Strona internetowa jest wielkim domem, na którego pełen obraz składają się mniejsze pomieszczenia oraz charakterystyczne detale. Zanim zaczniesz planować swoją strategię marketingową, musisz zadbać o detale, które w tym kontekście są elementem technicznego audytu SEO. Są tutaj dwie drogi, które podczas świadomych działań stanowią o Twojej widzialności w organicznych wynikach wyszukiwania.
SEO, czyli Search Engine Optimization, to działania skierowane na poprawę widoczności strony w organicznych wynikach wyszukiwania. Chodzi tutaj o interdyscyplinarne połączenie praktyki informatycznej z marketingową. Mamy więc do czynienia z poprawą warstwy technicznej strony i jej wizerunku. Należy jednak pamiętać, że jest to strategia długoterminowa, a nie jednorazowa, która wymaga ciągłej pracy, ulepszania oraz podążania za aktualizacjami wyszukiwarek.
Myślenie o SEO rozkłada się na dwa elementy, pierwszym są działania w obrębie strony (on-page), drugim – off-page (poza nią). Na łamach tego artykułu dowiesz się, na czym polega optymalizacja poprawiająca techniczne elementy Twojej strony internetowej. Działania zewnętrzne dotyczące linkowania, postów i wpisów gościnnych na innych stronach, przekierowaniach oraz mediach społecznościowych. Aby jednak się nimi zająć, należy zadbać o podstawy.
Pamiętaj: Są to jedne z elementów, jednak bez nich nie jesteśmy w stanie pracować nad pozostałymi.
Stawianie fundamentów nie jest prostym zadaniem, jednak można je ułatwić, stosując ku temu odpowiednie narzędzia. Na które zwrócić szczególną uwagę?
Darmowe:
Płatne:
Google to najpopularniejsza wyszukiwarka na świecie, która została założona w 1998 roku i od tamtej pory generuje 98% wszystkich zapytań w sieci. Nie ma co ukrywać, że pozycjonowanie opiera się przede wszystkim o algorytmy i roboty Google, dla których stworzony został szereg czynników rankingowych. Zajmując się SEO, niezależnie od tego czy działamy na stronie, czy poza nią, należy wiedzieć, z czym należy współpracować. Chociaż istnieje ogromna ilość algorytmów, warto znać te najpopularniejsze, mowa więc o takich, jak:
Nie można myśleć o pełnej optymalizacji i strategii pozycjonowania, jeśli nie wykonamy w pierwszej kolejności audytu. Chodzi o bezstronną, ekspercką ocenę naszej strony – jej zalet oraz wad. Odpowiednio przeprowadzony audyt stworzy kompletną listę zadań “do zrobienia”, które należy wdrożyć w witrynie.
Po wykonaniu audytu należy wykonać analizę konkurencji, która tworzy strony o podobnej tematyce. Przejrzyj pozostałe witryny, dowiedz się, jakie słowa kluczowe zawierają, jakie są treści, a także, jaką pozycję w rankingu wyszukiwania zajmują. Doceń i wykorzystaj to, co działa poprawnie oraz ulepsz to, co się nie sprawdza, wprowadzając autorskie techniki wpływania na wrażenia użytkowników.
Keywords to hasła, które użytkownicy wpisują do wyszukiwarki, a na podstawie których dobierane są wyniki stron. Musisz odgadnąć intencje swojego odbiorcy i dobrać odpowiedni zestaw słów określających Twoją stronę, aby pojawiła się ona na jak najwyższym miejscu w rankingu. Możesz je umieszczać w każdym miejscu na stronie: od tagu tytułowego, po treść.
Od H1 (najważniejszy), do H6. Z jednej strony są komunikatem dla robotów wyszukiwarek o treści strony, z drugiej zaś wpływają na user experience pod kątem czytelności strony. Wykorzystaj je w pozycjonowaniu słów kluczowych.
Przede wszystkim treść – to jej szukają odbiorcy. Musi być oryginalna i autorska. Pod żadnym pozorem nie kopiuj tekstów ze stron konkurencji. Zadbaj również o jej odpowiedni układ, podział za pomocą tytułów i śródtytułów oraz długość.
Tag tytułowy wyświetla się w wynikach wyszukiwania jako hiperłącze, które klika odbiorca, aby wejść na stronę. Ma on maksymalnie 60 znaków, inaczej tytuł jest za długi i nie wyświetla się poprawnie. Opis meta z kolei wyjaśnia zawartość strony i znajduje się pod spodem. Zawiera między 150-160 znaków.
Twój adres powinien być jak najłatwiejszy w zapamiętaniu. Im krótszy, tym lepszy. Nie używaj w nim spacji, cyfr, znaków diakrytycznych oraz wielkich liter.
Dodatkową wartością strony są jej multimedia. Przykuj uwagę swoich odbiorców i zaoferuj im coś ciekawego w postaci obrazów, wykresów, infografik, wideo etc. Pamiętaj jednak, aby były wysokiej jakości. Dodatkowo możesz pozycjonować je za pomocą słów kluczowych w Google Grafika.
Linkowanie to pozwala tworzyć odnośniki do elementów na stronie. Umożliwia uporządkowanie treści i sprawia, że cała witryna staje się bardziej intuicyjna. Każda informacja powinna być dostępna w prosty, szybki sposób nie tylko z poziomu strony głównej.
Responsywność – jeden z najważniejszych czynników rankingowych. Pamiętaj, aby dostosować swoją stronę do urządzeń mobilnych. Po pierwsze, korzysta z nich 5 miliardów ludzi, a po drugie, wpływają na proces indeksowania (Mobile-First Index).
Nie możesz zapomnieć o podstawowych wskaźnikach internetowych. Do oceny jakości strony przez PageRank zalicza się prędkość jej ładowania. Zadbaj więc o Core Web Vitals, do których masz dostęp w Google Search Console, i popraw swoje wyniki.
Ilość fundamentów może na pierwszy rzut oka przytłaczać, jednak ich wdrożenie nie wymaga specjalistycznej wiedzy, a jedynie czasu oraz skupienia. Wiesz już, od czego należy zacząć myślenie o strukturze strony, aby wpływać na wizerunek poza jej obrębem. Współpracuj z wyszukiwarką i wprowadź zmiany w fundamentach swojej witryny!