SEO

Co to jest SEO (Search Engine Optimization)?

Darmowy audyt seo

    Zastanawiasz się
    dlaczego Twoja strona
    NIE SPRZEDAJE?
    Umów się na bezpłatną konsultację SEO i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.

    SEO to termin znany chyba każdemu właścicielowi serwisu internetowego. Od wielu lat jest on obecny w świecie digital marketingu i również od wielu lat trwają dyskusje na temat tego, czym jest SEO, a czym nie jest. W sieci można znaleźć wiele sprzecznych informacji, ale jedno jest pewne i specjaliści w dziedzinie e-marketingu są co do tego zgodni – optymalizacja pod kątem wyszukiwarek to podstawowe działanie w zakresie reklamowania swojego biznesu w sieci.

    Pozycjonowanie organiczne SEO ma wiele zalet i korzyści, ale jest jedna rzecz, która w największym stopniu przekonuje przedsiębiorców reklamujących swój biznes w sieci, że powinni oni zainwestować w ten rodzaj promocji. Okazuje się, że największy wpływ na decyzję właścicieli witryn ma fakt, że konkurencja już inwestuje w SEO. I o ile działania marketingowe powinny być planowane na podstawie indywidualnych potrzeb firmy oraz docelowych odbiorców, o tyle optymalizacja pod kątem wyszukiwarek internetowych to strategia, która pasuje niemal do każdego biznesu. Dlatego chęć dopasowania się do rywali w branży w tym przypadku to dobry pomysł.

    Czym tak naprawdę jest pozycjonowanie stron SEO i jak powinien wyglądać proces optymalizacji? Tego dowiesz się, czytając poniższy tekst.

    Czym jest SEO?

    SEO to jeden z najczęściej używanych terminów w środowisku marketingu internetowego. Od wielu lat specjaliści na całym świecie dyskutują na temat tego, co mieści się w zakresie działań optymalizacji pod kątem wyszukiwarek, jak należy to robić i co jest najważniejsze. Tak naprawdę na żadne z tych pytań nie da się odpowiedzieć jednoznacznie. Temat jest nieco bardziej skomplikowany, jednak nie oznacza to, że nie można wyjaśnić, na czym polega pozycjonowanie stron SEO.

    SEO – definicja

    SEO to skrót od wyrażenia Search Engine Optimization, które w dosłownym tłumaczeniu oznacza „optymalizacja pod silnik wyszukiwarki”. Jest to zatem proces, którego celem jest przystosowanie strony internetowej do wymagań i algorytmów konkretnej wyszukiwarki, aby zwiększyć widoczność w wynikach wyszukiwania i docierać do szerokiego grona osób. Cały proces składa się z wielu różnych elementów i czynności, do których można zaliczyć m.in.:

    • wyeliminowanie błędów technicznych,
    • optymalizację kodu źródłowego,
    • optymalizację treści,
    • nasycenie treści i innych elementów strony za pomocą słów kluczowych.

    Wymienione wyżej czynności to tylko kilka elementów kompleksowego procesu SEO. Dokładny zakres działań zależy od wyszukiwarek internetowych. W Polsce absolutnym liderem jest wyszukiwarka Google, z której korzysta ponad 95% internautów. Oznacza to, że najwięcej ruchu na stronach pochodzi właśnie z Google, dlatego pod ten silnik należy optymalizować strony internetowe. W niektórych krajach dominują inne wyszukiwarki, jednak w rozrachunku światowym liderem jest również Google.

    To, jaka wyszukiwarka cieszy się największą popularnością w innych krajach, jest istotne, jeśli interesuje Cię SEO zagraniczne, czyli zwiększanie widoczności poza Polską. W takim przypadku działania związane z optymalizacją w obrębie strony muszą być dopasowane do wyszukiwarki, z której najczęściej korzystają internauci w kraju docelowym.

    Czy trudno przeprowadzić działania SEO na stronie?

    Pozycje w wynikach wyszukiwania Google są wypadkową wielu czynników, a co więcej, na niektóre z nich nie ma wpływu nawet specjalista SEO. Dlatego wysokie miejsce w rankingu Google niestety trudno osiągnąć, zwłaszcza w bardzo popularnej branży, gdzie wiele firm walczy o najlepsze miejsca.

    Czynniki niezależne od pozycjonera ani właściciela strony internetowej

    Działania konkurencji

    Inwestując w optymalizację i pozycjonowanie stron SEO, trzeba pamiętać, że konkurencja na pewno też już to robi. Jest to pewnego rodzaju rywalizacja, wyścig po najlepsze miejsce – firma, która lepiej przeprowadzi proces SEO lub więcej zainwestuje w usługi agencji, wygrywa. Tutaj warto jednak wspomnieć, że nie zawsze wyższa cena oznaczać lepszą skuteczność, niektóre agencje mają niezwykle wygórowane ceny, ale nie przekłada się to na jakość usługi. Oznacza to, że niekonieczne trzeba wydać fortunę, aby poprawić widoczność witryny w wynikach wyszukiwania.

    Historia i wiek domeny

    Im starszy jest serwis internetowy, tym łatwiej będzie dokonać pozycjonowania stron. Wiąże się to z autorytetem i zaufaniem wyszukiwarki Google, które z punktu widzenia SEO ma ogromne znaczenie. Warunkiem jest jednak nieskazitelna historia. Jeśli domena została ukarana za stosowanie niedozwolonych metod, padła ofiarą włamania lub doświadczyła innych zdarzeń, które budują jej negatywny wizerunek, długie istnienie w sieci nie będzie atutem.

    Algorytmy wyszukiwarek – aktualizacje

    Firma Google stara się promować wyłącznie wartościowe serwisy i oferować użytkownikom jak najtrafniejsze wyniki wyszukiwania. Dlatego co pewien czas ulepsza i aktualizuje swoje algorytmy, przez co pozycja strony może się zmienić z dnia na dzień. Działania, które były skuteczne do tej pory, mogą nie przynosić już efektów, dlatego konieczna będzie modyfikacja. Bardzo ważna jest tutaj szybka reakcja, jednak aktualizacje to czynnik, na który specjaliści SEO nie mają wpływu.

    Usługi SEO - zalety

    Optymalizacja pod kątem wyszukiwarek niesie za sobą wiele korzyści dla biznesu, który reklamuje się w sieci, jednak największa zaleta to precyzyjne docieranie do potencjalnych klientów. Żadna inna strategia nie pozwala w tak łatwy sposób kierować reklamy wyłącznie do grupy docelowej. Tak naprawdę w przypadku SEO dzieje się to samoistnie. Wszystko za sprawą słów kluczowych, które wykorzystuje się do pozycjonowania. To na ich podstawie Google proponuje internautom strony.

    Jeśli użytkownik wpisuje w wyszukiwarce Google frazy, na które pozycjonowana jest Twoja strona, to znaczy, że w mniejszym lub większym stopniu jest zainteresowany tematami związanymi z branżą, w jakiej działasz. Niekoniecznie musi chodzić o zakup produktu lub skorzystanie z usługi.

    Czasami celem użytkownika jest znalezienie odpowiedzi na pytanie lub porównanie kilku produktów, jednak dzięki temu również zwiększa się ruch na stronie, a w przypadku dobrze zaplanowanej drogi działań SEO możliwe jest wygenerowanie wartościowej konwersji, np. pozyskanie leadów sprzedażowych.

    Ile trwa optymalizacja strony pod SEO?

    Sama techniczna optymalizacja strony nie zajmuje zbyt wiele czasu, jednak już kompleksowy proces SEO, czyli dopasowanie strony do wszystkich czynników rankingowych wyszukiwarki może potrwać nawet kilka miesięcy. Pamiętaj jednak, że pozycjonowanie stron nie jest jednorazową czynnością, a procesem, którego niektóre czynności powinny trwać nieustannie.

    A ile trzeba czekać na efekty? To zależy przede wszystkim od branży, aktualnego stanu strony internetowej, historii domeny oraz wielkości serwisu. Zazwyczaj pierwsze zmiany można zauważyć po kilku miesiącach, jednak uzyskanie pozycji w TOP10 Google może potrwać nawet kilkanaście miesięcy.

    Dlaczego wysoka pozycja w wyszukiwarce Google jest tak ważna?

    Wszystkie badania i statystyki potwierdzają, że największy ruch generują witryny znajdujące się w wynikach wyszukiwania wyświetlanych na pierwszej stronie. Większości użytkowników niestety nie interesuje to, co znajduje się poza pierwszą dziesiątką. Z tego względu działania SEO to podstawa do tego, aby docierać do internautów i generować ruch na stronie.

    SEO a pozycjonowanie stron internetowych

    SEO oraz pozycjonowanie to w Polsce pojęcia używane zamiennie. Czy jest to zgodne z prawdą, czy raczej są to dwa zupełnie różne terminy? Znasz już definicję SEO, ale czym w takim razie jest pozycjonowanie?

    Czym jest pozycjonowanie?

    Wyrażenia Search Engine Optimization (SEO) pierwszy raz użyto pod koniec lat 90. ubiegłego wieku, w Stanach Zjednoczonych. Do Polski dotarł ona kilka lat później. Oczywiste jest, że termin ten ma związek z Internetem i ewolucją wyszukiwarek. Natomiast pozycjonowanie niekoniecznie musi odnosić się do Internetu. To pojęcie znane było już pod koniec lat 60. ubiegłego wieku. Wtedy jednak odnosiło się ono do kształtowania wizerunku marki na rynku – „umieszczenie” go na wysokiej pozycji organicznych wyników wyszukiwania wśród konkurencyjnych firm. I choć obecnie pozycjonowaniem określa się działania związane z serwisem internetowym, to jednak idea pozostała taka sama. Chodzi o to, aby strona uzyskała wysoką pozycję, wyróżniała się na tle innych i wygrywała z konkurencją.

    W odróżnieniu od SEO pozycjonowanie to ogół działań mających na celu zwiększenie widoczności strony w sieci, wykreowanie rozpoznawalnego i profesjonalnego wizerunku marki, budowanie zaufania wśród odbiorców oraz wyróżnienie się na tle konkurencyjnych firm. Dawniej pozycjonowanie odnosiło się do ogólnej widoczności i rozpoznawalności na rynku, a obecnie chodzi o widoczność strony internetowej w sieci.

    Czym się różni SEO od pozycjonowania stron?

