Pozycjonowanie on-site
To ta optymalizacja WordPress, która odbywa się w obrębie pozycjonowanej strony. Chodzi zatem o wszystkie działania, jakie można podjąć w zasadzie od razu – oczywiście, jeśli posiada się odpowiednie umiejętności bądź odpowiednich profesjonalistów.
Takie pozycjonowanie stron WordPress będzie obejmowało zarówno aspekty typowo techniczne, jak i dotyczące tworzenia jakościowych treści dla odbiorców.
Szybkość witryny
To czynnik, który po pierwsze ma mocny wpływ na pozytywny odbiór strony przez odbiorców, po drugie zaś ma znaczenie także w kontekście pozycjonowania WordPress. Im bardziej płynna, stabilnie chodząca witryna, tym lepiej, dlatego – jeśli wątpliwa szybkość strony to Twój problem – przeanalizuj swój sklep. Być może warto zrezygnować ze zbędnych wtyczek lub elementów, które niepotrzebnie obciążają stronę?
Nawigacja na stronie
Aby użytkownik czuł się na stronie WordPress swobodnie, musi być ona przede wszystkim intuicyjna. Jak zadbać o to w praktyce? Zwróć uwagę na to, czy poszczególne podstrony są odpowiednio nazwane i nie wprowadzają odbiorców w błąd. Sprawdź też, czy kierują użytkowników w dobre miejsce. Jeśli nie postarasz się o odpowiedni układ treści, proces optymalizacji strony na WordPress także nie przebiegnie w pełni pomyślnie, a na witrynie zapanuje prawdziwy chaos.
Kod strony
W pozycjonowaniu WordPress istotna jest ogólna jakość kodu, ale też elementy, takie jak odpowiednie atrybuty linków czy obrazów obecnych na stronie. Kod to jeden z bardziej skomplikowanych elementów, których raczej – o ile nie jesteś specjalistą – nie zweryfikujesz samodzielnie, a tym bardziej nie usprawnisz. Mimo wszystko dobrze, byś wiedział, że on także może wpływać na pozycjonowanie sklepu WordPress.
Certyfikaty
Chodzi o certyfikat SSL, który jest obecnie niezbędną częścią składową strony internetowej – oczywiście zakładając, że chcesz ją zbudować porządnie i w zgodzie z przyjętymi praktykami. To on odpowiedzialny jest za protokół https, widoczny w adresie witryny, który jest po prostu bezpieczniejszy od protokołu http.
Jeśli chodzi jednak o samą optymalizację strony na WordPress, certyfikat może na nią wpłynąć, jednak w żaden spektakularny sposób. Mimo to dobrze pamiętać, że jego brak odstrasza wielu użytkowników, co często skutkuje szybkim opuszczeniem strony i tym samym obniżeniem konwersji.
Content
Niby każdy wie, że Content is King, ale co to tak właściwie oznacza i jak sprawić, by Twoje treści także królowały w Internecie? Nie ma uniwersalnego przepisu na to, jakie dokładnie teksty bądź grafiki wesprą pozycjonowanie na WordPress, jednak istnieje kilka rzeczy, o których musisz w tym względzie pamiętać.
Jeśli więc zależy Ci na tym, by teksty (np. na Twoim firmowym blogu) rzeczywiście wpływały pozytywnie na pozycjonowanie WordPress, zbadaj dobrze swoją grupę docelową i dostarcz jej treści, które wniosą coś do jej życia. Świetnym przykładem są wszelkie teksty poradnikowe, zawierające praktyczne wskazówki i tzw. life-hacki, nawiązujące ściśle bądź luźno do branży, w której się obracasz.
Złotą zasadą jest także unikanie duplikatów, na które każdy z robotów Google patrzy nieprzychylnie. Najczęściej negatywny wpływ zduplikowanego contentu na pozycjonowanie sklepu WordPress mają nieświadomie zdublowane teksty. Właściciele sklepów internetowych rzadko zdają sobie sprawę z tego, że nawet jeśli poszczególne produkty różnią się tylko wariantem kolorystycznym, każdy z nich powinien posiadać własny, unikalny opis. Ważny jest również sam opis strony, a także tytuł strony – powinny być oryginalne.
Kolejnym aspektem dotyczącym tekstów jest ich formatowanie. Aby optymalizacja na WordPressie przebiegła naprawdę pomyślnie, muszą zawierać one odpowiednie nagłówki oraz inne urozmaicenia, takie jak wypunktowania czy pogrubienia. To dzięki nim algorytmy Google są w stanie łatwiej zapoznać się z treścią i przyporządkować ją określonym kategoriom.
