Reklamowanie produktów na Instagramie – co powinieneś wiedzieć?

Reklamowanie produktów na Instagramie – co powinieneś wiedzieć?

Bezpłatna konsultacja

Instagram jest stosunkowo młodym medium społecznościowym. Został założony w 2010 roku. Początkowo miał być on miejscem do dzielenia się zdjęciami i momentami z życia. Bardzo ważne jednak było to, że fotografie można było przerabiać za pomocą kilku wbudowanych w aplikację filtrów. Novum jak na tamte czasy był również fakt, że Instagram działa tylko na telefonie/smartfonie. Dziś takie funkcje nikogo nie dziwią. Korzystać możemy bowiem z wielu narzędzi, które pozwalają przerabiać zdjęcia, czyniąc z nich nieprawdopodobne obrazy, a sam rynek aplikacji mobilnych jest niezwykle bogaty. Instagram obecnie nie jest też raczkującą platformą, ale potężnym narzędziem marketingowym i biznesowym. Obecnie są na nim największe firmy na świecie, nie brakuje też małych biznesów, a także influencerów, którzy również stawiają na reklamowanie produktu na Instagramie. Czy jednak te działania są skuteczne? Jak zacząć robić kampanie na Instagramie? O czym pamiętać i czy jedyną drogą są płatne reklamy?

Instagram – dane i statystyki, które warto znać

O potędze Instagrama słyszał każdy przedsiębiorca chcący prężnie działać w marketingu internetowym. Jaka jednak jest rzeczywista moc reklamowa tej platformy? Tą najlepiej oddają statystyki. Zgodnie z nimi Instagram:

  • ma ponad 2 miliarda aktywnych użytkowników miesięcznie;
  • dzienna liczba aktywnych użytkowników wynosi 500 milionów – 60% użytkowników loguje się na Instagrama codziennie i średnio spędza na nim 29 minut;
  • natomiast content publikowany w aplikacji generuje o 23% większe zaangażowanie niż ten z Facebooka;
  • co ciekawe wskazuje się również, że dziennie użytkownicy Instagrama rozdają 4,2 miliarda serduszek, czyli polubień.

Wszystko to sprawia, że wskaźnik zaangażowania na post jest kilkukrotnie większy niż dla Facebooka, a potencjał Instagrama rośnie 5 razy szybciej niż ogólne wykorzystywanie sieci społecznościowych w USA. Wszystkie te statystyki jasno wskazują, że reklamowanie na Instagramie ma duży potencjał, a dobrze skrojona kampania przyniesie przedsiębiorcy niemały zysk. Te teorie potwierdzają liczby. Pokazują one, że przychody z reklam na Instagramie w 2021 roku wyniosły ok. 26 miliardów dolarów – prognozy mówią, że już w 2023 roku wzrosną one aż do 40 miliardów dolarów. Nic w tym dziwnego, bowiem 80% użytkowników platformy twierdzi, że reklamy na Instagramie są skuteczne – po zobaczeniu produktu w aplikacji, dokonali oni bowiem zakupu. Taka efektywność sprawia, że już teraz 71% amerykańskich firm korzysta z Instagrama.

Dla kogo opłacalne jest reklamowanie na Instagramie?

Obecnie na Instagramie można znaleźć firmy z wielu branż. To jednak, czy reklamowanie produktu na Instagramie będzie dla nich opłacalne, zależy od wielu czynników. Przede wszystkim od tego, czy na tym medium społecznościowym znajduje się grupa docelowa marki. Warto przypomnieć, że statystyczny użytkownik Instagrama w Polsce to osoba młoda. Osoby z grupy wiekowej 18-24 lat odpowiadają za 37% ruchu w aplikacji, te pomiędzy 24-37 rokiem życia za 27%, natomiast nastolatki między 13-17 rokiem życia stanowią jedynie 17% społeczności. Warto także pamiętać, że głównymi użytkownikami Instagrama są kobiety – 58%. tematy, jakie najbardziej angażują społeczność to piękne życie, widoki, wnętrza, stylizacje, pary.[3]

W reklamy na Instagramie powinny więc zainwestować wszystkie firmy, których grupa docelowa obejmuje statystycznego użytkownika aplikacji. Budowanie społeczności na tej platformie i inwestowanie w płatne kampanie zaleca się przede wszystkim markom z branży modowej, beauty, podróży, gastronomicznej, rękodzieła. Tak naprawdę jednak kampania na Instagramie to dobry pomysł dla każdej marki chcącej aktywnie działać w social mediach.

Jak reklamować się na Instagramie i pozyskiwać ruch organiczny?

Reklamowanie produktu na Instagramie może przybrać formę płatnych kampanii lub działań mających zwiększyć ruch organiczny na koncie. Aby przyciągnąć do siebie odbiorców, trzeba jednak zadbać o atrakcyjność zdjęć/ ewentualnie filmów, a także dobre treści. Należy jednak pamiętać, że te dwa elementy nie są kluczem do sukcesu, konieczne jest również zadbanie o inne równie istotne kwestie. Jakie?

