Pozycjonowanie sklepów internetowych

Darmowy audyt seo

    Zastanawiasz się
    dlaczego Twoja strona
    NIE SPRZEDAJE?
    Umów się na bezpłatną konsultację SEO i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.

    Pozycjonowanie sklepów online, czyli zwiększanie widoczności serwisów e-commerce w wyszukiwarce, to strategia marketingowa, która może poprawić wyniki sprzedażowe i zmienić sytuację biznesu o 180 stopni. Jej główne cele to poprawa pozycji w naturalnych wynikach wyszukiwania oraz przekłucie pozyskanego ruchu w konwersję, czyli akcje wykonywane przez użytkowników, przynoszące firmie zyski.

    Rynek e-commerce rozwija się w niezwykle szybkim tempie i na razie nic nie wskazuje na to, że rozwój ten miałby się zatrzymać. Oznacza to, że handel w Internecie ma ogromny potencjał, ale z tego też powodu rośnie konkurencja. Przedsiębiorca w branży e-commerce musi zatem poważnie podejść do działań marketingowych, a przede wszystkim do procesu, jakim jest pozycjonowanie sklepów. Tylko to pozwoli wyróżnić się na tle konkurencji.

    Czym jest pozycjonowanie sklepów internetowych i po co się to robi?

    Osoby prowadzące swój serwis internetowy z pewnością nie raz spotkały się z określeniem „pozycjonowanie” czy „SEO”. Zwiększanie widoczności w sieci to obecnie jedna z najważniejszych kwestii w marketingu internetowym, zwłaszcza w e-commerce, gdzie ruch i konwersja to bezpośrednie źródło zysku. A czy pozycjonowanie zwykłych stron i pozycjonowanie sklepów internetowych czymś się różni?

    Pozycjonowanie w e-commerce to długotrwały i złożony proces, którego celem jest zwiększenie widoczności serwisu na konkretne frazy kluczowe. Składa się on z działań wykonywanych na stronie (np. optymalizacja, tworzenie treści), jak i poza stroną (np. pozyskiwanie linków zewnętrznych). Czynności on-page i off-page mają przede wszystkim dopasować serwis do wymagań wyszukiwarki Google oraz do jej algorytmów, które odpowiadają za wartościowanie stron i umieszczanie ich na konkretnych pozycjach.

    Pozycjonowanie internetowych sklepów w Polsce najczęściej odbywa się w wyszukiwarce Google, ponieważ korzysta z niej większość użytkowników Internetu. Specjalista od SEO musi zatem znać mechanizm działania tej wyszukiwarki, a także czynniki, jakimi kieruje się ona podczas wartościowania stron.

    Mimo że cel jest taki sam, to droga do jego osiągnięcia może być inna. Pozycjonowanie sklepu internetowego na pewno jest trudniejsze ze względu na to, że jest to bardziej rozbudowany serwis.

    Wyniki organiczne, czyli największe i najbardziej wartościowe źródło ruchu

    W przypadku e-commerce największym i najcenniejszym źródłem ruchu są wyniki organiczne, czyli naturalne linki w wyszukiwarce Google, których kolejność zależy od procesu, jakim jest pozycjonowanie. To właśnie tą drogą do sklepu online dociera najwięcej klientów.

    Przedsiębiorcy, którym zależy na dobrych wynikach sprzedażowych, muszą zadbać o dużą widoczność w sieci, czyli pokazanie się potencjalnym klientom. Ich pozyskiwanie w e-commerce niemal zawsze powinno iść w parze z pozycjonowaniem sklepu internetowego.

    Dlaczego wysoka pozycja w rankingu jest tak istotna?

    Naturalnych wyników w wyszukiwarce Google jest tak dużo, że zajmują one kilkanaście, a czasem kilkadziesiąt stron; na każdej znajduje się zazwyczaj dziesięć linków. Skuteczne pozycjonowanie sklepów internetowych pozwoli natomiast wejść na sam szczyt, czyli na pierwsze miejsce w całym rankingu lub przynajmniej zyskać pozycję w TOP10. W niektórych przypadkach jest to niezwykle trudne i czasochłonne.

