Pozycjonowanie stron internetowych

Pozycjonowanie stron internetowych

Darmowy audyt seo

    Zastanawiasz się
    dlaczego Twoja strona
    NIE SPRZEDAJE?
    Umów się na bezpłatną konsultację SEO i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.

    Jedną z najważniejszych strategii przyciągania potencjalnych klientów (niezależnie od tego, czy jest to sklep internetowy, czy też marka oferująca usługi), jest SEO (Search Engine Optimization). Skuteczne pozycjonowanie polega na przyciąganiu użytkowników poprzez ruch organiczny, czyli pochodzący z wyszukiwarek internetowych. Przeczytaj ten poradnik, aby dowiedzieć się, jak zwiększyć ruch na swojej witrynie.

    Jeśli użytkownicy nie widzą Cię na pierwszej stronie wyników wyszukiwania, to nawet jeśli Twoja oferta jest bardzo atrakcyjna, tracisz ponad 90% potencjalnych klientów. Co więcej, według danych Sistrix, pierwsza pozycja w wynikach wyszukiwania zbiera ponad połowę wszystkich kliknięć. Uzyskanie znacznego ruchu w sieci jest pierwszym krokiem do skutecznego przeprowadzenia wszystkich strategii marketingowych online (np. social media, reklamy Google, e-mail marketing itp.). Mając to na uwadze, pewnie zadajesz sobie pytanie: jak skutecznie pozycjonować strony w Google? Jakie masz możliwości w obliczu rosnącej liczby firm, które z miesiąca na miesiąc inwestują coraz więcej w pozycjonowanie? Odpowiedzi znajdziesz poniżej, ale zacznijmy od podstaw.

    Czym jest SEO?

    SEO (Search Engine Optimization) to zarówno optymalizacja strony, jak i sklepu online pod kątem tego, co dyktują wyszukiwarki internetowe. Jest to proces poprawiania widoczności danej witryny w organicznych wynikach wyszukiwania. Chociaż istnieje mnóstwo czynników, które uwzględnia wyszukiwarka, pozycjonując daną witrynę, można powiedzieć, że liczą się dwa podstawowe czynniki: autorytet i trafność.

    Autorytet to inaczej popularność strony internetowej. Im jest popularniejsza, tym informacje na niej zawarte uznawane są za bardziej wartościowe. Jest to najważniejszy dla Google czynnik, jeśli chodzi o skuteczne pozycjonowanie stron, ponieważ opiera się na doświadczeniu użytkowników. Jeśli odwiedzający udostępniają treści z danej witryny, dla wyszukiwarki jest to znak, że są one za przydatne.

    Trafność to z kolei związek strony WWW z danym wyszukiwaniem. Nie chodzi tylko o to, że treści na stronie zawierają wyszukiwane hasło (kiedyś tak było), ale o to, że wyszukiwarka analizuje setki czynników, aby określić ich trafność.

    Rodzaje SEO

    Pozycjonowanie on-site: ten rodzaj SEO skupia się na optymalizacji parametru trafności. Ma na celu optymalizację strony w taki sposób, aby wyszukiwarka rozumiała jej zawartość. W ramach On-site SEO uwzględnimy optymalizację fraz kluczowych, czasu ładowania, user experience, optymalizację kodu i formatu adresów URL.

    Pozycjonowanie off-site: koncentruje się na czynnikach zewnętrznych związanych ze stroną, nad którą pracujesz. Najważniejszymi czynnikami off-site SEO są liczba i jakość linków odnoszących się do pozycjonowanej witryny, a także obecność w sieciach społecznościowych, wzmianki w mediach lokalnych, autorytet marki oraz wydajność w wynikach wyszukiwania, czyli CTR.

    Gdy już wiesz, czym jest SEO i pozycjonowanie, musisz rozróżnić, czy robisz je w odpowiedni sposób, czyli preferowany i akceptowany przez wyszukiwarkę Google.

    Black Hat SEO i White Hat SEO

    Black Hat SEO to próba poprawy pozycjonowania strony w wynikach wyszukiwania za pomocą nieetycznych technik lub technik, które są sprzeczne z wytycznymi wyszukiwarek. Niektóre przykłady Black Hat SEO to spam w komentarzach na forach i blogach lub nadmierne używanie fraz kluczowych. Takie działania mogą przynieść korzyści w krótkim czasie, ale generalnie jest to strategia pozycjonowania strony dość ryzykowna, bez dobrych perspektyw na przyszłość.

    White Hat SEO składa się z działań SEO zgodnych z wytycznymi wyszukiwarek. Biorąc pod uwagę, że przywiązują one większą wagę do stron, które lepiej odpowiadają na potrzeby użytkownika, White Hat SEO zawiera techniki mające na celu zwiększyć wartość danej witryny w oczach użytkowników.

    Dlaczego pozycjonowanie stron internetowych jest ważne?

    Search Engine Optimization jest niezbędne, aby pomóc wyszukiwarce Google zrozumieć, o czym jest dana strona i każda jej podstrona, a także czy jest przydatna dla użytkowników. Pozycjonowanie stron WWW to najlepszy sposób, aby klienci mogli znaleźć Twój sklep lub witrynę poprzez wyszukiwanie danych fraz kluczowych. Dobrą metodą na dotarcie do nich jest znalezienie się na wysokiej pozycji w wynikach wyszukiwania.

    Jak działa wyszukiwarka?

    Działanie wyszukiwarki Google można podsumować dwoma słowami: przeszukiwanie oraz indeksowanie.

    Wyszukiwarka przeszukuje sieć za pomocą tak zwanych botów. Przechodzą one przez wszystkie strony internetowe za pomocą linków. To właśnie dlatego tak ważna jest dobra ich struktura. Tak samo, jak użytkownicy Internetu przeglądający zawartość sieci Web, boty przechodzą od jednego łącza, do drugiego i zbierają dane o danych stronach.

    Proces przeszukiwania rozpoczyna się od listy adresów URL z poprzednich indeksowań i map witryn dostarczonych przez inne strony internetowe. Gdy boty uzyskają dostęp do tych witryn, szukają wartościowych linków do innych stron, aby je odwiedzić. Roboty Google w szczególności interesują się nowymi witrynami i stronami, w których zaszły zmiany.

    Same boty decydują o tym, które strony odwiedzać, jak często i jak długo będą indeksować tę witrynę, dlatego ważne, aby mieć optymalny czas ładowania i zaktualizowaną treść.

    Bardzo często zdarza się, że strona WWW musi ograniczyć indeksowanie niektórych stron lub określonych treści, aby zapobiec ich wyświetlaniu w wynikach wyszukiwania. W tym celu za pomocą pliku „robos.txt” boty wyszukiwarek mogą zostać poinstruowane, aby nie indeksować niektórych stron.

    Indeksowanie

    Gdy bot zgromadzi niezbędne informacje, witryna jest indeksowana według treści na stronie, autorytetu itp. W ten sposób, gdy dasz zapytanie np. wyszukiwarce Google, otrzymasz wyniki ściśle związane z Twoim zapytaniem.

    Na początku wyszukiwarki uwzględniały liczbę powtórzeń danych słów kluczy. Podczas wyszukiwania przeszukiwały konkretne terminy w swoim indeksie, aby znaleźć strony, które je zawierały w swoich tekstach. Te witryny, które miały ich najwięcej, znajdowały się na górze wyników wyszukiwania. Jednak obecnie algorytmy wyszukiwarek są bardziej wyrafinowane i opierają swoje indeksy na setkach różnych aspektów, takich jak: data publikacji, obrazy, filmy i wiele więcej. Dziś liczy się przede wszystkim jakość treści na stronie.

    Po przeszukaniu i zaindeksowaniu stron nadchodzi czas na działanie algorytmu: algorytmy to procesy komputerowe decydujące o tym, które strony pojawiają się wcześniej lub później w wynikach wyszukiwania. Po zakończeniu wyszukiwania sprawdzają indeksy. W ten sposób są w stanie określić, które strony powinny znaleźć się wyżej w wynikach wyszukiwania, biorąc pod uwagę setki czynników pozycjonowania stron. Wszystko to w ciągu ułamka sekundy.

    Co ma wpływ na skuteczne pozycjonowanie stron?

    Co ma wpływ na skuteczne pozycjonowanie stron?

    Wiemy już, że wyszukiwarka najpierw zbiera listę stron w sieci, a następnie porządkuje ją według swojego algorytmu, ale od czego zależy kolejność wyświetlanych witryn w wynikach wyszukiwania?

    Istnieje ponad 200 czynników pozycjonujących, które, jak sama nazwa wskazuje, sprawiają, że Twoja strona pojawi się w takiej czy innej pozycji w wynikach wyszukiwania. Czynniki te nieustannie się zmieniają i dzielą się na dwa rodzaje: czynniki wewnętrzne (on-site) i czynniki zewnętrzne (off-site).

    On-site SEO

    Jakość treści na stronie, architektura sieci i kod HTML są najważniejszymi czynnikami wewnętrznymi strony internetowej.

    Treść

    Zawartość Twojej strony jest najważniejszym czynnikiem pozycjonowania stron w Google. Jeśli znajdują się na niej oryginalne, ciekawe treści dla użytkownika, wyszukiwarka z pewnością to doceni, umieszczając Twoją witrynę wysoko w wynikach wyszukiwania.

    Google Panda odpowiada za ustalenie, czy treść jest oryginalna, czy nie. Tekst musi mieć co najmniej 300 słów. Warto jednak podkreślić, że teksty o długości od 1000, do 1200 słów pozycjonują się o wiele łatwiej. Przed wygenerowaniem treści ważne jest, aby przeprowadzić wcześniejsze badanie słów kluczy i wybrać te, na których warto się skupić. Następnie należy używać ich w tekście, najlepiej skupionym na aktualnym temacie związanym z danym terminem.

    Struktura

    Gdy boty Google uzyskają dostęp do Twojej strony, wysyłają zebrane informacje na swoje serwery. Dlatego ważne jest, aby zbieranie informacji było dla nich jak najłatwiejsze. Sprzyja temu np. posiadanie odpowiedniej struktury adresu URL, co także ułatwia nawigację użytkownikom. Istotny jest również czas ładowania strony. Musisz pamiętać, że zbyt długi nie tylko pogarsza wrażenia użytkownika, ale także wpływa na zdolność wyszukiwarek do indeksowania wszystkich stron WWW.

    Kod HTML

    Boty, które uzyskują dostęp do strony WWW, głównie czytają jej kod HTML, dlatego ważne, aby była dobrze ustrukturyzowana i zoptymalizowana. Wyszukiwarki używają określonych znaczników HTML do wyświetlania informacji o treści strony w swoich wynikach wyszukiwania.

    Tagi mające znaczny wpływ na SEO

    Title

    Jest widoczny tylko w kodzie strony. To tytuł, który Google pokazuje w swoich wynikach wyszukiwania. Używa go, aby łatwiej zidentyfikować, o czym jest dana strona.

    Meta-opis

    Podobnie jak tytuł jest widoczny tylko w wynikach wyszukiwania. Wyszukiwarki nie biorą go pod uwagę podczas rankingu. Jednak dobry meta opis może sprawić, że Twoja strona będzie otrzymywać więcej lub mniej kliknięć.

    Nagłówki

    Znaczniki <h1>, <h2>, <h3> itp. pokazują w hierarchiczny sposób różne tytuły, które można znaleźć w treści Twojej strony firmowej. Zaleca się, aby na danej podstronie był pojedynczy <h1> określający główny tytuł tekstu.