Teksty w pozycjonowaniu strony na WordPressie bezwzględnie muszą też zawierać adekwatne frazy kluczowe. Jak najbardziej frazę może zawierać tytuł strony.
Przekierowania
To element pozycjonowania sklepu WordPress, który jest w stanie spowodować, że zatrzymasz użytkownika na dłużej. Dodatkowo, korzystając z przekierowania 301, unikasz duplikatów treści, które szkodą pozycjonowaniu strony (a o których mogłeś przeczytać chwilę wcześniej). Masz również szansę odzyskać utracone linki (to te, które prowadzoną do strony ze słynnym błędem 404).
Przekierowania w pozycjonowaniu WordPress dzielą przede wszystkim się na stałe i tymczasowe. Warto jednak mieć na uwadze, że te drugie są mniej wiarygodne dla robotów Google. To również kolejna składowa optymalizacji WordPressa, którą powinieneś powierzyć specjalistom.
Grafika
Powiedzonka w stylu: Nie oceniaj książki po okładce lub też Jeść coś oczami, mówią dużo o wzrokowej percepcji człowieka. Nie inaczej mają się sprawy, gdy chodzi o pozycjonowanie strony na WordPressie. Treść jest bardzo ważna, ale design strony i jej ogólna estetyka często wpływają na to, czy odbiorca w ogóle zechce się z nią zapoznać.
Zadbaj też o jakość (tj. wysoką rozdzielczość) grafik, ponieważ właśnie takie preferuje wyszukiwarka. Z drugiej jednak strony zdjęcia o dużej rozdzielczości jednocześnie sporo ważą, dlatego pamiętaj o ich odpowiednim skompresowaniu.
Niemniej ważne w tym, jak pozycjonować stronę na WordPressie, są również opisy alternatywne zdjęć. To niepozorne pole wypełnia kilka równoległych zadań.
Po pierwsze, to pomoc dla osób niewidomych – dzięki opisowi obrazka oni także dowiedzą się, co zostało na nim przedstawione. Po drugie, służy on każdemu użytkownikowi, któremu z jakichś powodów nie wczytało się dane zdjęcie. Po trzecie (i najważniejsze w kwestii pozycjonowania WordPress), w opisie obrazka możemy zawrzeć odpowiednie frazy kluczowe, dzięki którym zdjęcie pojawi się w wynikach wyszukiwania Google Grafika. W ten sposób Twoją stronę odwiedzić może zupełnie nowa pula klientów.
Pozycjonowanie off-site
Jeśli chodzi o WordPress, pozycjonowanie odbywać może się także poza witryną, którą chcemy wypozycjonować. Dotyczy to zresztą tak naprawdę wielu innych stron. Jak to możliwe?
Profil linkowy, czyli linkowanie zewnętrzne
Wyobraź sobie Internet jako wielką metropolię. Jak w każdym mieście, tak i w tym funkcjonują mapy i drogowskazy. Jednak w przypadku sieci drogowskazami nie są tabliczki, a linki. To one kierują w nowe miejsca i zachęcają do ich odwiedzenia, jednocześnie budując profil linkowy strony.
Profil linkowy bardzo mocno wpływa na pozycjonowanie strony na WordPressie. Każdy link zamieszczony na jakościowej, dobrze wypozycjonowanej witrynie, a kierujący do Twojej, roboty Google odczytują jako silną rekomendację. Gdyby tylko potrafiły myśleć, w ich głowie przemknęło by coś w stylu: Skoro wszyscy tak uparcie odsyłają mnie na tę stronę, musi być na niej coś wartościowego! Muszą więc znaleźć się na mapie strony.
Jak zbudować profil linkowy?
Wiesz już, że optymalizacja na WordPressie wymaga, by inne witryny zamieściły u siebie odnośnik do Twojej. Jednak w jaki sposób skłonić do tego właścicieli stron internetowych?
