strona zyska cenne punkty rankingowe i będzie pięła się w pozycjonowaniu w organicznych wynikach wyszukiwania.

Czym kierować się przy wyborze dobrego crawlera?

Przed ostatecznym wyborem warto zapoznać się z dokładnymi funkcjonalnościami oprogramowania, które posłuży nam przy audycie SEO. Do podstawowych funkcji, które powinien zawierać crawler, należą:

  • sprawdzanie ilości nagłówków;
  • sprawdzanie statusu http podstron;
  • notowanie łańcuchów przekierowań;
  • liczenie znaków w treści;
  • weryfikacja unikalności treści;
  • kontrola głównych wskaźników technicznych witryny;
  • sprawdzanie sekcji meta (w tym indeksacji serwisu i znacznika title).

Ponadto dobry crawler powinien być na bieżąco aktualizowany i dostosowywany do zmiennych wymagań algorytmów Google. Tylko wtedy otrzymane wyniki będą miarodajne, a wprowadzane zmiany skutecznie wpłyną na poprawę widoczności witryny w sieci. Ten czynnik sprawia, że najczęściej profesjonaliści decydują się na płatne programy, o których aktualizacje dbają producenci. Choć na rynku istnieją również bezpłatne programy do crawlowania stron, to jednak nie zapewniają takiej wydajności, a ich aktualizacja następuje z opóźnieniem. Poniżej opisano szerzej Sitebulb i Screaming Frog, czyli dwa popularne i skuteczne crawlery chętnie wykorzystywane przez ekspertów SEO i administratorów stron.

Czym jest Sitebulb?

To popularny desktopowy crawler, dzięki któremu można wykonać dokładną analizę witryny internetowej oraz otrzymać raport techniczny SEO. Obecnie narzędzie to plasuje się w ścisłej czołówce crawlerów wykorzystywanych zarówno przez specjalistów SEO, jak i osoby wykonujące audyt we własnym zakresie.

Czy program jest darmowy?

Użytkownicy mogą skorzystać z 14-dniowego okresu próbnego w Sitebuld, jednak docelowo korzystanie z narzędzia jest odpłatne niezależnie od tego, ile adresów URL się skanuje. W przypadku jej małej ilości, konkurencją dla Sitebulb może być Screaming Frog, który umożliwia bezpłatne crawlowanie do 500 adresów URL.

Narzędzie Sitebuld dostępne jest w opcji miesięcznej licencji, która w podstawowym pakiecie kosztuje 10 funtów. Umożliwia to jednorazowe skanowanie nawet do 10 000 adresów URL. Jeżeli potrzeby użytkowników są większe, to warto zapoznać się z dokładnym cennikiem usługi. Miesięczny abonament to jedna z różnic w porównaniu ze Screaming Frog, który opiszemy w dalszej części tekstu. W przypadku tego narzędzia możliwy jest tylko abonament roczny, którego zakup ma sens w przypadku agencji SEO, jednak będzie mniej opłacalny w przypadku osoby, która we własnym zakresie przeprowadza audyt jednego serwisu internetowego.

Dlaczego postawić na Sitebulb SEO?

Przede wszystkim narzędzie Sitebulb jest bardzo intuicyjne w obsłudze, dzięki czemu bez problemu poradzą sobie z nim nawet mniej doświadczone osoby. Użytkownicy zwracają uwagę na to, że wyniki otrzymywane w narzędziu oraz czytelność raportu końcowego stoją na bardzo wysokim poziomie. Atutem Sitebulb jest to, że program zbiera bardzo dużą ilość informacji technicznych z każdego kolejno odwiedzanego adresu URL. Pozwala to specjalistom na otrzymanie raportu z takich parametrów serwisu jak:

  • tagowanie;
  • indeksowanie;
  • struktura nagłówków;
  • linki kanoniczne;
  • przekierowania
  • bezpieczeństwo adresu URL;
  • duplikacja nagłówków i tytułów;
  • indeks szybkości;
  • oraz wiele więcej.

Łącznie Sitebulb bierze pod uwagę blisko 300 parametrów, które wchodzą w skład technicznego SEO i przekładają się na ostateczny ranking strony w ocenie robotów Google. Im wyższy ranking, tym lepsza pozycja witryny w organicznych wynikach wyszukiwania.

Prosty interfejs i czytelny raport od Sitebulb

Zdaniem ekspertów jedną z głównych przewag Sitebulb nad Screaming Frog są intuicyjny w obsłudze interfejs narzędzia oraz czytelny raport. Dzięki temu program jest bardzo przyjazny użytkownikom, również tym o mniejszym doświadczeniu. Raport przedstawia wszystkie szczegółowe dane oraz wskazuje na problemy z witryną, które przekładają się na SEO. Raportowanie podzielono na system kolorów, przy czym zielony wskazuje na to, że wszystko jest ok, żółty zapala lampkę ostrzegawczą, a czerwony sugeruje obszary, które wymagają natychmiastowej interwencji. Czytelny sposób przedstawienia wyników raportu jest bardzo przyjazny i działa jak dobry motywator do wprowadzenia zmian na stronie i walczenia o jej lepszą widoczność w sieci.