    User experience (UX)

    To, jak użytkownicy odbierają Twoją stronę, odgrywa bardzo ważną rolę w procesie pozycjonowania stron WWW. Choć Google potwierdziło, że nie ma to wpływu na rankingi wyników, jakość strony internetowej ma ogromne znaczenie.

    Off-site SEO

    Czynniki zewnętrzne mające wpływ na pozycjonowanie strony WWW to te, których nie można bezpośrednio kontrolować. Wskazują wyszukiwarkom autorytet witryny. Nikt nie wie dokładnie, w jaki sposób ustala się autorytet strony internetowej, choć prawdopodobnie jest wiele czynników, które definiują ten parametr. Zachowanie użytkowników, jakość linków zewnętrznych oraz ruch z mediów społecznościowych to tylko niektóre z najważniejszych, decydujących o wynikach wyszukiwania.

    Linki zewnętrzne

    Zamiast brać pod uwagę liczbę zewnętrznych linków prowadzących do strony internetowej, Google przykłada większą wagę do jakości stron, które zawierają taki link.

    Zachowanie użytkownika

    W zależności od zachowania użytkownika, np. odwiedzanych wcześniej stron i częstotliwości odwiedzin witryny, Google może decydować o miejscu Twojej strony w wynikach wyszukiwania. Wpływ ma również lokalizacja użytkownika.

    Social media

    Wzmianki w sieciach społecznościowych mają wpływ na określenie autorytetu domeny w wynikach wyszukiwania. Zarówno linki udostępnione na Twitterze, jak i udostępnienia na Facebooku mogą decydować o tym, czy Twoja strona pojawia się wyżej, czy niżej w naturalnych wynikach wyszukiwania.

    Pozycjonowanie stron internetowych — jak zoptymalizować witrynę?

    Pozycjonowanie stron internetowych — jak zoptymalizować witrynę?

    Skoro już wiesz, czym jest SEO i jakie są główne czynniki, które Google bierze pod uwagę przy pozycjonowaniu stron, musisz jeszcze dowiedzieć się, co jest konieczne, aby Twoja witryna zaczęła pojawiać się w SERP oraz, jakie mogą być efekty pozycjonowania.

    Dostępność

    Pierwszym krokiem podczas optymalizacji strony internetowej jest umożliwienie wyszukiwarkom dostępu do treści. Musisz zatem upewnić się, czy Twoja witryna jest widoczna dla botów Google, a przede wszystkim, co decyduje o widoczności strony. Z różnych powodów może się zdarzyć, że wyszukiwarka nie będzie w stanie poprawnie odczytać Twojej strony, co jest niezbędnym warunkiem pozycjonowania strony WWW.

    Aby zapewnić wyszukiwarce jak najlepszy dostęp do Twojej strony, pamiętaj o:

    • pliku robots.txt,
    • meta tagach,
    • kodach odpowiedzi HTTP,
    • mapie strony,
    • JavaScript i CSS,
    • szybkości ładowania witryny.

    Treści strony

    Treść jest najważniejszą częścią strony WWW i nawet gdy jest dobrze zoptymalizowana na poziomie SEO, jeśli nie jest adekwatna do wyszukiwań dokonywanych przez użytkowników, nigdy nie pojawi się na pierwszych pozycjach.

    Aby dokonać dobrej analizy zawartości witryny (w czym pomaga audyt SEO), masz do dyspozycji kilka narzędzi. Należy zadać sobie kilka pytań:

    Czy strona ma wystarczającą ilość treści?

    Nie ma dokładnych wytycznych, które określałyby, jak długi powinien być tekst na stronie. Jednak przyjęło się, że powinien on mieć co najmniej 300 słów.

    Czy treść jest wartościowa?

    Teksty na stronie powinny być wartościowe dla czytelnika. Zatem zadaj sobie pytanie, czy sam chciałbyś przeczytać to, co jest na Twojej witrynie?

    Czy wykorzystujesz ważne dla swojej niszy słowa kluczowe?

    W tekstach na Twojej stronie powinny znajdować się zarówno najważniejsze dla Twojej branży słowa kluczowe, jak i terminy z nimi pokrewne. Dlaczego? Google jest bardzo skuteczne w kojarzeniu terminów. To również ważne przy pozycjonowaniu lokalnym.

    Czy stosujesz szkodliwy dla pozycjonowania strony WWW keyword stuffing?

    Jeśli treść strony „grzeszy” nadmiarem fraz kluczowych, Google nie potraktuje jej tak, jak byś chciał. Nie ma dokładnej liczby określającej idealną gęstość słów kluczy, ale należy umieszczać je w możliwie naturalny sposób.

    Czy łatwo się czyta treści na Twojej stronie?

    Akapity nie powinny być za długie, czcionka nie powinna być zbyt mała i zaleca się, aby w tekście pojawiały się zdjęcia lub filmy. Pamiętaj, aby zawsze myśleć, dla kogo piszesz.

    Czy Google łatwo odczyta treści na Twojej stronie?

    Należy unikać umieszczania tekstu we Flashu, obrazach lub JavaScript. Przeglądając wersję tekstową na swojej stronie, możesz sprawdzić, jak jest ona odczytywana przez wyszukiwarkę.

    Czy treść jest dobrze skonstruowana?

    Zastanów się, czy teksty na Twojej witrynie mają odpowiednie nagłówki H1, H2 itp., czy obrazy są dobrze rozplanowane itp.

    Czy teksty są aktualne?

    Im częściej będziesz wstawiać treści, tym wyższa będzie częstotliwość indeksowania witryny przez Google i lepsze wrażenia użytkownika.

    Meta tagi

    Meta tagi odpowiadają za przekazywanie informacji, dzięki którym wyszukiwarka wie, jak sortować daną stronę i pokazywać wyniki. Oto najważniejsze meta tagi, które należy wziąć pod uwagę.

    Meta tytuł

    Znacznik title jest najważniejszym elementem w meta tagach. To pierwsza rzecz, która pojawia się w wynikach wyszukiwania w Google.

    Optymalizując tytuł strony, pamiętaj, że:

    • tag musi znajdować się w sekcji <head> </head> kodu;
    • każda strona musi mieć unikalny tytuł;
    • title nie powinien przekraczać 70 znaków, w przeciwnym razie będzie wyglądał na obcięty;
    • musi być opisowy w odniesieniu do zawartości strony;
    • musi zawierać słowo kluczowe, dla którego dokonujesz optymalizacji strony;
    • nigdy nie powinieneś nadużywać słów kluczy w tytule, gdyż spowoduje to nieufność użytkowników, a Google pomyśli, że próbujesz ich oszukać.

    Meta opis

    Choć nie jest to czynnik najważniejszy w pozycjonowaniu stron WWW, to znacznie wpływa na współczynnik klikalności w wynikach wyszukiwania. W przypadku meta opisu należy kierować się tymi samymi zasadami, co przy tytule, tylko że jego długość nie powinna przekraczać 155 znaków.

    Nagłówki H1, H2, H3

    Są bardzo ważne, ponieważ zapewniają strukturę informacji, poprawiają wrażenia użytkowników i definiują hierarchię treści, co ma korzystny wpływ na pozycjonowanie strony. Na szczególną uwagę zasługuje H1, ponieważ zwykle znajduje się w najwyższej części treści.

    Alt tagi obrazków

    Znacznik „alt” w obrazach jest dodawany bezpośrednio w samym kodzie obrazu.

    Ten tag powinien opisywać zawartość obrazu, ponieważ w ten sposób Google będzie rozumiał, jak indeksować go w Google Grafika.

    Badanie fraz kluczowych

    Wyszukiwanie fraz kluczowych powinno być podstawą pozycjonowania każdej strony internetowej. Jeśli nie jesteś pewny, dzięki jakim słowom kluczowym użytkownicy trafiają na Twoją witrynę, będzie Ci trudno przeprowadzić skuteczne pozycjonowanie Twojej strony WWW (w tym również pozycjonowanie lokalne).

    Słowa kluczowe można rozróżnić na podstawie dwóch czynników.

    1. Zgodnie z intencją użytkownika

    To wyszukiwania definiowane przez cel, jaki ma użytkownik:

    Informacyjny: użytkownik szuka informacji, na przykład „pogoda w Warszawie”, „jak zrobić pierogi” itp.

    Transakcyjny: Celem wyszukiwania jest sfinalizowanie transakcji, którą może być zakup czegoś lub pobranie np. aplikacji.

    Nawigacja: Wyszukiwanie ma na celu znalezienie konkretnej strony internetowej. Przykład: Facebook, Amazon itp.

    2. Zgodnie z liczbą wyszukiwań

    Wyszukiwania można podzielić także według liczby wyszukiwań, czyli częstotliwości, z jaką dana fraza kluczowa zostaje wpisywana do wyszukiwarki Google.

    Jak zatem najlepiej dobrać słowa kluczowe dla strony, którą zarządzasz?

    Na pierwszy rzut oka może się wydawać, że najlepiej skupić się na słowach kluczowych, które przyciągają najwięcej ruchu. Jeśli dopiero niedawno założyłeś stronę, będzie niezwykle trudno uzyskać pozycję w pierwszych wynikach wyszukiwania, gdy jest już ugruntowana konkurencja (nieco łatwiej jest, jeśli chodzi o pozycjonowanie lokalne). W tym przypadku warto postawić na słowa kluczowe tzw. “long tail”. Tego rodzaju rozbudowane frazy mają zwykle lepszą konwersję niż ogólne słowa kluczowe.

    Załóżmy, że jesteś właścicielem sklepu internetowego z koszulkami i udało Ci się umieścić słowo kluczowe „koszulki z kotami” na pierwszej pozycji. Przyciągnie ono duży ruch, ale nie gwarantuje, że użytkownik dokona zakupu. Wprawdzie wyszukiwanie „kup koszulkę z kotem” może przynieść Ci niewielu odwiedzających, ale możesz być pewien, że będzie to osoba z zamiarem zakupu, a współczynnik konwersji będzie znacznie wyższy.

    Stwórz listę wybranych słów kluczowych

    Pierwszą rzeczą, którą musisz zrobić, tworząc listę słów kluczy spójną z Twoją witryną, to wiedzieć, co oferujesz, komu, gdzie i co wyróżnia Cię na tle konkurencji. To też ważne przy pozycjonowaniu lokalnym.

    Grupuj słowa kluczowe w kategorie

    Przed kontynuowaniem wyszukiwania słów kluczy stwórz arkusz kalkulacyjny, w którym będziesz mógł je zapisywać. Gdy już dowiesz się, do kogo skierowana jest oferta Twojej marki, pogrupuj sprzedawane przez siebie produkty, dzieląc je na kategorie, co później pomoże Ci rozwinąć listę fraz kluczowych i powiązanych z nimi terminów.

    Google Keyword Planner

    Twój Excel powinien zawierać kompletną listę słów kluczy do wykorzystania w treści witryny. Jednak najważniejsza jest wiedza, które z nich są naprawdę istotne, jeśli chodzi o przyciąganie ruchu do Twojej witryny.

    Pomocny może okazać się planer fraz kluczowych Google Adwords. Wystarczy, że otworzysz to narzędzie i wybierzesz opcję „pokaż tylko hasła bezpośrednio związane z moimi wyszukiwanymi”. Teraz wystarczy wykonać dwa kroki, aby uzyskać informacje, których szukasz:

    1. Skopiuj listę słów kluczy ze swojego pliku Excel i wklej ją do narzędzia.
    2. Po pojawieniu się wyników posortuj je według liczby wyszukiwań lokalnych (wystarczy nacisnąć przycisk: „comiesięczne wyszukiwania lokalne”) i pobierz całą listę słów w pliku CSV.