    Większość użytkowników Internetu nigdy nie zagląda na drugą stronę. Oznacza to, że serwis, który nie znajdzie się w pierwszej dziesiątce, ma znacznie mniejsze szanse na pozyskanie ruchu. Dlatego zazwyczaj trzeba nastawić się właśnie na uzyskanie pierwszych kilku miejsc w rankingu.

    Czy pozycjonowanie sklepu online się opłaca?

    Marketingowcy są zgodni co do tego, że zwiększanie widoczności w sieci poprzez działania SEO to jedna z najlepszych i stosunkowo najtańszych strategii marketingowych. Odpowiednio zaplanowane działania mogą sprawić, że sklep internetowy zacznie uzyskiwać znacznie więcej klientów, dzięki czemu inwestycja nie tylko się zwróci, ale będzie generowała zyski przez długi czas.

    Co wpływa na skuteczne pozycjonowanie sklepów?

    Istotną rolę odgrywa dopasowanie wyników do zapytań internautów, czyli do fraz kluczowych, jakie wpisują w wyszukiwarce, jednak na efekty pozycjonowania sklepu internetowego, czyli na wysoką pozycję w rankingu, wpływa więcej czynników.

    Czynniki te dotyczą m.in. optymalizacji technicznej strony, eliminacji błędów, wartościowych treści, linków zewnętrznych oraz wrażeń użytkownika.

    Wiek i historia serwisu internetowego

    Im dłuższą historię ma domena, tym łatwiej będzie uzyskać dobrą pozycję. Ma to związek przede wszystkim z zaufaniem wyszukiwarki Google do danej domeny. Jednak podczas swojego długoletniego istnienia serwis nie może tego zaufania stracić. Długa historia nie będzie atutem, jeśli po drodze właściciel witryny naruszał politykę wyszukiwarki i został przez nią ukarany.

    Działania konkurencji

    Na pozycję w rankingu Google mają wpływ również działania branżowych rywali. Jeśli ich strategia będzie lepsza, zajmą oni miejsce na szczycie, natomiast pozycja Twojego sklepu internetowego się obniży.

    Z jednej strony pozycjoner nie ma wpływu na działania konkurencji, jednak poprzez obserwowanie rozwiązań SEO, jakie stosują na swoich strona rywale, może wyrównać szanse w wyścigu o miejsce na szczycie.

    Aktualizacje algorytmów Google

    Kilka razy w roku zmieniają się wymagania względem serwisów internetowych, co oznacza, że rozwiązanie, które działało wcześniej, po aktualizacjach może okazać się nieskuteczne. Właśnie ze względu na te zmiany w wynikach wyszukiwania Google zaobserwować można nagłe spadki, ale też wzrosty pozycji. Osoba działająca w ramach pozycjonowania sklepu powinna zatem na bieżąco śledzić aktualizacje wyszukiwarki i odpowiednio na nie reagować.

    Wybór platformy sprzedażowej

    Na rynku istnieje wiele systemów do tworzenia e-sklepów i prowadzenia sprzedaży. Dzielą się one m.in. na SaaS (oprogramowanie jako usługa) oraz Open Source (oprogramowanie o otwartym kodzie źródłowym). Wprawdzie wybór platformy sprzedażowej nie ma bezpośredniego wpływu na pozycję serwisu, ponieważ Google nie faworyzuje żadnego systemu zarządzania treścią, jednak różnice mogą wystąpić przy pozycjonowaniu internetowych sklepów Niektóre platformy mają większy potencjał do uzyskania wysokiej pozycji w wynikach wyszukiwania.

    Pozytywne efekty pozycjonowania sklepów internetowych

    Wzmocnienie pozycji w wyszukiwarce Google i na rynku

    Dopasowanie strony do czynników rankingowych Google i wdrożenie innych działań nastawionych na skuteczne pozycjonowanie sklepu internetowego pozwala przede wszystkim poprawić widoczność sklepu w sieci. Im większa, tym większa szansa na dużą ilość odwiedzin. A im więcej odwiedzin, tym większe prawdopodobieństwo pozyskania potencjalnych klientów.

