Rodzaje testów UX

Bezpłatna konsultacja

Na wyniki marketingu online wpływ ma wiele różnorodnych czynników. Powszechnie wiadomo, że jedną z najskuteczniejszych form promowania marki online jest obecnie optymalizacja pod kątem wyszukiwarek. Niestety, właściciele witryn, skupiając się na dostosowaniu zawartości do wytycznych Google, często zapominają o niezwykle ważnym czynniku, jakim jest UX. Doświadczenie użytkownika to aspekt, który bezpośrednio przekłada się na konwersję, dlatego jego optymalizacja powinna być częścią każdej współczesnej strategii marketingowej. Dziś pod lupę weźmiemy zatem rodzaje testów UX, dzięki którym możliwe jest stworzenie skutecznej kampanii. Zacznijmy jednak od początku…

Czym jest UX?

UX (user experience), czyli doświadczenie użytkownika, to pojęcie opisujące wrażenia, jakie towarzyszą odbiorcom podczas odbierania konkretnego przekazu online. Czynnik ten stanowi ważny punkt każdej strategii marketingowej, gdyż pozwala maksymalizować zaangażowanie konsumentów i skutecznie zachęcać ich do podejmowania określonych działań. Warto jednak zaznaczyć, że integralną częścią UX jest SEO. Połączenie optymalizacji pod kątem wyszukiwarek i dbałości o doświadczenia użytkownika to SXO. Strategia ta jest najlepszym sposobem na zwiększanie konwersji i budowanie widoczności w Google, co bez wątpienia stanowi cel każdego współczesnego przedsiębiorcy.

Aby jednak obrać właściwy kierunek działań pod kątem optymalizacji doświadczeń użytkowników, warto dokładnie przeanalizować użyteczność poszczególnych elementów marketingowych. Idealnym na to sposobem są UX testy!

Testy UX – co to takiego?

UX test to badania użyteczności poszczególnych elementów witryny. Przeprowadzane mogą być na różnych etapach projektowania strony, zarówno przed wdrożeniem zmian, jak i po publikacji finalnej wersji. Testy UX to świetny sposób na zrozumienie potrzeb i oczekiwań docelowych odbiorców i zoptymalizowanie witryny pod tym kątem. Dokładna analiza wymagań użytkowników nie tylko umożliwia wybór najlepszego wariantu, ale też pozwala uwzględnić aspekty, które początkowo nie były nawet brane pod uwagę. Aby jednak opracować pożądane wyniki, konieczne jest skupienie się na konkretnych badaniach. Różne rodzaje testów UX gwarantują bowiem odmiennie rezultaty. Przyjrzyjmy się im bliżej.

Jakie są rodzaje testów UX?

Jak już wspomniano, istnieje wiele różnorodnych testów UX, których przeprowadzenie prowadzi do odmiennych konkluzji. Warto więc wiedzieć, na czym one polegają, gdyż uzyskanie pożądanych rezultatów okazuje się wówczas o wiele łatwiejsze. Oto testy UX, które warto wykorzystać w swojej strategii marketingowej:

Zadaniowe testy użyteczności

Są to najczęściej wykorzystywane UX testy, które opierają się na przeprowadzeniu wywiadów w połączeniu z wykonywaniem określonych akcji w witrynie. Przedmiotem analizy są wówczas decyzje podejmowane przez uczestników badania oraz sposób, w jaki poszczególne elementy zwracają uwagę użytkowników. Ten rodzaj testów UX ma na celu weryfikację użyteczności konkretnych obszarów strony internetowej, co umożliwia wprowadzenie ewentualnych poprawek czy ulepszeń. Respondenci dzielą się wówczas swoimi spostrzeżeniami, a osoba przeprowadzająca badanie zyskuje wgląd w stopień zadowolenia odbiorcy z korzystania z oferowanej usługi.