    Teraz posortuj słowa kluczowe według liczby operacji wyszukiwania.

    Google Trends

    To narzędzie jest bardzo przydatne, jeśli prowadzisz bloga tematycznego lub sklep, którego trendy zmieniają się w zależności od np. pory roku. Możesz porównać, czy szukać więcej „książek do kolorowania” czy „książek edukacyjnych” i zoptymalizować treść pod kątem wyszukiwań, które są faktycznie przeprowadzane w wyszukiwarce Google.

    Pozycjonowanie stron, a analiza konkurencji

    W SEO ważne jest, aby mieć oko na konkurencję. Chodzi nie tylko o witryny i firmy z Twojej niszy, które konkurują bezpośrednio z Tobą, ale także te strony, które dominują w rankingach i uzyskują ogromny ruch w wynikach wyszukiwania. Jeśli chcesz przeprowadzić analizę konkurencji, zacznijmy od początku.

    Jeśli prowadzisz bar lub restaurację, możliwe, że już dawno zdefiniowałeś swoich konkurentów. Prawdopodobnie są to restauracje w Twojej okolicy, z podobnym konceptem lub skierowane do tych samych odbiorców. Jednak w przypadku bloga lub sklepu internetowego może to nie być takie oczywiste.

    Swojej konkurencji szukaj każdego dnia: codzienne doświadczenie jest źródłem wiedzy. Jeśli dopiero zaczynasz w danym sektorze, powinieneś znać przykłady osób lub firm, które robią rzeczy podobne do Ciebie. To właśnie one są Twoją naturalną konkurencją.

    Szukaj w Google: najbardziej kompletnym i realistycznym sposobem na znalezienie konkurencji jest wpisywanie słów kluczy, na które sam chcesz się pozycjonować, w wyszukiwarkę i sprawdzenie, które strony zajmują pierwsze pozycje. Nawet jeśli strony z pierwszych pozycji nie oferują ściśle tego samego, co Ty, są Twoją konkurencją SEO.

    Po zidentyfikowaniu głównych konkurentów i keywordsów, na które pozycjonują się strony konkurencji, możesz stworzyć plan fraz kluczowych. Tego typu działania najlepiej przeprowadzać regularnie.

    Kiedy już uda się zidentyfikować konkurencję, czas ją przeanalizować. Jak to zrobić?

    Strategia SEO

    Aby pozycjonowanie stron WWW było skuteczne, należy zwrócić uwagę na strukturę znajdujących się na niej treści: nazwy kategorii, sposób wyświetlania informacji, sposób grupowania poszczególnych podstron, połączenia między zawartością wewnętrzną. Jeśli więc chcesz zobaczyć, w czym lepsza od Ciebie jest Twoja konkurencja, zwróć uwagę nie tylko na słowa kluczowe, ale także na takie właśnie obszary. Przeanalizuj pełne dostosowanie strony – czy oprócz menu są powiązane ze stroną główną, w jaki sposób strony z treścią (artykuły, produkty itp.) są ze sobą połączone. Krótko mówiąc, sprawdź, jak Twoja konkurencja zarządza strukturą treści. W tym miejscu ważne jest wykonanie audytu SEO.

    Jakich treści używa Twoja konkurencja?

    Treść stron WWW Twojej konkurencji da Ci informacje o tym, do jakiej grupy odbiorców jest skierowana, jakiego typu teksty się sprawdzają, a jakiego nie, jaka jest oferta konkurencji i czego Twoim zdaniem w niej brakuje.

    Zobacz, z czego składa się treść dostępna na stronie konkurencji: czy np. oferują przewodniki na dany temat, mają bloga, o czym piszą, czy mają kontrowersyjne lub specjalistyczne artykuły. Taki research da Ci wyobrażenie o tym, kim są docelowi odbiorcy Twojej konkurencji (a zatem także Twoi potencjalni klienci).

    Z jaką częstotliwością Twoja konkurencja zamieszcza treści?

    Jeśli konkurujesz z witryną, która nie jest regularnie aktualizowana lub której zawartość jest niskiej jakości (np. nie ma w niej wartościowych linków), łatwo będzie Ci ją pokonać, jeśli włożysz w to wysiłek i zaangażowanie. Pozycjonowanie okaże się wówczas korzystne.

    Jednak jeśli Twoim konkurentem jest strona zawierająca dużą ilość publikacji, które stale są zamieszczane, musisz być kreatywny, aby wyprzedzić ją w rankingu i wpłynąć na stopień widoczności strony, której jesteś właścicielem.

    Jaki profil linków ma Twoja konkurencja?

    Profil linków podpowie Ci, jaki potencjał SEO ma dana strona, niezależnie od tego, jak dobrze jest zoptymalizowana. Dzięki temu dowiesz się, czy sektor, w którym działasz, jest bardzo, czy niezbyt konkurencyjny. Z profilu linku możesz dowiedzieć się, między innymi:

    Z kim konkurujesz: sprawdzisz, czy strona zajmuje wysoką pozycję dzięki świetnej optymalizacji witryny, czy też dzięki dużej ilości linków zwrotnych. Dowiesz się również, jak wielkim zasobem linków dysponuje dana strona oraz, co Ty będziesz musiał zdziałać, aby konkurować z daną witryną.

    Jak uzyskują linki: badając profil linków witryny, możesz dowiedzieć się, na jakich stronach znajdują się linki do niej prowadzące.

    W jakich treściach znajdują się linki: analizując, które witryny otrzymują najwięcej linków, łatwo stwierdzić, która treść odniosła większy sukces. Normalną rzeczą jest to, że strona główna wyróżnia się na tle innych, ale po tym pojawią się treści, które najlepiej sprawdziły się w procesie link buildingu.

    Dwa najistotniejsze wskaźniki określające autorytet witryny to liczba linków prowadzących do niej oraz liczba domen, które do niej linkują. Ważne jest również sprawdzenie autorytetu stron, które linkują do danej witryny, aby sprawdzić, czy linki są wysokiej, czy też niskiej jakości. Niektóre narzędzia, takie jak Ahrefs, Open Site Explorer czy też Majestic SEO, mogą dostarczyć Ci dane dotyczące domen i autorytetu stron.

    Gdy już zidentyfikujesz swoją konkurencję, zdecyduj, czego potrzebujesz: jeśli jesteś w niekorzystnej sytuacji, idealnym rozwiązaniem jest zainwestowanie w działania ukierunkowane na pozyskiwanie linków i optymalizację treści na stronie.

    Jeśli za pomocą analizy konkurencji oraz audytu SEO uznasz, że ma ona przewagę, nie możesz obrać dokładnie takiej samej strategii SEO i mieć nadzieję na wygraną. W miarę postępów spróbuj skupić się na znalezieniu kreatywnych sposobów na wyróżnienie się i wypromowanie swojej marki. Z pewnością warto postawić na skuteczne pozycjonowanie strony.

    Jak wygląda strategia SEO Twojej konkurencji?

    Jeśli zbierzesz i przeanalizujesz wszystkie dane, o których wspomnieliśmy wyżej (w czym może z pewnością audyt SEO), zrozumiesz, co robi Twoja konkurencja. Poznasz powód, dla którego uzyskują dobre wyniki na niektóre frazy kluczowe, zrozumiesz, jak konstruują treści, a także pozyskują linki dla swojej strony. Jeśli dowiesz się, co robią Twoi główni konkurenci, poznasz rynek i wykonasz dobre badanie słów kluczy, uzyskasz wszystkie informacje potrzebne do stworzenia własnej strategii nie tylko SEO, ale także content marketingu.

    Kiedy już zdefiniujesz strategię SEO, zapewne zechcesz poznać tajniki generowania linków dla Twojej witryny.

    Linki zwrotne — jak je pozyskiwać?

    Jak już wspominaliśmy, autorytet witryny zależy bezpośrednio od liczby stron, które do niej linkują, ich autorytetu, poziomu podobieństwa tematycznego między Twoją witryną a tą, która do niej linkuje oraz innych czynników związanych z zawartością otaczającą łącze, na przykład anchorów, a także otaczających ich słów.

    Znaczna część pracy SEO, poza optymalizacją strony i jej zawartości, polega na generowaniu linków w celu zwiększenia autorytetu witryny i poprawy jej widoczności. Ta praktyka jest znana pod nazwą link building.

    W jaki sposób Google interpretuje link?

    Kiedy robot Google indeksuje witrynę, zwraca szczególną uwagę na linki, które znajduje i je „śledzi”. Następnie przechodzi do strony, do której prowadzą, i również je analizuje. Ogólnie mówiąc, linki działają jak głosy w wyborach, jeśli masz więcej linków, masz większą szansę na lepszą pozycję w wynikach wyszukiwania.

    Trzeba wiedzieć, że istnieje wiele czynników, które określają wartość linku. Jest też wiele hipotez na temat niuansów, które mogą mieć wpływ i pewne rozbieżności między specjalistami SEO. Jednak najważniejsze punkty to:

    Trafność: link od strony, która porusza temat podobny do Twojej, daje większą wartość niż link pochodzący z witryny omawiającej zupełnie inny temat. Na przykład, jeśli najbardziej renomowana strona na świecie poświęcona czekoladowym ciastkom umieści link do Twojej witryny o deserach, będzie to o wiele bardziej wartościowe niż link z ogólnej gazety, nawet jeśli ma ona większy autorytet.

    Autorytet: strona internetowa, do której prowadzi 100 innych linków, będzie mieć w oczach Google większy autorytet niż inna, do której prowadzi tylko 10 linków, jeśli weźmiemy pod uwagę, że średnia jakość każdego linku jest taka sama w obu przypadkach. Warto jednak pamiętać, że linki od autorytatywnych stron są o wiele bardziej wartościowe niż linki z witryn o mniejszym autorytecie.

    Zaufanie: niektóre witryny są według Google uznawane za bardziej godne zaufania (instytucje, uniwersytety itp.). Google podąża za linkami umieszczonymi na tych stronach i śledzi nowe witryny. Zatem w swojej strategii SEO warto uwzględnić generowanie linków ze stron o dużym autorytecie, trafności i zaufaniu niż budowanie linków bez uwzględnienia któregokolwiek z tych filtrów.

    Link building kiedyś, a teraz

    Google chce Cię tylko wtedy, gdy wszyscy Cię kochają — czy to prawda?

    Jeszcze kilka lat temu budowanie linków odbywało się automatycznie za pomocą podpisów z linkami na forach, botów losowo komentujących publikacje poprzez wstawianie linków, wymiany linków oraz szeregu łatwo skalowalnych technik, które dziś nie dają rezultatów. Ostatnie aktualizacje wyszukiwarki (zwłaszcza wersje Google Penguin) skupiły się na lepszej identyfikacji tych nienaturalnych wzorców i sprawieniu, by nie tylko nie wniosły one wartości, ale także negatywnie wpływały na pozycjonowanie strony.

    Szybkość, z jaką Google się zmienia, zmusza nas do zastanowienia się nie tylko nad tym, co Google ceni teraz, ale jakie strategie działają, ale mogą zostać ukarane w nadchodzących miesiącach. Zrozumienie Google pomoże Ci postawić się w sytuacji wyszukiwarki: ich działalność polega na oferowaniu użytkownikom najlepszego możliwego wyniku na pytanie, linki są tylko sposobem na identyfikację witryn, więc musisz zacząć od stworzenia treści, które będą naprawdę oferować użytkownikom najlepsze odpowiedzi na zadawane pytania. Jeśli naprawdę odniesiesz sukces, to same linki będą już prostszą sprawą, a jeśli zostanie przeprowadzona optymalizacja strony, zaczniesz wspinać się wyżej w wynikach wyszukiwania Google.