    Pozycjonowanie wzmacnia też pozycję marki na rynku. Jeśli kilka firm oferuje produkty podobnej jakości, to konsumenci wybiorą tę o lepszej reputacji.

    Większa liczba klientów i większe zyski

    Odpowiednia optymalizacja i dbałość o wrażenia użytkownika sprawią, że odwiedzający staną się czynnymi użytkownikami, przez co zwiększy się współczynnik konwersji.

    Konwersja w e-commerce to dokonanie zakupu przez użytkownika, co jest bezpośrednim źródłem zysku.

    Jako że optymalizacja pod kątem konwersji również zalicza się do czynności związanych z pozycjonowaniem sklepu internetowego, można powiedzieć, że cały proces poprawia wyniki sprzedażowe, czyli ma realny wpływ na wysokość zysków.

    Docieranie wprost do grupy docelowej

    Właściciel serwisu internetowego nie musi niepotrzebnie inwestować środków i reklamować swojego sklepu wszystkim, tylko precyzyjnie kierować promocję do konkretnych odbiorców. Oczywiście nie oznacza to, że zasięg takiej reklamy jest ograniczony. W pozycjonowaniu sklepu internetowego najważniejsze jest wykorzystanie słów kluczowych. To one decydują, do kogo dociera strona.

    Świadomość marki i zaufanie klientów

    Strony na wysokich pozycjach postrzegane są jako profesjonalne, wiarygodne i rzetelne, a odbiorcy przekładają to na jakość usług i produktów, jakie oferuje dany sklep internetowy, dlatego chętniej klikają linki z TOP10.

    Pozycjonowanie sklepu internetowego – jak długo trzeba czekać na efekty?

    Pozycjonowanie sklepów z pewnością nie jest dla firm, które oczekują szybkich efektów. W takim przypadku lepiej zainwestować w reklamy Google Ads, które zwiększają widoczność strony automatycznie po utworzeniu kampanii. Oczekiwanie na efekty działań pozycjonera to długa droga.

    Ile trwa pozycjonowanie sklepu internetowego?

    Proces ten jest długi i składa się z wielu, niekiedy bardzo skomplikowanych elementów. Nie można oczekiwać, że serwis uzyska pierwsze miejsce po tygodniu czy dwóch. Czas pojawienia się pierwszych efektów zależy od: aktualnego stanu serwisu, wieku i historii domeny, wielkości serwisu, popularności branży.

    Pierwsze zmiany może zaobserwować średnio po 3-6 miesiącach.

    Mimo że wypracowana pozycja z pewnością utrzyma się jeszcze przez długi czas, to nagłe rezygnowanie z pozycjonowania sklepu to nie najlepszy pomysł, zwłaszcza że niektóre czynności, takie jak rozszerzanie serwisu o nowe treści, powinny odbywać się przez cały czas.

    Może zdarzyć się tak, że mimo dużej widoczności sklep internetowy nie będzie generował konwersji. Na ten drugi efekt, czyli zwiększenie ilości zapytań od klientów i poprawę wyników sprzedażowych, prawdopodobnie trzeba będzie poczekać dłużej.

    Czy pozycjonowanie sklepu internetowego zawsze działa?

    Nawet najlepszy pozycjoner czy agencja nie mogą zagwarantować, że pozycjonowanie sklepów w Google doprowadzi serwis na pierwsze miejsce. Co więcej, nigdy nie można też być pewnym, że efekty w ogóle się pojawią. Czasami zdarza się tak, że okoliczności nie sprzyjają i lepsza widoczność sklepu nie jest możliwa do osiągnięcia.

    Jak skrócić czas oczekiwania na efekty?

    Aby cały proces przebiegał sprawnie, a działania wykonywane były na najwyższym poziomie, należy zlecić pozycjonowanie profesjonalnej agencji, cieszącej się dobrą reputacją.