    W Polsce wiele osób utożsamia SEO z pozycjonowaniem i używa tych terminów zamiennie. Warto jednak wspomnieć, że według definicji SEO to optymalizacja pod kątem wyszukiwarek internetowych, czyli przede wszystkim działania na stronie. Natomiast pozycjonowanie to ogół działań zwiększających widoczność i rozpoznawalność marki w sieci. Do tego procesu zaliczają się zarówno działania wykonywane na stronie (on-page), jak i poza nią (off-page). Inaczej mówiąc, optymalizacja pod kątem wyszukiwarek to tak naprawdę tylko element pozycjonowania.

    W innych krajach natomiast nie ma odpowiednika na pozycjonowanie, dlatego na całym świecie mówi się po prostu SEO, a osoba wypowiadająca ten termin ma na myśli ogół działań związanych ze zwiększeniem widoczności w sieci. Z tego względu nawet specjaliści od marketingu internetowego w Polsce posługują się dwoma tymi pojęciami i utożsamiają je ze sobą. Nie jest to do końca zgodne z polskimi definicjami, jednak każdy wie, o co chodzi.

    Pozycjonowanie SEO on-page

    Pozycjonowanie stron SEO można podzielić na dwie główne grupy działań, czyli on-page i off-page. Działania on-page to wszystkie czynności wykonywane w obrębie strony, czyli przede wszystkim optymalizacja kodu źródłowego, wyeliminowanie błędów technicznych, optymalizacja treści oraz umieszczenie na stronie słów kluczowych.

    Działania w obrębie strony internetowej to podstawa do tego, aby wyszukiwarka Google brała serwis internetowy pod uwagę, podczas wartościowania stron. Błędy techniczne, nieprzyjazne adresy URL, wolno ładująca się strona, brak responsywności oraz niska jakość treści sprawiają, że Google uznaje witrynę za bezwartościową i niegodną polecania użytkownikom. Dlatego, mimo że optymalizacja to tylko element całego procesu pozycjonowania, jest podstawą, której nie można pomijać.

    Czy optymalizacja strony internetowej pod SEO jest trudna? Wszystko zależy od aktualnego stanu witryny, czyli tego, ile błędów na niej występuje, a także od wielkości serwisu internetowego. Optymalizacja sklepu internetowego będzie trudniejsza i bardziej czasochłonna niż optymalizacja prostej strony WWW.

    Pozycjonowanie off-page SEO

    Druga grupa działań to wszystkie czynności zwiększające widoczność, wykonywane poza serwisem internetowym. Główne czynniki off-page SEO to:

    • pozyskiwanie linków z zewnętrznych serwisów,
    • promowanie marki w mediach społecznościowych (na Facebooku, Instagramie),
    • udzielanie się na forach branżowych,
    • wpisy gościnne na stronach i blogach podobnych tematycznie.

    Wymienione wyżej aspekty są zależne od pozycjonera, jednak do czynników off-page SEO zalicza się też takie, na które nie ma on wpływu np. historia i wiek domeny.

    Sposób działania wyszukiwarki Google

    Google to główna przestrzeń pracy specjalisty SEO w Polsce. To od jej algorytmów zależy, na jakim miejscu znajdzie się Twoja strona internetowa wśród organicznych wyników wyszukiwania. Dlatego warto przyjrzeć się bliżej temu, jak działa. Jak to się dzieje, że niektóre strony zyskują dobrą pozycję, a inne nie mogą wspiąć się na szczyt przez długi czas? Jak działa mechanizm wyszukiwarki?

    Skanowanie sieci w poszukiwaniu serwisów internetowych

    Cały mechanizm wyszukiwarki Google opiera się na trzech głównych czynnościach. Pierwszą z nich jest skanowanie, czyli proces, podczas którego Googlebot skanuje sieć w poszukiwaniu nowych serwisów internetowych. Już na tym etapie optymalizacja pod SEO ma znaczenie – właściciel witryny może zadecydować, które podstrony mają zostać zeskanowane, a także ułatwić i przyspieszyć skanowanie całego serwisu.

    Zadaniem robotów wyszukiwarek jest skanowanie sieci i wykrywanie wszystkich nowych serwisów, które się pojawiają, a następnie dodawanie ich do swoich zasobów. Na widoczność w wynikach wyszukiwania mają szanse tylko te strony, które Google znajdzie i zapisze w swoich zasobach. Pamiętaj, że wyszukiwarka nie jest wszechwiedząca i samo założenie strony internetowej nie daje gwarancji, że zostanie ona zauważona. Warto ułatwić robotowi Google skanowanie, poprzez wykonanie czynności należących do SEO on-page.

    Warto też wiedzieć, że wyszukiwarka nie skanuje stron zabezpieczonych procesem uwierzytelniania lub logowania, czyli tych niedostępnych dla anonimowego użytkownika.

    Indeksowanie odnalezionych stron internetowych

    Kolejny etap to indeksowanie stron internetowych znajdujących się już w zasobach wyszukiwarki. Boty indeksujące Google sprawdzają zawartość serwisów internetowych, a następnie oceniają ją według swoich kryteriów. Sprawdzane są przede wszystkim treści, ale również słowa klucze, meta tytuły, meta opisy i atrybuty ALT. Oprócz tego strona sprawdzana jest pod kątem duplikatów, zarówno wewnętrznych, jak i zewnętrznych.

    Na etapie indeksowania pozycjonowanie stron SEO ma jeszcze większe znaczenie niż w przypadku skanowania. Boty indeksujące oceniają wartość strony i jej dopasowanie do wymagań wyszukiwarki.

    Wartościowanie i wyświetlanie wyników

    Wartościowanie i wyświetlanie wyników to ostatni etap działania wyszukiwarki, najważniejszy dla właścicieli serwisów internetowych. Google bierze pod uwagę to, czy strona jest wartościowa, w jakim stopniu dostosowuje się do jej wymagań i algorytmów, a następnie umieszcza ją na odpowiednim miejscu (podczas wyświetlania wyników dla użytkownika).

    Jeśli serwis internetowy nie będzie zoptymalizowany pod SEO, obecność w indeksie Google w niczym nie pomoże. To, że Googlebot zeskanował stronę internetową, nie znaczy, że uznał ją za wartościową. Na to trzeba zapracować poprzez odpowiednie działania.

    Jak ułatwić botom Google skanowanie i indeksowanie witryny?

    Jeśli samodzielnie nie udostępnisz strony i nie ułatwisz jej skanowania i indeksowania, Google prawdopodobnie i tak w końcu sam ją znajdzie i doda do swojego indeksu, jednak może to trwać bardzo długo, a do tego raczej nie sprawdzi się w przypadku rozbudowanych serwisów. Dlatego lepiej ułatwić robotom Google odnalezienie i indeksowanie serwisu internetowego. Można to zrobić za pomocą kilku czynności, które obejmuje proces pozycjonowania stron SEO.

    Przede wszystkim warto utworzyć mapę witryny, czyli plik zawierający listę wszystkich adresów URL w obrębie domeny. Dzięki niemu można informować wyszukiwarkę o zmianach w obrębie witryny. Oprócz tego ważny jest plik robots.txt, który służy do komunikowania się z botami indeksującymi. Za jego pomocą można zablokować im dostęp do pewnych podstron, które nie mają znaczenia dla SEO. Skanowanie i indeksowanie będzie łatwiejsze dla botów również wtedy, gdy wszystkie adresy URL zostaną zoptymalizowane tak, aby były przyjazne nie tylko użytkownikom, ale również wyszukiwarce.

    To jednak nie wszystko. Serwis internetowy można dodać do indeksu Google za pomocą darmowego narzędzia Google Search Console, które dodatkowo umożliwia analizowanie stanu strony oraz mierzenie efektów.

    Co jest najważniejsze dla wyszukiwarki Google?

    Google, jako lider w wyszukiwarkach internetowych, bierze pod uwagę wiele czynników SEO, jednak żaden z nich nie będzie miał znaczenia i nie zapewni Twojej stronie wysokiej pozycji, jeśli nie spełni ona jednego warunku – nie będzie wartościowa. Firma Google stawia na wysoką jakość i wartość dla użytkownika, dlatego serwisy z contentem niskiej jakości nie mają szans na dużą widoczność. Czasy, kiedy liczyło się tylko SEO, dawno już minęły. Obecnie ważne jest znalezienie złotego środka pomiędzy dopasowaniem do czynników rankingowych, a wartością dla odbiorcy. Potwierdzeniem tego są liczne aktualizacje Google dotyczące wrażeń użytkownika.

    Czym są wyniki organiczne?

    W SERP (z j. ang. Search Engine Results Page), czyli na stronie z wynikami wyszukiwania, znaleźć można dwa rodzaje linków: organiczne oraz płatne. Czym są te pierwsze? Jak SEO wpływa na oba rodzaje tych wyników?

    Wyniki organiczne – definicja

    Wyniki organiczne lub inaczej naturalne, to wszystkie linki, na działanie których mają wpływ wszelkie czynności związane z pozycjonowaniem. Za ich kolejność odpowiada algorytm wyszukiwarki, który bierze pod uwagę dopasowanie do czynników SEO, wykorzystanie słów kluczowych oraz wartość strony. Ich obecność na poszczególnych pozycjach w wynikach wyszukiwania nie ma nic wspólnego z płatnymi formami reklamy ani czynnością, jaką jest linkowanie wewnętrzne. Z tego też względu uzyskanie wysokiej pozycji w wynikach organicznych jest bardziej pracochłonne, a na efekty trzeba czekać znacznie dłużej.

    Wyniki organiczne nazywane są też bezpłatnymi, jednak nie jest to do końca trafne określenie, a raczej skrót myślowy. Mimo że właściciel serwisu internetowego nie płaci za kliknięcia, to jednak taka strategia również kosztuje. Działania specjalisty od SEO, copywritera i wszystkich innych osób pracujących przy pozycjonowaniu stron nie są darmowe. Nawet jeśli samodzielnie pozycjonujesz swoją stronę, musisz wziąć pod uwagę koszty związane z korzystaniem ze specjalistycznych narzędzi itp.

    Czym są wyniki płatne?

    Wyniki płatne to efekt kampanii utworzonych w systemie reklamowym Google Ads – za każde kliknięcie linku właściciel witryny płaci określoną kwotę (istnieją też inne metody rozliczenia np. za 1000 wyświetleń). Wyniki te wyświetlają się na samej górze oraz na samym dole strony (czasami po boku) i są oznaczone napisem „Reklama”. Kolejność ich wyświetlania zależy od stawki kosztu kliknięcia (CPC) oraz trafności. W tym przypadku pozycjonowanie strony SEO nie ma znaczenia, jednak nie oznacza to, że nie musi być ona wartościowa i zoptymalizowana. Konieczne jest również odpowiednie skonfigurowanie kampanii oraz wszystkich jej ustawień.

