Rodzaje certyfikatów SSL – wybierz odpowiednie zabezpieczenie strony internetowej

Rodzaje certyfikatów SSL – wybierz odpowiednie zabezpieczenie strony internetowej

Bezpłatna konsultacja

Bezpieczeństwo użytkowników wchodzących na naszą stronę internetową powinno być dla nas jednym z priorytetów. Ochrona prywatności i bezpieczeństwa danych naszych odbiorców to nie tylko oznaka troski o ich dobro, ale także istotny czynnik w procesie pozycjonowania oraz optymalizacji SEO stron internetowych. Standardem stało się posiadanie przez strony internetowe certyfikatu SSL, który jest gwarantem bezpieczeństwa. Czym jest certyfikat SSL, jakie daje korzyści oraz jakie jego rodzaje certyfikatów wyróżniamy?

Certyfikat SSL – co to?

Certyfikat SSL to protokół sieciowy, którego zadaniem jest zapewnienie bezpieczeństwa połączenia internetowego. Z jednej strony certyfikaty SSL odpowiadają za zabezpieczenie stron WWW, a z drugiej strony gwarantują również poufność danych przesyłanych w sieci. Każdorazowo certyfikat rejestruje się na danej domenie, dzięki czemu posiada on informacje o niej. Gwarancją skutecznego działania certyfikatów SSL są zabezpieczenia kryptograficzne. Nie mogą być zmienione, dlatego zapewniają stałe bezpieczeństwo. Potwierdzeniem wiarygodności zabezpieczeń SSL może być ich powszechne użytkowanie przez instytucje bankowe oraz pośredników płatności.

Jeżeli strona nie posiada certyfikatu, to użytkownicy przed wejściem na nią zostaną poinformowani o potencjalnym zagrożeniu. Pojawiający się komunikat z czerwonym wykrzyknikiem jest wystarczającym sygnałem ostrzegawczym, przez który wiele osób rezygnuje z wejścia na stronę. Brak certyfikatu SSL przekłada się bezpośrednio na brak zaufania do danej witryny. W ten sposób można stracić ruch, co negatywnie odbije się na konwersji. Posiadanie certyfikatu jest jednym z kryteriów branych pod uwagę przez roboty Google przy ustalaniu rankingu stron WWW. Jego brak ma wpływ na obniżoną pozycję witryny w organicznych wynikach wyszukiwania.

Co daje posiadanie certyfikatu SSL?

Posiadanie wdrożonego na stronie internetowej certyfikatu SSL przekłada się na wiele korzyści, które dotyczą odbiorców strony internetowej oraz właściciela witryny. Do największych plusów zalicza się:

  • szyfrowanie danych – dzięki temu przesyłane dane są poufne i dodatkowo zabezpieczone;
  • wiarygodność strony – posiadanie certyfikatu SSL to potwierdzenie, że dana firma jest rzetelna i dba o bezpieczeństwo użytkowników. Przekłada się to na wizerunek marki;
  • poczucie bezpieczeństwa użytkowników – gdy na stronie internetowej widać wdrożony certyfikat, to użytkownicy mają poczucie większego zabezpieczenia swoich danych;
  • zaufanie odbiorców – posiadanie certyfikatu wpływa na wzrost zaufania odbiorców strony internetowej.

Dlaczego posiadanie certyfikatu SSL powinno być priorytetem?

Obecnie dane użytkowników należą do jednych z najbardziej wartościowych zasobów, które mogą posiadać firmy. Jednocześnie jako klienci unikamy podawania naszych danych w podejrzanych źródłach, ponieważ po trafieniu w niepowołane ręce mogą być wykorzystywane w złych celach. Są również dane, które należy chronić, aby nie utracić dostępu do konta bankowego. Do najbardziej wrażliwych danych zalicza się m.in.:

  • numer karty kredytowej;
  • numer PESEL;
  • serię i numer dowodu osobistego;
  • datę urodzenia;
  • dane personalne;
  • numer NIP.

Certyfikaty SSL wdraża się w celu zabezpieczenia tych danych, co jest następstwem ich szyfrowania. W związku z tym posiadanie takiego certyfikatu jest niezbędnym elementem dobrych stron internetowych. Obecnie trudno wyobrazić sobie funkcjonowanie sklepu internetowego lub portalu informacyjnego bez takiego zabezpieczenia. Informację o certyfikacie SSL można potraktować jako przekaz, że dana firma (właściciel strony WWW) jest godna zaufania. W świetle przepisów obecnego prawa posiadanie zabezpieczeń w formie certyfikatu SSL w wielu sytuacjach jest wymogiem, który narzucony został przez RODO.