    Oprócz tego warto przyspieszyć proces skanowania i indeksowania serwisu poprzez ułatwienie botom wyszukiwarki odnalezienie go w sieci. Można to zrobić poprzez zgłoszenie witryny za pomocą narzędzia Google Search Console, a także przez tworzenie mapy strony oraz optymalizację pliku robots.txt.

    Czy pozycjonowanie sklepów internetowych jest trudne?

    Niektóre czynności dopasowujące stronę sklepu do czynników rankingowych nie są zbyt skomplikowane i można je wykonać, nie będąc specjalistą od SEO. Jednak połączenie wszystkiego w spójną całość oraz przeprowadzenie całego procesu wymaga specjalistycznej wiedzy, a także doświadczenia.

    Pozycjonowanie sklepu internetowego a strony firmowej

    Ze względu na różnice w funkcjach, jakie pełnią te serwisy oraz w ich wielkości, proces zwiększania widoczności w każdym przypadku wygląda inaczej.

    Działania SEO sklepu internetowego trwają dłużej ze względu na większą ilość podstron i treści. Oprócz tego w e-sklepie częściej dochodzi do ważnych interakcji z witryną – użytkownicy robią zakupy, czyli dodają produkty do koszyka i dokonują płatności. Błąd podczas płatności za zakupy jest znacznie poważniejszy niż błąd w wypełnianiu formularza na stronie informacyjnej firmy.

    Największe wyzwania związane z pozycjonowaniem sklepu internetowego

    Specjalista od SEO musi zająć się m.in. meta tagami i adresami URL na każdej podstronie. Kolejnym utrudnieniem jest uzyskanie zadowalającej użytkowników wydajności witryny. Największą przeszkodą w tym przypadku będą pliki graficzne, których w sklepie internetowym jest sporo. Jeśli będą zbyt duże, spowolnią działanie strony, przez co prawdopodobnie wzrośnie współczynnik odrzuceń.

    Nie można zapominać o opisach produktów i kategorii, które w sklepie internetowym odgrywają rolę sprzedawcy. Największy problem w obrębie content marketingu to stworzenie treści, które będą wspierały działania SEO sklepu internetowego, a jednocześnie zachęcą odbiorców do dokonania zakupu.

    Czy warto pozycjonować sklep internetowy na własną rękę?

    Nawet jeśli wszystko zrobisz samodzielnie, do niektórych czynności będą Ci potrzebne specjalistyczne narzędzia, które oczywiście kosztują (niektóre są bezpłatne, np. Google Search Console). Koszt pozycjonowania lub innych usług agencji SEO nie wziął się znikąd. Pozycjonowanie sklepów ma swoją cenę, niezależnie od tego, czy robisz to sam, czy wynajmujesz specjalistów.

    Osoba początkująca będzie musiała wygospodarować czas nie tylko na naukę zasad SEO, ale też na regularne wdrażanie działań. Zwiększenie widoczności w sieci wymaga systematyczności.

    To jednak nie wszystko. Brak doświadczenia i znajomości polityki wyszukiwarki może doprowadzić do błędów w pozycjonowaniu sklepu internetowego.

    Pozycjonować sklep internetowy czy nie? Mity

    Linkowanie zewnętrzne wystarczy, aby zwiększyć widoczność w sieci

    Link building to szalenie istotny czynnik rankingowy; najważniejszy ze wszystkich działań off-page. Jednak samo pozyskiwanie linków nie wystarczy, aby doprowadzić stronę na wysoką pozycję. Proces zwiększania widoczności powinien być kompleksowy.

    Agencje SEO znają wszystkie czynniki rankingowe Google

    Żadna agencja SEO i żaden pozycjoner nie zna wszystkich czynników rankingowych wyszukiwarki Google. Informacje te są ściśle strzeżone przez firmę. Tylko nieliczne aspekty liczące się w pozycjonowaniu sklepów internetowych, a właściwie wszystkich serwisów, zostały oficjalnie przedstawione przez firmę Google.