    Największą zaletą płatnych linków jest to, że widoczność można uzyskać automatycznie po utworzeniu kampanii – w przypadku organicznego pozycjonowania stron SEO na efekty trzeba czekać kilka miesięcy.

    Dlaczego organiczne pozycjonowanie stron SEO to dobre rozwiązanie?

    Płatne linki Google nie są strategią, która powinna być prowadzona jako jedyna do promowania biznesu w sieci. Przede wszystkim ze względu na automatyczne znikanie efektów, gdy tylko kampania przestanie być prowadzona i opłacana. W takiej sytuacji strona natychmiast znika z pierwszej strony wyników wyszukiwania. W przypadku kampanii SEO na efekty trzeba czekać dłużej, jednak nie znikną one od razu po zaprzestaniu działań; wypracowana pozycja będzie utrzymywać się jeszcze przez długi czas.

    Oprócz tego warto wziąć pod uwagę przyzwyczajenia, zachowania i preferencje odbiorców. Płatne linki oznaczone są napisem „Reklama”, dlatego każdy użytkownik może szybko dokonać analizy profilu linków – odróżnić link płatny od linku organicznego. Niektórzy celowo pomijają płatne linki i od razu przechodzą do naturalnych. Powodów tego jest wiele, ale najczęściej internautów odstrasza reklama. Niektórzy są przekonani, że strona, która znalazła się na wysokiej pozycji dzięki płatnej kampanii, a nie dzięki SEO, nie może być wartościowa i nie warto jej ufać. Oczywiście nie jest to prawdą, ponieważ wyszukiwarka nie promuje bezwartościowych stron, jednak zachowań użytkowników nie można lekceważyć. Jeśli chcesz osiągnąć sukces, musisz dopasować się do ich potrzeb i przyzwyczajeń.

    Czy warto stosować dwie strategie jednocześnie?

    Wybór pomiędzy pozycjonowaniem organicznym SEO a kampanią reklamową Google Ads to dla niektórych spore wyzwanie. Przedsiębiorcy zastanawiają się, co przyniesie lepsze efekty, a do tego będzie wymagało mniejszego nakładu środków finansowych. Okazuje się, że ten dylemat można szybko rozwiązać. Specjaliści od marketingu internetowego zalecają stosowanie obu strategii jednocześnie, aby wzajemnie się one uzupełniały.

    Od czego zależy pozycja strony w rankingu Google?

    Aby Google w ogóle brało pod uwagę dany serwis internetowy podczas wartościowania, musi mieć go w swoim indeksie. Dlatego podstawa to komunikacja z robotami Google, o czym zostało wspomniane wcześniej. To jednak tylko pierwszy krok ku lepszej widoczności. Właściciela strony czeka jeszcze długa droga i spełnienie wielu warunków SEO wyszukiwarki.

    Słowo kluczowe – podstawa pozycjonowania SEO

    Pierwszym czynnikiem, który decyduje o pozycji strony w rankingu Google, są słowa kluczowe. Dlatego ich dobór i analiza to podstawa w pozycjonowaniu strony SEO. Są one bezpośrednim łącznikiem pomiędzy tym, czego szukają użytkownicy, a tym, co oferujesz na Twojej stronie. To właśnie na podstawie słów kluczowych wyszukiwarka trafnie dopasowuje wyniki do zapytań internautów. Dlatego tak istotne jest uważne ich dobieranie; muszą one być spójne z tym, co rzeczywiście znajduje się na stronie. W przeciwnym razie wpłynie to negatywnie na wrażenia użytkownika – straci on zaufanie do serwisu internetowego i z pewnością drugi raz go nie odwiedzi. Oprócz tego będzie to również znak dla wyszukiwarki, że strona nie jest wiarygodna i nie odpowiada na potrzeby użytkowników pod kątem określonych słów kluczowych, którymi została nasycona podczas optymalizacji SEO.

    Oczywiście analiza słów kluczowych i dopasowanie ich do zawartości strony to nie wszystko. Konieczna jest również analiza zachowań internautów, czyli tego, w jaki sposób najczęściej szukają oni informacji związanych z daną branżą. Chodzi o to, aby dobrać konkretne, a nie ogólne słowa kluczowe, cechujące się wysoką średnią liczbą wyszukiwań w miesiącu. Tylko takie frazy będą generowały ruch, jednak trzeba uważać, ponieważ wykorzystanie zbyt konkurencyjnych fraz w pozycjonowaniu organicznym SEO sprawi, że cały proces będzie dłuższy, a osiągnięcie wysokiej pozycji znacznie trudniejsze.

    Optymalizacja techniczna i wartościowa treść

    Kolejny czynnik decydujący o kolejności w organicznych wynikach wyszukiwania to optymalizacja techniczna, czyli wyeliminowanie wszystkich błędów i dopasowanie strony do czynników SEO, związanych z aspektami technicznymi serwisu internetowego. Ważna jest przede wszystkim szybkość strony, czyli czas ładowania zawartości, oraz responsywny design, czyli dopasowanie witryny do rozdzielczości urządzeń mobilnych.

    Oprócz tego dla SEO znaczenie ma oczywiście content, czyli treści na stronie. Tak naprawdę jest to jeden z najważniejszych czynników, jakie wyszukiwarka Google bierze pod uwagę. Od wprowadzenia algorytmu Panda, czyli od 2011 roku, strony, które oferują użytkownikom content niskiej jakości (brak wartości merytorycznej, nieatrakcyjna treść, brak formatowania, duplikaty) nie mają szans na miejsce w TOP10 czy nawet TOP20.

    Zaufanie wyszukiwarki Google do serwisu internetowego

    Google chce mieć pewność, że oferowane użytkownikom wyniki będą wartościowe, odpowiedzą na zadawane przez nich pytania i spełnią ich potrzeby. Dlatego promuje strony, do których ma zaufanie, a nie te, które tylko dopasowują się do wymagań pod względem SEO. Kolejnym czynnikiem wpływającym na pozycję w wynikach wyszukiwania jest właśnie zaufanie Google do danego serwisu internetowego. Jak je zdobyć? O tym, czy Google zaufa Twojej witrynie, decydują przede wszystkim takie czynniki, jak:

    • bogaty i merytoryczny content,
    • linki tekstowe zewnętrzne pozyskane z wartościowych i podobnych tematycznie serwisów,
    • wykorzystywanie wyłącznie dozwolonych metod pozycjonowania strony SEO,
    • wiek i pozytywna historia domeny,
    • szczegółowe dane teleadresowe firmy umieszczone na stronie,
    • pozytywne opinie o firmie (stronie) w sieci,
    • wzmianki w wartościowych serwisach i mediach społecznościowych.

    Czynniki niezależne od pozycjonera i właściciela witryny

    Istotne są również czynniki niezależne od pozycjonera i właściciela serwisu internetowego, o których mowa była wcześniej, czyli m.in. działania konkurencji oraz aktualizacje algorytmów Google. To jednak nie wszystko. Poza działaniami specjalisty SEO, zmianami w wymaganiach wyszukiwarki i działaniach innych stron, kolejność wyników wyszukiwania zależy też od czynników związanych z użytkownikiem. Znaczenie ma przede wszystkim lokalizacja. Należy pamiętać, że wyszukiwarka Google na podstawie geolokalizacji, adresu IP czy sieci WiFi może określić miejsce pobytu użytkownika i na tej podstawie zaproponować mu wyniki wyszukiwania. Przez to pierwsza strona rankingu Google wygląda inaczej u osoby, która korzysta z Internetu, znajdując się w Warszawie, a inaczej u osoby, która przebywa w Gdańsku.

    Oprócz tego kolejność stron w rankingu Google będzie się różniła, w zależności od tego, z jakiego urządzenia korzysta użytkownik – lista TOP10 może wyglądać inaczej na komputerze i urządzeniu mobilnym, niezależnie od działań SEO.

    SEO a SEM – czym się różnią?

    Od jakiegoś czasu media tradycyjne nie spełniają swoich zadań w zakresie promowania biznesu. Świadczy o tym fakt, że dziś każda firma – niezależnie od tego czy działa stacjonarnie, czy online – ma swoją stronę internetową. Uznaje się, że przedsiębiorstwa, które nie są obecne w sieci, dla większości odbiorców po prostu nie istnieją. Marketing internetowy to dzisiaj podstawa do tego, aby budować świadomość wśród konsumentów i skutecznie pozyskiwać klientów.

    Z tego też względu specjaliści od e-marketingu opracowują kolejne strategie i działania, które jeszcze bardziej zwiększą skuteczność promocji w sieci. W środowisku e-marketingu bardzo często obok SEO pojawia się pojęcie SEM.

    SEM – co to jest?

    SEO i SEM to dwa zupełnie różne pojęcia, których nie należy używać zamiennie. Wiesz już, jak brzmi definicja Search Engine Optimization, czyli optymalizacji pod kątem wyszukiwarki. A czym jest SEM, czyli Search Engine Marketing? Najprościej mówiąc, jest to marketing w wyszukiwarce, czyli zbiór wszystkich działań, które mają na celu zwiększenie widoczności strony i poprawę jej pozycji w wyszukiwarce internetowej. Na pierwszy rzut oka brzmi jak definicja pozycjonowania organicznego SEO, jednak obejmuje znacznie szerszy zakres. SEM to m.in.:

    • proces optymalizacji strony internetowej pod kątem wyszukiwarek,
    • pozyskiwanie linków zewnętrznych,
    • marketing treści,
    • promocja w social mediach,
    • artykuły sponsorowane,
    • wzmianki na forach branżowych i serwisach podobnych tematycznie,
    • wpisy gościnne na portalach i blogach podobnych tematycznie,
    • płatne kampanie reklamowe.

    Czym się różni SEO od SEM?

    SEO to działania, które mają na celu przystosowanie witryny to wymagań i algorytmów wyszukiwarki. Zalicza się do nich: działania optymalizacyjne w kodzie źródłowym witryny, tworzenie wartościowych treści i pozyskiwanie linków zewnętrznych. Natomiast SEM to znacznie szersze pojęcie, które obejmuje wszystkie działania związane z marketingiem w wyszukiwarce internetowej i zwiększaniem widoczności serwisu w sieci. SEO jest zatem tylko elementem SEM. W takim razie co jeszcze mieści się w zakresie Search Engine Marketing? Bardzo dobrze opisuje to następujący wzór: SEM = PPC + SEO. Oznacza on, że do działań związanych z marketingiem w wyszukiwarce zalicza się przede wszystkim optymalizacja pod kątem wyszukiwarki oraz PPC.