Sposobów jest kilka, a wybór konkretnego może być podyktowany specyfiką Twojej branży lub preferencjami czy osobistymi możliwościami. Celowo nie wspomnimy tu o tzw. SWL (Systemie Wymiany Linków), ponieważ nie jest on zalecaną praktyką w pozycjonowaniu WordPress, a za jej stosowanie możesz otrzymać karę ze strony wyszukiwarki. Możesz za to zdecydować się na:
- wpis gościnny – zaproponuj poczytnemu portalowi, że napiszesz dla niego artykuł ekspercki ze swojej dziedziny, w zamian za możliwość podlinkowania swojego bloga czy firmowej strony WWW. Wpłynie to zdecydowanie pozytywnie na optymalizację WordPress Twojej witryny, a portal zyska jakościowy materiał dla swoich odbiorców. Klasyczna sytuacja win win!;
- artykuł sponsorowany – możesz rozważyć także wykupienie artykułu sponsorowanego, np. na portalu dotyczącym Twojego regionu. Taki artykuł, jeśli zostanie napisany profesjonalnie, pomaga w pozycjonowaniu WordPress, wyglądając przy tym nienachalnie i dostarczając czytelnikom wartości dodanej;
- inny rodzaj współpracy – jeśli masz partnerów biznesowych, którzy także posiadają swoje witryny internetowe, mogą oni podlinkować Twoją stronę (z wzajemnością). W tym przypadku cenne jest to, że Wasze branże naturalnie łączą się ze sobą, dzięki czemu także linkowanie (w tym linkowanie wewnętrzne) zyska na wiarygodności. To pozwala budować mapy strony w obu przypadkach;
- content marketing – stworzenie dobrego contentu to sztuka, a utworzenie contentu viralowego często wymaga dodatkowo po prostu szczęścia i bycia w dobrym miejscu, o dobrej porze. Nic nie stoi jednak na przeszkodzie, by próbować! Jeśli będziesz tworzył treści, które wzruszą, rozbawią lub zaciekawią odbiorców, będą oni chcieli nimi się dzielić, a Ty i mapa witryny zyskacie dodatkowe wsparcie w pozycjonowaniu sklepu WordPress.
Atrybuty linków a pozycjonowanie WordPress
Wartościowe linki pochodzące z innych witryn to jedno, jednak samo zamieszczenie hiperłącza, które będzie prowadziło do Twojej strony, nie jest jeszcze gwarantem sukcesu. Istotny dla pozycjonowania WordPress jest bowiem także atrybut linku. Co to takiego?
Atrybut to rodzaj „etykiety” linku, nadawanej przez administratora danej strony, która informuje boty wyszukiwarki o tym, w jaki sposób odczytać jego zawartość. To zatem dane strukturalne. Najpopularniejszymi atrybutami linków są:
- atrybut nofollow – to atrybut, który zdecydowanie nie pomaga w pozycjonowaniu strony na WordPressie, ponieważ daje botom komendę: nie podążaj za tym linkiem. Patrząc pod kątem SEO, jest to zatem najbardziej niechciany atrybut, dlatego decydując się np. na wpis gościnny, publikowany na innej witrynie, upewnij się, że link kierujący do Ciebie posiada odpowiednie dane strukturalne;
- atrybut dofollow – dokładne przeciwieństwo atrybutu dofollow i – co za tym idzie – najbardziej pożądane oznaczenie linku. To dzięki niemu roboty wyszukiwarki będą chciały za nim podążać i dopiero wtedy masz pewność, że link wpływa pozytywnie na pozycjonowanie WordPress. Jest to atrybut domyślny, dlatego nie wymaga żadnych dodatkowych działań. Dzięki niemu wzbogaci się mapa witryny;
- atrybut noindex – wywołuje efekt podobny do efektu atrybutu nofollow. Oznaczając link w ten sposób, uniemożliwiasz botom wyszukiwarki jego zaindeksowanie.
Poza nimi w pozycjonowaniu WordPress możesz spotkać także:
- atrybut author – obecny w treściach danego autora, kieruje do innej jego strony;
- atrybut next – daje sygnał robotom wyszukiwarki, że podlinkowana strona jest powiązana z tą, która zamieściła link (np. kontynuacja artykułu);
- atrybut help – prowadzi użytkownika do stron, na których może uzyskać pomoc lub dodatkowe informacje (np. helpdesk, Biuro Obsługi Klienta czy po prostu sekcja FAQ);
- atrybut sponsored – odsyła do treści płatnych, do jakich zaliczyć można np. artykuły sponsorowane (ważnych dla pozycjonowania WordPress i budowania profilu linkowego witryny);
- atrybut UGC – odwołuje się do treści tworzonych oddolnie przez użytkowników (UGC to skrót od User Generated Content). Atrybut ten najczęściej można spotkać na forach oraz w mediach społecznościowych.
Co ciekawe, atrybuty linków wciąż istotnie wpływają na to, jak pozycjonować stronę WordPress i na skuteczność profilu linkowego, jednak już wkrótce może się to zmienić. Jeszcze w 2020 roku Google ogłosiło, że atrybuty – do tej pory będące komendami dla robotów wyszukiwarki – w przyszłości stanowić będą jedynie sugestię, do której boty wcale nie będą musiały się stosować.