Protokół HTTPS – czym jest i jakie ma znaczenie?

Protokół HTTPS – czym jest i jakie ma znaczenie?

Bezpłatna konsultacja

HTTPS to protokół powszechnie używany przez sklepy internetowe w celu zapewnienia bezpieczeństwa użytkownikom dokonującym transakcji. Google nieustannie zachęca właścicieli witryn do korzystania z HTTPS i nagradza bezpieczne adresy URL niewielkim wzmocnieniem rankingu w wyszukiwarce. Google bowiem chce zapewnić użytkownikom bezpieczne zakupy i pozytywne wrażenia podczas korzystania z Internetu, więc zachęcanie właścicieli witryn do przejścia na HTTPS jest oczywistym działaniem. Może to przynieść wiele korzyści zarówno użytkownikom, jak i osobom prowadzącym sklepy internetowe. Czy wiesz jednak, jaka jest różnica między HTTP i HTTPS?

HTTP - co to takiego?

Hypertext Transfer Protocol (http) to protokół przeznaczony do przesyłania i odbierania informacji przez Internet. System ten przedstawia wyświetlanie informacji użytkownikowi i nie rozróżnia, w jaki sposób informacje są przesyłane z jednego źródła do drugiego. HTTP jest najczęściej używany do pobierania tekstu HTML i innych zasobów witryny.

Protokół HTTP nie pobiera ani nie przechowuje informacji z poprzednich sesji przeglądania. Zaletami tego systemu są krótszy czas ładowania i lepsze wyświetlanie informacji. Witryny, które nie zawierają tajnych danych finansowych lub poufnych informacji o użytkownikach, korzystają z protokołu HTTP. Niestety, nie jest on bezpieczny i zawsze istnieje możliwość, że dane zostaną wyświetlone przez osoby trzecie.

HTTP i SSL

Strony internetowe zaczęły przekształcać się na HTTPS w celu zyskania możliwości przeprowadzania bezpiecznych transakcji i autoryzacji przez użytkowników. HTTPS jest taki sam jak HTTP, z tym, że posiada dodatkową warstwą zabezpieczeń. HTTPS jest wyposażony w Secure Sockets Layer (SSL) do kontrolowania i bezpiecznego przesyłania danych między dwoma punktami, dlatego wyszukiwarki preferują adresy HTTPS. Nazywany „Secure HTTP”, HTTPS jest powszechnie używany przez instytucje, takie jak banki, witryny oferujące sprzedaż produktów i każdą stronę internetową, która gromadzi dane finansowe osobiste.

Protokół HTTPS działa tak samo jak protokół HTTP, wykorzystując połączenie z serwerem na standardowym porcie. Protokół HTTPS domyślnie używa portu TCP 443, tworząc dwie oddzielne komunikacje między protokołami HTTP i HTTPS. SSL monitoruje informacje przekazywane między dwiema stronami i zapewnia, że dane nie zostaną uszkodzone lub skradzione. SSL nie zwraca uwagi na to, w jaki sposób informacje są przekazywane użytkownikowi, ale HTTP już tak, co pozwala na możliwie najlepsze wyświetlanie informacji z dodatkowym bezpieczeństwem.

SSL i jego znaczenie

SSL nie jest tym samym, co HTTPS, ale oba protokoły są współzależne. SSL szyfruje dane przesyłane między dwiema stronami, zapewnia uwierzytelnianie informacji i zapewnia, że nie zostaną one uszkodzone lub zmodyfikowane podczas transmisji. SSL służy do monitorowania przepływu danych w celu zapobiegania atakom typu „man-in-the-middle” lub kradzieżom.

Korzyści płynące z wykorzystania HTTPS

Jakiś czas temu Google ogłosiło, że strony internetowe wyposażone w protokół HTTPS mogą zanotować niewiele większy wzrost pozycji w stosunku do stron internetowych z HTTP. Oznacza to, że jeśli dwie witryny funkcjonowałyby z tymi samymi standardami technicznymi i jakością treści, Google ustawiłby strony internetowe z protokołem HTTPS przed witrynami korzystającymi z HTTP.

Dane polecające

Ruch przechodzący przez serwer HTTPS jest uwzględniany jako bezpieczne źródła odwołań. Podczas korzystania z oprogramowania analitycznego, ruch przechodzący przez serwer HTTP został określony jako ruch bezpośredni.