Screaming Frog SEO Spider - co to za narzędzie?

Rynkową alternatywą pozostaje Screaming Frog SEO Spider, który wciąż wydaje się być nieco bardziej popularny wśród użytkowników. To kolejny desktopowy crawler serwisów internetowych, który jest jednak bardziej skomplikowany w obsłudze i może powodować małe trudności u osób mniej doświadczonych. Jeżeli jesteśmy początkujący, to lepszym wyborem na start może okazać się Sitebulb. Mimo wszystko Screaming Frog posiada bardzo dużo atutów, dzięki czemu wielu użytkowników ceni go znacznie wyżej od konkurencji.

Ile kosztuje narzędzie?

Co ciekawe, program dostępny jest w opcji bezpłatnej i płatnej. Jeżeli użytkownicy mają małe potrzeby, a liczba adresów URL poddawanych crawlowaniu nie przekracza 500, to wówczas korzystanie ze Screaming Froga jest bezpłatne. Koszty pojawiają się dopiero wtedy, gdy liczba adresów URL przekracza 500. Wówczas małym minusem jest to, że licencja musi być od razu zakupiona na rok, a jej koszt to 149 funtów na stanowisko. Z drugiej strony w płatnej opcji użytkownicy otrzymują aż trzy razy więcej funkcji, które mogą być niezwykle przydatne w ramach audytu technicznego SEO. Jeżeli jednak szukamy rozwiązania na chwilę, to wówczas lepszym wyborem może być miesięczna licencja w Sitebulb.

W czym pomoże nam Screaming Frog?

Przede wszystkim Screaming Frog to rozbudowany i skuteczny w działaniu crawler serwisów internetowych. Podczas skanowania adresów URL narzędzie wchodzi bardzo głęboko, dzięki czemu użytkownicy otrzymują wyniki z kilkuset kluczowych parametrów. Każdy z nich mniej lub bardziej przekłada się na ocenę serwisu internetowego w oczach robotów Google i na ostateczną pozycję witryny w organicznych wynikach wyszukiwania. Dokładna analiza pozwala na wyłapanie ewentualnych problemów SEO oraz wprowadzenie niezbędnych korekt.

Wśród analizowanych parametrów znajdują się m.in.:

  • indeksowanie strony;
  • kody statusu;
  • opisy meta;
  • meta title;
  • linki kanoniczne;
  • paginacja;
  • mapa strony;
  • struktura strony
  • dyrektywy;
  • nagłówki H1 i H2;
  • wizualizacja serwisu;
  • i wiele więcej.

Użytkownicy często zwracają uwagę na funkcję wizualizacji serwisu, dzięki czemu można dokładnie sprawdzić jego wygląd i dostrzec punkty zapalne, które mogą wpływać na obniżenie konwersji lub osłabienie doświadczeń internautów z daną witryną.

Trudniejsza obsługa i skomplikowany raport

W porównaniu ze Sitebulb narzędzie Screaming Frog jest na pewno trudniejsze w obsłudze. Jest przy tym również mniej atrakcyjne wizualnie, na co uwagę zwrócą esteci. Z drugiej strony pozwala na przeprowadzenie dokładnego audytu technicznego SEO serwisu internetowego oraz wprowadzenie niezbędnych poprawek. Dużym atutem tego programu jest to, że w przypadku małych potrzeb klientów dostępny jest za darmo. Pozwala to na obniżenie kosztów związanych z prowadzeniem i pozycjonowaniem witryny.

Czy skorzystać ze wsparcia agencji SEO?

Crawlowanie strony można przeprowadzić we własnym zakresie lub skorzystać ze wsparcia profesjonalnej agencji SEO. Wszystko zależy od tego, ile wolnego czasu ma administrator lub właściciel strony oraz tego, czy chce się uczyć nowych rzeczy. Jeżeli woli się skupić na głównej działalności serwisu, to sprawy związane z SEO i pozycjonowaniem warto przekazać w ręce prawdziwych ekspertów. Z powodzeniem przeprowadzą oni audyt z wykorzystaniem crawlerów stron internetowych i przygotują odpowiednią strategię optymalizacji i pozycjonowania.

Wybór pomiędzy Sitebulb i Screaming Frog jest sprawą indywidualną i w dużej mierze zależy od potrzeb klientów, a także ich możliwości i wiedzy technicznej. Oba narzędzia spełnią swoje zadanie i pomogą w przeprowadzeniu audytu SEO.

ZOBACZ RÓWNIEŻ
WYBRANE WPISY BLOGOWE

    Zastanawiasz się
    dlaczego Twoja strona
    NIE SPRZEDAJE?
    Umów się na bezpłatną konsultację SEO i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.
    Firma SXO
    Firma SXO
    OCEŃ TXT

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

    Darmowa konsultacja

      Zastanawiasz się
      dlaczego Twoja strona
      NIE SPRZEDAJE?
      Umów się na bezpłatną konsultację SEO i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.