    Czym jest PPC (z j. ang. Pay Per Click)? Jest to kampania banerów i linków reklamowych wyświetlanych na stronie SERP i oznaczonych napisem „Reklama”, czyli nic innego jak wspomniane wcześniej płatne wyniki wyszukiwania. Aby zrealizować taką strategię, konieczne jest utworzenie kampanii reklamowej w systemie Google Ads.

    Niektórzy błędnie twierdzą, że SEO to pozycjonowanie, a SEM to tylko płatne reklamy Google, które wyświetlają wyszukiwarki internetowe. Jest to niezgodne z prawdą, ponieważ SEM to bardzo szerokie pojęcie. Jeśli agencja oferuje usługę SEM, oznacza to, że powinna poświęcić odpowiednią ilość czasu na optymalizację strony pod kątem wymagań wyszukiwarki, a nie wyłącznie na tworzenie płatnych kampanii w systemie reklamowym Google Ads.

    SEO czy SEM – co wybrać?

    Nie można jednoznacznie stwierdzić, które rozwiązanie będzie lepsze. Wiele zależy od serwisu internetowego, od specyfiki firmy, jej potrzeb oraz możliwości finansowych. Oczywiście strategia SEM jest znacznie obszerniejsza niż SEO, a kompleksowe działanie zawsze przynosi lepsze efekty. Nie zawsze jednak przedsiębiorstwo może pozwolić sobie na koszty związane z tak szeroką kampanią promocyjną.

    Jako że SEM zawiera tworzenie płatnych reklam, które przynoszą efekty automatycznie, takie rozwiązanie sprawdzi się doskonale, gdy firma chce zadbać o silną pozycję i długotrwałą widoczność przez długi czas, jednak ze względu np. na nadchodzące wydarzenie potrzebuje szybkich efektów. W takiej sytuacji połączenie SEO i PPC to najlepsze rozwiązanie.

    Dlaczego warto inwestować w SEO?

    Optymalizacja strony pod SEO uważana jest za najlepszy sposób promowania swojego biznesu w Internecie i pozyskiwania potencjalnych klientów. Niektórzy jednak twierdzą, że pozycjonowanie strony się nie opłaca, a do tego nie gwarantuje sukcesu. Jak to wygląda w rzeczywistości? Niestety jest w tym trochę prawdy, ale zacznijmy od początku.

    SEO – największe korzyści pozycjonowania

    Kompleksowa i odpowiednio przeprowadzona strategia pozycjonowania stron SEO przynosi efekty zazwyczaj po kilku miesiącach, ale zdarzają się również przypadki, że właściciel serwisu internetowego musi czekać na wymarzone efekty nawet kilkanaście miesięcy. Czy warto czekać? To zależy, jakiego rezultatu oczekujesz. Jeśli chcesz skutecznie reklamować swój biznes w Internecie i kreować profesjonalny wizerunek marki, to zdecydowanie warto. Największe korzyści, jakie niosą za sobą działania specjalisty SEO, są następujące.

    Większa widoczność w Google

    Wszystkie działania związane z optymalizacją stron, pozyskiwaniem linków oraz tworzeniem contentu mają za zadanie przede wszystkim doprowadzić do tego, że strona podbije wyniki wyszukiwania i właśnie to jest największą korzyścią SEO. Działania pozycjonera (który w pierwszej kolejności przeprowadza audyt SEO) sprawiają, że serwis internetowy staje się wartościowy, sprawny technicznie i godny zaufania w oczach wyszukiwarki, dzięki czemu ma szansę na dużą widoczność. Jak już wiesz, największy ruch generują strony, które znajdują się w TOP10 – wszystko na niższych pozycjach ma niewielkie szanse na ruch, a tym samym na wartościową konwersję. Zastanów się, jak sam korzystasz z wyszukiwarki Google. Czy największe znaczenie mają dla Ciebie linki na pierwszych kilku miejscach, czy może przechodzisz na drugą, trzecią lub czwartą stronę SERP? Statystyki mówią, że niewielu użytkowników interesuje się witrynami spoza pierwszej dziesiątki.

    Więcej klientów i lepsze zyski

    Usługi SEO, w tym pozycjonowanie, to łatwy i stosunkowo tani sposób na pozyskiwanie klientów oraz generowanie lepszych zysków. Tak naprawdę wszystkie działania marketingowe dążą właśnie do tego, aby uzyskać taki efekt, a działania pozycjonera sprawdzają się do tego doskonale. Im większa widoczność w sieci, tym większa szansa na zapytania od klientów, a także bezpośrednią sprzedaż w przypadku e-commerce.

    Profesjonalny wizerunek marki

    Strony, które inwestują w SEO i wyświetlają się na wysokich pozycjach, postrzegane są jako bardziej profesjonalne i godne zaufania, co przekłada się na całościowy wizerunek marki. Profesjonalna, nowoczesna i użyteczna struktura strony dobrze wygląda w oczach potencjalnych klientów, jednak to nie wszystko. To, jak zaprezentuje się firma w sieci, będzie przekładało się również na usługi lub produkty – użytkownicy będą kojarzyli profesjonalizm i wysoką jakość na Twojej stronie z tym, co oferujesz.

    Pamiętaj, że działa to w dwie strony – niskiej jakości content czy słaba optymalizacja treści (zarówno pod względem SEO, jak i wrażeń użytkownika) przełoży się na wizerunek marki, jej produktów i usług. Konsumenci nie chcą kupować od nierzetelnych firm, do których nie mają zaufania.

    Czy pozycjonowanie organiczne SEO jest drogie?

    Ceny pozycjonowania SEO różnią się w zależności od wielkości serwisu, zakresu działań i aktualnego stanu konkretnych stron internetowych. Miesięczny koszt waha się od kilkuset, do kilkunastu tysięcy złotych. Każdy przedsiębiorca sam powinien odpowiedzieć sobie na pytanie, czy to dużo, czy mało. Wiele zależy od wielkości przedsiębiorstwa i budżetu, jaki może ono przeznaczyć na działania marketingowe w sieci.

    Trzeba jednak pamiętać, że inwestycja w kompleksową strategię SEO (na którą składa się m.in. audyt SEO), przeprowadzoną przez doświadczonego pozycjonera, w dłuższej perspektywie się zwraca. Oprócz tego specjaliści SEO są zgodni co do tego, że pozycjonowanie to sposób na uzyskanie najlepszych efektów stosunkowo niskim kosztem.

    Czy pozycjonowanie stron SEO daje gwarancję sukcesu?

    Mimo że pozycjonowanie strony SEO polecane jest przez specjalistów na całym świecie, należy pamiętać, że taka strategia nie daje gwarancji sukcesu. Pozycja strony w wyszukiwarce zależy od zbyt wielu czynników, aby specjalista mógł obiecać konkretną pozycję. Oprócz tego, nawet jeśli optymalizacja treści i inne działania związane ze zwiększanie widoczności pomogą stronie wspiąć się na wysoką pozycję, nie ma gwarancji, że duży ruch będzie przekładał się na konwersję. Pokazanie się w sieci i zachęcenie użytkowników do odwiedzenia strony głównej witryny to tylko pierwszy krok. Firma musi zadbać o wysokiej jakości produkty, a także o UX na stronie, czyli optymalizację pod kątem wrażeń użytkownika. Nie wystarczy jedynie przyciągnąć odbiorców poprzez działania wchodzące w zakres SEO. Konieczne jest również zachęcenie ich do wykonania akcji na Twojej stronie.

    Kto powinien inwestować w SEO?

    Każdy mówi o korzyściach wynikających z wdrożenia działań SEO oraz o tym, że jest to najbardziej opłacalna forma marketingu internetowego. Owszem, pozycjonowanie i optymalizacja mogą przynieść wiele korzyści dla biznesu zarówno e-commerce, jak i stacjonarnego, ale czy to oznacza, że każda firma, bez wyjątku, powinna inwestować w działania agencji SEO?

    Czy pozycjonowanie organiczne SEO jest dla każdego?

    Odpowiedź jest prosta: pozycjonowanie organiczne SEO nie jest dla każdego. Mimo że większość biznesów skorzysta na działaniach pozycjonera, to jednak istnieją pewne wyjątki, gdy inwestycja w taką formę promocji mogłaby nie tylko nie przynieść efektów, ale też zaszkodzić firmie.

    Kiedy SEO się nie sprawdzi?

    Istnieje wąskie grono biznesów, które nie powinny inwestować w pozycjonowanie SEO.

    Biznesy krótkoterminowe

    Biznesy, które mają jasno określony termin działalności, czyli zakładane są na pewien czas, nie powinny przeznaczać środków na działania SEO. Przykładem może być inwestycja deweloperska, organizacja jakiegoś wydarzenia, jednorazowa sprzedaż szkolenia, a także organizacja koncertu. W przypadku takich biznesów efekty zazwyczaj potrzebne są szybko, natomiast w przyszłości wysoka widoczność strony w sieci nie będzie miała już znaczenia. Jeśli Twoja działalność skończy się po kilku miesiącach, to ryzykowne byłoby inwestowanie w usługi SEO, ponieważ na efekty czasami trzeba czekać kilkanaście miesięcy.

    Biznesy, które potrzebują szybkich efektów, powinny zdecydować się na PPC, czyli płatne kampanie reklamowe.

    Biznesy działające w niszowej branży

    SEO nie przyniesie też efektów w przypadku firm działających w bardzo niszowej branży. Jednak tutaj warto dokładnie określić znaczenie słowa „niszowa”. Chodzi o firmy, które oferują bardzo specyficzne produkty lub usługi – takie, o których użytkownicy raczej nie mają pojęcia. Pozycjonowanie w tej sytuacji się nie sprawdzi, ponieważ nikt nie będzie wpisywał w wyszukiwarce słów kluczowych związanych z taką branżą. W takiej sytuacji lepiej sprawdzą się inne kanały promocji.