Regularność

Chcąc budować popularność marki na Instagramie, konieczne jest regularne publikowanie contentu. Na koncie powinny pojawiać się zarówno relacje (InstaStory), jak i posty na tablicy. Warto też zaangażować się w tworzenie treści w nowych formatach takich jak reels.

Hasztagi

Każdy post na Instagramie powinien składać się ze zdjęcia/filmu, opisu oraz hasztagów. Hasztag jest słowem lub wyrażeniem, które poprzedzone jest znakiem #. Służy on do kategoryzacji treści i zdjęć. Hasztagi pozwala znaleźć te, które są nimi oznaczone i którymi użytkownik jest zainteresowany. To, dlatego dobór hasztagów na Instagramie nie może być przypadkowy. Powinny one nawiązywać do tematyki zdjęcia, marki, jej produktów, a także być właściwie dopasowane pod względem wielkości.

Insta Stories

Możliwość tworzenia InstaStories platforma udostępniła w 2016 roku. Są to zdjęcia lub krótkie filmy, które znikają po 24 godzinach od publikacji. Insta Stories można znaleźć na górze feedu i są widoczne dla wszystkich obserwujących dany profil. Insta Stories dają możliwość wejścia w bliskie interakcje z obserwującymi – mogą oni w odpowiedzi na nie wysłać wiadomości prywatne, reagować ikoną. Instagram proponuje również szereg dodatków, które pozwalają uatrakcyjnić InstaStory. Te najpopularniejsze to naklejki, oznaczenia lokalizacji, hasztagi, ankiety, wzmianki, opcja twoja kolej, link, muzyka, gify, pytania. Dla marek, które stawiają na reklamowanie produktów na Instagramie, będzie możliwość dodania aktywnego linka przynoszącego do strony sprzedażowej.

Interakcje

Instagram to medium nastawione na interakcje. Aby zwiększyć popularność swojego konta, warto więc o nie dbać. Jak? Komentując posty innych, zostawiając im serduszka (polubienia), udzielając się w dyskusjach, głosując w ankietach na InstaStory, pisząc wiadomości prywatne. Dzięki takim działaniom konto staje się widoczne i jest częściej odwiedzane.

Posty sponsorowane

Dobrym sposobem na reklamowanie produktów na Instagramie jest nawiązanie współpracy z influencerami. Najprościej mówiąc ten rodzaj promocji swojej marki, polega na nawiązaniu współpracy z cenionym, budzącym zaufanie i mającym swoją społeczność twórcą, któremu powierzy się reklamowanie produktów na Instagramie – w InstaStory lub/i w poście. Zgodnie z najnowszymi uregulowaniami prawnymi posty te muszą być oznaczone jako reklama. Pomysł na kampanię z influencerem może być różny, ważne jednak, aby był zgodny z wartościami marki i twórcy, wtedy przyniesie najlepsze efekty.

Jak założyć kampanie na Instagramie – przewodnik krok po kroku

Stworzenie reklamowej kampanii na Instagramie oznacza przejście wielu etapów. Zanim jednak zacznie się ustalać szczegóły, należy podjąć decyzję czy kampania będzie tworzona z pozycji Instagrama, czy za pośrednictwem Facebooka. Czym się różnią te dwie opcje?

Reklama zakładana za pośrednictwem Instagrama to możliwość szybkiego promowania postów opublikowanych na tablicy. Ten sposób zakładania kampanii zawęża jednak możliwość targetowania i wyboru celu samej promocji. Instagram jako cel promocji pozwala wskazać jedynie: więcej odwiedzin profilu, więcej odwiedzin witryny, więcej wiadomości. Grupę docelową określa się natomiast, podając wiek i płeć, lokalizacje, zainteresowania. Zakładając reklamy przez konto na Instagramie, należy również określić budżet i harmonogram kampanii.

Rozbudowane możliwości konfiguracji reklamy daje natomiast Menedżer reklam, który przypisany jest do Facebooka. Za jego pomocą można stworzyć własną reklamę na Instagramie w postaci grafiki, karuzeli, filmu. Reklamy te pojawiać mogą się na feedzie lub w Insta Stories. Warto też zaznaczyć, że promowany może być post z Facebooka/Instagram.

5 kroków do reklamy na Instagramie

Wybór celu, jaki ma spełnić kampania na Instagramie. Reklama na Instagramie może mieć 10 różnych celów, które zgrupowane są w trzech głównych grupach: świadomość, uwaga i konwersja.

Określenie miejsca, gdzie będzie się wyświetlać reklama – może to być Instagram (feed lub/i InstaStory) lub Instagram i Facebook, lub sam Facebook. Najlepiej jest zawęzić wyświetlanie się kampanii do jednego miejsca, co pozwoli na lepsze badanie jej wydajności. Warto też pamiętać, że miejsce pokazywania się reklamy na Instagramie można zawęzić np. tylko do urządzeń działających na systemie iOS lub Android.