IDI – wywiady pogłębione

Te testy UX obejmują analizę potrzeb i oczekiwań grupy docelowych odbiorców. Przeprowadzane są w głównej mierze jeszcze przed wdrożeniem projektu strony internetowej i mają na celu zgromadzenie informacji o zachowaniach przyszłych użytkowników. Wywiady pogłębione pozwalają na stworzenie użytecznej witryny, która swą funkcjonalnością i wyglądem zaspokaja potrzeby konsumentów. Dzięki uzyskanym wynikom potencjał strategii optymalizacyjnych może zostać maksymalnie wykorzystany, a cele biznesowe w pełni zrealizowane.

Eyetracking

Dzięki temu rodzajowi analizy UX łatwiej jest ustalić, w jaki sposób użytkownicy postrzegają witrynę oraz na jakie elementy zwracają szczególną uwagę, a które są przez nich całkowicie ignorowane. UX test wykorzystujący metodę eyetrackingu posługuje się często mapami ciepła ukazującymi obszary cieszące się największym zainteresowaniem osób odwiedzających witrynę. Podczas badania respondenci mają do wykonania kilka zadań, takich jak dokonanie transakcji, zapoznanie się z treścią czy wypełnienie kwestionariusza. Przedmiotem analizy jest wówczas skupienie uwagi badanych na poszczególnych elementach. Dzięki tym testom łatwiej jest ustalić, czy projekt witryny jest wystarczająco intuicyjny i atrakcyjny w oczach użytkowników.

Testy A/B

Testy UX bardzo często opierają się na badaniach A/B. Analizie podlega wówczas zachowanie konsumentów w odniesieniu do różnych wariantów elementów w witrynie. Użytkownikom prezentowane są dwie wersje projektu, a za skuteczniejszą uznaje się tę, która zaangażowała większą część badanych. Testy A/B to świetny sposób na zidentyfikowanie najlepszej opcji i stworzenie witryny, która maksymalnie zachęca odbiorców do podejmowania określonych działań.

Czy warto przeprowadzać testy UX?

Nie ulega wątpliwościom, że doświadczenie użytkownika to jeden z najważniejszych aspektów każdej strategii marketingowej. Nawet najlepsza technika optymalizacji pod kątem wyszukiwarek nie przyniesie bowiem spektakularnych efektów, jeśli wrażenia odbiorców zostaną zignorowane. Trzeba pamiętać, że treści powinny być tworzone z myślą o konsumentach, a nie algorytmach wyszukiwarek. UX testy są więc najlepszym sposobem na badanie zaangażowania odbiorców i identyfikowanie elementów, które najskuteczniej zachęcają ich do podejmowania określonych działań. Poznanie wariantów cieszących się największym zainteresowaniem docelowych użytkowników umożliwia bowiem stworzenie wydajnej witryny i zwiększenie konwersji. Warto więc poznać rodzaje testów UX i na stałe wdrożyć je do swojej strategii marketingowej. Trzeba jednak zaznaczyć, że opracowanie i przeprowadzenie miarodajnych badań to dość wymagające i czasochłonne przedsięwzięcie. Warto więc skorzystać z pomocy specjalistów, dzięki którym optymalizacja witryny pod kątem UX z pewnością okaże się o wiele łatwiejsza.

ZOBACZ RÓWNIEŻ
WYBRANE WPISY BLOGOWE

    Zastanawiasz się
    dlaczego Twoja strona
    NIE SPRZEDAJE?
    Umów się na bezpłatną konsultację SEO i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.
    Firma SXO
    Firma SXO
    OCEŃ TXT
    Średnia ocen 5/5 - Liczba ocen: 7

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

    Darmowa konsultacja

      Zastanawiasz się
      dlaczego Twoja strona
      NIE SPRZEDAJE?
      Umów się na bezpłatną konsultację SEO i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.
      Rozpocznij chat
      Zamów rozmowę

        Chcesz poznać
        ofertę?
        Skontaktujemy się z Tobą w ciągu kilku minut! Jesteśmy dostępni w dni robocze w godzinach 9-15.
        Niestety aktualnie nasz konsultant nie jest dostępny. Skontaktujemy się z Tobą w godzinach otwarcia biura.
        Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez ICEA SPÓŁKA Z OGRANICZONĄ ODPOWIEDZIALNOŚCIĄ w celu nawiązania kontaktu. Więcej w Polityce prywatności.