    Rozliczanie za efekt to najlepsze rozwiązanie

    Pierwsze miejsce w rankingu Google może nie przynieść żadnych korzyści, zwłaszcza jeśli będzie to pozycjonowanie sklepów na niepopularne frazy kluczowe. Jeśli przedsiębiorca będzie rozliczał się z agencją za efekt, może dojść do tego, że zapłaci za pierwsze miejsce niemałe pieniądze, jednak w żaden sposób nie poprawi to jego wyników sprzedażowych.

    Audyt SEO – czym jest i dlaczego jest tak ważny?

    Audyt w sklepie internetowym to analiza serwisu pod kątem dopasowania do wymagań wyszukiwarki. Każda wyszukiwarka ma swoje preferencje, które właściciele serwisu powinni respektować. Google posługuje się algorytmami wartościującymi, które stale aktualizuje i ulepsza. Niektóre z nich pilnują treści, inne linkowania, a jeszcze inne kolejnych czynników rankingowych i ogólnych preferencji wyszukiwarki.

    Szczegółowa analiza serwisu to pierwszy krok całego procesu, jakim jest skuteczne pozycjonowanie sklepów. Każda dobra agencja SEO rozpoczyna swoje działania właśnie od audytu.

    Specjaliści, którzy doskonale wiedzą, jak pozycjonować sklepy internetowe czy inne domeny, mają wiedzę na temat tego, jak powinien wyglądać serwis, aby spodobał się wyszukiwarce. Z tego względu nie warto samemu zajmować się analizą własnego sklepu.

    Po co przeprowadza się analizę w sklepie internetowym?

    Ocena serwisu przeprowadzona przez specjalistę pomaga wykryć błędy i niedociągnięcia, jakie występują na stronie WWW i uniemożliwiają poprawne jej indeksowanie oraz osiągnięcie wysokiej pozycji. Wszystkie nieprawidłowości zostają dokładnie opisane w raporcie, w którym znajdują się również rekomendacje dotyczące naprawy serwisu, a także tego, jak powinna przebiegać optymalizacja sklepu internetowego.

    Na podstawie sporządzonego raportu specjaliści od SEO mogą zaplanować skuteczną strategię pozycjonowania sklepu internetowego. Liczą się dotychczasowe działania, aktualny stan strony, a także cele, jakie chce zrealizować jej właściciel. Z tego względu czynności przeprowadzane w ramach audytu powinny być nakierowane na to, czego potrzebują potencjalni klienci.

    Jakie obszary sprawdzane są podczas audytu sklepu internetowego?

    Audyt SEO powinien być poprzedzony szczegółowym wywiadem z klientem. W e-commerce głównym celem zazwyczaj jest sprzedaż, jednak firma może dodatkowo oczekiwać innych reakcji od użytkowników.

    Przykładowe elementy oceniane przez specjalistów podczas analizy serwisu to: możliwość indeksowania strony, meta tagi, adresy URL, treści, frazy kluczowe, linki zewnętrze i wewnętrzne, duplikaty, optymalizacja plików graficznych.

    Tylko kompleksowa i dokładna ocena serwisu będzie użyteczna, pozwoli zaplanować skuteczne pozycjonowanie sklepu internetowego.

    Kto powinien wykonać audyt SEO?

    Audyt SEO to kwestia obowiązkowa dla każdego właściciela serwisu internetowego, któremu zależy na dużych zasięgach i widoczności w sieci. Należy przeprowadzać go systematycznie. Dzięki temu możliwe będzie reagowanie na zmiany, dopasowywanie się do wymagań Google oraz potrzeb użytkowników.

    Oprócz tego audyt przyda się, gdy właściciel zauważy nagły spadek pozycji, ruchu lub konwersji. Wówczas będzie można sprawdzić, czy prowadzone dotychczas pozycjonowanie sklepu internetowego wymaga modyfikacji.