    Małe firmy ze stałymi klientami

    Pozycjonowanie organiczne SEO wiąże się ze stałymi kosztami miesięcznymi. Nie każda firma może pozwolić sobie na stałe wydatki. Mały biznes, który ma swoich stałych klientów i którego właściciel jest zadowolony z zysków, niekoniecznie musi inwestować w zwiększanie widoczności w sieci, zwłaszcza jeśli budżet firmy na to nie pozwala. W tym przypadku SEO mogłoby bardziej zaszkodzić niż pomóc.

    Kiedy SEO jest konieczne?

    Proces optymalizacji strony pod SEO konieczny jest zazwyczaj w e-commerce. Jeśli bezpośrednim źródłem zarobków jest ruch na stronie, a właściwie konwersja, zwiększanie widoczności w sieci to podstawa. Sklepy internetowe muszą walczyć o wysokie miejsca, jeśli chcą wygrać z konkurencją i generować zyski. Zwłaszcza teraz, w dobie ogromnej konkurencji na rynku e-commerce.

    Oprócz tego działania SEO są konieczne, jeśli firma dobrze prosperuje np. na rynku lokalnym, a nawet krajowym, ale chce się rozwijać i w przyszłości podbić rynek globalny. Pozycjonowanie i optymalizacja treści pomagają w rozwoju przedsiębiorstwa, więc jeśli tylko firma dysponuje odpowiednim budżetem, warto nawiązać współpracę z agencją SEO.

    Pozycjonowanie a optymalizacja techniczna strony

    Usługa pozycjonowania wprawdzie nie jest dla każdego, jednak optymalizacja pod kątem technicznym to już zupełnie inna sprawa. Nawet jeśli jesteś zadowolony z ruchu na swojej stronie i nie musisz walczyć o lepszą pozycję, warto zadbać o serwis internetowy pod kątem technicznym, aby odwiedzający byli zadowoleni i chętniej wchodzili w interakcję ze stroną. Niektóre czynności związane z SEO pozwalają ulepszyć serwis i uczynić go nie tylko przyjaznym dla botów indeksujących, ale również dla użytkowników.

    Dobór słów kluczowych

    Wyszukiwarka Google wykorzystuje swój mechanizm, aby wyświetlać użytkownikom najbardziej wartościowe i najtrafniejsze wyniki, jakie ma w swoich zasobach. Dopasowanie wyników do zapytań czy po prostu fraz kluczowych, jakich szukają internauci, jest możliwe dzięki temu, że strony nasycone są za pomocą odpowiednich słów kluczowych podczas procesu pozycjonowania organicznego SEO. Wykorzystanie fraz, poprzedzone zbadaniem zachowań internautów, to sposób na docieranie do potencjalnych klientów i generowanie wartościowego ruchu na stronie, a w niektórych przypadkach oczywiście również zysków.

    Czym są słowa kluczowe?

    Słowa kluczowe to inaczej frazy lub hasła, dzięki którym użytkownicy mogą docierać do danych serwisów internetowych. Konkretne frazy kluczowe opisują w ogólny sposób to, co znajduje się na podstronie lub to, co jest na niej najważniejsze. Mogą składać się z jednego lub kilku wyrazów i odpowiadać na różne intencje użytkowników.

    Frazy brandowe to fundament działań SEO, dlatego ich wybór powinien być dobrze przemyślany i poprzedzony szczegółową analizą zachowań użytkowników oraz trendów panujących na rynku. Chodzi o to, aby za pomocą obserwacji oraz specjalistycznych narzędzi sprawdzić, w jaki sposób użytkownicy Internetu szukają konkretnych produktów, usług czy innych informacji związanych z daną branżą.

    Niepoprawnie przeprowadzana analiza słów kluczowych, a następnie błędne wykorzystanie ich w procesie optymalizacji pod względem SEO sprawią, że działania pozycjonera nie przyniosą oczekiwanego efektu, a inwestycja okaże się nieopłacalna. W niektórych przypadkach możliwe będzie uzyskanie nawet pierwszego miejsca w rankingu Google, jednak nie przełoży się to na duży ruch, jeśli nikt nie będzie szukał wykorzystanych fraz kluczowych.

    Jak przyciągać klientów za pomocą słów kluczowych?

    Dobór słów kluczowych jest najważniejszym elementem w pozycjonowaniu strony SEO, ponieważ to one przyciągają potencjalnych klientów i generują wartościowy ruch w serwisie. Konieczna jest jednak odpowiednio zaplanowana strategia pozycjonowania. Przede wszystkim warto pamiętać, że użytkownicy Internetu mogą mieć różne intencje; nie każdy przeszukuje sieć z zamiarem kupienia czegoś czy skorzystania z usługi. Ogólne intencje użytkowników można podzielić na trzy grupy:

    • informacyjne lub edukacyjne – wykorzystują je internauci, którzy szukają informacji na jakiś temat, chcą dowiedzieć się czegoś nowego, wyjaśnić jakąś kwestię itp. Mimo że ruch pozyskany za sprawą takich fraz kluczowych najczęściej nie generuje zysku, to warto wykorzystywać je w procesie SEO;
    • nawigacyjne – stosowane, gdy użytkownik chce dotrzeć do konkretnej firmy, marki lub osoby, o której istnieniu ma pojęcie;
    • zakupowe lub transakcyjne – użytkownicy wykorzystują je, gdy są zdecydowani na zakup i szukają konkretnego produktu lub usługi. Stosowanie tego typu fraz kluczowych najczęściej zamienia ruch w konwersję.

    Skuteczna strategia pozycjonowania organicznego SEO powinna brać pod uwagę wszystkie intencje użytkowników. Dzięki temu strona będzie odpowiadała na potrzeby odbiorców znajdujących się na każdym etapie lejka sprzedażowego – mimo że nie cały ruch będzie bezpośrednio generował zyski, to jednak przyniesie wiele innych korzyści.

    Jakie są rodzaje słów kluczowych?

    Jak odpowiadać na intencje każdego użytkownika? Dobrać odpowiednie frazy kluczowe. Wykorzystanie poszczególnych słów pozwala docierać do odbiorców o różnych potrzebach. Słowa kluczowe wykorzystywane w działaniach SEO, dzieli się na:

    • Ogólne – najczęściej składają się z jednego lub dwóch wyrazów i w ogólny sposób opisują zagadnienie związane z daną branżą. Przykład ogólnej frazy kluczowej to „buty zimowe”. W tym przypadku wyszukiwarka Google nie do końca wie, czego szuka użytkownik. Czy chce on znaleźć informacje na temat butów zimowych? Czy zamierza kupić buty zimowe (nie wiadomo czy damskie, męskie, czy może dziecięce)? Czy chce on porównać kilka marek butów zimowych? A może sam nie do końca wie, czego szuka? Intencje użytkownika w tym przypadku są trudne do odgadnięcia, dlatego wyświetlane wyniki nie będą precyzyjne. Z tego samego powodu wykorzystanie fraz ogólnych w SEO wiąże się z ogromną konkurencją. Warto też pamiętać, że słowa kluczowe ogólne cechują się najwyższą średnią liczbą wyszukiwań.
    • Brandowe – są to frazy zawierające nazwę marki lub część adresu strony internetowej. Użytkownicy wykorzystują je, gdy nie znają dokładnej nazwy domeny, ale chcą dotrzeć do konkretnej marki. Wykorzystanie takich słów ma sens tylko wtedy, gdy marka jest już w pewnym stopniu znana na rynku. Stosowanie fraz brandowych w procesie pozycjonowania organicznego SEO często pozwala w krótkim czasie uzyskać nawet pierwsze miejsce wśród innych adresów URL w wyszukiwarce, pod warunkiem, że nazwa firmy jest unikalna.
    • Long tail – inaczej nazywane są frazami długiego ogona. Składają się z kilku wyrazów i bardzo dokładnie opisują potrzeby klienta. Frazą long tail będzie zatem fraza „buty zimowe damskie rozmiar 37”. Takie słowa kluczowe pozwalają docierać do osób zdecydowanych na zakup, dlatego pozyskany dzięki nim ruch bardzo często przekłada się na konwersję. Frazy long tail cechują się małą konkurencją, dlatego wykorzystanie ich w działaniach SEO pozwala w łatwy sposób osiągnąć lepszą pozycję.
    • Lokalne – frazy zawierające nazwę miasta, dzielnicy lub regionu. Najczęściej wykorzystywane są do pozycjonowania przez firmy, które świadczą swoje usługi w jednej, konkretnej lokalizacji.

    W SEO warto wykorzystać każdy rodzaj fraz kluczowych. Dzięki temu pozycjonowanie będzie skuteczniejsze i pozwoli dotrzeć do klientów o różnych intencjach.

    Gdzie należy umieszczać słowa?

    Oczywistym miejscem do umieszczania słów kluczowych są wszystkie treści na stronie, jednak warto nasycić dobranymi wcześniej frazami również inne elementy wchodzące w skład struktury strony. Skuteczna optymalizacja SEO pod kątem słów kluczowych polega na umieszczeniu ich również w nagłówkach (zwłaszcza pierwszego rzędu, czyli H1), adresach URL poszczególnych podstron, meta tytułach, meta opisach oraz w atrybutach ALT (czyli opisach alternatywnych plików graficznych).

    Analiza konkurencji

    Analiza konkurencji to ważny element całego procesu optymalizacji strony pod względem SEO. Zanim zaczniesz zwiększać widoczność swojego serwisu w sieci i walczyć o najlepszą pozycję, sprawdź, kim są Twoi rywale. Pamiętaj, że nie tylko Ty inwestujesz w pozycjonowanie. Firmy, których strony wyświetlają się na najlepszych pozycjach w rankingu Google, na pewno regularnie przeznaczają środki na SEO, a do tego prawdopodobnie robią to już od dawna.

    Po co analizować działania SEO konkurencji?

    Analiza działań konkurencji pozwala przede wszystkim w większym stopniu zrozumieć specyfikę danej branży. Poprzez sprawdzenie rozwiązań, jakie stosują na swoich stronach firmy znajdujące się wysoko w rankingu Google, możesz dowiedzieć się, co jest aktualnie skuteczne, jakie treści strony docierają do odbiorców i przede wszystkim, co generuje dużych ruch, który przekłada się na konwersję.

    Warto wiedzieć, że analiza konkurencji to nie tylko sprawdzenie skutecznych rozwiązań. Oprócz tego pozwala ona wykryć słabe strony i błędy, jakie popełniają rywale w działaniach SEO. Dzięki wynikom analizy pozycjoner może opracować skuteczny plan działania, który poprawi wydajność strony, pozwoli doprowadzić serwis na wysoką pozycję i rywalizować z firmami, które już znajdują się na samym szczycie.