Bezpieczeństwo

HTTPS zapewnia, że Twoja witryna jest bezpieczna i godna zaufania. HTTPS szyfruje również wszystkie dane użytkownika, w tym informacje finansowe i historię przeglądania, oraz chroni je przed ingerencją stron trzecich.

Szybsze przeglądanie

Większość przeglądarek obsługuje protokół HTTP/2, który zapewnia lepsze funkcjonowanie w stosunku do standardowego protokołu HTTP. Gdy HTTPS jest włączony, użytkownicy zauważą zwiększoną prędkością przeglądania, a także szyfrowania danych. Główne ulepszenia TLS (Transport Layer Security) usprawniły kodowanie i dodały małe obciążenie procesora do serwerów obsługujących HTTPS.

Wprowadzenie zmiany

Wiele stron internetowych zrezygnowało z certyfikatów HTTPS z powodu problemów finansowych. Długi proces, który doprowadził do uzyskania renomy rozszerzonej walidacji (EV), może być jednym z powodów, dla których Google zdecydował się na lepsze pozycjonowanie stron korzystających z HTTPS.

Aktywacja certyfikatu bezpieczeństwa HTTPS stała się z czasem również łatwiejsza do przeprowadzenia. Wprowadzenie uszkodzonego połączenia HTTPS jest gorsze niż jego brak, gdyż zmniejsza zaufanie użytkowników i, co jeszcze gorsze, naraża Twoją stronę na niebezpieczeństwo. Qualys SSL Labs zapewnia narzędzia testowe do konfigurowania połączenia TSL. Nawiązanie go często może spowodować, że dane innych firm, takie jak JavaScript i obrazy, będą sprawiać wrażenie niezabezpieczonych. Za pomocą protokołu HTTP Strict Transport Security (HSTS) można rozwiązywać problemy z zawartością, które powodują alerty zabezpieczeń.

Przejście na HTTPS będzie ostatecznie zależeć od celów, które planujesz osiągnąć i tego, czy jest to zgodne z Twoją strategią marketingową. O ile Twoja strona nie gromadzi danych osobistych i nie przeprowadza transakcji finansowych, nie musisz zaprzątać sobie głowy zmianą protokołu. Przed podjęciem jakiejkolwiek decyzji, przeprowadź szczegółowe badania, zapoznaj się z wytycznymi Google i ustal, czy modyfikacje rzeczywiście są Ci potrzebne.

Podsumowanie

Wykorzystanie protokołu HTTPS jest cenione zarówno przez Google, jak i przez użytkowników, gdyż zapewnia bezpieczeństwo im i Twojej firmie. Przeglądarki stale się rozwijają, aby prędkością ładowania stron HTTPS była większa. Ty również musisz iść z postępem, gdyż szacuje się, że w niedalekiej przyszłości HTTPS będzie standardem. Zadbaj więc o siebie i swoich klientów i pomyśl o optymalizacji swojej witryny już dziś.

Skontaktuj się z nami już teraz jeśli chcesz dowiedzieć się więcej. Chętnie umówimy się z Tobą na bezpłatną konsultację i ustalimy szczegóły naszej współpracy. Odkryj skuteczną strategię SXO, a pomoże Ci w tym nasza agencja SXO!

ZOBACZ RÓWNIEŻ
WYBRANE WPISY BLOGOWE

    Zastanawiasz się
    dlaczego Twoja strona
    NIE SPRZEDAJE?
    Umów się na bezpłatną konsultację SEO i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.
    Firma SXO
    Firma SXO
    OCEŃ TXT

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

    Darmowa konsultacja

      Zastanawiasz się
      dlaczego Twoja strona
      NIE SPRZEDAJE?
      Umów się na bezpłatną konsultację SEO i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.
      Rozpocznij chat
      Zamów rozmowę

        Chcesz poznać
        ofertę?
        Skontaktujemy się z Tobą w ciągu kilku minut! Jesteśmy dostępni w dni robocze w godzinach 9-15.
        Niestety aktualnie nasz konsultant nie jest dostępny. Skontaktujemy się z Tobą w godzinach otwarcia biura.
        Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez ICEA SPÓŁKA Z OGRANICZONĄ ODPOWIEDZIALNOŚCIĄ w celu nawiązania kontaktu. Więcej w Polityce prywatności.