Różnice pomiędzy UI a UX

Bezpłatna konsultacja

Kluczem do sukcesu współczesnych firm okazuje się pozycjonowanie stron internetowych. W skład tej strategii wchodzi wiele zaawansowanych technik optymalizacyjnych, które opierają się przede wszystkim na usprawnieniu procesu indeksowania i poprawie wrażeń użytkowników korzystających z witryny. Wraz z rozwojem różnorodnych metod marketingowych zmieniają się również sposoby udoskonalania stron internetowych. Pojawia się więc pytanie: UI a UX – jaka jest różnica? Przyjrzyjmy się temu bliżej!

Co to UX?

UX (User Experience) to nic innego, jak kreowanie doświadczeń użytkowników. Każdy przedsiębiorca wie, jak ważna jest dbałość o wrażenia odbiorców. Usatysfakcjonowani obsługą konsumenci znacznie częściej dokonują bowiem zakupów niż osoby, na których funkcjonalność witryny nie wywarła dobrego wrażenia. Co jednak wpływa na doświadczenie użytkowników i jak je zoptymalizować?

Optymalizacja UX

Jak już wspomniano, kreowanie doświadczeń użytkowników to bardzo ważny element każdej strategii marketingowej. Zadowolenie klientów ma bowiem bardzo duży wpływ na ich decyzje zakupowe. Nic więc dziwnego, że przedsiębiorcy sporą wagę przykładają do działań mających na celu optymalizację UX. Na czym jednak warto skupić się najbardziej, aby konwersja wzrosła, a odbiorcy zechcieli ponownie skorzystać z oferty danej marki?

Kluczowym aspektem optymalizacji UX okazuje się budowanie relacji z konsumentami. Rozszerzanie świadomości marki to jedno. Stały kontakt z grupą docelową sprawia jednak, że oferta firmy jako pierwsza przychodzi klientom na myśl, kiedy rozważają zakup danego produktu czy skorzystanie z pewnej usługi. Wszelkiego rodzaju działania w mediach społecznościowych czy udzielanie się na forach jest więc najlepszym sposobem na poprawę UX. Warto też pamiętać o stałym odpowiadaniu na komentarze i zapytania konsumentów. Wpływa to bowiem na ich zaufanie do marki i sprawia, że są bardziej skłonni do skorzystania z prezentowanej oferty.

Kolejnym aspektem związanym z UX jest funkcjonalność strony internetowej. Szybkość ładowania, czytelna treść, odpowiedni kolor i rozmiar czcionki, przyjazna w odbiorze struktura zawartości i widoczne przyciski nawigacji to podstawowe elementy, o które należy zadbać podczas optymalizacji pod kątem doświadczeń użytkowników. Warto wówczas uwzględnić popularne powiedzenie, że liczy się pierwsze wrażenie. Im bardziej zadowolony będzie klient po wejściu na stronę, tym większa szansa, że zdecyduje się na dokonanie pożądanych akcji.

Krótko mówiąc, optymalizacja UX polega na utrzymywaniu pozytywnych wrażeń użytkowników i dostosowywaniu oferty do ich potrzeb i oczekiwań.

Co to UI?

UI (User Interface) to termin z reguły rozumiany jako interfejs. Czynnik ten obejmuje wszelkie elementy oprogramowania, funkcjonalności programu czy aplikacji oraz struktury treści, które umożliwiają utrzymywanie kontaktu z odbiorcą. Dbałość o UI usprawnia ponadto interakcję, co korzystnie wpływa nie tylko na wrażenia odbiorców, ale też na ich decyzje dotyczące zakupów.

Optymalizacja UI

Na co więc zwrócić uwagę podczas optymalizacji UI, aby konsumenci byli bardziej skłonni do skorzystania z oferty danej firmy? Kluczowym aspektem okazuje się GUI, czyli Graphical User Interface. Termin ten odnosi się do prezentowania treści przy pomocy grafik. Okazuje się bowiem, że ta forma przekazywania informacji jest znacznie lepiej odbierana przez użytkowników, przyciąga ich wzrok i zachęca do podejmowania konkretnych działań.