Określenie grupy docelowej. Jest to niezwykle ważny etap tworzenia reklam w mediach społecznościowych. Dobry dobór odbiorców pozwoli zaoszczędzić pieniądze, a także szybciej i skuteczniej dotrzeć do osób faktycznie zainteresowanych produktami. Instagram daje bardzo duże możliwości zawężania i określania grupy docelowej. Tworzy się ją, określając:

  • lokalizacje odbiorców (kontynent, kraj, region, miasto, a nawet kod pocztowy),
  • przedział wiekowy
  • płeć,
  • język,
  • zainteresowania i zachowania.

Możliwości targetowania jest bardzo dużo, dlatego warto postawić na częste testy i sprawdzanie, która grupa docelowa najlepiej konwertuje.

Definiowanie budżetu i harmonogramu reklamy na Instagramie. Ustawiając kampanie, można wybrać pomiędzy budżetem całkowitym, czyli podanie kwoty, jaką w całości chce się wydać na promocję, a budżetem codziennym – podaje się wtedy kwotę, do jakiej w danym dniu mają się wyświetlać reklamy. Na etapie określania budżetu, należy też podjąć decyzje w zakresie harmonogramu. Reklamy można uruchomić od razu i wybrać opcje, aby wyświetlały się przez cały czas lub dokładnie podać datę początku i zakończenia kampanii.

Wybranie formatu reklamy. Instagram w tym zakresie daje kilka wartych uwagi możliwości. Najprostsza kampania na Instagramie opiera się na tradycyjnym zdjęciu. Warto zadbać o to, aby było ono atrakcyjne dla odbiorcy i przyciągało wzrok. Warto podkreślić, że reklama może zawierać więcej niż jedno zdjęcie – wtedy mówimy o tzw. reklamie karuzelowej. Zamiast zdjęcia markę promować może film pojawiający się w aktualnościach lub relacjach. Instagram daje również możliwość promowania się w InstaStory i w formie kolekcji.

Dlaczego warto reklamować się na Instagramie?

Reklamowanie na Instagramie niesie za sobą szereg korzyści. Jako te najważniejsze wymienia się:

  • możliwość szybkiego i skutecznego dotarcia do grupy docelowej,
  • ominięcie ślepoty banerowej,
  • budowanie zasięgu,
  • budowanie pozytywnego wizerunku marki i pozycji eksperta.

Ile kosztuje reklamowanie na Instagramie?

Wskazanie konkretnego kosztu reklamy na Instagramie nie jest możliwe. Wynika to z tego, że cena uzależniona jest od wielu zmiennych m.in. docelowego urządzenia mobilnego, danych demograficznych, czasu trwania kampanii. Według danych Ad Espresso średni koszt za kliknięcie (CPC) reklam na Instagramie w trzecim kwartale 2021 roku wahał się od 0,70 USD do 0,80 USD. Warto jednak pamiętać, że w okresie Black Friday, Bożego Narodzenia czy innych świąt ceny będą znacznie wyższe. Aby optymalizować budżet, najlepiej jest skorzystać z pomocy profesjonalistów, którzy zadbają o efektywne jego wykorzystanie i są w stanie nawet przy niewielkich środkach osiągnąć zadowalające efekty.

Ile powinna trwać kampania na Instagramie?

Kampania na Instagramie może być włączona nawet na kilka godzin. Lepiej jednak zdecydować się na dłuższy czas wyświetlania reklam. Pozwoli to sprawdzić, jak dany format się sprawdza i, czy przynosi oczekiwane efekty. Dłuższe kampanie można również łatwiej optymalizować. Najlepiej więc postawić na te trwające 7-10 dni. Aby ocenić ich skuteczność, warto analizować prowadzone działania za pomocą menedżera reklam lub w okrojonej formie w aplikacji.

W przypadku pytań zapraszamy do skorzystania z formularzy naszej agencji SXO.

ZOBACZ RÓWNIEŻ
WYBRANE WPISY BLOGOWE

    Zastanawiasz się
    dlaczego Twoja strona
    NIE SPRZEDAJE?
    Umów się na bezpłatną konsultację SEO i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.
    Firma SXO
    Firma SXO
    OCEŃ TXT

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

    Darmowa konsultacja

      Zastanawiasz się
      dlaczego Twoja strona
      NIE SPRZEDAJE?
      Umów się na bezpłatną konsultację SEO i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.
      Rozpocznij chat
      Zamów rozmowę

        Chcesz poznać
        ofertę?
        Skontaktujemy się z Tobą w ciągu kilku minut! Jesteśmy dostępni w dni robocze w godzinach 9-15.
        Niestety aktualnie nasz konsultant nie jest dostępny. Skontaktujemy się z Tobą w godzinach otwarcia biura.
        Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez ICEA SPÓŁKA Z OGRANICZONĄ ODPOWIEDZIALNOŚCIĄ w celu nawiązania kontaktu. Więcej w Polityce prywatności.