SEO on-page dla początkujących. Jak zadbać o strukturę własnej strony?

Bezpłatna konsultacja

Strona internetowa jest wielkim domem, na którego pełen obraz składają się mniejsze pomieszczenia oraz charakterystyczne detale. Zanim zaczniesz planować swoją strategię marketingową, musisz zadbać o detale, które w tym kontekście są elementem technicznego audytu SEO. Są tutaj dwie drogi, które podczas świadomych działań stanowią o Twojej widzialności w organicznych wynikach wyszukiwania.

Czas start – SEO

SEO, czyli Search Engine Optimization, to działania skierowane na poprawę widoczności strony w organicznych wynikach wyszukiwania. Chodzi tutaj o interdyscyplinarne połączenie praktyki informatycznej z marketingową. Mamy więc do czynienia z poprawą warstwy technicznej strony i jej wizerunku. Należy jednak pamiętać, że jest to strategia długoterminowa, a nie jednorazowa, która wymaga ciągłej pracy, ulepszania oraz podążania za aktualizacjami wyszukiwarek.

SEO on-page a off-page – co wybrać?

Myślenie o SEO rozkłada się na dwa elementy, pierwszym są działania w obrębie strony (on-page), drugim – off-page (poza nią). Na łamach tego artykułu dowiesz się, na czym polega optymalizacja poprawiająca techniczne elementy Twojej strony internetowej. Działania zewnętrzne dotyczące linkowania, postów i wpisów gościnnych na innych stronach, przekierowaniach oraz mediach społecznościowych. Aby jednak się nimi zająć, należy zadbać o podstawy.

Pamiętaj: Są to jedne z elementów, jednak bez nich nie jesteśmy w stanie pracować nad pozostałymi.

Narzędzia SEO

Stawianie fundamentów nie jest prostym zadaniem, jednak można je ułatwić, stosując ku temu odpowiednie narzędzia. Na które zwrócić szczególną uwagę?

Darmowe:

  • Narzędzia od Google:
    • Google Search Console,
    • Google Analytics,
    • Google Maps,
    • Google Keyword Planner,
    • Google Trends,
    • Google Optimize,
    • Answer The Public,
    • Screaming Frog.

Płatne:

  • Senuto,
  • Ahrefs,
  • Semstorm,
  • SurferSEO.

Nie daj się zaskoczyć – algorytmy Google

Google to najpopularniejsza wyszukiwarka na świecie, która została założona w 1998 roku i od tamtej pory generuje 98% wszystkich zapytań w sieci. Nie ma co ukrywać, że pozycjonowanie opiera się przede wszystkim o algorytmy i roboty Google, dla których stworzony został szereg czynników rankingowych. Zajmując się SEO, niezależnie od tego czy działamy na stronie, czy poza nią, należy wiedzieć, z czym należy współpracować. Chociaż istnieje ogromna ilość algorytmów, warto znać te najpopularniejsze, mowa więc o takich, jak:

  • PageRank – indeksuje stronę pod względem szeroko pojętej jakości, sprawdza tym samym rodzaj oraz poziom linków prowadzących na stronę,
  • Pingwin – przeciwdziała nieetycznym działaniom marketingowym oraz walczy ze spamem, wykrywa techniki Black Hat SEO,
  • Koliber – dobiera zawartość stron do zapytań i intencji użytkowników, celem jest spełnienie jak najwyższego poziomu user experience,
  • Panda – analizuje treść strony pod kątem jej oryginalności i autorstwa oraz przeciwdziała zduplikowanym stronom,
  • Gołąb – wspomaga działania związane z geolokalizacją, co ma szczególny wkład w lokalne techniki pozycjonowania.

Optymalizacja na stronie krok po kroku

Bez niego ani rusz – audyt to podstawa

Nie można myśleć o pełnej optymalizacji i strategii pozycjonowania, jeśli nie wykonamy w pierwszej kolejności audytu. Chodzi o bezstronną, ekspercką ocenę naszej strony – jej zalet oraz wad. Odpowiednio przeprowadzony audyt stworzy kompletną listę zadań “do zrobienia”, które należy wdrożyć w witrynie.

Być o krok, a najlepiej dwa do przodu – analiza konkurencji

Po wykonaniu audytu należy wykonać analizę konkurencji, która tworzy strony o podobnej tematyce. Przejrzyj pozostałe witryny, dowiedz się, jakie słowa kluczowe zawierają, jakie są treści, a także, jaką pozycję w rankingu wyszukiwania zajmują. Doceń i wykorzystaj to, co działa poprawnie oraz ulepsz to, co się nie sprawdza, wprowadzając autorskie techniki wpływania na wrażenia użytkowników.