    Optymalizacja techniczna w sklepie internetowym

    Optymalizacja techniczna to część działań on-page związanych z pozycjonowaniem sklepów internetowych, czyli wykonywanych w obrębie serwisu internetowego. Polega na wyeliminowaniu wszelkich błędów technicznych wykrytych w trakcie analizy, a także na dopasowaniu witryny do preferencji wyszukiwarki.

    Oprócz niej jest jeszcze content marketing i linkowanie. Budowanie sieci linków zewnętrznych powinno odbywać się na samym końcu.

    Najważniejsze elementy optymalizacji technicznej

    Aspekty usprawniające proces indeksowania witryny

    Aby umożliwić wyszukiwarce odnalezienie witryny, np. Twojego sklepu internetowego, a następnie usprawnić proces indeksowania, należy zadbać o kilka ważnych aspektów.

    Dodanie strony do Google Search Console – czyli narzędzia udostępnianego za darmo przez firmę Google, nie należy do działań optymalizacyjnych, ponieważ nie wykonuje się tego na stronie. Jednak to narzędzie będzie pomocne w kolejnych etapach procesu, ponieważ pozwala na monitorowanie sytuacji serwisu i wykrywanie wielu podstawowych błędów, które negatywnie wpływają na pozycję witryny.

    Utworzenie mapy strony (to zbiór wszystkich informacji o adresach URL należących do domeny). Ułatwia ona indeksowanie strony, a także informuje wyszukiwarkę o zmianach, jakie zachodzą w jej obrębie, dzięki czemu można przyspieszyć indeksowanie nowej zawartości i tym samym – ułatwić pozycjonowanie sklepu internetowego.

    Optymalizacja pliku robots.txt (to narzędzie, dzięki któremu można komunikować się z botami wyszukiwarki oraz informować je, które podstrony mają zostać sprawdzone). Jest to istotne, ponieważ niektóre elementy warto zablokować.

    Podstawowe czynności optymalizacji pod kątem SEO

    Każdy element serwisu internetowego musi być dokładnie opisany, aby wyszukiwarka mogła zrozumieć jego zawartość i dopasować wyniki do zapytań internautów. Istotna jest przede wszystkim sekcja Head strony, czyli meta tytuły, które wyświetlają się na stronie SERP. Meta tytuł nie powinien mieć więcej niż 70 znaków ze spacjami, w przeciwnym wypadku w wynikach wyszukiwania wyświetlałaby się wyłącznie jego część.

    Oprócz tego ważna jest optymalizacja adresów URL, plików graficznych, ich opisów oraz odnośników wewnętrznych, a także odpowiednie ustawienie przekierowań.

    Aspekty wpływające na zadowolenie użytkownika

    Istotne są m.in. szybkość ładowania zawartości, bezpieczeństwo oraz wersja mobilna serwisu. Obowiązkową kwestią w przypadku sklepów online jest certyfikat SSL, który zapewnia bezpieczne połączenie pomiędzy przeglądarką a serwerem.

    Lepsza widoczność i większa atrakcyjność sklepu internetowego

    Bez odpowiedniej optymalizacji Google nie będzie chciało umieścić serwisu wysoko w rankingu, dlatego jest to podstawa, aby skutecznie wypozycjonować sklep internetowy. Niektóre czynności on-page zwiększają też atrakcyjność serwisu w oczach użytkowników. Staje się on bardziej profesjonalny, bardziej użyteczny, sprawniejszy i wygodniejszy. Użytkownicy chętnie dokonują zakupu w takich sklepach internetowych.

    Czy sama optymalizacja wystarczy, aby zwiększyć pozycję sklepu internetowego?

    Wdrażanie wyłącznie działań on-page nie wystarczy, aby zyskać najlepszą pozycję w wynikach organicznych, zwłaszcza jeśli działasz w popularnej branży i rywalizujesz z firmami, które poważnie podchodzą do SEO.

    Działania on-page i off-page wzajemnie się uzupełniają i razem tworzą spójny, kompleksowy proces pozycjonowania sklepu. Oczywiście optymalizacja techniczna może w pewnym stopniu poprawić widoczność serwisu, jednak w walce o najlepsze miejsca trzeba wykorzystać wszystkie możliwe rozwiązania.