    Jak analizować działania SEO konkurencji?

    Analiza konkurencji pod względem SEO w organicznych wynikach wyszukiwania powinna obejmować m.in. takie obszary, jak:

    • słowa kluczowe,
    • ruch na poszczególnych podstronach,
    • jakość i długość treści,
    • rodzaj komunikacji z użytkownikami,
    • pozycja strony na poszczególne słowa kluczowe,
    • optymalizacja kodu strony.

    Prawidłowa analiza wszystkich tych aspektów na stronach konkurencji, a następnie wyciągnięcie odpowiednich wniosków, pozwoli zaplanować skuteczną strategię SEO na potrzeby własnego serwisu internetowego. Oprócz tego analiza konkurencji pozwala wstępnie oszacować budżet na poszczególne działania, które mają odbywać się na Twojej stronie. Pamiętaj, że jeśli konkurencja więcej inwestuje w działania agencji SEO, prawdopodobnie jej strategia będzie skuteczniejsza. Niektórzy specjaliści od pozycjonowania na pytanie klienta: „Ile będzie kosztowało pozycjonowanie?” żartobliwie odpowiadają: „Tyle, ile wydaje konkurencja”. Trzeba przyznać, że jest w tym sporo prawdy.

    Czy wzorowanie się na konkurencji to dobry pomysł?

    Analiza konkurencji to stały element wdrażania działań SEO, niezależnie od rodzaju serwisu internetowego oraz branży. Nie można jednak zapominać, że wszystkie działania marketingowe powinny być dobierane indywidualnie, na podstawie specyfiki firmy, oczekiwań przedsiębiorcy oraz grupy docelowej. To znaczy, że warto sprawdzać, jakie rozwiązania stosuje konkurencja, jednak ślepe podążanie za tym i kopiowanie wszystkiego bez namysłu nie jest dobrym rozwiązaniem.

    Przede wszystkim istotne jest sprawdzenie własnej strony, wykrycie błędów oraz mocnych stron, a następnie, na podstawie wyników analizy własnego serwisu oraz serwisów konkurencji, stworzenie kampanii SEO, która pozwoli walczyć z rywalami, ale będzie dopasowana indywidualnie do danego przedsiębiorstwa i pozwoli mu realizować własne cele.

    Jak określić rywali, czyli kto jest konkurencją?

    Pamiętaj, że nie wszystkie firmy działające w Twojej branży to konkurencja, z którą powinieneś walczyć o wysokiej miejsca w rankingu Google. Przykładowo, mała, lokalna firma nie powinna rywalizować o pierwsze miejsce na ogólne frazy kluczowe, ponieważ najwyższe pozycje zajmują najprawdopodobniej krajowi liderzy w branży. Konkurowanie z nimi byłoby po prostu nieopłacalne, ponieważ takie firmy zazwyczaj inwestują duże pieniądze w działania agencji SEO. Lokalne firmy nie zawsze mogą sobie pozwolić na tak wysokie wydatki, a oprócz tego reklamowanie lokalnego biznesu w całym kraju nie ma żadnego sensu.

    SEO on-page

    Skuteczna strategia SEO to taka, która obejmuje wszystkie obszary, w tym off-page SEO. Jednak największy nacisk kładzie się zazwyczaj na działania on-page, czyli wykonywane w obrębie strony. To nad nimi pozycjoner ma największą kontrolę i właśnie w tym zakresie może zrobić najwięcej. Optymalizacja techniczna pod kątem wyszukiwarki przede wszystkim umożliwia botom indeksującym łatwiejsze wczytywanie zawartości, jednak powinna być wykonywana również z myślą o użytkownikach. Tak naprawdę celem działań SEO on-page jest stworzenie użytecznej i wartościowej witryny, która będzie mogła wspiąć się na sam szczyt rankingu Google, a do tego odpowiadać na potrzeby użytkowników.

    Optymalizacja techniczna SEO

    Pierwszym krokiem w SEO on-page jest optymalizacja techniczna, czyli wyeliminowanie wszystkich błędów technicznych i wdrożenie działań, które sprawią, że strona będzie sprawna, użyteczna i zachęci użytkowników do wykonywania oczekiwanych akcji. Najważniejsze aspekty działań on-page są następujące.

    Szybkość ładowania strony

    Strona, która wolno się ładuje, nie ma szans na wysokie miejsce w rankingu. Ten aspekt ma znaczenie ze względu zarówno na roboty Google, jak i na użytkowników. Warto zadbać o to, aby zawartość nie wczytywała się dłużej niż 3 sekundy.

    Wersja mobilna strony

    Responsywność, czyli dopasowanie strony do parametrów na urządzeniach mobilnych, to w dzisiejszych czasach absolutna podstawa, zarówno ze względu na SEO, jak i wrażenia użytkownika. Obecnie większość internautów przeszukuje Internet za pomocą smartfonów i tabletów, a do tego liczba użytkowników mobilnych stale rośnie. W takiej sytuacji właściciel strony nie może pozwolić na to, aby jego serwis nie nie podążał za aktualnymi trendami i nie dopasowywał się do rozdzielczości ekranów na urządzeniach mobilnych.

    Certyfikat SSL

    Certyfikat SSL zwiększa bezpieczeństwo transferu danych, dlatego o ten element SEO szczególnie powinny zadbać serwisy, które wymagają od użytkowników podawania wrażliwych danych. Przede wszystkim chodzi tutaj o sklepy internetowe, gdzie internauci dokonują płatności, podają swoje numery kart itp. Brak certyfikatu SSL w sklepie online zniechęca użytkowników do sfinalizowania transakcji, a do tego źle wygląda w oczach wyszukiwarki. Warto dodać, że internauci wiedzą, które z adresów URL są zabezpieczone certyfikatem SSL, ponieważ mówi o tym symbol zamkniętej kłódki przed adresem oraz przedrostek „https”. Jest to zatem kolejny aspekt, który wpływa nie tylko na skuteczność SEO, ale również na wrażenia odbiorców.

    Przyjazne adresy URL

    Przyjazny adres URL zawiera logiczny ciąg znaków i w zrozumiały sposób opisuje to, o czym mówi podstrona. W przypadku niektórych CMS-ów (systemów zarządzania treścią), adresy generują się automatycznie, przez co złożone są z przypadkowych znaków, które nic nie mówią o zawartości danej podstrony. Wszystkie spośród adresów URL powinny być przyjazne zarówno dla wyszukiwarki (aby ułatwić botom indeksującym sprawdzenie zawartości strony), jak i dla użytkowników (aby jasno mówiły, co mogą oni znaleźć, wchodząc w link).

    Jedna wersja domeny

    Dla wyszukiwarki Google adresy www.nazwadomeny.pl i nazwadomeny.pl to dwie różne podstrony, dlatego w takiej sytuacji boty indeksujące wykryją duplikat. Podczas optymalizacji technicznej pod SEO trzeba zatem zadbać o odpowiednie przekierowanie.

    Przekierowania

    Przekierowania dotyczą nie tylko całej domeny, ale również poszczególnych podstron. Czasami zdarza się tak, że istniejący i sprawnie działający do tej pory adres URL przestaje działać; zawartość podstrony zostaje przeniesiona, w sklepie internetowym wyprzedaje się produkt lub na stronie wykonywane są modyfikacje, które zmieniają adres podstrony. Częścią procesu SEO jest zadbanie o przekierowania, dzięki którym zarówno roboty Google, jak i użytkownicy trafią na działającą podstronę.

    Komunikacja z robotami skanującymi i indeksującymi

    Umożliwienie robotom Google skanowania i indeksowania witryny było omawiane już wcześniej, jednak warto przypomnieć, że jest to ważna część całego procesu SEO. Jeśli Googlebot nie będzie mógł zeskanować witryny, bo nie będzie wiedział o jej istnieniu, cały proces pozycjonowania będzie nieskuteczny. Podsumowując wszystkie przedstawione dotychczas informacje, na komunikację z robotami skanującymi i indeksującymi wyszukiwarki Google wpływ mają takie aspekty, jak:

    • struktura strony,
    • plik robots.txt,
    • przyjazne adresy URL,
    • dodanie strony do Google Search Console,
    • przekierowania.

    Optymalizacja plików graficznych pod SEO

    Optymalizacja grafik i obrazów wpływa przede wszystkim na wydajność strony, która – jak już wiesz – jest istotna w procesie pozycjonowania organicznego SEO. Odpowiednio zoptymalizowane pliki graficzne skrócą czas ładowania strony, zwiększą szansę na pojawienie się w Google Image Search, a także pozytywnie wpłyną na wrażenia użytkowników.

    Zdjęcia, obrazy, grafiki i inne tego typu pliki powinny mieć odpowiednią wagę, rozmiar, rozdzielczość, adres URL, nazwę, a do tego być poprawnie opisane atrybutem ALT. Ostatni z wymienionych to alternatywny opis obrazu, który ma znaczenie przede wszystkim dla botów wyszukiwarki (dzięki niemu wiedzą one, co znajduje się na grafice, a to pozytywnie wpływa na SEO), jednak to niejedyna rola, jaką odgrywają. Jeśli na stronie wystąpi błąd i z jakiegoś powodu obraz nie będzie mógł się wyświetlić, użytkownik będzie mógł dowiedzieć się, co się na nim znajduje, właśnie dzięki atrybutowi ALT.

    Nawigacja i struktura strony

    Poprawna architektura informacji na stronie ułatwia botom indeksujący zapoznanie się z jej zawartością, a użytkownikowi – poruszanie się po niej. Dlatego zadbanie o dobrą nawigację i prostą strukturę strony to ważny element strategii SEO. Serwis powinien być podzielony na podstrony opisane odpowiednimi adresami URL i odnośnikami na stronie głównej. Oprócz tego każda podstrona powinna umożliwiać łatwy powrót do strony głównej. Chodzi o to, aby użytkownicy nie mieli problemu z przemieszczaniem się pomiędzy stronami (co dotyczy również botów indeksujących), a także w łatwy sposób mogli znaleźć informacje, których szukają.

    Meta tagi – title i description

    Na pozycjonowanie SEO bezpośredni wpływ ma nie tylko optymalizacja strony, ale przede wszystkim meta tytuł – informuje boty indeksujące o zawartości danej podstrony. Powinien mieć on odpowiednią długość, a także zawierać najważniejsze frazy kluczowe. Meta description, czyli meta opis, nie ma wpływu na pozycję strony w wynikach wyszukiwania. Jego zadaniem jest informowanie użytkowników o tym, co zawiera dany profil linków, czyli co znajdą na stronie, a także zachęcenie ich do odwiedzenia witryny. Musi być zatem odpowiednio skonstruowany.