Aby więc kompleksowo podejść do optymalizacji UI, warto skupić się na elementach, takich jak funkcjonalne menu, struktura treści, szata graficzna strony czy zdjęcia.

UI a UX – czym się różnią?

Pojęcia UI i UX bardzo często są ze sobą mylone. Podczas gdy UX obejmuje ogólne doświadczenia osób korzystających z serwisu, UI koncentruje się na atrakcyjnym wyglądzie strony. Mimo iż czynniki te nieco się różnią, ich optymalizacja ma ten sam cel – poprawić komfort eksplorowania witryny i zachęcić odbiorców do podejmowania określonych działań. Ważne jest zatem, aby UX i UI były stałym elementem każdej współczesnej strategii marketingowej. Jak już bowiem wspomniano, dobre relacje z klientami to najlepszy sposób na zwiększenie sprzedaży i budowanie ruchu w witrynie.

UX i UI w kontekście SEO

Na wstępie warto zaznaczyć, że UI i UX nie mają bezpośredniego wpływu na SEO. Doświadczenia użytkownika przekładają się jednak na sprzedaż, co bez wątpienia stanowi ważny punkt strategii każdego przedsiębiorstwa. Warto więc włączyć UX i UI do planu marketingowego obejmującego pozycjonowanie stron internetowych, gdyż ta synteza może okazać się kluczem do sukcesu niejednego współczesnego biznesu. Dlaczego warto zadbać o ten aspekt?

  • Im lepsze doświadczenie użytkownika korzystającego z witryny, tym większe szanse, że dokona on konwersji;
  • Usatysfakcjonowany obsługą konsument z pewnością zdecyduje się polecić firmę znajomym, dzięki czemu jej świadomość, jak i baza klientów znacznie wzrośnie;
  • Zadowolony klient bez wątpienia skorzysta z usług marki ponownie;
  • Dbałość o UX i UI to doskonały sposób na monitorowanie skuteczności podejmowanych działań, dzięki czemu możliwe stanie się wdrażanie nowych rozwiązań i eliminowanie ewentualnych błędów.

Czy warto inwestować w UI i UX?

Wiedząc już, co to jest UI i co to jest UX, opracowanie skutecznej strategii optymalizacyjnej nie powinno stanowić żadnego problemu. Dostosowanie funkcjonalności witryny do potrzeb i oczekiwań docelowych odbiorców to najlepszy sposób na zwiększenie sprzedaży i zachęcenie konsumentów do ponownego skorzystania z prezentowanej oferty. Co więcej, połączenie UX i UI ze strategią optymalizacji pod kątem wyszukiwarek okazać się może kluczem do sukcesu niejednego współczesnego biznesu. Holistyczne podejście do pozycjonowania witryny oraz dbałość o wrażenia klientów zapewniają stały rozwój marki i budują zaufanie użytkowników, co na dłuższą metę okazać się może istnym przepisem na zwycięstwo!

ZOBACZ RÓWNIEŻ
WYBRANE WPISY BLOGOWE

    Zastanawiasz się
    dlaczego Twoja strona
    NIE SPRZEDAJE?
    Umów się na bezpłatną konsultację SEO i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.
    Firma SXO
    Firma SXO
    OCEŃ TXT
    Średnia ocen 5/5 - Liczba ocen: 6

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

    Darmowa konsultacja

      Zastanawiasz się
      dlaczego Twoja strona
      NIE SPRZEDAJE?
      Umów się na bezpłatną konsultację SEO i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.
      Rozpocznij chat
      Zamów rozmowę

        Chcesz poznać
        ofertę?
        Skontaktujemy się z Tobą w ciągu kilku minut! Jesteśmy dostępni w dni robocze w godzinach 9-15.
        Niestety aktualnie nasz konsultant nie jest dostępny. Skontaktujemy się z Tobą w godzinach otwarcia biura.
        Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez ICEA SPÓŁKA Z OGRANICZONĄ ODPOWIEDZIALNOŚCIĄ w celu nawiązania kontaktu. Więcej w Polityce prywatności.