SEO dla początkujących. Część 2: Jak zdobywać linki zwrotne oraz radzić sobie z problemami?

SEO dla początkujących. Część 2: Jak zdobywać linki zwrotne oraz radzić sobie z problemami?

Bezpłatna konsultacja

W poprzedniej części zdobyłeś potrzebną wiedzę teoretyczną oraz wskazówki dotyczące atrybutów linków i ich jakości. Jednak czas przejść do praktycznych porad. Obecnie w sieci znajdują się ponad 2 miliardy stron – w jakich miejscach pozyskiwać swoje linki, aby uzyskać wysoką pozycję rankingową? Musisz potraktować swoje zadanie z dużą ostrożnością oraz selektywnością. Pamiętaj jednak: najpierw jakość, później ilość.

Atrybuty to jedno, ale w sieci można wyróżnić trzy profile linkowania: linki widocznie pozycjonujące stronę, linki spamerskie oraz linki naturalne. Pierwsze posiadają dosyć średnią jakość, drugie wcale jej nie mają (wręcz przeciwnie – Algorytm Pingwin od razu je znajdzie i oceni jako technikę Black Hat SEO), trzecie zaś są najbardziej wartościowe i w związku z tym mają dla nas największe znaczenie. Naturalne linki są tworzone bezpłatnie, bezinteresownie przez użytkowników sieci.

Cechy naturalnego linku

  • pochodzi ze strony o wysokiej jakości,
  • nie nadużywa słów kluczowych i anchor textu,
  • posiada powiązania tematyczne ze stroną,
  • znajduje się w odpowiednim miejscu w tekście,
  • nie przekierowuje w błędne miejsce,
  • nie znajduje się w materiałach sponsorowanych.

Wskazówka!

Planując długoterminową strategię link buildingu, pamiętaj, aby rozłożyć swoje działania w czasie. Linki nie mogą pojawiać się masowo, będzie to wyglądać na manipulację profilem linkowania bądź sugerować wymianę linków. Pamiętaj, że jest to strategia będąca uzupełnieniem procesu SEO – a ten nie jest jednorazowym działaniem.

Jak zdobywać linki zwrotne?

Numer jeden to treść

Najlepszą metodą pozyskiwania linków jest tworzenie wartościowego contentu na stronie. To on stanowi fundament całej witryny. Postaraj się zaoferować użytkownikom coś, czego nie znajdą w innym miejscu. Sprawi to, że będą chętniej do Ciebie wracać, a z czasem udostępniać Twoje materiały. Proces ten działa podobnie jak tradycyjny marketing szeptany – użytkownicy często wymieniają się sprawdzonymi stronami. Jednak aby tworzyć dobry content, musisz w pierwszej kolejności wiedzieć, dla kogo piszesz. Scharakteryzuj swoich odbiorców oraz ich intencje wyszukiwania. Mówiąc wprost: znajdź problem i zaoferuj jego rozwiązanie.

Blogosfera i wpisy gościnne

Przydatną możliwością zdobywania linków jest sięgnięcie do potencjału blogów, a w zasadzie wpisów gościnnych. Skontaktuj się z innym właścicielem stron i zaoferuj mu materiał swojego autorstwa. Za jego pośrednictwem będziesz mógł się wypromować, zyskać nowe grono odbiorców, a przede wszystkim podlinkować własną stronę. Pamiętaj, że ten system działa w dwie strony – buduj więc więzi w sieci z pełną świadomością.

Media społecznościowe

Inną możliwością jest sięgnięcie do social mediów. Czy wiesz, że Facebook ma obecnie 3 miliardy użytkowników, Instagram – 2 miliardy, Twitter – 1,3 miliarda, zaś TikTok ponad 750 milionów? Konto na jednym z portalu bądź kilku daje możliwość bieżącej komunikacji z użytkownikami, którzy codziennie udostępniają tysiące treści za pomocą relacji i postów. Grzechem byłoby nie skorzystać z takich narzędzi!

Fora internetowe

Fora cechują się wyjątkową różnorodnością, ilu użytkowników, tyle potrzeb, problemów, zainteresowań. Warto rozpocząć dyskusję na takim portalu i udzielać się za pomocą odsyłaczy na własną stronę. Należy jednak zadbać w tym kontekście o krótki opis tematyczny, sam link będzie wyglądać sztucznie i mało zachęcająco. Wykorzystaj język korzyści i zyskaj przychylność internautów.

Wizytówka Google Moja Firma i NAP

W przypadku witryn e-commerce warto sięgnąć do możliwości, które oferuje sam Google, czyli do wirtualnej wizytówki połączonej z mapami. Nie dość, że wpływa ona pozytywnie na nasz autorytet i wzbudza zaufanie klientów, to dodatkowo pozwala pośród danych kontaktowych umieścić link do swojej witryny. Jest to gotowy pakiet dla przyszłego konsumenta. Drugą możliwością, z której warto skorzystać, jest branżowa wizytówka NAP umieszczana na portalach branżowych, w katalogach, na stronach urzędów miast itp.

Artykuły sponsorowane

Mając do dyspozycji większy budżet, warto skorzystać z możliwości artykułów sponsorowanych, których celem jest połączenie wartościowej treści ze wzmianką na temat danej marki bądź firmy. Czytający zapozna się z takim tekstem, dowie się, kto jest jego twórcą i być może skorzysta z Twojej strony. Dodatkowo, jak pewnie wiesz, są one również czynnikiem rankingowym dla Google pod kątem E-A-T.

Jak poradzić sobie z uszkodzonymi linkami?

Czasem zdarzy się, że link nie działa poprawnie, a my jako użytkownicy otrzymujemy informację o słynnym błędzie 404, informującym nas, że strona już nie istnieje. Jest to przykład prowadzącego donikąd martwego linku, który obniży nasze SEO. Tego typu problemy mogą wynikać z nieprawidłowego zapisu adresu URL, jego zmienionej struktury, przeniesienia bądź usunięcia podstrony, ograniczeń zapory lub geolokalizacji. Przede wszystkim sprawdź błędy indeksowania w raporcie Google Search Console. Najlepszą metodą na rozwiązanie problemu jest skorzystanie z przekierowania 301.

Podsumowanie

Jesteś już w pełni gotowy, aby rozpocząć strategię budowania linków. Znasz zalety świadomego link buildingu, jego rodzaje, a także miejsca, które będą sprzyjać Twojej rozpoznawalności. Link building to od lat najważniejsza technika pozycjonowania stron w SERP. Zadbaj o swoją stronę, nieważne, czy jest to prywatny blog, czy strona wielkiego przedsiębiorstwa!

ZOBACZ RÓWNIEŻ
WYBRANE WPISY BLOGOWE

    Zastanawiasz się
    dlaczego Twoja strona
    NIE SPRZEDAJE?
    Umów się na bezpłatną konsultację SEO i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.
    Firma SXO
    Firma SXO
    OCEŃ TXT

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

    Darmowa konsultacja

      Zastanawiasz się
      dlaczego Twoja strona
      NIE SPRZEDAJE?
      Umów się na bezpłatną konsultację SEO i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.