    Dlaczego linki są tak ważne?

    Przede wszystkim ważne jest zrozumienie psychologii kryjącej się za linkiem. Linki zwykle nie powstają w wyniku desperackich prób ich zdobycia. Duże strony, które mają największe profile linków, zwykle nie uzyskują ich aktywnie: ludzie po prostu do nich linkują.

    Pasywne generowanie linków ma miejsce, gdy Twoją stronę podlinkowują inne witryny, bez Twojego starania. Ale dlaczego ktoś miałby linkować do Twojej witryny?

    Jesteś autorytetem: Jeśli jesteś referencją w swojej branży, inne strony będą linkować Twoją witrynę.

    Wnosisz wartość: Ludzie umieszczają linki w artykułach, wiadomościach lub portalach, aby zaoferować dodatkową wartość lub dodatkowe informacje. Jeśli tym, co robisz, oferujesz wartość, która uzupełnia treści innych lub generuje nowe/ciekawe informacje, takie jak aktualności, inne witryny będą Cię linkować.

    Jesteś doceniany: Podlinkować może Cię zarówno Twój przyjaciel, jak i ktoś, kto zakocha się w Twoich treściach. W obu przypadkach ta relacja może prowadzić do pozyskania linku.

    Partnerstwo: Gdy dwie firmy współpracują i dlatego rozwój jednej jest dobry dla drugiej, wzajemne linkowanie może poprawić SEO obu domen. Jednak pamiętaj, aby nie nadużywać tej techniki, wymiana linków jest karana przez Google. Na wielu stronach znajduje się specjalna sekcja poświęcona partnerom i umowom handlowym. Zwróć uwagę na możliwe sojusze!

    Anchor text — skuteczny sposób na poprawę naturalnych odniesień

    Anchory są szczególnie ważne dla procesu, jakim jest pozycjonowanie stron. Gdy próbujesz uzyskać link do swojej witryny, dobrze użyć odpowiedniego słowa kluczowego jako anchor textu.

    Wskazówka: umieść słowa kluczowe w anchorze

    Używając anchora bogatego w słowa kluczowe, możesz poprawić pozycję strony w wynikach wyszukiwania Google. Konieczna jest również wewnętrzna optymalizacja anchorów.

    Optymalizacja anchorów w artykułach i komunikatach prasowych, które będą szeroko rozpowszechniane, może być postrzegana jako schemat łączenia. Najlepszą praktyką jest zachowanie naturalnego tekstu we wszystkich artykułach. Tak więc, tworząc stronę internetową, musisz pomyśleć także o anchorach.

    Taktyka budowania linków

    Istnieją konkretne taktyki budowania linków, które mogą pomóc uzyskać lepszą pozycję strony w Google i wygenerować większy zysk. Zawsze jednak najpierw pomyśl o użytkowniku, twórz dobre treści uwzględniające słowa kluczowe i udostępniaj je. Nie zapominaj, że ważne jest też linkowanie wewnętrzne.

    Treści: Ta technika polega na ulepszaniu treści w sposób, który dodaje wartości i jest źródłem, do którego każdy chce się odnosić. Tzw. link baiting polega na generowaniu konkretnych treści w celu przyciągnięcia uwagi i linków. Warto do takich tekstów dołączać zdjęcia i infografiki, raporty, opracowania itp.

    Kontakty: Im bardziej dbasz o relacje biznesowe, tym więcej stron będzie linkować do Twojej witryny. Przyjacielskie relacje także można wykorzystać do uzyskania linków, na przykład, jeśli ktoś z Twojej rodziny lub najbliższych przyjaciół prowadzi bloga lub inną witrynę. Twoi dystrybutorzy, klienci i osoby obsługujące organizację także zapewne istnieją w sieci pod własną marką. Dlatego ważne jest, aby dbać o kontakty i zawsze mieć szereg relacji w sektorze online. Nie traktuj tego jako proszenia o przysługę, ale jak sposób na dodanie wartości swojej witrynie. Na przykład, w przypadku restauracji, możesz spróbować zachęcić swoich pracowników i zaufanych klientów, aby zalinkowali Twoją stronę na swoich domenach. Z dostawcami i partnerami można się kontaktować z prośbą o umieszczenie w odpowiednich sekcjach ich witryn internetowych. Możesz nawet udać się na konwent blogerów, aby zaprosić najlepszych do jedzenia w Twojej restauracji za darmo lub w zamian za linki.

    Katalogi i media społecznościowe: Inaczej mówiąc, są to wszystkie strony, na których możesz utworzyć łącze do swojej strony, rejestrując się lub logując. Jest to jeden z najniebezpieczniejszych punktów w SEO, ponieważ w sieci znajdują się setki bezpłatnych zasobów, ale są one potencjalnie szkodliwe dla Twojej strony. Istnieją dobre i złe katalogi oraz repozytoria; warto zatem zastanowić się: czy wstawienie na nich linku przyniesie ruch od osób, które w niego klikną. Ogólnie rzecz biorąc, link generujący tego typu ruch będzie pozytywny.

    Katalogi lokalne: Są szczególnie przydatne dla lokalnych firm, takich jak restauracje, bary, szkoły nauki jazdy itp. Google przegląda wiele z nich, aby zweryfikować informacje o Twojej firmie, a aktywność i komentarze, które są w nich generowane, mają ogromny wpływ na to, jak zaindeksuje Cię wyszukiwarka.

    Sieci społecznościowe: Większość sieci społecznościowych umożliwia wygenerowanie linku do Twojej witryny, a większość z nich jest indeksowanych w Google. Nie oznacza to, że musisz utworzyć profil w każdej istniejącej sieci, ale upewnij się, że wykorzystujesz swoją obecność w kanałach, które mają sens w przypadku Twojej witryny.

    Poza tym Google ma ogromny wpływ na pozycjonowanie Twojej strony WWW, co pokazują najnowsze badania. Nie zapominaj jednak, że główna korzyść SEO z sieci społecznościowych jest pośrednia: rozpowszechnianie Twoich treści ułatwia otrzymywanie linków, więc sieci społecznościowe są w pewnym sensie pasywnym narzędziem budowania linków i uzupełnieniem już aktywnych.

    Sponsoring: Sponsoring organizacji pozarządowych, popularne inicjatywy lub celebrowanie wydarzeń związanych ze społeczną odpowiedzialnością biznesu może być świetnym sposobem na generowanie powiązań i przyczynianie się do poprawy środowiska. Ludzie uwielbiają łączyć się z organizacjami charytatywnymi lub wydarzeniami, więc współpraca z nimi jest również dobra na poziomie SEO.

    Pozycjonowanie stron internetowych – narzędzia SEO

    Istnieje wiele ogólnych narzędzi SEO, bez których nie można się obejść. To m.in. Google Search Console i wiele innych.

    Google Search Console: To najbardziej podstawowe narzędzie SEO. Dzięki niemu zapoznasz się ze zmianami w algorytmie, znajdziesz pomysły na słowa kluczowe, a także przeanalizujesz konkurencję.

    Narzędzia Google dla webmasterów: pomagają wskazać Google, jak wyszukiwarka powinna interpretować Twoją witrynę. Platforma powiadomi Cię o błędach na Twojej stronie, karach, a nawet linkach wykrytych przez Google.

    Google Analytics: to narzędzie, obok Google Search Console, niezwykle cenne, ponieważ zapewnia wiedzę o tym, co użytkownicy robią na Twojej witrynie i jak do niej docierają. Google Analytics jest kluczem do sukcesu, gdy chodzi o pozycjonowanie stron WWW.

    Excel: podstawowe narzędzie do analizy danych, link buildingu, zapisywania danych dotyczących konkurencji, raportowania. Excel to zaraz po Google najbardziej przydatne narzędzie podczas procesu, jakim jest pozycjonowanie.

    Większość dobrych narzędzi jest darmowa. Korzystając z płatnych, trzeba liczyć się z tym, że wówczas więcej kosztuje pozycjonowanie stron.

    Narzędzia do planowania fraz kluczowych

    Planowanie fraz kluczowych to jeden z najważniejszych etapów prac nastawionych na pozycjonowanie stron. Wiedza o tym, jakie słowa generują ruch, jakich keywordsów używa konkurencja i jaką strategię obrać, aby uzyskać maksymalne korzyści, jest sztuką. Jednak oprócz Google Search Console istnieje szereg narzędzi, które mogą ułatwić proces pozycjonowania strony, a przynajmniej naświetlić Ci drogę, jeśli będziesz mieć wątpliwości.

    Planer słów kluczowych AdWords: w AdWords przejdź do opcji Narzędzia i analiza> Planer słów kluczowych. Nie jest porównywalny z innymi narzędziami Google, ale bardzo przydatny, jeśli chodzi o wyszukiwanie propozycji słów kluczy.

    Google Trends: umożliwia przeglądanie trendów wyszukiwania w czasie w podziale na kraje i obszary. Przydaje się do odkrywania pojawiających się trendów.

    Inne narzędzia, dzięki którym staniesz się ekspertem SEO

    Open Site Explorer: To narzędzie ma nieco ograniczony tryb darmowy, ale jest pomocne przy porównywaniu konkurencji. Jest niezastąpione w porównywaniu stron WWW i domen ze sobą.

    Status PageRank: Dodatek do przeglądarki Chrome, który na pierwszy rzut oka pokazuje PageRank strony. Ma on jednak więcej funkcji, chociaż inne narzędzia oferują je w lepszej formie.

    Alexa: Podaje informacje o szacowanym ruchu na stronie oraz informacje o jej profilu linków.

    MOZ Toolbar: Pasek wyszukiwania dla przeglądarek Firefox i Chrome, który pozwala uzyskać dodatkowe informacje o autorytecie strony w wynikach wyszukiwania oraz zapewnia dodatkowe funkcje do identyfikowania linków, fraz kluczowych itp.

    Chrome Sniffer: Ten dodatek do Chrome pozwala w prosty i nieinwazyjny sposób zobaczyć, z których CMS i z jakich bibliotek JS korzysta przeglądana strona. Świetne narzędzie do pozyskiwania tego rodzaju dodatkowych informacji.

    Rank Tracker: najłatwiejszy sposób monitorowania wyników dla ogromnych list fraz kluczowych, zapisywania historii i generowania raportów.

    Narzędzia do przeprowadzania analizy stron internetowych

    Analiza stron internetowych (również audyt SEO) pozwala zidentyfikować główne problemy witryny, popełniane błędy, czy punkty, które są trudne do zidentyfikowania gołym okiem. Krótko mówiąc, te narzędzia pozwolą Ci zaoszczędzić czas, chociaż nigdy całkowicie nie zastąpią pełnej analizy, jaką zapewnia m.in. wykonanie audytu SEO.

    Screaming Frog: To narzędzie działa jak robot wyszukiwarki, który wchodzi na witrynę, bada jej strony i przekazuje błędy oraz informacje na każdej wewnętrznej stronie. Idealny do wykrywania problemów z indeksowaniem, duplikatów treści i informacji na każdej stronie, takich jak opisy meta, tytuły lub nagłówki.

    Generator robots.txt: Aplikacja internetowa do błyskawicznego tworzenia pliku Robots.txt.

    Robots.txt checker: Weryfikator pliku robots.txt, który sprawdza, czy nie ma w nim błędów składniowych.

