Projektowanie strony internetowej pod kątem UI oraz UX. Jak wykorzystać w tym kontekście SEO?

Bezpłatna konsultacja

W dzisiejszych czasach jesteśmy coraz bardziej wymagający pod kątem wrażeń estetycznych, zwracamy uwagę na detale i szczegóły, których liczba się zwiększa wraz z postępem cyfryzacji. Z tego względu powinniśmy obecnie mówić nie tyle o SEO, ile o SXO, czyli Search Experience Optimization. Jest to optymalizacja wrażeń użytkownika, która ma na celu poprawę konwersji strony. Z czego się składa SXO i na co zwrócić uwagę, planując swoje działania?

UX (User Experience)

Są to doświadczenia użytkowników związane z korzystaniem z danego produktu. W przypadku stron internetowych mowa o ogóle wrażeń i emocji, które wiążą się z funkcjonowaniem w świecie cyfrowym. W centrum stoi więc odbiorca. Uwzględnia się z tego względu interfejs, zakładki, przyciski, menu, linki, treści, przekaz, funkcjonalność i użyteczność strony oraz poziom interakcji.

UI (User Interface)

Jest to część projektowania UX. W informatyce określa się w ten sposób wszystkie elementy aplikacji i/lub strony internetowej pozwalające na interakcję pomiędzy serwerem a użytkownikiem. Są to elementy graficzne, które wspierają proces komunikacji, takie jak:

  • galeria,
  • menu,
  • kolorystyka,
  • rozkład tekstu,
  • animacje,
  • przyciski,
  • szeroko pojęta hierarchia informacji na stronie.

Interfejs powinien być jak najłatwiejszy w obsłudze, intuicyjny, wygodny i zrozumiały. Należy więc znaleźć złoty środek pomiędzy stylem, typografią i kolorystyką. Estetyka strony wpływa na jej ocenę w oczach użytkownika, dlatego tak ważne jest zaprojektowanie motywu przewodniego, dobór elementów multimedialnych, branding.

UI i UX w ujęciu optymalizacji SEO

Kwestie związane z doświadczeniem użytkowników nie dają się zamknąć w sztywnych ramach i są dynamicznie rozwijającym się obszarem projektowania. Google, najpopularniejsza i najczęściej wykorzystywana przeglądarka na świecie, posiada listę ponad 200 czynników rankingowych, które wpływają na pozycjonowanie stron w sieci. Każdy z elementów UX oraz UI wpływają na ocenę dokonywaną przez algorytmy i roboty wyszukiwarek. Odpowiednio zaprojektowana strona pozwala na:

  • wzrost ruchu,
  • poprawę konwersji,
  • wzrost sprzedaży w przypadku e-commerce,
  • zmniejszenie współczynnika odrzuceń,
  • wydłużenie czasu spędzonego w jej obrębie.

Optymalizacja SEO pod kątem poprawy wrażeń użytkowników i oceny Google

Dostosowanie do urządzeń mobilnych

Prawie 70% populacji świata korzysta z urządzeń mobilnych. Telefony są z nami w pracy, w domu, w podróży. Dodatkowo na skutek wzrostu popularności mniejszych ekranów Google wprowadziło Mobile-First Index, zgodnie z którym pierwszeństwo w procesie indeksowania posiadają witryny dostosowane do urządzeń mobilnych. Mobilegeddon zmusił administratorów stron do zadbania o responsywność witryn, czyli automatyczne dostosowywanie się do rozmiaru wyświetlacza. Jest to jeden z czynników rankingowych. Jak zoptymalizować stronę dla małych ekranów?

  • wybierz odpowiedni interfejs,
  • stwórz nawigację po stronie,
  • pozbądź się ciężkich elementów,
  • zaplanuj rozmieszczenie przycisków,
  • ogranicz liczbę reklam.

Prędkość czasu ładowania strony

Zgodnie z badaniami, jeśli strona internetowa ładuje się powyżej 3 sekund, to istnieje wielkie prawdopodobieństwo, że użytkownik z niej zrezygnuje na rzecz konkurencji. Z tego względu musisz przyjrzeć się swoim wskaźnikom internetowym, czyli Core Web Vitals. Od połowy 2021 roku są one brane pod uwagę podczas oceny. Na początek skup się na trzech podstawowych:

  • LCP (Largest Contentful Paint), czyli największe wyrenderowanie treści,
  • FID (First Input Delay), czyli opóźnienie przy pierwszym działaniu,
  • CLS (Cumulative Layout Shift), czyli stabilność wizualna strony.