Jak rozpoznać, czy dana strona posiada certyfikat SSL?

Z punktu widzenia użytkownika rozpoznanie strony z certyfikatem SSL nie jest takie trudne. Najczęściej na samym wejściu na stronę pojawia się odpowiedni komunikat ostrzegawczy, że dana witryna nie posiada zabezpieczeń i może być potencjalnie niebezpieczna. Innym sposobem jest sprawdzenie, czy obok adresu internetowego znajduje się zielona kłódka. To ona potwierdza posiadanie certyfikatu. Jeszcze innym sposobem jest sprawdzenie, czy przed adresem internetowym widnieje: http://, czy https://. Ten drugi protokół pojawia się przy zabezpieczonych stronach WWW.

Posiadanie certyfikatu SSL a pozycjonowanie strony internetowej

Obecnie certyfikat SSL to protokół, który ma znaczenie w pozycjonowaniu strony internetowej. Czynnik ten został dodany do algorytmu Google w 2014 roku. Od tego czasu roboty Google weryfikują obecność certyfikatu na stronie, co przekłada się na ostateczny ranking. Charakterystycznym symbolem dla certyfikatu SSL jest zielona kłódka. Warto zwrócić uwagę na to, że od 2017 roku Google wprowadziło regułę, dzięki której użytkownikom pojawia się ostrzeżenie o braku zabezpieczeń na stronie. Konsekwencją takiego komunikatu może być zaniechanie wejścia na witrynę, co przełoży się na wzrost bounce rate i spadek konwersji. Pod tym względem nie sposób nie zauważyć zależności pomiędzy posiadaniem certyfikatu SSL i SEO.

Certyfikaty SSL – rodzaje

Podstawowy podział certyfikatów obejmuje trzy grupy. Rodzaje certyfikatów SSL różnią się typem zabezpieczanych danych oraz ich weryfikacji. To obecnie najpopularniejsza forma określania różnych certyfikatów SSL wykorzystywanych na stronach internetowych. Poniżej opisano je w kilku słowach.

Certyfikaty EV

To najbardziej pożądane certyfikaty SSL, które właścicielowi strony oraz użytkownikom gwarantują najwyższą jakość zabezpieczeń. Skrót EV pochodzi od angielskich słów Extended Validation. Tego rodzaju zabezpieczenia stosuje się przede wszystkim w sektorze bankowym i finansowym. Certyfikaty EV można znaleźć na stronach banków, procesorów płatniczych oraz instytucji kredytowych. Zanim ten poziom zabezpieczenia zostanie potwierdzony, każda firma przechodzi rygorystyczną weryfikację w zakresie prawnym, faktycznej obecności fizycznej zabezpieczeń oraz zgodności danych. To najdroższy certyfikat SSL, który jednocześnie przekłada się na renomę marki. Certyfikat EV gwarantuje zabezpieczenie do 500 000 dolarów.

Certyfikaty OV

Pod względem poziomu zabezpieczeń to środkowa grupa certyfikatów SSL. Zapewniają wysoką jakość zabezpieczeń, jednak ustępuje ona certyfikatom EV. Skrót OV pochodzi od angielskich słów Organization Validation. To tzw. rozszerzone uwierzytelnienie, dzięki któremu informacje w witrynie podlegają szyfrowaniu. Nadanie tego certyfikatu poprzedza weryfikacja domeny. W ramach niej właściciel strony lub administrator może zostać poproszony o przesłanie dokumentów potwierdzających dane rejestrowe firmy. Utrzymanie takiego certyfikatu to koszt około 300 – 400 złotych. Posiadanie go daje gwarancję finansową do 750 000 złotych.

Certyfikaty DV

Podstawową formą zabezpieczeń są certyfikaty DV, które gwarantują dobrą jakość zabezpieczeń, jednak jest ona wyraźnie niższa niż w przypadku OV i EV. Skrót DV pochodzi od angielskich słów Domain Validation. Tego typu certyfikat SSL zapewnia szyfrowanie danych w ramach domeny. Ponadto potwierdzona zostaje również jej autentyczność. Certyfikat DV to potwierdzenie, że pod daną domeną istnieje strona internetowa, jednak jej właściciel nie musiał przechodzić przez proces weryfikacyjny. Najczęściej z tej formy zabezpieczeń korzystają podstawowe strony internetowe, blogi, fora oraz małe sklepy online. Jego utrzymanie jest najtańsze i może mieścić się w granicach 100 złotych rocznie.

