Rel=canonical. Czym jest tag kanoniczny i jak go wykorzystać?

Rel=canonical. Czym jest tag kanoniczny i jak go wykorzystać?

Bezpłatna konsultacja

Oryginalność treści to jeden z czynników rankingowych dla wyszukiwarek. Zdarza się jednak, że czasem mamy z tym problem – w mniej lub bardziej świadomy sposób. Jest to sytuacja, z którą najczęściej borykają się witryny e-commerce prezentujące bogatą ofertę produktową. Aby pomóc sobie z rankingiem, wesprzeć pozycjonowanie oraz komunikować się w odpowiedni sposób z robotami wyszukiwarek, warto sięgnąć do możliwości tagu kanonicznego. Umieszczenie go nie jest trudne, ale warto pamiętać przy tym o kilku ważnych elementach.

Tag kanoniczny – wprowadzenie

Tag ten jest informacją dla robotów wyszukiwarek o tym, że dany adres URL jest oryginalną wersją strony i to właśnie ona powinna pojawiać się na liście rankingowej. Dodatkowo jest on sugestią dla Google, którą stronę indeksować i oceniać pod kątem wszystkich wskaźników rankingowych. Znajduje się w nagłówku, w kodzie html. Jego zastosowanie pozwala uniknąć konkurencji w przypadku stron wykorzystujących te same bądź podobne słowa i frazy kluczowe.

Tag kanoniczny dokładnie wygląda tak:

<link rel=”canoncial” href=”httos://www.adres.pl/”>

Dlaczego jest taki ważny?

Jeśli posiadamy wiele stron, które optymalizujemy w zbliżony sposób, to wyszukiwarka ma problem z wyborem ważniejszej witryny. W takich sytuacjach lądują one na dalekiej pozycji na liście rankingowej, a w skrajnych przypadkach są usuwane. Stosując tag kanoniczny, zyskasz większe bezpieczeństwo oraz wpłyniesz na indeksowanie. Rel=canonical jest również w przypadku poprawnego funkcjonowania strony pomiędzy różnymi domenami (cross-domain).

Kanoniczny adres URL

Link kanoniczny to najbardziej reprezentatywna wersja witryny w swojej dziedzinie tematycznej. Ta strona wyświetla się najwyżej w wynikach wyszukiwania.

Treść syndykowana

Pozwala ona na gromadzenie danych i treści z różnych serwerów. Adres kanoniczny w tym przypadku wysyła informację, że nasza strona jest na tyle wyjątkowa, iż powinna wrócić do listy wyników wyszukiwania. Dzięki temu osiągamy lepsze dopasowanie pod kątem intencji internautów.

Czy strona posiada rel=canonical?

Jeśli nie masz pewności, czy Twój adres posiada tag kanoniczny, możesz:

Metoda 1: Zastosować skrót CTRL+SHIFT+I, aby wyświetlić kod strony.

Metoda 2: Wykorzystać odpowiednią wtyczkę.

Metoda 3: Wejść w panel Google Search Console – wszystkie informacje znajdziesz w panelu administratora.

Kanonizacja w kontekście SEO

Kanonizacja to automatyczny proces określający główny adres URL do indeksowania przez wyszukiwarkę. Bywa różnie traktowany przez przeglądarki. Tag kanoniczny pozwala uniknąć problemu zduplikowanej treści w danej witrynie.

Dlaczego strony się duplikują?

W wielu przypadkach dotyczy to problemów technicznych związanych ze stroną. Zdarza się, że witryna automatycznie dodaje tag i zezwala na dostęp do strony, co nie zawsze dzieje się z korzyścią dla administratora. Z drugiej strony zdarza się, że dochodzi do duplikacji wewnętrznej, kiedy to mamy dwie wersje strony – jedną http oraz drugą https (z certyfikatem SSL). Z trzeciej zaś strony powielamy swoje własne treści, zapominamy, że podstrony funkcjonują w obrębie większej całości, która pozycjonuje wszystko w ten sam sposób. Aby ułatwić sobie zadanie, warto dowiedzieć się, ile z naszych stron może mieć problem ze zduplikowaną treścią. Sięgnij w tym celu do narzędzia Siteliner, które dodatkowo powie Ci, w jakim miejscu umieścić link kanoniczny.

Przekierowanie 301 a tag kanoniczny – co wybrać?

Skoro mowa o pokrywających się treściach istnieją dwie możliwości, jak rozwiązać ten problem. Pierwszą jest sięgnięcie do przekierowania 301. Zależy nam wówczas na tym, aby strona nie była widoczna dla użytkownika i od razu został on przekierowany w odpowiednie miejsce. Rel=canonical z kolei działa odwrotnie. Daje on sygnał, aby strona nie była brana pod uwagę w rankingu. Pamiętaj jednak, że link kanoniczny można wskazać tylko w przypadku już zaindeksowanych stron.

O czym pamiętać?

Zasada 1: Tag kanoniczny umieszcza się w nagłówku strony w sekcji head.

Zasada 2: Dostosuj rel=canonical do urządzeń mobilnych. Jest to szczególnie ważne w kontekście Mobile-First Index.

Zasada 3: Pamiętaj, aby zastosować tylko jeden tag na stronę.

Zasada 4: Unikaj tzw. łańcuszków, wprowadzają one w błąd roboty wyszukiwarek.

Zasad 5: Usuń nieaktualne strony, utrudniają one proces indeksowania.

Jeśli Twoje dane nie są zapisane w html, a w postaci PDF, to adres kanoniczny musi być konfigurowany w przestrzeni serwera i pliku .htaccess. Niestety, nie mamy w takiej sytuacji dostępu do nagłówka http. A jeśli mowa o stronach tworzonych w WordPressie wystarczy skorzystać z wtyczki Yoast SEO.

Uwaga!

Jeśli nie wskażesz tagu kanonicznego dla strony, musisz liczyć się z tym, że algorytmy wyszukiwarek samodzielnie będą decydować, która strona jest oryginałem. Oczywiście ma to wpływ na widoczność w sieci. Należy jednak pamiętać, że tag ten nie jest nakazem dla wyszukiwarki, a jedynie sugestią.

Podsumowanie

Tag kanoniczny jest szczególnie przydatny dla stron, które są szeroko rozbudowane i istnieje wówczas ryzyko zduplikowanej treści. Ważne, aby wyróżnić tę jedyną, najważniejszą stronę, która będzie mieć największy wpływ na organiczne wyniki wyszukiwania. Warto zastanowić się nad nim zwłaszcza w przypadku sklepów internetowych, gdzie mamy do czynienia z mnogością wariantów tego samego produktu. Jak widać, jest to ważny krok w pozycjonowaniu SEO. Wybierz więc stronę, która najlepiej zaprezentuje Cię w Google.

Skontaktuj się z nami już teraz jeśli chcesz dowiedzieć się więcej. Chętnie umówimy się z Tobą na bezpłatną konsultację i ustalimy szczegóły naszej współpracy. Odkryj skuteczną strategię SXO, a pomoże Ci w tym nasza agencja SXO!

ZOBACZ RÓWNIEŻ
WYBRANE WPISY BLOGOWE

    Zastanawiasz się
    dlaczego Twoja strona
    NIE SPRZEDAJE?
    Umów się na bezpłatną konsultację SEO i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.
    Firma SXO
    Firma SXO
    OCEŃ TXT

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

    Darmowa konsultacja

      Zastanawiasz się
      dlaczego Twoja strona
      NIE SPRZEDAJE?
      Umów się na bezpłatną konsultację SEO i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.