    Sitemap Generator: Aplikacja, która śledzi Twoją witrynę i generuje automatyczną mapę strony.

    Narzędzie do sprawdzania mapy witryny: sprawdza kod mapy witryny, aby wykryć możliwe błędy i próbuje je poprawić.

    Podgląd fragmentu Google: prosty sposób sprawdzenia, jak wyglądałby wynik Google na podstawie tytułu, adresu URL i opisu. Przydatne do wyjaśniania tych pól laikowi SEO lub wizualnego sprawdzania nowych tytułów i opisów.

    Zaawansowane narzędzia SEO

    Na rynku istnieją też narzędzia, które robią wszystko – lub prawie wszystko, co związane jest z SEO.

    Informacje o linkach, rankingi, analiza konkurencji, wskazówki, jak poprawić optymalizację strony internetowej. Każde z tego rodzaju narzędzi może odpowiadać jednym mniej, a innym bardziej. Najlepiej samemu przetestować ich możliwości i wybrać optymalne dla swojej strony rozwiązanie.

    SEMRush: Pozwala analizować ranking słów kluczy, analizować kampanie SEM konkurencji, wyszukiwać możliwości fraz kluczowych oraz tworzyć spersonalizowane raporty.

    Ahrefs: Bardzo popularne i zaawansowane narzędzie SEO, które zapewnia zarówno analizę linków, jak i fraz kluczowych, a także całych stron.

    Majestic SEO: Proste i kompletne narzędzie SEO, które pokazuje pełną listę linków zwrotnych dla dowolnego adresu URL, a także szereg innych parametrów z tym związanych. Zawiera dwa rodzaje informacji: historię linków i ostatnie wykryte linki.

    MOZ: Umożliwia tworzenie różnych kampanii, w których można analizować pozycję strony w wyszukiwarkach, analizę linków konkurencji, analizę witryny internetowej, analizę trafności w sieciach społecznościowych i połączyć konto Google Analytics w celu porównania ruchu z różnymi słowami kluczowymi.

    Advanced Web Ranking: Narzędzie do mierzenia rankingów, raportowania i backlinków z integracją z Google Analytics. Na poziomie interfejsu jest to jedne z najczystszych i najbardziej eleganckich narzędzi.

    Raven Tools: Umożliwia analizę rankingu fraz kluczowych, monitorowanie trafności w mediach społecznościowych, analizę on-site, monitorowanie kampanii PPC, badanie konkurencji i tworzenie spersonalizowanych raportów.

    Rankingi słów kluczowych

    Ranking słów kluczowych to bez wątpienia coś, co straciło na znaczeniu, ponieważ wyniki wyszukiwania stają się coraz bardziej spersonalizowane, ze względu na tak zwaną wyszukiwarkę społecznościową. Mówi ona, że Google wykorzystuje sygnały społecznościowe użytkowników do dostarczania wyników wyszukiwania bardziej dostosowanych do ich potrzeb. Jednak bez względu na to, jak bardzo straciło ono na znaczeniu, przeglądanie rankingów słów kluczowych może być przydatne, by dowiedzieć się, jaka jest przybliżona pozycja wybranych pod optymalizację fraz kluczowych.

    Jak stworzyć skuteczny raport SEO?

    Raporty SEO różnią się od tradycyjnych raportów analitycznych lub internetowych raportów konwersji. Niezależnie od tego, jaki projekt SEO zainicjujesz, od momentu jego trwania w czasie, konieczne jest ustalenie spójnego, skutecznego monitorowania wydajności. Pozwoli Ci to nie tylko mierzyć wpływ Twoich działań na stronę internetową, ale także podejmować strategiczne decyzje. Oczywiście konieczne jest szczegółowe przeanalizowanie generowanego ruchu organicznego, ale istnieje również szereg zewnętrznych wskaźników dotyczących strony (profil linków, naturalność i różnorodność linków, raport link buildingu), które są istotne dla poznania statusu strony internetowej, którego nie można uzyskać za pomocą tradycyjnych narzędzi analitycznych.

    Dlaczego warto regularnie przeprowadzać raport SEO?

    SEO i pozycjonowanie są istotne dla większości firm. To kanał, na który zwraca się coraz więcej uwagi. Już w 2018 roku globalny rynek SEO był wart 80 miliardów dolarów. Firmy o tym wiedzą i dlatego w oparciu o SEO budują swoje kampanie marketingowe. Dyrektorzy i inni właściciele biznesów chcą uzyskać zwrot z inwestycji. Dlatego ważne jest, by regularnie rozpowszechniać raporty SEO, aby podsumować poczynione postępy. Z drugiej strony raporty SEO są równie ważne dla samych specjalistów SEO i absolutnie nie należy ich pomijać. Dowiedz się, jak robić raporty SEO, a Twoja praca będzie znacznie łatwiejsza. Dzięki odpowiedniemu raportowi możesz szybko zidentyfikować trendy (zarówno pozytywne, jak i negatywne), określić punkty, które wymagają Twojej uwagi i na pierwszy rzut oka zobaczyć informacje potrzebne do wykonywania swojej pracy. A kiedy wybierzesz odpowiednie dane, Twoje raporty staną się jeszcze bardziej przydatne. Dzięki temu pozycjonowanie będzie skuteczne.

    Pierwsza zasadnicza kwestia: definicja KPI

    KPI (Key Performance Indicators), to w tłumaczeniu na polski: kluczowe wskaźniki efektywności.

    Pierwszym istotnym punktem przy uruchamianiu projektu SEO jest określenie KPI, które będą regularnie monitorowane (co tydzień lub co miesiąc, w zależności od przypadku). Przede wszystkim istnieją podstawowe KPI, którymi kierujemy się dla większości serwisów: np. monitorowanie obrotów dla serwisu e-commerce. Wśród ciekawych KPI są również te związane z SEO: pozycjonowanie stron, ruch SEO, średni czas trwania wizyty, ilość odsłon itp.

    Istnieją również wskaźniki KPI specyficzne dla niektórych typów stron WWW (na przykład średni koszyk w witrynie e-commerce lub liczba wypełnionych formularzy), które są bardzo przydatne do mierzenia rzeczywistej skuteczności strony.

    Należy się również spodziewać monitorowania bardziej „technicznych” KPI, na przykład:

    • liczby zaindeksowanych stron WWW,
    • błędów eksploracyjnych,
    • liczby linków przychodzących.

    Te dane, które nie mają nic wspólnego z wydajnością, są bardzo ważne, kiedy decydujemy się na pozycjonowanie stron.

    Konfiguracja monitoringu i instalacja narzędzi

    Gdy masz już listę wszystkich KPI, możesz przejść do kroku konfiguracji i instalacji odpowiednich narzędzi, takich jak Google Analytics. Po utworzeniu konta oraz poprawnym skonfigurowaniu różnych celów za pośrednictwem interfejsu możesz gromadzić dane, którymi dysponujesz.

    Jeśli dopiero rozpoczniesz tworzenie stron WWW, oczywiście nie będziesz widzieć historii referencyjnej. Jeśli strona ma już historię, warto ją przestudiować, podkreślając ważne wydarzenia, które miały miejsce w okresie poprzedzającym uruchomienie projektu. Może to umożliwić np. wykrycie kary i zmianę strategii pozycjonowania czy pozyskiwania linków.

    Niezbędne jest także użycie narzędzi do monitorowania, takich jak Myposeo. Program oferuje nie tylko śledzenie pozycjonowania każdego słowa kluczowego, ale również możliwość szybkiego dostępu do fraz kluczowych pozycjonowanych w TOP 3, TOP 5 i TOP 10. Dzięki takim danym będziesz mieć jasną wizję słów kluczowych generujących ruch.

    Raport SEO

    Musi zawierać dane uwzględniające:

    • Jakie postępy poczyniono?
    • Jakie działania zostały podjęte i jaki jest ich wpływ?
    • Zalecenia stymulujące wzrost.

    Chodzi o raportowanie istotnych metryk i skuteczne komunikowanie postępów w stosunku do predefiniowanych KPI, ale także o komentowanie w konkretny sposób tego, co przyczyniło się do sukcesów, co nie było zbyt skuteczne i jakie działania zostały podjęte.

    Możesz uwierzyć, że dobre raporty SEO pomagają budować dobre relacje z innymi; warto zainwestować czas, aby zrobić to dobrze. Oczywiście potrzeba większej spójności w sposobie raportowania; to jest coś, do czego dąży wielu specjalistów SEO.

    Narzędzia potrzebne do tworzenia raportów SEO

    Oczywiście istnieje wiele różnych narzędzi, których możesz użyć do tworzenia raportów SEO, od arkuszy kalkulacyjnych i dokumentów Word, po niestandardowe pulpity nawigacyjne używane do raportowania postępów. W rzeczywistości możesz tworzyć świetne raporty SEO, używając tylko tych narzędzi:

    • Google
    • Google Analytics
    • Semrush

    Przyjrzymy się, jak korzystać z tych narzędzi, aby czerpać z nich przydatne informacje, znajdować właściwe dane i składać je w świetny raport, ułatwiający dalsze pozycjonowanie.

    Raporty z Semrush

    Semrush zapewnia konfigurowalne raporty, które usprawniają proces zestawiania danych. Moje raporty to świetne narzędzie, ponieważ pozwala łączyć dane o wydajności, jednocześnie integrując Google Suite z danymi konkurencji.

    Raporty niestandardowe

    Możesz tworzyć, zarządzać i udostępniać niestandardowe raporty SEO za pomocą zaledwie kilku kliknięć dzięki narzędziu My Reports od Semrush. Za pomocą widgetów „przeciągnij i upuść” możesz łatwo uzyskać dostęp do wszystkich danych z dziesiątek narzędzi Semrush i skompilować je w jeden plik PDF. Możesz też dodawać dane z Google Search Console, Google Analytics i Google Moja Firma. Możliwe jest to również w przypadku Google Ads. Raporty white label są dostępne dla subskrypcji biznesowych.

    Raporty techniczne

    Optymalizacja strony pod kątem wyszukiwarek obejmuje takie aspekty, jak poprawa szybkości witryny, naprawa uszkodzonych linków, rozwiązywanie błędów 404 itp. Ten aspekt SEO ma na celu zapewnienie prawidłowego indeksowania Twojej witryny. Z punktu widzenia raportowania należy zgłaszać stan techniczny danej strony. Należy podkreślić kluczowe problemy, które wymagają rozwiązania z technicznego punktu widzenia, aby dopasować je do swoich zadań lub oznaczyć je jako o wysokim priorytecie.

    Jakim wskaźnikom należy nadać priorytet w raporcie SEO?

    Źródła ruchu

    Działania SEO, w tym pozycjonowanie stron, są zwykle największym źródłem ruchu na stronie.

    Ruch markowy i niemarkowy

    Chociaż ewolucja ruchu SEO jest istotna (czy rośnie, maleje, czy jest w stagnacji), to jeszcze ważniejsza jest jego segmentacja. Wiedza o tym, którzy użytkownicy przybywają, ponieważ szukają nazwy Twojej marki, jest niezbędna, aby zidentyfikować możliwe przyczyny różnic w ruchu.

    Wzrost ruchu SEO może wynikać z faktu, że w ciągu tygodnia Twoja strona zdobyła 50 nowych linków lub dlatego, że z całkowicie niekontrolowanego powodu wpasowała się w jakiś trend, którego ludzie szukali i trafili na stronę. Umiejętność identyfikacji i rozróżniania tych punktów sprawia, że jesteś lepszym analitykiem i specjalistą SEO. Google Trends umożliwia potwierdzenie trendów wyszukiwania Twojej marki, produktu lub sekcji, w której nastąpił nagły wzrost ruchu.