Aby usprawnić prędkość, najlepiej jest skompresować pliki, czyli zmniejszyć ich wielkość bez utraty jakości. Warto również usunąć nieużywane skrypty i fragmentu kodu źródłowego, poprawić lub wyłączyć JavaScript, zaktualizować wtyczki bądź usunąć nieużywane, a w ostateczności zmienić serwer na mocniejszy. Każdy z wyników możesz sprawdzić w panelu Google Search Console.

Treść

Jak mówi Bill Gates: „Content is King”. To właśnie treści poszukują użytkownicy na naszej stronie internetowej. Pomijając oczywiste elementy, takie jak oryginalność, autorskość, poprawność językowo-gramatyczna, w kontekście UI oraz UX szczególnie ważne jest:

  • jej rozmieszczenie,
  • układ,
  • typografia (rodzaj, wielkość, kolor, grubość czcionki),
  • nagłówki,
  • tytuły i śródtytuły,
  • materiały wizualne.

Pamiętaj, że liczy się pierwsze wrażenie. Jeśli użytkownik, wchodząc na stronę, natknie się na niezrozumiały blok tekstu, opuści witrynę z uwagi na jej nieczytelność. Z tego względu ważna jest hierarchia informacji oraz jej aspekt wizualny.

Linkowanie wewnętrzne

Strategia link buildingu jest jednym z elementów wpływających na pozycjonowanie oraz ocenę strony pod kątem czynników rankingowych. Linki umieszczone w obrębie strony wspierają nawigację po jej strukturze. Dzięki temu tworzymy hierarchię informacji dla użytkowników. Dodatkowo linkowanie pomaga nam ustrzec się przed problemem kanibalizacji słów kluczowych. Nasza strona przypomina bowiem piramidę – musimy zaprosić odbiorcę do meandrowania po jej wnętrzu. Z tego względu najlepiej jest wykorzystać:

  • menu główne,
  • menu okruszkowe,
  • mapę witryny,
  • teksty zakotwiczone.

CTA (Call to Action)

Wezwanie do działania jest jednym z najlepszych sposobów przykucia uwagi użytkowników. Niestety okazuje się, że nie korzysta z niej nawet 70% małych firm. Dlaczego warto po nie sięgnąć? Przede wszystkim ze względu na możliwości wygenerowania leadów, pozyskania nowych odbiorców, konwersji i kliknięć. Komunikat ten najczęściej przyjmuje formę ikony z zaszytym linkiem. Najważniejsze cechy wezwania to prostota i czytelność przekazu. Projektując grafikę dla CTA, postaraj się o odpowiedni font, kolorystykę, animacje, hasła. W zwięzły sposób musisz przedstawić korzyści swojej oferty.

Słowo na koniec

Jak widzisz, optymalizacja i pozycjonowanie SEO są nierozerwalnie związane z postępem technologicznym. Planując więc swoją strategię marketingowo-wizerunkową, nie możesz zapomnieć o tym, jak się prezentuje oraz co oferuje Twoja witryna. UX oraz UI to fundamenty, które pozwolą Ci na zbudowanie trwałej widoczności w organicznych wynikach wyszukiwania.

Artykuł powstał we współpracy ze stronami: lovihomi.pl, cityislife.pl

ZOBACZ RÓWNIEŻ
WYBRANE WPISY BLOGOWE

    Zastanawiasz się
    dlaczego Twoja strona
    NIE SPRZEDAJE?
    Umów się na bezpłatną konsultację SEO i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.
    Firma SXO
    Firma SXO
    OCEŃ TXT
    Średnia ocen 5/5 - Liczba ocen: 9

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

    Darmowa konsultacja

      Zastanawiasz się
      dlaczego Twoja strona
      NIE SPRZEDAJE?
      Umów się na bezpłatną konsultację SEO i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.
      Rozpocznij chat
      Zamów rozmowę

        Chcesz poznać
        ofertę?
        Skontaktujemy się z Tobą w ciągu kilku minut! Jesteśmy dostępni w dni robocze w godzinach 9-15.
        Niestety aktualnie nasz konsultant nie jest dostępny. Skontaktujemy się z Tobą w godzinach otwarcia biura.
        Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez ICEA SPÓŁKA Z OGRANICZONĄ ODPOWIEDZIALNOŚCIĄ w celu nawiązania kontaktu. Więcej w Polityce prywatności.