    Off-page SEO

    Jak zostało wspomniane wcześniej, największy nacisk kładzie się na działania SEO on-page, ale to nie oznacza, że pozycjonowanie off-page można zaniedbać. Czynności wykonywane poza obrębem strony również mają wpływ na jej pozycję w rankingu Google, dlatego nie można ich pomijać.

    Link building – najważniejszy czynnik rankingowy w off-page SEO

    Najważniejszym czynnikiem rankingowym należącym do działań off-page jest link building, czyli pozyskiwanie linków z serwisów zewnętrznych. Dla wyszukiwarki Google jest to kwestia autorytetu i zaufania – jeśli inne serwisy mówią o danej stronie, to znaczy, że jest ona wartościowa i można jej ufać.

    Profil linków pozyskany z wartościowych serwisów pomaga budować silną pozycję strony, jednak strategia musi być dobrze zaplanowana i przeprowadzona. Nie zawsze duża ilość odnośników z innych stron jest dobra dla SEO. Wprawdzie dawniej panowało takie przekonanie, jednak od czasu pojawienia się algorytmu Pingwin, czyli od 2012 roku, pozycjonerzy nie mają wątpliwości, że tylko odnośniki pochodzące z wartościowych źródeł mają wpływ na pozycję w rankingu Google. Od 2012 roku liczy się przede wszystkim jakość linków, a nie ich ilość.

    Jak prawidłowo pozyskiwać linki zewnętrzne?

    Aby linki zewnętrzne liczyły się dla SEO, nie muszą pochodzić wyłącznie z treści strony; mogą to być również linki plików graficznych. Jak już zostało wspomniane, najważniejsza jest ich jakość, muszą pochodzić z dobrego źródła. A co to oznacza? Dobre źródło linków to przede wszystkim wartościowe serwisy, cieszące się zaufaniem wyszukiwarki Google i omawiające podobne tematy do pozycjonowanej strony.

    Oprócz tego ważny jest profil linków. Odnośniki zewnętrzne można podzielić na te oznaczone atrybutem dofollow oraz te oznaczone atrybutem nofollow. Linki dofollow to linki, które przekazują część mocy stronie, do której kierują. Natomiast linki oznaczone atrybutem nofollow teoretycznie nie przekazują wartości strony, ale też mają znaczenie dla pozycjonowania organicznego SEO. Oprócz tego w przypadku linków tekstowych ważny jest również anchor, czyli treść, pod którą ukryty jest odnośnik. Pod tym względem można wyróżnić linki:

    • URL – w postaci zwykłego adresu URL,
    • Brand – ukryte pod nazwą marki,
    • EMA – zawierające słowo kluczowe,
    • ZMA – neutralne (ukryte pod słowem np. „tutaj”),
    • PMA – mieszane.

    Który rodzaj odnośników powinien pojawiać się najczęściej? Żaden. Profil linków powinien być różnorodny, czyli zawierać różne rodzaje. Niektórzy największą uwagę skupiają na odnośnikach EMA, czyli tych zawierających słowa kluczowe – myślą, że będzie to pomocne dla SEO, tymczasem jest zupełnie odwrotnie. Jeśli linki EMA będą przeważającą częścią wszystkich odnośników, Google może uznać to za działanie niedozwolone.

    Pozyskiwanie linków poprzez marketing treści

    Najlepszym sposobem na pozyskiwanie odnośników zewnętrznych, czyli naturalne budowanie solidnego profilu, jest tworzenie wartościowych treści. Dzięki temu użytkownicy sami będą chcieli dzielić się Twoją stroną, blogiem czy poradnikami z innymi, przez co będą udostępniali linki kierujące do Twojego serwisu.

    Jak inaczej zadbać o sieć linków zewnętrznych, aby wesprzeć pozycjonowanie organiczne SEO? Najpopularniejszym i najskuteczniejszym sposobem jest zamieszczanie artykułów sponsorowanych na zewnętrznych serwisach.

    Content marketing w SEO

    Content marketing to jeden z głównych filarów, na których skupia się cała strategia SEO. Bez niego strona nie ma wartości, a bez wartości nie ma szans na pojawienie się wysoko w organicznych wynikach wyszukiwania.

    Czym jest content marketing i jakie znaczenie ma dla SEO?

    Content marketing to strategia marketingowa polegająca na tworzeniu i dystrybucji wartościowej treści, dopasowanej do grupy docelowej i pomagającej firmie osiągnąć zamierzone cele. Treści w serwisie internetowym nie tylko bezpośrednio wspierają SEO, czyli pomagają zwiększyć widoczność w wyszukiwarce. Ich zadaniem jest również kreowanie wizerunku eksperta, nawiązywanie pozytywnej i długotrwałej relacji z klientami, budowanie zaufania, zwiększanie świadomości marki, a także sprzedaż produktów lub usług. Content to jedno z niewielu narzędzi, które, odpowiednio zaprojektowane, może spełniać kilka zadań jednocześnie.

    Jak konkretnie treści wspierają pozycjonowanie strony SEO? Otóż na wiele różnych sposobów. Przede wszystkim teksty zawierające słowa kluczowe mówią wyszukiwarce Google, co znajduje się na stronie, dzięki czemu może ona proponować użytkownikom trafne wyniki. To jednak nie wszystko. Inne aspekty, dzięki którym content na stronie internetowej korzystnie wpływa na strategię SEO, to:

    • tworzenie wartościowego serwisu zarówno dla botów indeksujących, jak i użytkowników;
    • regularne rozbudowywanie i odświeżanie witryny (dobrze wygląda w oczach wyszukiwarki);
    • możliwość budowania bogatego profilu linków wewnętrznych;
    • zatrzymywanie użytkowników dłużej na stronie;
    • zachęcanie użytkowników do dzielenia się wartościową treścią (naturalne pozyskiwanie linków).

    Jak tworzyć treści w serwisie internetowym?

    Aby strategia content marketingowa wspierała SEO i pomagała stronie uzyskać wysoką pozycję, treści muszą spełniać dwa główne warunki:

    1. Być wartościowe dla użytkownika.
    2. Być unikalne.

    Oczywiście zasad tworzenia treści jest znacznie więcej, jednak wymienione aspekty to podstawa do tego, aby Google w ogóle brało serwis internetowy pod uwagę.

    Teksty wspierające SEO powinny zawierać wysoką wartość merytoryczną, przedstawiać wartościowe dla użytkowników informacje i być oryginalne (nie mogą być kopią całości ani fragmentu innego tekstu). Warto wspomnieć, że Google zwraca uwagę zarówno na duplikaty zewnętrze, jak i wewnętrzne. Oznacza to, że np. w sklepie internetowym każdy produkt powinien mieć swój własny, unikalny opis – nawet jeśli produkty różnią się między sobą jedynie kolorem.

    Optymalizacja treści pod względem SEO

    Najważniejsze aspekty dotyczące optymalizacji treści pod względem SEO to:

    • nasycenie treści słowami kluczowymi (w odpowiedniej ilości),
    • stworzenie nagłówków H1-H3 i nasycenie ich słowami kluczowymi,
    • odpowiednie formatowanie treści (krótkie akapity, wyróżnienia w tekście, listy, wypunktowania),
    • optymalizacja meta znaczników,
    • odpowiednia długość treści (w zależności od rodzaju tekstu, pełnionej funkcji oraz rozwiązań stosowanych przez konkurencję),
    • wyeliminowanie problemu kanibalizacji słów kluczowych (optymalizacji kilku podstron na to samo słowo kluczowe),
    • wyeliminowanie wszelkiego rodzaju błędów w tekście.

    Linkowanie wewnętrzne

    Ważnym aspektem dotyczącym optymalizacji treści pod SEO jest linkowanie wewnętrzne, czyli umieszczanie odnośników w obrębie pozycjonowanej domeny. Takie działanie ułatwia poruszanie się po stronie (zarówno botom indeksującym, jak i użytkownikom), a także zatrzymuje odwiedzających dłużej w obrębie witryny i zmniejsza współczynnik odrzuceń. Linkowanie wewnętrzne można zastosować np. w artykułach blogowych (odsyłać do podobnych wpisów, ale też do innych sekcji na stronie) lub w opisach produktów i kategorii w przypadku sklepu internetowego.

    SEO – ważne algorytmy wyszukiwarki Google

    Wyszukiwarka Google wartościuje strony znajdujące się w indeksie za pomocą swoich algorytmów, które stale aktualizuje. Wszystko po to, aby dopasowywać się do zmieniających się potrzeb użytkowników i oferować im najbardziej wartościowe i najtrafniejsze wyniki. Najważniejsze algorytmy Google, które mają wpływ na pozycjonowanie organiczne SEO, są następujące.

    Pingwin

    Google Pingwin to algorytm wprowadzony w 2012. O nim mowa była już wcześniej, w kontekście linków zewnętrznych, i właśnie na ten aspekt ma on największy wpływ. Od czasu wprowadzenia Pingwina nieetyczne sposoby pozyskiwania odnośników z zewnętrznych serwisów nie mają już racji bytu. Google nie pozwala sobie na spam, niskiej jakości zaplecza czy systemy wymiany linków. Jako że profil linków zewnętrznych to jeden z najważniejszych czynników rankingowych w off-page SEO, podczas pozycjonowania nie można zapominać o algorytmie Pingwin.

    Panda

    O Pandzie również zostało wspomniane już wcześniej. Jest to algorytm, który od 2011 roku stoi na straży jakości serwisów internetowych, a zwłaszcza contentu, jaki zawierają. Przez niego, a raczej dzięki niemu, strony oferujące użytkownikom tzw. thin content (niskiej jakości treści, duplikaty, brak wartości merytorycznej, przesycenie słowami kluczowymi) notują duże spadki pozycji.

    Gołąb

    Google Gołąb to algorytm, który ma największe znaczenie dla SEO lokalnego. Odpowiada on za skuteczne dopasowywanie wyników lokalnych do zapytań internautów. Szczególnie ważny jest w przypadku promocji biznesów, które świadczą swoje usługi na określonym terenie i tak też chcą zwiększać swoją widoczność.