    Słowa kluczowe dla SEO sklepu internetowego

    W trakcie budowania strategii SEO dla e-commerce dużą uwagę trzeba zwrócić na wykorzystanie fraz kluczowych, na które mają wyświetlać się poszczególne podstrony sklepu internetowego. Im więcej znajdzie się ich w TOP10 Google, tym większe szanse na pozyskanie klientów.

    Skuteczne słowa kluczowe dla sklepu online to takie, które przyciągają klientów zdecydowanych na zakup. Chodzi o to, aby wizyta kończyła się konwersją w postaci kupienia produktu – w końcu jest to podstawowe źródło zysków.

    Oprócz tego frazy muszą cieszyć się wysoką częstotliwością wyszukiwań, aby efekty pozycjonowania sklepów internetowych były zauważalne. Warto sprawdzić, jakich fraz kluczowych najczęściej używają internauci, aby dotrzeć do konkretnych produktów.

    Pozycjonowanie sklepów – jakich fraz używać?

    Największą korzyścią dla przedsiębiorcy działającego w branży e-commerce jest ruch, który przekuwa się w konwersję w postaci zakupów. Warto wspomnieć, że dzięki dobieraniu różnych rodzajów słów kluczowych, możesz manipulować tym, kto dociera na stronę sklepu. Aby odwiedziny kończyły się sfinalizowaniem transakcji, należy wykorzystać frazy, które przyciągną użytkowników zdecydowanych do zakupu. W takim przypadku najlepiej sprawdzają się frazy długoogonowe, inaczej long tail. Składają się z kilku słów i precyzyjnie opisują intencje użytkownika.

    Słowa kluczowe w sklepie internetowym – gdzie powinny się znaleźć?

    Przy zwiększaniu widoczności podstrony z produktem wybrane frazy należy umieścić w nazwie i opisie produktu, w atrybucie ALT pliku graficznego, w meta tagach oraz adresie URL. Tworząc treści do sklepu internetowego – opisy produktów, kategorii czy wpisy blogowe – w nagłówkach H1 (jest to najważniejszy element strony, dlatego powinien występować tylko raz) oraz oczywiście w samej treści.

    Dużym błędem jest przesadne nasycanie strony frazami kluczowymi. Może zostać to odebrane przez wyszukiwarkę Google jako działanie niezgodne z jej polityką i odpowiednio ukarane.

    Jak szukać fraz kluczowych do pozycjonowania sklepu internetowego?

    Na początku warto przyjrzeć się zachowaniom internautów, np. poprzez sugerowane frazy wyszukiwarki. Google podpowiada użytkownikom te słowa, które cieszą się największą popularnością. Wpisując słowa związane z własną branżą, można wyciągnąć pomocne wnioski.

    Dobrym rozwiązaniem jest analizowanie działań konkurencji, czyli sprawdzenie, jakich słów używają do pozycjonowania inne firmy.

    Jednak najważniejszym i najbardziej precyzyjnym sposobem jest korzystanie ze specjalistycznych narzędzi do szukania słów kluczowych. Istnieje wiele – zarówno darmowych, jak i płatnych. Przykładowo darmowy Planer Słów Kluczowych od Google pozwala sprawdzić m.in. średnią liczbę wyszukiwań w miesiącu.

    Pozycjonowanie sklepów internetowych a content marketing

    Do czego służy content marketing w e-commerce?

    Content marketing w e-commerce przede wszystkim wspiera działania SEO i to nie tylko ze względu na to, że w treściach można umieszczać słowa kluczowe. Oprócz tego liczy się też linkowanie w obrębie domeny oraz to, że Google po prostu lubi wartościowe treści i rozbudowane serwisy.

    Content może spełniać wiele funkcji i pomagać realizować różne cele przedsiębiorstwa. Mądrze zaplanowana dystrybucja wartościowych treści może zwiększyć rozpoznawalność i wykreować profesjonalny wizerunek marki, zbudować zaufanie klientów czy wpływać na decyzje zakupowe odbiorców. W tym przypadku liczą się oryginalne, ciekawe opisy produktów czy kategorii.

