Jedną z najskuteczniejszych form reklamy w Internecie jest SEO oraz pozycjonowanie. Osiągnięcie wysokich pozycji w wyszukiwarce pozwala na zwiększenie ruchu na stronie, sprzedaży i zysków przedsiębiorstwa. Budowa pozycji witryny w Google nie jest jednak łatwa – wymaga wiedzy, doświadczenia, a także czasu. Bardzo ważne jest również obranie właściwej techniki pozycjonowania i SEO. Aby nie narażać się na kary i filtry Google najlepiej jest swoje działania oprzeć na White Hat SEO, czyli tzw. SEO. Pod tym pojęciem kryją się legalne rozwiązania, akceptowane przez Google i unikające techniki spamerskiej. Pozycja strony w wyszukiwarce budowana jest dzięki optymalizacji, wartościowym treściom (content), słowom kluczowym, budowaniu sieci linków zarówno zewnętrznych, jak i wewnętrznych. W zakresie tego ostatniego działania często mówi się o reciprocal link. Termin ten jest mało znany, szczególnie dla osób dopiero zaczynających swoją przygodę z SEO i pozycjonowaniem. Tymczasem warto dokładnie się z nim zapoznać, bowiem ten typ linka ma duże znaczenie dla budowania pozycji w wyszukiwarce Google.
Linkowanie nazywane też link building wymieniane jest jako jeden z najważniejszych elementów wpływających na pozycje strony www w wyszukiwarce Google. Linkowanie jest procesem pozyskiwania linków prowadzących do witryny. Te mogą być umieszczane na innych stronach, serwisach, forach, social mediach – mówimy wtedy o linkowaniu zewnętrznym. Linkowanie może mieć też wymiar wewnętrzny, czyli odbywać się w obrębie witryny.
Jeszcze do niedawna im więcej pozyskało się linków, tym wyższe pozycje w wyszukiwarce strona mogła osiągnąć. Uzależnienie pozycjonowania od link buldingu szybko jednak doprowadziło do spamerskich zachowań. Polegały one na tym, że wiele firm umieszczało niezliczoną ilość linków na różnych serwisach zewnętrznych. Te natomiast w żaden sposób nie były powiązane z treścią i tematyką witryny, do której prowadziły. Aby zapobiegać takim praktykom, Google w 2013 roku wprowadził algorytm Pingwin. Sprawił on, że w SEO ważna zaczęła być nie ilość, ale jakość linków, w tym reciprocal link. Obecnie roboty Google układając ranking wyników wyszukiwania, sprawdzają, z ilu i jakich stron pochodzą odnośniki. Strony z największą liczbą wysokiej jakości odnośników są lepiej oceniane, a dzięki temu mają szansę na zajęcie wyższej pozycji. Na ocenę wpływa również linkowanie wewnętrzne. Należy tu jednak podkreślić, że profil linków to nie jedyne co ma wpływ na SEO i pozycjonowanie.
Link inaczej nazywany odnośnikiem lub hiperłączem jest niczym innym jak elementem nawigacyjnym, który umieszczany jest na stronie internetowej. Internauta, klikając w niego, jest przenoszony do innego miejsca na tej samej stronie lub na stronie zewnętrznej. Linki wykorzystywane w pozycjonowaniu mogą mieć formę:
Linki występują w kilku typach. Do tych najczęściej spotykanych zalicza się:
Linki zewnętrzne i wewnętrzne mogą posiadać atrybut dofollow i nofollowe. Te pierwsze nakazują robotom indeksującym odwiedzenie strony, do której prowadzą i informują, że znajdują się na niej wartościowe treści. Linki te mają największe znaczenie dla SEO i znacząco podnoszą pozycje serwisu w wyszukiwarce. Linki nofollowe są odwrotnością dofollow, czyli najprościej mówiąc, informują roboty wyszukiwarki, aby nie przychodziły pod podany w odnośniku adres.
Czym jest reciprocal link?
W pozycjonowaniu stron www duże znaczenie ma także reciprocal link inaczej nazywany wzajemnym linkowaniem, linkowaniem krzyżowym, cross-linking. Wykorzystywanie go przez wielu uważane jest za jedną z technik pozycjonowania. Polega ona na wzajemnym linkowaniu pomiędzy minimum dwoma domenami. Mówiąc najprościej, metoda ta opiera się na zasadzie: ty linkujesz do mojej strony, a ja do twojej. Chętnie po nią sięga wiele firm, które chcą podwyższyć swoją pozycję w wyszukiwarce. Specjaliści SEO zaznaczają jednak, że aby stosować reciprocal, konieczne jest zachowanie restrykcyjnych reguł, a także kierowanie się doświadczeniem i wiedzą w pozycjonowaniu stron. Nieodpowiednie wykorzystywanie cross-linking może się bowiem skończyć bardzo źle dla widoczności strony internetowej w wyszukiwarkach.