    Pirat

    Kopiowanie treści innych autorów lub przesadne inspirowanie się nimi podczas tworzenia własnych tekstów jest przede wszystkim niezgodne z prawem, ale od 2012 roku, czyli od momentu wprowadzenia algorytmu Pirat, jest to również niekorzystne pod względem SEO. Dzięki temu algorytmowi Google pilnuje, aby w sieci nie pojawiały się witryny naruszające prawa autorskie. Od 2012 roku lepsze pozycje notują natomiast serwisy, które zawierają oryginalny content.

    Koliber

    Algorytm Google Koliber, który został wprowadzony w 2013 roku, najbardziej pomógł serwisom pozycjonowanym na frazy long tail, czyli długiego ogona. Przed wprowadzeniem tego algorytmu wyszukiwarka miała problem z odczytaniem intencji użytkowników, którzy korzystali z kilkuwyrazowych fraz – odczytywała ona każdy wyraz oddzielnie. Od 2013 roku Google lepiej rozpoznaje synonimy oraz kontekst tekstów, dlatego tworzenie treści odpowiadających na długie zapytania internautów ma ogromne znaczenie dla SEO.

    Największe błędy SEO

    Pozycjonowanie organiczne SEO i zwiększenie widoczności serwisu internetowego w sieci to długa i wyboista droga. Dlatego też w jej trakcie bardzo łatwo można popełnić wiele błędów, które wydłużą czas oczekiwania na efekty lub nie pozwolą ich w ogóle osiągnąć. Oznacza to, że niektóre nieprawidłowości w procesie – nawet te popełnione nieświadomie – mogą sprawić, że środki przeznaczone na pozycjonowanie przepadną. Jakich błędów należy bezwzględnie unikać?

    Błędy w planowaniu strategii SEO

    Okazuje się, że jeden z największych błędów można popełnić już na samym początku procesu optymalizacji pod kątem SEO. Jeśli odpowiednio nie zaplanujesz działań i nie uwzględnisz w strategii wszystkich ważnych aspektów, możesz pożegnać się ze stabilną pozycją i dużą widocznością w sieci. Cały proces SEO powinien być dobrze zaprojektowany, a podczas projektowania należy wziąć pod uwagę przede wszystkim takie aspekty, jak:

    • grupa docelowa (potrzeby, zachowania, przyzwyczajenia),
    • działania konkurencji,
    • aktualny stan własnego serwisu,
    • historia serwisu,
    • słowa kluczowe (dopasowane na podstawie szczegółowej analizy),
    • efekty, jakie chce uzyskać firma.

    Mimo że istnieją pewne ogólne zasady dotyczące optymalizacji pod kątem SEO, do każdego serwisu internetowego trzeba podchodzić indywidualnie i planować strategię dopasowaną do jego rodzaju, odgrywanej roli i odbiorców.

    Stosowanie metod należących do Black Hat SEO

    Działania optymalizacyjne można podzielić na White Hat SEO oraz Black Hat SEO. Te pierwsze są zgodne z regulaminem wyszukiwarki Google i można stosować je bez obaw. Te drugie natomiast należą do czarnej listy metod pozycjonowania, dlatego za ich wykorzystywanie witrynie grozi kara nałożona przez Google (np. ban, filtr algorytmiczny).

    Niektórzy celową stosują zakazane metody, ponieważ są przekonani, że działanie w ten sposób pozwoli im oszukać wyszukiwarkę i szybko wspiąć się na szczyt rankingu – takie myślenie jest oczywiście błędne. Czasami jednak zdarza się, że osoba niedoświadczona, chcąc działać zgodnie z zasadami White Hat SEO, nieświadomie zrobi coś, co nie jest dozwolone przez Google. Działania należące do Black Hat SEO to przede wszystkim:

    • tworzenie niskiej jakości contentu,
    • sztuczne pozyskiwanie linków,
    • nadużywanie słów kluczowych,
    • ukrywanie treści na stronie.

    Błędy związane z tworzeniem treści

    Jak już wiesz, treści mają ogromny wpływ na pozycję w organicznych wynikach wyszukiwania. Niestety w tym obszarze można popełnić mnóstwo błędów, które – jak można się spodziewać – negatywnie wpływają na SEO. Największe błędy związane z contentem, które mogą Cię sporo kosztować, to:

    • brak treści w obrębie strony,
    • zbyt mała ilość treści,
    • treści pozbawione wartości merytorycznej,
    • brak formatowania,
    • nieodpowiednia struktura nagłówków,
    • brak zaplanowanych działań związanych z publikowaniem tekstów,
    • duplikaty zewnętrzne i wewnętrzne,
    • brak CTA (czyli wezwania do działania),
    • brak linkowania wewnętrznego,
    • nieregularne publikowanie wpisów (na blogu),
    • brak analizy potrzeb użytkowników,
    • błędy związane z meta znacznikami.

    Brak dostępu dla robotów indeksujących

    Błędy w strategii SEO można popełnić również na poziomie komunikacji z botami indeksującymi. Pamiętaj, że jeśli Google nie będzie mogło odnaleźć Twojego serwisu i dodać go do swojego indeksu, żadne działania związane z pozycjonowaniem nie przyniosą efektu. Największe błędy związane z tym obszarem to:

    • brak mapy strony,
    • brak lub niepoprawne utworzenie pliku robots.txt,
    • umożliwianie skanowania i indeksowania stron nieistotnych dla SEO,
    • brak blokowania stron dostępnych po zalogowaniu,
    • nieprzyjazne adresy URL.

    Pozycjonowanie SEO – pomocne narzędzia

    Aby skutecznie przeprowadzić proces optymalizacji pod SEO, potrzebne są nie tylko odpowiednie umiejętności i doświadczenie, ale również specjalistyczne narzędzia. Bez nich trudno byłoby wdrożyć niektóre działania SEO, a także mierzyć skuteczność strategii, co w pozycjonowaniu ma ogromne znaczenie.

    Google Search Console

    Najpopularniejszym i najskuteczniejszym (darmowym) narzędziem jest Google Search Console (GSC), czyli platforma udostępniana za darmo przez firmę Google. Jak zostało wspomniane wcześniej, dzięki niej można w łatwy i szybki sposób dodać stronę do indeksu wyszukiwarki, ale to tylko jedna z wielu możliwości, jakie oferuje to narzędzie. Google Search Console wspiera niemal każdy etap pozycjonowania organicznego SEO – pomaga przeanalizować własną stronę pod kątem dopasowania do czynników rankingowych, przeanalizować serwisy konkurencyjne, wykryć błędy obecne na własnej stronie, a także mierzyć postępy.

    Google Analytics

    Google Analytics (GA) to kolejne, darmowe narzędzie udostępniane przez firmę Google, które umożliwia dostęp do szeregu przydatnych informacji dotyczących statystyk odwiedzin i innych działań użytkowników na stronie.

    Zarówno GA, jak i GSC to narzędzia niezbędne do pracy każdego specjalisty SEO. Dzięki nim można sprawdzić, jak stronę widzą boty indeksujące oraz użytkownicy – są to dwa najważniejsze aspekty w procesie pozycjonowania.

    Agencja SEO – czy warto korzystać z jej usług?

    Pytanie, które nieustannie pojawia się w środowisku SEO, to: „Czy można pozycjonować stronę samodzielnie?”. Odpowiedź na to pytanie jest bardzo prosta: można. Ale czy będzie to skuteczne? To zależy.

    Czy można samodzielnie pozycjonować serwis internetowy?

    Teoretycznie każdy może poznać podstawy SEO i samodzielnie wykonać proste czynności w obrębie witryny. W sieci znaleźć można mnóstwo materiałów edukacyjnych, które omawiają najważniejsze aspekty związane z pozycjonowaniem stron. Trzeba jednak pamiętać, że proces optymalizacji jest dość skomplikowany. W większości przypadków sama teoria nie wystarczy, aby doprowadzić serwis na wysokie miejsce w rankingu Google, a do tego bardzo łatwo popełnić błędy, przez które cały proces nie tylko nie przyniesie efektów, ale odnotuje spadek pozycji czy nawet straci zaufanie wyszukiwarki.

    Oprócz tego regularne wdrażanie działań SEO jest czasochłonne – można powiedzieć, że jest to praca na pełen etat. Nie każdy przedsiębiorca dysponuje odpowiednią ilością czasu, aby przez kilka lub kilkanaście miesięcy prowadzić kompleksowy proces pozycjonowania.

    W czym może pomóc profesjonalna agencja SEO?

    Profesjonalna agencja SEO wprawdzie nie może obiecać klientowi konkretnej pozycji w rankingu Google, jednak może dać pewność, że działania będą zgodne z regulaminem wyszukiwarki, a cały proces zostanie przeprowadzony wzorowo. Doświadczeni specjaliści wiedzą, jakich narzędzi używać, jak zaprojektować strategię, jak dopasować ją do konkretnego serwisu oraz co zrobić, aby strona pomagała realizować cele firmy. Oprócz tego na bieżąco monitorują oni efekty i analizują swoje działania, aby w razie potrzeby zmodyfikować plan. Pomaga im w tym kompleksowy audyt SEO.

    Pamiętaj jednak, że istotne znaczenie ma wybór odpowiedniej agencji SEO. Aby dokonać odpowiedniego wyboru, warto:

    • kierować się rekomendacjami innych,
    • sprawdzić opinie internautów,
    • przeanalizować ofertę agencji (np. czy w zakres wchodzi audyt SEO),
    • zwrócić uwagę na podejście do klienta,
    • zwrócić uwagę na obietnice.
    OCEŃ TXT

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

    FAQ - SEO

    Czym jest SEO i co oznacza?

    Czy warto inwestować w SEO?

    Co to jest optymalizacja SEO?

    Jak zoptymalizować stronę pod SEO?

    Darmowa konsultacja

      Zastanawiasz się
      dlaczego Twoja strona
      NIE SPRZEDAJE?
      Umów się na bezpłatną konsultację SEO i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.
      Rozpocznij chat
      Zamów rozmowę

        Chcesz poznać
        ofertę?
        Skontaktujemy się z Tobą w ciągu kilku minut! Jesteśmy dostępni w dni robocze w godzinach 9-15.
        Niestety aktualnie nasz konsultant nie jest dostępny. Skontaktujemy się z Tobą w godzinach otwarcia biura.
        Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez ICEA SPÓŁKA Z OGRANICZONĄ ODPOWIEDZIALNOŚCIĄ w celu nawiązania kontaktu. Więcej w Polityce prywatności.