Rozszerzenia certyfikatów SSL

Różne rodzaje certyfikatów SSL mogą posiadać określone rozszerzenia. Dobiera się je najczęściej ze względu na to, co chce się zabezpieczyć. Jeżeli właściciele pragną zabezpieczyć podstawową domenę oraz subdomeny, to wówczas dobrym wyborem może być rozszerzenie Wildcard. Firmy jednym certyfikatem mogą zabezpieczyć domenę główną oraz subdomeny. To wygodne i uzasadnione ekonomicznie rozwiązanie.

Jeżeli właściciel posiada więcej niż jedną stronę i osadzone są one na różnych domenach, to warto pomyśleć o rozszerzeniu Multidomain. Jak sama nazwa wskazuje, to rozwiązanie umożliwia zabezpieczenie jednym certyfikatem SSL wielu adresów internetowych. U wybranych wystawców certyfikatów można podpiąć nawet 10 różnych domen. Wybranie takiego rozszerzenia wpływa na komfort właściciela oraz na redukcję ponoszonych przez niego kosztów. Przed wyborem danego rozszerzenia warto sprawdzić, co ono daje oraz z jakimi dodatkowymi kosztami się wiąże.

Co wziąć pod uwagę przy wyborze certyfikatu SSL?

Przy wyborze certyfikatu SSL warto wziąć pod uwagę kilka aspektów. Dostawców zabezpieczeń jest wielu, dlatego przed finalną decyzją należy dokonać dobrej analizy. Pierwszym z kryteriów jest rozpoznawalność danego certyfikatu w przeglądarkach. Praktyczne rodzaje certyfikatów SSL to takie, które rozpoznawalne są przed wiele przeglądarek internetowych, w tym przede wszystkim przez Chrome, Firefox, Safari, Opera i Internet Explorer.

Kolejnym ważnym aspektem jest dostępny support. Znaczna część dostawców certyfikatów SSL to zagraniczne firmy, dlatego kontakt z nimi opiera się na języku angielskim. Dla niektórych właścicieli może to być pewnego rodzaju utrudnienie, ponieważ nie każdy swobodnie porusza się w technicznym angielskim. Jeżeli dany dostawca jest sprawdzony i posiada certyfikat w naszym ojczystym języku, to będzie to duży atut. W przypadku lokalnych wystawców certyfikatu ważny jest także aspekt prawny, ponieważ jednakowo właściciel i wystawca stosują się do jednych przepisów.

Warto zadbać o wysoką gwarancję finansową. Jeżeli dojdzie do problemów z szyfrowaniem przesyłu danych i niepowołane osoby otrzymają do nich dostęp, to wystawca certyfikatu SSL gwarantuje pokrycie ewentualnych szkód. Im wyższa gwarancja finansowa, tym na wyższą rekompensatę można liczyć. Ostateczny wybór jest kwestią indywidualną, jednak powinien być podyktowany rzetelną analizą za i przeciw.

Podsumowanie

Wdrożenie certyfikatu SSL na stronie internetowej to podstawa, o którą powinien zadbać każdy właściciel. W ten sposób uwiarygadnia się markę oraz zabezpiecza dane swoje i użytkowników. Obecnie bezpieczeństwo w sieci jest ważnym aspektem naszego codziennego życia, dlatego nie wolno tego zignorować. Posiadanie certyfikatu przełoży się pozytywnie na pozycjonowanie strony internetowej oraz wzrost konwersji. Wybór odpowiedniego wystawcy powinien być determinowany potrzebami właściciela, rodzajem strony internetowej oraz możliwościami finansowymi. Ostateczną decyzję warto podjąć po analizie rozwiązań dostępnych na rynku.

ZOBACZ RÓWNIEŻ
WYBRANE WPISY BLOGOWE

    Zastanawiasz się
    dlaczego Twoja strona
    NIE SPRZEDAJE?
    Umów się na bezpłatną konsultację SEO i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.
    Firma SXO
    Firma SXO
    OCEŃ TXT

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

    Darmowa konsultacja

      Zastanawiasz się
      dlaczego Twoja strona
      NIE SPRZEDAJE?
      Umów się na bezpłatną konsultację SEO i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.