SEO dla początkujących. Część 1: Link building

Bezpłatna konsultacja

Twoja strona internetowa jest już w pełni gotowa pod kątem technicznym. Zadbałeś o jej wnętrze, więc teraz czas pokazać ją światu. Pozycjonowanie to nie lada wyzwanie, zwłaszcza w dobie prężnie rosnącej konkurencji. Dowiedz się, czym jest link building i jaki ma wpływ na Twoją popularność w świecie online.

Zacznijmy od początku. Link jest odnośnikiem, odsyłaczem do danej strony internetowej. Może to być zwykły adres URL, jednak często użytkownicy stosują metodę powiązanego fragmentu tekstu, czyli anchor text. Jest to opis linku w kodzie HTML, który może – a nawet powinien – zawierać słowo kluczowe.

Link building

Inaczej mówiąc linkowanie zewnętrzne, czyli jedna z najważniejszych strategii off-site SEO, polega ona na zdobywaniu linków prowadzących do naszej strony z innych witryn. Najważniejsza jest jednak ich jakość. Algorytm Pingwin wyłapuje z sieci linki niskiej jakości oraz spam, więc ilość odstawmy na drugie miejsce.

Pożądane cechy linków przychodzących

  1. dopasowanie tematyczne,
  2. autorytet domeny,
  3. naturalność linków,
  4. lokalizacja,
  5. długość treści.

Atrybuty linków

Zacznijmy od podstaw, czyli czym jest atrybut? W ogólnym rozumieniu jest to pewna cecha charakterystyczna, która wyróżnia dany przedmiot na tle innych. W kontekście SEO są to zmiany dotyczący kodowania witryny, które wpływają na proces indeksowania treści. Atrybuty linków są więc informacjami przeznaczonymi dla robotów wyszukiwarek.

Podstawowe atrybuty dla początkujących pozycjonerów:

  • ”dofollow”,
  • ”nofollow”,
  • rel=”sponsored”,
  • rel=”ugc”.

Linki dofollow

Najbardziej wartościowe linki, które wysyłają robotom jasny komunikat, iż cała strona jest warta odwiedzenia znacznie częściej. Poprawiają one pozycję rankingową, zwłaszcza jeśli powiązane są z popularnymi i godnymi zaufania witrynami. Najlepszą metodą na ich zdobycie jest tworzenie wartościowego contentu, który będzie interesujący dla użytkowników i administratorów innych stron. Pamiętaj, że link jest ustawiony domyślnie jako dofollow.

Link juice

Tak zwana moc SEO wynikająca z linków dofollow. Jest to określenie na wartość, którą przekazują nam strony nas udostępniające. Dla przykładu, mamy cztery linki – każdy z nich daje nam po 25% mocy, razem będzie to więc 100% mocy. Niestety Google niekiedy zmienia te proporcje z uwagi na lokalizację hiperłącza, jakość i liczbę linków, dopasowanie tematyczne, atrybuty index i noindex, a także status http/https strony. Należy również wziąć pod uwagę autorytet domeny.

Linki nofollow

Ten atrybut ma za zadanie sugerować wyszukiwarce, aby nie uwzględniała danej strony podczas oceny. Wydawać by się mogło, że jest to zbędne, jednak w długoterminowym link buildingu pozwalają one zachować balans pomiędzy linkami. Świadczą o naturalności strony, chociaż nie przekazują link juice. Jeśli wyszukiwarka zobaczy, że posiadamy same mocne linki, uzna to za podejrzane i w efekcie możemy zostać ukarani za próbę manipulacji.

Linki sponsorowane

W tym przypadku oznaczamy treści i strony, które zostały pozyskane płatnymi metodami. Mowa tutaj przede wszystkim o strategii SEM, czyli Search Engine Marketing, która wspiera SEO takimi działaniami jak reklamy PPC, strony docelowe czy właśnie artykuły sponsorowane.

Linki UGC

Atrybut User Generated Content, jak nazwa wskazuje, określa linki wygenerowane przez samych użytkowników, bez naszej pomocy. Są to odnośniki na forach, blogach, w komentarzach czy w mediach społecznościowych. Wyszukiwarka traktuje je jako jeden z czynników rankingowych. Świadczą o naszej popularności i autorytecie w sieci.

W czym gustuje Google? Czym jest E-A-T?

Jak całą tę wiedzę przenieść do przeglądarki i dlaczego w zasadzie należy to zrobić? Otóż Google posiada wytyczne w postaci Search Quality Evaluator Guidelines, mówiące o tym, czym kierować się podczas optymalizacji strony. Chociaż jest to obszerny i skomplikowany dokument, to zasadza się on na trzech filarach:

  • E (expertise), czyli eksperckość,
  • A (authoritativeness), czyli autorytatywność,
  • T (trustworthiness), czyli zaufanie strony.

Eksperckość oznacza nasz poziom specjalizacji oraz wiedzy, którą publikujemy na stronie. Dotyczy to przede wszystkim treści związanych ze zdrowiem i bezpieczeństwem użytkowników – każda informacja musi być sprawdzona, ponieważ może zagrażać odbiorcom. Jeśli więc tworzysz wartościowy, merytoryczny content, zadbaj o liczbę cytowań, wspomnień w postaci linków.

Autorytatywność, to inaczej nasza reputacja w sieci. Linki pozwalają nam na zdobycie pozytywnego feedbacku. Stajemy się istotnym graczem, niezależnie od tego, czy nasza strona służy celom naukowym, hobbystycznym czy też rozrywkowym.

Zaufanie z kolei dotyczy wszelkich zabezpieczeń, legalności i przejrzystości. Warto w tym celu zadbać o certyfikat bezpieczeństwa SSL oraz protokół https. Użytkownicy muszą czuć się komfortowo, korzystając ze stron. Im większe user experience, tym więcej linków zwrotnych.

Podsumowanie

W części pierwszej poznałeś podstawy linkowania. Wiesz już, na co zwracać uwagę oraz które z czynników rankingowych uwzględniać, pozyskując linki. Analizuj każdą stronę, która do Ciebie prowadzi. Pierwsze wrażenie pozostaje na długo w pamięci odbiorców. W drugiej części poznasz metody zdobywania backlinków. Czas zakasać rękawy do pracy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ
WYBRANE WPISY BLOGOWE

    Zastanawiasz się
    dlaczego Twoja strona
    NIE SPRZEDAJE?
    Umów się na bezpłatną konsultację SEO i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.
    Firma SXO
    Firma SXO
    OCEŃ TXT
    Średnia ocen 5/5 - Liczba ocen: 8

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

    Darmowa konsultacja

      Zastanawiasz się
      dlaczego Twoja strona
      NIE SPRZEDAJE?
      Umów się na bezpłatną konsultację SEO i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.
      Rozpocznij chat
      Zamów rozmowę

        Chcesz poznać
        ofertę?
        Skontaktujemy się z Tobą w ciągu kilku minut! Jesteśmy dostępni w dni robocze w godzinach 9-15.
        Niestety aktualnie nasz konsultant nie jest dostępny. Skontaktujemy się z Tobą w godzinach otwarcia biura.
        Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez ICEA SPÓŁKA Z OGRANICZONĄ ODPOWIEDZIALNOŚCIĄ w celu nawiązania kontaktu. Więcej w Polityce prywatności.