    Profil linków

    Profil linków jest czynnikiem decydującym o ewolucji strony internetowej.

    Fakt, że stale otrzymujesz linki z nowych domen, jest najlepszą gwarancją (wraz z dobrą optymalizacją strony), że ruch na Twojej stronie wzrośnie, a jej pozycjonowanie się poprawi. Dlatego bardzo ważne jest uwzględnienie profilu linków jako istotnego elementu kampanii SEO. Jeśli jesteś w punkcie, w którym Twoja strona jest doskonale zoptymalizowana i potrzebujesz zbudować bazę linków, ważne, abyś potraktował ten wskaźnik jako priorytet. Przeanalizowanie profilu linków konkurencji może pomóc Ci też nakreślić sytuację Twojej strony.

    Jak zmierzyć profil linków? Istnieje wiele służących do tego narzędzi, takich, jak Alexa, MOZ, Majestic. My jednak rekomendujemy Ahrefs, który charakteryzuje się obszerną bazą profilu linków ze stałymi aktualizacjami.

    Informacje o konkurencji

    Oprócz danych dotyczących linków konkurencji lub porównania widoczności innych firm za pomocą rankingów i narzędzi (np. Google Search Console) w raporcie dobrze również uwzględnić informacje o tym, co naprawdę robią inni. Na przykład, jeśli Twoja konkurencja znacznie zwiększa swoją widoczność i ruch, przeanalizuj ich bloga, kanały społecznościowe oraz najnowsze wykryte linki, aby zastanowić się, jaka strategia jest odpowiedzialna za te wyniki, a także może wpłynąć na pozycjonowanie.

    Link building

    Nie wszystkie kampanie SEO obejmują budowanie linków, ale jeśli Twoje działania to uwzględniają, zaleca się, aby raport zawierał opis wykonanej pracy. Pamiętaj, że jest to część pracy, której Twój klient nie widzi, a w wielu przypadkach wystarczy opis i wiedza o tym, co jest robione. Mogą to być ogólne dane dotyczące budowania linków (takich jak tworzenie treści i ich promowanie, z przykładami wyników) lub lista działań na rzecz budowania linków.

    Ważne, aby raport zawierał co najmniej następujące informacje:

    Adres strony, na której znajduje się link: Aby można było zweryfikować prawdziwość informacji.

    Informację dotyczącą pozyskania linku: np. poprzez kontakt, komentarz, rejestrację w katalogu lub dzięki treści.

    Informacja o tym, do której strony prowadzi link: warto uwzględnić te dane w raporcie, aby podkreślić wzmocnienie pozycji priorytetowych stron danej witryny oraz pokazać, że działanie to ma na celu stworzenie różnorodności i naturalności linków (nie wszystkie prowadzą do strony głównej).

    SEO w 2021 i 2022 roku

    SEO to stale zmieniająca się dyscyplina. Zobacz, co dziś należy uwzględnić, aby Twoja witryna przyciągnęła wysokiej jakości ruch. W 2021 roku SEO połączyło content marketing, doświadczenia użytkownika i optymalizację w mediach społecznościowych.

    Zatem, jak dziś opanować SEO?

    Mobile first

    Dziś nikt nie kwestionuje tego, że smartfony są podstawowym elementem każdej strategii Digital Marketingowej. Telefony komórkowe stały się nieodzowną częścią naszego codziennego życia. Dziesięć lat temu na całym świecie tylko 1% osób miał komórkę, dziś ma ją ponad 80%. I jest to trend, który rośnie z roku na rok.

    Dlaczego Mobile first stało się tak ważne? Odpowiedzią są wrażenia użytkownika.

    Jeśli głównym celem strony internetowej jest dostarczanie wartościowych treści, powinniśmy najpierw pomyśleć o jak najlepszym UX. Jedną z technik, która go zapewnia, jest zaprojektowanie responsywnej witryny, czyli przyjaznej dla urządzeń mobilnych.

    Struktura strony

    Jeśli UX jest ważne dla SEO, struktura strony jest równie istotna.

    Współczynnik odrzuceń i czas spędzony w witrynie zawsze były istotnymi czynnikami rankingowymi. Jeśli użytkownicy odbiją się od Twojej strony, roboty Google to zauważą. Dlatego ważne jest, aby mieć czystą i uporządkowaną strukturę strony, ułatwiającą indeksowanie.

    Mapa witryny XML

    Może ułatwić wyszukiwarkom znajdowanie i indeksowanie Twoich stron, a narzędzia Google dla webmasterów identyfikują i poprawiają błędy indeksowania.

    Podstawowa wskazówka: używaj przyjaznych SEO adresów URL, takich jak http://www.przykład.com/strona-główna, z możliwie najmniejszą liczbą katalogów zamiast http://www.przykład.com/sklep-online/produkt/ref2910382/index.html

    Wyszukiwanie semantyczne

    Gdy już stworzysz dobry UX jako podstawę i zadbasz o strukturę strony, skup się na czynniku SEO, który dziś zyskuje na popularności: wyszukiwaniu semantycznym.

    Co to jest wyszukiwanie semantyczne? Odkąd Google uruchomił „Hummingbird”, wyszukiwarka była w stanie określić czy, szukając Pragi, szukamy miasta w Czechach czy dzielnicy w Warszawie. Oznacza to, że Google stara się zrozumieć znaczenie zapytania i intencję użytkownika, uwzględniając przy tym całe zdanie, a nie np. kilka konkretnych słów kluczowych.

    Nowe podejście do słów kluczowych

    Wyszukiwanie semantyczne spowodowało, że ​​dziś słowa kluczowe traktowane osobno, bez kontekstu, tracą całą moc, jaką miały w przypadku poprzednich algorytmów. I chociaż szukanie nowych słów kluczowych musi zaczynać się od konkretnych terminów, powinno być rozwijane z uwzględnieniem tzw. long tail. Te słowa kluczowe w dzisiejszym SEO zyskują na znaczeniu, ponieważ są w stanie wygenerować dużą ilość wysokiej jakości ruchu oraz wpłynąć na efekty pozycjonowania.

    Z drugiej strony semantyczne słowa kluczowe mają na celu zapewnienie korelacji terminów znajdujących się na stronie, dzięki czemu Google może wiedzieć, które słowa kluczowe są ze sobą powiązane. Jeśli więc na przykład strona internetowa zawiera frazę Adidas wraz z terminami, takimi jak buty sportowe czy obuwie damskie, to Google zrozumie, że nie jest to warzywniak, ale marka.

    Media społecznościowe

    To, że social media są jednym z kanałów najlepiej przystosowanych do dzisiejszego SEO, jest faktem, aczkolwiek nie mają one tak dużego wpływu na efekty pozycjonowania, jak mogłoby się wydawać. Choć nikt nie kwestionuje, że media społecznościowe są potężnym narzędziem, które może posłużyć do osiągnięcia lepszych pozycji w Google, prawda jest taka, że ​​głównie korelacja między SEO, a social media jest niezwykle ważna. Sieci społecznościowe są przydatne w budowaniu świadomości marki, zwłaszcza jeśli chodzi o szerszy kontekst strategii marketingowej. Udostępnione treści, zarówno przez Ciebie, jak i innych, generują linki oraz zwiększają ruch, zwiększając liczbę zapytań dotyczących marki. O ile oczywiście nie jesteś tylko na Twitterze.

    Buduj relacje, a nie linki

    Przy dużej ilości treści, które codziennie pojawiają się w olbrzymich ilościach w Internecie, budowanie linków traci na znaczeniu w strategii SEO. Zamiast tego Google zdaje się zwracać większą uwagę na treść, wrażenia użytkowników, a także to, jaką relację buduje z nimi dana witryna lub sklep online. Zatem strategia SEO powinna uwzględniać nie tylko radzenie sobie z problemami technicznymi. Przede wszystkim należy zadbać o kreatywną dystrybucję treści: kampanie z influencerami, ich lojalność w sieciach społecznościowych oraz wiele innych technik. To przepis na udane pozycjonowanie.

    Słownik SEO

    Na sam koniec skompletowaliśmy słownik zawierający najważniejsze terminy związane z procesem, jakim jest pozycjonowanie stron internetowych. Dzięki słownikowi SEO szybko rozwiejesz swoje wątpliwości dotyczące danego tematu. W ramach SEO istnieje wiele terminów i pojęć, które należy jasno rozumieć, aby pozycjonowanie strony odbyło się w najlepszy możliwy sposób. Z tego powodu w tej sekcji wskażemy Ci przydatne terminy i słowa, które w pewien sposób są związane z SEO. Bądź na bieżąco!

    Algorytmy Google

    To sposób, w jaki wyszukiwarka podejmuje działanie, jakim jest pozycjonowanie stron. To właśnie od algorytmu zależy, na której pozycji w wynikach wyszukiwania pojawi się Twoja witryna.

    Co ciekawe, algorytmy Google zmieniają się kilkaset razy w roku, przez co niezwykle ciężko jest je śledzić. Dlatego lepiej dobrze znać ważne zmiany, takie jak Penguin i Panda, a także rozumieć, jaki wpływ mają one na pozycjonowanie.

    Anchor text

    Anchor to termin używany w SEO w odniesieniu do hiperłącza. Każde łącze składa się z dwóch głównych elementów. Znajduje się tam adres strony internetowej, na którą wskazuje łącze (miejsce docelowe) oraz tekst. Anchor text działa jak link. Najłatwiejszym sposobem wyjaśnienia tego terminu jest podanie prostego przykładu. Oto link do strony naszej agencji SEO, pod anchorem „pozycjonowanie stron internetowych”. Tak więc anchor text pomaga wyszukiwarkom zrozumieć, czym jest zalinkowana strona. Opisuje, co zobaczysz po kliknięciu.

    Linki zwrotne

    Linki zwrotne to inaczej backlinki lub linki przychodzące, które przekierowują użytkowników z innych stron internetowych na Twoją witrynę. Liczba linków zwrotnych prowadzących do Twojej strony jest ważna, ponieważ jeśli zalinkują Cię odpowiednie strony, Twoja witryna zyska według Google. Budując linki, upewnij się, że są one naturalne, zawsze stawiając jakość ponad ilość.

    Black Hat SEO

    W ten sposób nazywana jest próba poprawienia procesu, jakim jest pozycjonowanie strony w wyszukiwarkach za pomocą nieetycznych lub sprzecznych z wytycznymi Google technik. Takie praktyki są coraz częściej karane przez Google. Oto kilka przykładów Black Hat SEO:

    • Maskowanie;
    • SPAM w komentarzach na forach i blogach;
    • Keyword stuffing (czyli upychanie w treści dużej ilości słów kluczowych).

    Kanibalizacja słów kluczowych

    Ma miejsce, gdy w witrynie poszczególne podstrony serwisu konkurują o te same słowa kluczowe, co dezorientuje wyszukiwarkę. Nie wie ona, która strona internetowa jest najbardziej odpowiednia dla tego słowa kluczowego, co powoduje utratę pozycji.

    Jak to rozwiązać? Najprostszym sposobem jest optymalizowanie każdej strony na maksymalnie jedno lub dwa słowa kluczowe. Jeśli jednak nie da się uniknąć ich kanibalizacji, należy stworzyć stronę główną produktu, z której będzie można uzyskać dostęp do stron internetowych w różnych formatach, w których umieszczony zostanie kanoniczny tag do strony głównej produktu.