Czas zakasać rękawy – techniczne SEO on-page

Słowa kluczowe

Keywords to hasła, które użytkownicy wpisują do wyszukiwarki, a na podstawie których dobierane są wyniki stron. Musisz odgadnąć intencje swojego odbiorcy i dobrać odpowiedni zestaw słów określających Twoją stronę, aby pojawiła się ona na jak najwyższym miejscu w rankingu. Możesz je umieszczać w każdym miejscu na stronie: od tagu tytułowego, po treść.

Nagłówki

Od H1 (najważniejszy), do H6. Z jednej strony są komunikatem dla robotów wyszukiwarek o treści strony, z drugiej zaś wpływają na user experience pod kątem czytelności strony. Wykorzystaj je w pozycjonowaniu słów kluczowych.

Treść

Przede wszystkim treść – to jej szukają odbiorcy. Musi być oryginalna i autorska. Pod żadnym pozorem nie kopiuj tekstów ze stron konkurencji. Zadbaj również o jej odpowiedni układ, podział za pomocą tytułów i śródtytułów oraz długość.

Meta tagi

Tag tytułowy wyświetla się w wynikach wyszukiwania jako hiperłącze, które klika odbiorca, aby wejść na stronę. Ma on maksymalnie 60 znaków, inaczej tytuł jest za długi i nie wyświetla się poprawnie. Opis meta z kolei wyjaśnia zawartość strony i znajduje się pod spodem. Zawiera między 150-160 znaków.

Przyjazny adres URL

Twój adres powinien być jak najłatwiejszy w zapamiętaniu. Im krótszy, tym lepszy. Nie używaj w nim spacji, cyfr, znaków diakrytycznych oraz wielkich liter.

Grafika

Dodatkową wartością strony są jej multimedia. Przykuj uwagę swoich odbiorców i zaoferuj im coś ciekawego w postaci obrazów, wykresów, infografik, wideo etc. Pamiętaj jednak, aby były wysokiej jakości. Dodatkowo możesz pozycjonować je za pomocą słów kluczowych w Google Grafika.

Linkowanie wewnętrzne

Linkowanie to pozwala tworzyć odnośniki do elementów na stronie. Umożliwia uporządkowanie treści i sprawia, że cała witryna staje się bardziej intuicyjna. Każda informacja powinna być dostępna w prosty, szybki sposób nie tylko z poziomu strony głównej.

Urządzenia mobilne

Responsywność – jeden z najważniejszych czynników rankingowych. Pamiętaj, aby dostosować swoją stronę do urządzeń mobilnych. Po pierwsze, korzysta z nich 5 miliardów ludzi, a po drugie, wpływają na proces indeksowania (Mobile-First Index).

Prędkość ładowania

Nie możesz zapomnieć o podstawowych wskaźnikach internetowych. Do oceny jakości strony przez PageRank zalicza się prędkość jej ładowania. Zadbaj więc o Core Web Vitals, do których masz dostęp w Google Search Console, i popraw swoje wyniki.

Wnioski

Ilość fundamentów może na pierwszy rzut oka przytłaczać, jednak ich wdrożenie nie wymaga specjalistycznej wiedzy, a jedynie czasu oraz skupienia. Wiesz już, od czego należy zacząć myślenie o strukturze strony, aby wpływać na wizerunek poza jej obrębem. Współpracuj z wyszukiwarką i wprowadź zmiany w fundamentach swojej witryny!

ZOBACZ RÓWNIEŻ
WYBRANE WPISY BLOGOWE

    Zastanawiasz się
    dlaczego Twoja strona
    NIE SPRZEDAJE?
    Umów się na bezpłatną konsultację SEO i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.
    Firma SXO
    Firma SXO
    OCEŃ TXT
    Średnia ocen 5/5 - Liczba ocen: 7

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

    Darmowa konsultacja

      Zastanawiasz się
      dlaczego Twoja strona
      NIE SPRZEDAJE?
      Umów się na bezpłatną konsultację SEO i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.
      Rozpocznij chat
      Zamów rozmowę

        Chcesz poznać
        ofertę?
        Skontaktujemy się z Tobą w ciągu kilku minut! Jesteśmy dostępni w dni robocze w godzinach 9-15.
        Niestety aktualnie nasz konsultant nie jest dostępny. Skontaktujemy się z Tobą w godzinach otwarcia biura.
        Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez ICEA SPÓŁKA Z OGRANICZONĄ ODPOWIEDZIALNOŚCIĄ w celu nawiązania kontaktu. Więcej w Polityce prywatności.