Wpływ reciprocal link na SEO jest niewątpliwy. Pytaniem otwartym pozostaje jednak to, czy jest on pozytywny, czy negatywny. Takie wątpliwości dopadają przede wszystkim niedoświadczonych w pozycjonowaniu przedsiębiorców. Specjaliści podkreślają, że z reguły metoda ta przynosi negatywny efekt. Taki osiągnie się przede wszystkim, kiedy linkowanie krzyżowe wykorzystywane jest regularnie i nagminnie, a także do manipulowania pozycją witryny w wyszukiwarce. Jeśli reciprocal link stosuje się od czasu do czasu i w niewielkiej ilości, to Google nie uzna tego za łamanie zasad i nie nałoży na stronę kary. Bezpiecznie tę metodę wzmacniania pozycji w wyszukiwarce można więc stosować:
Szkodliwe dla witryn www będzie natomiast umieszczanie reciprocal:
Rozsądne stosowanie linkowania wzajemnego może więc poprawić pozycje strony www w Google. Poprawę widoczności zauważą przede wszystkim właściciele małych, „słabych” serwisów, do których link został umieszczony na tej „mocniejszej” – ta przekazuje swój autorytet i daje znać Google, że „słabsza” strona jest tą wartościową i wartą promocji. Trzeba mieć jednak na uwadze, że wzajemne linkowanie działa w dwie strony. Oznacza to, że jeśli na stronie firmy znajdzie się odnośnik do słabszej witryny, to profil linkowy marki ulegnie osłabieniu, a nawet może dojść do spadku widoczności oraz pozycji w Google.
O skuteczności reciprocal link prowadzone jest wiele dyskusji. To, jaka jest efektywność tej techniki SEO postanowił zbadać portal Ahrefs. Poddał on analizie aż 112440 witryn internetowych, z których każda zajmowała wysokie pozycje w wynikach wyszukiwania na rozmaite frazy. Z przeprowadzonej analizy wynikło, że ok. 43,7% stron z TOP pozycji korzysta z wzajemnego linkowania. Badacze zauważyli jednak, że umieszczanie reciprocal link jest w ich przypadku naturalne i jest wynikiem stałej współpracy. Potwierdzeniem tego jest też fakt, że Google nie zinterpretował tych działań jako niedozwolonych.[1]
Nagminne i nienaturalne stosowanie reciprocal link może mieć dla firmy przykre konsekwencje. Najpoważniejszą będzie kara – filtr nałożony na witrynę. Skutkuje ona obniżeniem pozycji w wyszukiwarce, gwałtownym spadkiem odwiedzin, a czasem nawet usunięciem strony z wyników Google. Amerykańska firma na strony może nałożyć filtr ręczny lub algorytmiczny. Pierwszy obowiązuje przez określony czas, a o jego nałożeniu marka zostanie poinformowana w narzędziu Google Search Console. O tym, czy takim obciążona będzie witryna, decyduje pracownik – członek Google Quality Search Team. O filtrze algorytmicznym Google nie informuje, jest on nakładany automatycznie przez wyszukiwarki. Za reciprocal link nakładany jest filtr ręczny. Jest to dobra wiadomość, ponieważ można go usunąć łatwiej niż ten algorytmiczny. Po namierzeniu, że taki filtr został nałożony, należy przeczytać dokładnie komentarz Google i usunąć przyczynę jego nałożenia. Przy stosowaniu linkowania krzyżowego rozwiązaniem będzie bezzwłoczne usunięcie niepoprawnych odnośników i praca nad poprawą profilu linków.
Śledząc trendy w zakresie SEO, można dowiedzieć się, że link building swoje znaczenie stracił na rzecz contentu. Wielu specjalistów podkreśla, że to właśnie treści pozycjonują stronę. Nie oznacza to jednak, że o linkowaniu można zapomnieć i przestać dbać o profil linków. Chcąc podwyższyć pozycję witryny w wyszukiwarce Google, należy zadbać i o linki zewnętrzne i o te wewnętrzne. Pozycjonowania nie można jednak oprzeć tylko i wyłącznie na reciprocal. Te pojawić mogą się od czasu do czasu. Strategia SEO powinna przede wszystkim bazować na linkach naturalnych. Sposobów na ich zdobycie nie brakuje, a do tych najpopularniejszych zalicza się:
Linki pozyskane z tych źródeł będą o wiele bezpieczniejsze i wartościowe dla SEO niż reciprocal link. Budowanie dobrego i efektywnego profilu linków najlepiej powierzyć profesjonalistom, którzy kompleksowo zajmą się budową pozycji witryny w wyszukiwarce Google.