    Maskowanie (Cloaking)

    Cloaking to szeroko stosowana technika Black Hat SEO, która polega na wyświetlaniu różnych treści w zależności od tego, czy czyta je użytkownik, czy robot wyszukiwarki.

    Google jest bardzo bezwzględne dla stron, które stosują tego rodzaju praktykę i chociaż lata temu mogła ona przynieść rezultaty, dziś lepiej o niej zapomnieć. Obecnie najnowsze wersje wyszukiwarek internetowych koncentrują się na treściach naturalnych, etycznych i skoncentrowanych na wrażeniach użytkowników.

    CTR

    CTR (Click Through Rate) to liczba kliknięć linku w porównaniu z liczbą wyświetleń. Parametr ten jest zawsze podawany w procentach i jest to wskaźnik używany do pomiaru skuteczności kampanii marketingu internetowego. Załóżmy, że Twoja reklama została obejrzana 25 000 razy, ale uzyskała tylko 500 kliknięć, wtedy CTR reklamy wynosi 2%. Wielu zastanawia się nad wartością idealnego CTR. W rzeczywistości należy wziąć pod uwagę różne czynniki. Współczynnik klikalności może się różnić w zależności od sektora działalności, słów kluczowych lub współczynnika konwersji.

    Ponadto CTR zależy również od reputacji firmy. Dla tej, która dopiero zaczyna działać w marketingu cyfrowym (który obejmuje content marketing), „współczynnik klikalności” na poziomie 2% jest już dobry.

    W przypadku dużych firm o ugruntowanej reputacji współczynnik klikalności powinien przekraczać 5%.

    Gęstość słów kluczowych

    Gęstość słów kluczowych to procent przypadków, w których słowo (lub seria słów) pojawia się w całym tekście w porównaniu z całkowitą liczbą słów.

    Jeszcze kilka lat temu gęstość słów kluczowych była jednym z najważniejszych czynników procesu, jakim jest pozycjonowanie stron internetowych, ponieważ była brana pod uwagę przez wyszukiwarki do identyfikacji głównego tematu strony. Obecnie jednak Google kieruje się zupełnie innym algorytmem, a wytyczne dla twórców jasno mówią o pisaniu w możliwie najbardziej naturalny sposób. Teksty mają być przyjazne z punktu widzenia użytkownika, nie wyszukiwarek. Choć wciąż są osoby, które zalecają nieprzekraczanie 3% gęstości słów kluczowych, nie ma idealnego wskaźnika, który pokazałby procentowo, jaka powinna być optymalna gęstość danego słowa kluczowego.

    Duplikacja treści

    Mówimy o zduplikowanej treści, gdy ta sama treść (indeksowana przez wyszukiwarki) znajduje się w kilku miejscach w sieci.

    Adresem treści jest adres URL, mówimy o zduplikowanej treści, gdy ta sama treść jest dostępna dla kilku adresów URL. Teoretycznie, jeśli jest najmniejsza różnica między dwoma adresami URL, które mimo to umożliwiają dostęp do tej samej treści, oznacza to duplikację treści. Nie stanowi to powodu do nadania kary od Google, chyba że duży odsetek Twojej witryny zawiera zduplikowaną treść. Posiadanie kilku zduplikowanych stron nie sprawi, że Google nałoży karę, ale unikanie takich treści z pewnością jest najlepszym rozwiązaniem. Dlaczego? Ponieważ zduplikowana treść może generować utratę potencjału działań nastawionych na pozycjonowanie stron. Wyszukiwarka nie będzie wiedziała, która strona internetowa jest najbardziej odpowiednia dla danego wyszukiwania.

    Tag kanoniczny

    W 2009 roku Google, Yahoo! i Bing wprowadziło tzw. tag kanoniczny, który rozwiązuje problem duplikacji treści lub treści podobnych. Jeśli w kodzie nie ma tagu kanonicznego na zbiorze stron o zduplikowanej lub podobnej treści, wyszukiwarki będą musiały zdecydować, który adres URL najlepiej pasuje do tego, czego konkretnie szuka użytkownik. Jeśli jednak wprowadzisz ten tag, to sam poinformujesz Google i inne wyszukiwarki, która strona z identyczną treścią jest najważniejsza. Poprawi to indeksowanie i pozycjonowanie Twojej witryny w SERP.

    Przykład tagu kanonicznego: <link rel = ”canonical” href = ”http://www.przykładseo.com/principal» /> ”

    Opis przykładu: jeśli Twoja strona internetowa jest platformą reklamującą usługi fryzjerskie w Warszawie i masz kilka stron o bardzo podobnej treści, musisz wybrać adres URL, który chcesz pozycjonować jako kanoniczny. Może to być ten, który przyniósł Ci największy ruch lub ten, który przynosi największe korzyści.

    Aby skutecznie używać tagu kanonicznego w SEO, wykonaj następujące kroki:

    Wybierz stronę główną lub kanoniczną.

    Zdecyduj, które witryny są drugorzędne i mogą konkurować z główną w procesie, jakim jest pozycjonowanie stron.

    Dodaj tag kanoniczny na stronach pomocniczych wskazujący stronę główną między „<head>” i „</head>”

    Umieść tag kanoniczny na stronie głównej między „<head>” i „</head>”

    Znacznik meta Robots

    Jest to znacznik HTML, który służy do informowania wyszukiwarek, aby traktowały dany adres URL w określony sposób. Ten meta tag jest niezbędny, jeśli nie chcesz, aby indeksowanie lub pozycjonowanie dotyczyło Twojej strony. Tę funkcję może też pełnić plik Robots.txt umieszczony na swojej stronie.

    Różnica między używaniem tagu Meta Robots a plikiem Robots.txt jest następująca:

    Poprzez tag informujesz Google, że nie chcesz indeksować niektórych stron, ale chcesz, aby roboty na nie wchodziły.

    Jeśli jednak użyjesz pliku Robots.txt, dla botów to informacja, aby nawet nie wchodzić i nie indeksować niektórych stron. Ta różnica jest ważna, dlatego lepiej brać ją pod uwagę. Ma to oczywiście wpływ na pozycjonowanie stron.

    Przykład:

    Wyobraź sobie, że masz 2 adresy URL, których nie chcesz wyświetlać w indeksie Google.

    Url 1: zablokowany przez plik robots.txt

    Ten adres URL nie zostanie zaindeksowany.

    Url 2: zablokowany za pomocą metatagu robots

    Ten adres URL, gdy zostanie zablokowany za pomocą meta tagu robots, nie będzie indeksowany, ale będzie mógł być indeksowany przez wyszukiwarki, co spowoduje analizę całej treści, a zatem wyszukiwarki będą mogły śledzić i podążać za linkami do innych stron.

    Google Panda

    Google Panda to zmiana algorytmu Google, która została opublikowana w Stanach Zjednoczonych w lutym 2011 roku oraz w Europie w kwietniu tego samego roku. W momencie wyjścia, algorytm ten wpłynął na ponad 12% wszystkich wyników wyszukiwania.

    Jeśli chcesz, aby algorytm Panda działał na Twoją korzyść, musisz upewnić się, że wszystkie publikowane przez Ciebie treści są całkowicie oryginalne i stanowią dużą wartość dla użytkowników. Zadbaj także o aktualizację swojej strony i szukaj nowych rozwiązań, dzięki którym polepszysz jej atrakcyjność dla potencjalnych odbiorców. Najbardziej praktycznymi wskaźnikami w tym przypadku będą współczynnik odrzuceń, CTR w wynikach wyszukiwania, czas spędzony na stronie i liczba odsłon. To na pewno wpłynie na pozycjonowanie.

    Google Penguin

    Penguin to oficjalna nazwa aktualizacji algorytmu Google przeznaczonej do zwalczania spamu internetowego. Ta aktualizacja została wydana w kwietniu 2012 roku. Google Penguin skupia się na czynnikach poza witryną, nagradzając te strony, które mają profil linków pochodzący z wysokiej jakości domen. Penguin próbuje ukarać te strony, które naruszyły wytyczne Google, mają profile nienaturalnych linków lub wiele linków w witrynach niskiej jakości itp.

    Już dawno temu Google uznał, że linki prowadzące do strony są znakiem, że jej treść jest istotna. Dlatego w pewnym momencie wszyscy właściciele witryn zaczęli generować duże ilości linków. Jednak udoskonalenia wprowadzone przez algorytm Google Penguin obejmują lepsze wykrywanie linków o małej wartości, kupionych, wrzuconych w sieci artykułów, katalogi itp. W zasadzie Google Penguin wyłapuje każdą dynamikę, która polega na próbie modyfikacji profilu linków Twojej witryny. Najlepszym sposobem, aby upewnić się, że nie zostaniesz ukarany przez Penguin, jest przestrzeganie wytycznych Google i pasywne tworzenie linków do treści na swojej stronie.

    Słowa kluczowe

    Pojęcie słów kluczowych odnosi się do słów, za pomocą których można przyciągnąć ruch do danej witryny za pośrednictwem wyszukiwarki Google. Musisz wziąć pod uwagę kilka czynników związanych ze słowami kluczowymi (ang. keywords, KW), takich jak konkurencja, liczba wyszukiwań, konwersja czy nawet potencjał danego KW jako narzędzia brandingowego. Wybór odpowiednich słów kluczy pomoże Ci określić zakres strategii na pozycjonowanie, zawartość strony, wygląd tego słowa kluczowego w tekstach i tagach. Krótko mówiąc, słowa kluczowe są niezwykle ważne w procesie, jakim jest pozycjonowanie stron internetowych.

    Upychanie słów kluczowych (keyword stuffing)

    Upychanie słów kluczowych to technika Black Hat SEO, która polega na nadmiernym używaniu keywordsów w tekście. Ma to na celu nadanie większej wagi danym słowom kluczowym i zwiększenie jego trafności względem witryny. Jednak obecnie Google bardzo często karze tego rodzaju nadmierną optymalizację, oddziałującą również na pozycjonowanie strony.

    Aby uniknąć wszelkiego rodzaju negatywnych działań ze strony Google i zachować wartościowe pozycjonowanie stron WWW, teksty powinny być zawsze napisane w taki sposób, aby niosły wartość dla użytkownika i najlepiej odpowiadały Twojemu profilowi ​​odbiorców, tym samym potencjalnych klientów. Jeśli tekst zdoła dostarczyć użyteczne, oryginalne informacje, będzie to lepszym wskaźnikiem dla Google niż jakakolwiek zmiana liczby słów kluczowych w tekście. Nie ma wartości procentowej, która określa idealną ich gęstość, a Google zaleca przede wszystkim naturalność.

    Link Baiting

    Jest to technika pozyskiwania linków w sposób organiczny poprzez tworzenie treści o dużej wartości. Na pozycję strony w wynikach wyszukiwania oraz na pozycjonowanie wpływa liczba linków prowadzących do danej witryny.

    Link Baiting ma na celu umożliwienie dużej liczbie użytkowników linkowania do treści na stronie. Aby to zrobić, musisz tworzyć oryginalne, trafne i nowatorskie treści, takie jak artykuły, filmy czy infografiki, które przyciągną uwagę użytkowników.

    Link building

    Link Building to jeden z fundamentów procesu, jakim jest skuteczne pozycjonowanie strony internetowej, który ma na celu maksymalne zwiększenie autorytetu strony poprzez generowanie do niej linków.

