ROI, ROAS, ERS. Jak mierzyć efektywność w działaniach marketingowych?

ROI, ROAS, ERS. Jak mierzyć efektywność w działaniach marketingowych?

Bezpłatna konsultacja

O sukcesie firmy bądź marki świadczy wysoki wynik jej efektywności. Prowadząc kampanię marketingową w internecie, potrzebna jest świadomość prowadzonych działań oraz zaplanowana, długoterminowa strategia. W tym kontekście pojawia się optymalizacja kampanii e-commerce, której fundamentem jest reklama. Podejmując się optymalizacji oraz pozycjonowania, musimy wiedzieć, w jaki sposób ocenić skuteczność naszych działań. Dziś dowiesz się, o czym pamiętać, analizując swoje wyniki.

ROI (Return on Investment)

Pierwszy z naszych wskaźników określa stopę zwrotu z danej inwestycji, w tym przypadku w kampanii reklamowej. Wskaźnik ten ma jednak znacznie szersze zastosowanie i za jego pomocą można również mierzyć efektywność całego przedsiębiorstwa.

ROI w kontekście marketingu pozwala zmierzyć rzeczywisty zysk z wydatków związanych z reklamą. Bierzemy więc pod uwagę budżet, jakim dysponujemy oraz wszystkie koszty związane z prowadzeniem kampanii, m.in.: wynagrodzenie pracowników. Dzięki ROI dowiemy się, czy nasze działania przekładają się na wzrost dochodów, czy też powinniśmy dokonać zmian w naszej strategii.

W jaki sposób obliczyć wynik ROI? Wystarczy zysk netto podzielić przez zainwestowany kapitał, a otrzymany wynik pomnożyć razy 100.

ROAS (Return on Ad Spend)

Drugi wskaźnik oznacza zwrot wydatków przeznaczonych na reklamę. Służy on do precyzyjnego pomiaru kampanii reklamowej, nie zwrotu z inwestycji.

W jaki sposób obliczyć wynik ROAS? Przychód z reklamy dzielimy przez jej koszt, a wynik mnożymy razy 100%. Niski wynik oznacza, że wydajesz na kampanię więcej, niż z jej pomocą zyskujesz. W takiej sytuacji należy rozważyć jej zatrzymanie bądź – jeśli to możliwe – zmianę. Wysoki wynik również nie zawsze oznacza satysfakcjonujący przychód. Od czego więc zależy ROAS? Przede wszystkim od marży.

ROAS nie bierze pod uwagę kosztów produkcji oraz wysokości marży. W zależności od niej wynik będzie się zmieniał w następujący sposób:

  • ROAS na poziomie 1 000% przy marży wynoszącej 10%,
  • 500% przy 20%,
  • 200% przy 50%.

Co to tak naprawdę oznacza? Bez analizy wskaźnika sprzedaży nie ocenisz realnych przychodów swojej działalności. ROAS pozwoli Ci nie stracić budżetu na kampanie, które nie będą przynosić zysków. Od wyniku ROAS musisz więc odjąć marżę, koszty logistyczne związane z wysyłką bądź magazynowaniem, koszty prowadzenia samej kampanii oraz dodatkowe koszty związane ze sprzedażą.

Optymalizacja ROAS – wskazówki

1. Obniżenie kosztów reklamy

Najłatwiejszym sposobem na poprawienie wyniku ROAS jest zmniejszenie budżetu przeznaczanego na reklamę. Czasem warto eksperymentować z wysokością stawek metodą prób i błędów.

2. Stworzenie strony docelowej (landing page)

Drugą metodą jest stworzenie strony docelowej (strony produktowej), która wpłynie na wysokość współczynnika konwersji. Za jej pośrednictwem będziesz kierować ruchem z linii reklama–odbiorca.

3. Komunikacja marka–klient

Przy wszystkich podejmowanych działaniach powinna mieć miejsce komunikacja z potencjalnymi odbiorcami. Często skupiamy się wyłącznie na pozyskiwaniu nowych klientów, kiedy tak naprawdę nasz fundament stanowi klient o wartości LTV. Jest to tzw. lifetime value. Dodatkowo utrzymanie stałych klientów jest tańsze niż pozyskiwanie nowych.

Uwaga!

Nie możesz również zapomnieć o podstawowych elementach optymalizacji SEO, takich jak słowa kluczowe, meta tagi, tytuły, prędkość ładowania strony, wysokiej jakości multimedia, opisy czy call to action.

Różnice między ROI a ROAS

Mówiąc w skrócie, ROI oblicza zysk z inwestycji, ROAS przychód z reklamy (jednak bez uwzględnienia realnego zysku netto). Z jednej strony mowa o rentowności naszych działań, z drugiej zaś o skuteczności danej kampanii. ROI jest więc wskaźnikiem skierowanym w stronę biznesmenów, ROAS zaś przeznaczony jest dla reklamodawców.

ERS (Effective Revenue Share)

Ile musisz wydać, żeby zarobić złotówkę? Ostatni ze wskaźników, który ma wpływ na nasze działania marketingowe, to ERS, który oblicza stosunek wszystkich opłat do całkowitej kwoty transakcji. W tym przypadku dowiadujemy się, jaką część przychodu pochłaniają działania marketingowe. W jaki sposób obliczyć ten wynik? Wystarczy koszt (budżet) podzielić przez przychód brutto, a wynik pomnożyć razy 100%. Dla przykładu, jeśli ERS wynosi 15%, oznacza to, że koszt reklamy wynosi 0,15 zł z każdej uzyskanej ze sprzedaży złotówki.

Podsumowanie

Każdy z opisanych wskaźników jest źródłem cennych informacji, z tego powodu zaleca się korzystanie ze wszystkich równocześnie, aby móc uzyskać jak najszerszą perspektywę podejmowanych działań. ROI umożliwi wgląd w realne korzyści biznesowe, ROAS pomoże kontrolować koszty kampanii, zaś ERS zilustruje, ile kosztują nasze działania. Wszystkie razem pozwolą na ocenę rentowności reklamy. Sięgnij więc po te wskaźniki, aby zwiększyć kontrolę nad działaniami, wyeliminować zbędne koszty, rozmieścić budżet w bardziej efektywny sposób oraz ułatwić samą interpretację wyników reklamowych.

ZOBACZ RÓWNIEŻ
WYBRANE WPISY BLOGOWE

    Zastanawiasz się
    dlaczego Twoja strona
    NIE SPRZEDAJE?
    Umów się na bezpłatną konsultację SEO i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.
    Firma SXO
    Firma SXO
    OCEŃ TXT

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

    Darmowa konsultacja

      Zastanawiasz się
      dlaczego Twoja strona
      NIE SPRZEDAJE?
      Umów się na bezpłatną konsultację SEO i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.