    Algorytmy większości wyszukiwarek, takich jak Google czy Bing, uwzględniają czynniki tzw. SEO on-site i SEO off-site. To drugie opiera się na trafności strony, której głównym wyznacznikiem są kierujące do niej linki zwrotne np. linki sponsorowane. Istnieje też inna seria czynników mających znaczenie dla link buildingu, takich jak anchor texty, czy link jest śledzony, wzmianki o marce lub linki generowane w RRSS. Należy pamiętać, że dobre treści są często połączone w sposób naturalny, więc praca mająca na celu pozyskiwanie linków powinna odbywać się organicznie, bez wielkiego wysiłku. Inne sposoby są niezalecane.

    Link Juice

    Termin ten obejmuje ideę, zgodnie z którą siła pozycjonowania stron rozmywa się poprzez wstawianie linków wychodzących i wzrasta wraz z liczbą linków przychodzących. Proces pozycjonowania stron przez Google odbywa się w oparciu o jej autorytet i znaczenie, które jest przenoszone z jednej strony na drugą za pomocą linków, a ten przesłany autorytet nazywamy właśnie Link Juice.

    Long Tail

    Keywordy z długim ogonem, czyli tzw. long tail, zawierają co najmniej trzy słowa, dzięki czemu są lepiej ukierunkowane. Chociaż generują mniejszy ruch, pomagają przyciągnąć ludzi, którzy są naprawdę zainteresowani Twoją ofertą lub treściami na stronie. Wyrażenia „tania piłka dla dzieci”, „głośnik bose soundlink mini bluetooth” należą do fraz long tail. Są zatem znacznie bardziej szczegółowe. Dobrze wykorzystana precyzja słów kluczowych z długim ogonem może być prawdziwym atutem podczas procesu, jakim jest pozycjonowanie stron w Google.

    Meta tagi

    Meta tagi to informacje zawarte na stronach internetowych, które nie są przeglądane bezpośrednio przez użytkownika. Służą do dostarczania informacji wyszukiwarkom w sposób, który pomaga im lepiej interpretować stronę WWW. Meta tagi napisane są w języku HTML.

    Meta tagi odgrywają ważną rolę w SEO ze względu na ich zdolność do wpływania na zachowanie wyszukiwarki. Dostarczają informacji, które strony danej witryny mają być indeksowane lub blokują dostęp do indeksowania.

    Mikroformaty

    Mikroformaty to prosta forma w kodzie strony, która nadaje treści znaczenie, dzięki czemu boty mogą ją odczytać i zrozumieć oferowane przez witrynę produkty lub usługi.

    Jeśli dodasz mikroformaty do swojej witryny, Google będzie mogło je odczytać i wyświetlić w wynikach wyszukiwania. Informacje te mogą obejmować głosy użytkowników, zdjęcia i nazwisko autora, wideo, audio itp.

    SEO off-site

    Jest to część pracy SEO, która koncentruje się na czynnikach zewnętrznych obejmujących strony, które chcesz pozycjonować. Off-site SEO obejmuje linki zewnętrzne, sygnały społecznościowe, wzmianki i inne wskaźniki, które wzmacniają autorytet strony.

    Jednym z najważniejszych zadań off-site SEO jest budowanie linków, czyli generowanie linków prowadzących na Twoją stronę WWW na zewnętrznych stronach internetowych, dzięki którym Google nada jej większe znaczenie.

    SEO on-site

    On-site SEO lub on-page SEO to zestaw wewnętrznych czynników sprzyjających pozycjonowaniu stron internetowych. Są to te aspekty, które sami możemy zmienić na naszej stronie, takie jak:

    • metadane, takie jak tytuł lub meta opis,
    • URL,
    • Treść,
    • Atrybut <alt> w obrazach,
    • Struktura sieci,
    • Linkowanie wewnętrzne,
    • Kod HTML.

    Optymalizacja SEO on-site to niezbędny proces, o który musi zadbać każdy właściciel strony WWW, jeśli chce pojawiać się w wynikach wyszukiwania, zobaczyć i weryfikować efekty pozycjonowania stron.

    PageRank

    PageRank to sposób, w jaki Google mierzy wartość, jaką wyróżnia się działająca strona internetowa. Wyszukiwarka klasyfikuje wartość witryn w skali od 1, do 10. Gdy jedna strona linkuje do drugiej, przesyła wartość, a ta wartość wpływa na PageRank strony, do której prowadzi łącze. Obecnie Google przestało publicznie aktualizować PageRank i teraz nikt nie może zobaczyć, jak dobrze dana strona WWW wypada w wyszukiwarce.

    Warto jednak wspomnieć, że wskaźnik PageRank ma coraz mniejszą wagę w całym algorytmie. PageRank określają takie czynniki, jak liczba linków i domen kierujących do strony, ich jakość, wiek domeny itp.

    Zapytanie

    Kiedy mówimy o wyszukiwarkach, zapytanie to nic innego jak fraza, którą użytkownik wpisuje w Google, która później prowadzi do SERP.

    Pozycja w Google

    To pozycja, jaką zajmuje Twoja strona internetowa pośród wyników wyszukiwania. Czyli pozycja, w której Twoja witryna pojawia się w Google, Yahoo., Bing, kiedy użytkownik przeprowadza dane. Aby Twoja strona WWW miała wyższe miejsce w wynikach wyszukiwania, musisz korzystać ze strategii i narzędzi (np. Google Search Console), które pomogą Ci przeprowadzić takie działanie, jak optymalizacja techniczna strony, zwiększając jej dostępność, użyteczność i zawartość. Okażą się pomocne również przy działaniach tj. pozycjonowanie.

    Schema Markup

    Schema Markup to specyficzny słownik tagów (lub mikrodanych), który możesz dodać do kodu HTML swojej witryny, aby zapewnić trafne informacje. Pomoże to wyszukiwarkom lepiej zrozumieć treści, które zawiera Twoja strona internetowa i zapewni lepsze wyniki. Możesz też poprawić sposób renderowania strony, korzystając z fragmentów rozszerzonych wyświetlanych pod tytułem strony. Schema.org jest witryną referencyjną dla tego typu strategii, na której znajdziesz wszelkiego rodzaju hierarchie i sposoby organizowania treści. W dzisiejszych czasach istnieje wiele różnych etykiet, które można ustrukturyzować i na pewno z czasem będzie ich więcej: miejsca, wydarzenia, filmy, książki, przepisy kulinarne, ludzie itp.

    SERP

    Termin SERP (od Search Engine Result Page) oznacza stronę wyników wyszukiwania, wyświetlaną po wpisaniu zapytania w Google. Zawiera wiele informacji oprócz naturalnych wyników: reklamy, polecane fragmenty itp.

    SERP może zaoferować 4, 7, 8, 9 lub 10 naturalnych wyników (najczęściej). Często mówimy o SERP 1, SERP 2 lub SERP 3, aby określić strony wyników 1, 2 i 3 silnika. Celem SEO jest oczywiście osiągnięcie co najmniej SERP 1 (zdecydowanie najczęściej odwiedzanego i klikanego przez internautów).

    Mapa witryny

    Mapa witryny to dokument XTML wysyłany do wyszukiwarek. Ten dokument umożliwia im posiadanie pełnej listy stron tworzących daną witrynę internetową, dzięki czemu wyszukiwarki mogą indeksować stronę WWW, do której boty nie mają dostępu, ponieważ nie ma bezpośrednich linków.

    Spinning (synonimizacja treści)

    Spinning jest techniką automatycznego przepisywania treści, stosowaną głównie w celu uniknięcia duplikacji treści. Spinning jest uważany przez Google za spam i dlatego jest używany głównie w Black Hat SEO.

    Każdy, kto pracował w sieci, wie, że radzenie sobie z problemem powielania treści bywa trudne, drogie lub czasochłonne. Aby uniknąć publikacji całkowicie skopiowanych treści, niektórzy wydawcy korzystają z narzędzi do synonimizacji tekstów. Zasada jest prosta: podaje się tekst wejściowy, a narzędzie automatycznie przepisuje go za pomocą synonimów, bliskich terminów, kilku odmian danego słowa itp.

    White Hat SEO

    Celem White Hat SEO jest dobre pozycjonowanie strony internetowej w SERP, przy jednoczesnym zachowaniu zgodności z wytycznymi Google. Innymi słowy, White Hat SEO nie jest blokowane przez wyszukiwarkę, w przeciwieństwie do Black Hat i Gray Hat, które często są przez nią sankcjonowane. To negatywne czynniki wpływające na proces, jakim jest pozycjonowanie stron, w tym także pozycjonowanie lokalne czy pozycjonowanie sklepu internetowego.

    Największą zaletą White Hat SEO jest fakt, że to metoda dająca długotrwałe i stabilne rezultaty. Ta technika nie tylko jest zgodna z algorytmami Google, ale jest również doskonałym rozwiązaniem na zdobycie trwałej pozycji w wynikach wyszukiwania. Z Black Hat SEO ciężko uzyskać długotrwałe wyniki, nie wspominając o tym, że Twoja witryna może zostać zdeindeksowana.

    Dzięki SEO White Hat możesz

    • Stopniowo budować dobrą e-reputację (co z pewnością docenią potencjalni klienci),
    • poprawić swój ruch w sieci,
    • zminimalizować współczynnik odrzuceń.

    Krótko mówiąc, White Hat SEO to najlepszy sposób na długoterminową optymalizację witryny oraz skuteczne pozycjonowanie strony. Jak dobrze wypozycjonować swoją stronę internetową za pomocą Białego Kapelusza?

    Jeśli chcesz osiągnąć skuteczność np. w przypadku pozycjonowania sklepów internetowych i zyskać zaufanie potencjalnych klientów, oto techniki White Hat, których należy przestrzegać:

    • dbaj o to, by wstawiać treści wysokiej jakości (unikalne, bogate w informacje, dobrze, napisane i ustrukturyzowane, zoptymalizowane pod SEO – przemyśl strategię pozycjonowania),
    • dobieraj odpowiednie słowa kluczowe (trafne, występujące naturalnie i bez upychania),
    • zadbaj o wysokiej jakości linki zewnętrzne z autorytatywnych stron (backlinki),
    • pamiętaj, że szybkość ładowania strony ma znaczenie,
    • zoptymalizuj metadane.

    Tego typu zasady przełożą się na skuteczność pozycjonowania strony (w tym także na pozycjonowanie lokalne oraz pozycjonowanie sklepów internetowych).

    OCEŃ TXT

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

    FAQ

    Co to jest pozycjonowanie?

    Czy pozycjonowanie stron jest trudne?

    Jak zacząć pozycjonowanie?

    Pozycjonowanie stron - czy można zrobić to samodzielnie?

    Jak działa pozycjonowanie?

    Co wpływa na pozycjonowanie?

    Co daje pozycjonowanie?

    Jak długo trwa pozycjonowanie?

    Jak polepszyć pozycjonowanie strony?

    Ile kosztuje pozycjonowanie?

    Co to jest pozycjonowanie regionalne?

    Co to jest pozycjonowanie lokalne?

    Co to jest pozycjonowanie long tail?

    Darmowa konsultacja

      Zastanawiasz się
      dlaczego Twoja strona
      NIE SPRZEDAJE?
      Umów się na bezpłatną konsultację SEO i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.
      Rozpocznij chat
      Zamów rozmowę

        Chcesz poznać
        ofertę?
        Skontaktujemy się z Tobą w ciągu kilku minut! Jesteśmy dostępni w dni robocze w godzinach 9-15.
        Niestety aktualnie nasz konsultant nie jest dostępny. Skontaktujemy się z Tobą w godzinach otwarcia biura.
        Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez ICEA SPÓŁKA Z OGRANICZONĄ ODPOWIEDZIALNOŚCIĄ w celu nawiązania kontaktu. Więcej w Polityce prywatności.