    Jak powinien wyglądać content, aby wspierał pozycjonowanie sklepu internetowego?

    Treści muszą być wartościowe i unikalne. Google posługuje się specjalnymi algorytmami, które pilnują, aby serwisy ze słabym i nieoryginalnym contentem nie znalazły się na wysokich pozycjach.

    Muszą być również zoptymalizowane pod kątem SEO, czyli zawierać słowa kluczowe, nagłówki (zwłaszcza H1) i odpowiednie formatowanie, a także być czytelne i dopasowane do odbiorcy.

    Treści muszą przedstawiać informacje, które zainteresują docelowych odbiorców. Opisy produktów i kategorii powinny zawierać najważniejsze kwestie dla kupującego, np. parametry i korzyści, jakie otrzyma klient po zakupie artykułu. W przypadku tekstów na bloga ważne są tematy wpisów. Pamiętaj, że nie wszystko związane z branżą będzie interesujące dla potencjalnych odbiorców. Planowanie tematów powinno opierać się na szczegółowym zbadaniu zachowań internautów – trzeba sprawdzić, czego najczęściej szukają w sieci.

    Czym jest User Generated Content?

    User Generated Content to inaczej treści dobrowolnie tworzone i rozpowszechniane przez użytkowników. Dobrze zaplanowana strategia sprawi, że naturalnie pozyskiwany content będzie wspierał pozycjonowanie sklepu internetowego przy minimalnym udziale jego właściciela.

    User Generated Content można wykorzystać, np. umożliwiając kupującym zamieszczanie opinii i komentarzy pod produktami. Jest to dodatkowa, naturalnie utworzona treść, która często zawiera słowa kluczowe, dlatego pozytywnie wpłynie na SEO, a dobre opinie przyciągną innych klientów. Oprócz tego UGC można wykorzystać również, tworząc konkursy w mediach społecznościowych czy różnego rodzaju angażujące posty.

    Dobór słów kluczowych do poszczególnych typów treści

    Do procesu, jakim jest pozycjonowanie internetowych sklepów, najlepiej używać fraz długiego ogona, ponieważ to one najczęściej przekuwają ruch w konwersję w postaci zakupu. Jednak z racji tego, że content marketing może spełniać wiele innych funkcji, słowa kluczowe należy dobierać w zależności od celu, jaki chce osiągnąć przedsiębiorca i od tego, do kogo chce docierać ze swoją reklamą.

    Ścieżka zakupowa składa się z 4 głównych etapów: świadomość, zainteresowanie, rozważanie i zakup. Do zwiększenia ilości transakcji w sklepie konieczne będą frazy long tail, ponieważ pozwalają docierać do osób na samym końcu ścieżki zakupowej, dlatego najczęściej używa się ich podczas procesu, jakim jest pozycjonowanie sklepu internetowego. Ogólne słowa kluczowe to natomiast dobry sposób na docieranie do osób na pierwszym etapie ścieżki. Do wpisów na blogu warto wykorzystywać dłuższe frazy, np. w formie pytania.

    Link building, czyli budowanie sieci linków zewnętrznych, to ważny element pozycjonowania sklepów internetowych. Linki mogą poprawić pozycję strony, pod warunkiem, że ich pozyskiwanie będzie dobrze zaplanowane.

    Nie wszystkie odnośniki z zewnątrz pozytywnie wpływają na miejsce w rankingu. Liczą się m.in. takie aspekty, jak jakość i oznaczenie linku.

    Jakie korzyści niesie za sobą mądrze zaplanowana strategia link buildingu?

    Google traktuje odnośniki zewnętrzne jako rekomendacje. Dlatego link building to jeden z najważniejszych czynników rankingowych, który mocno wspiera pozycjonowanie sklepów internetowych – oczywiście pod warunkiem, że będzie szedł w parze z innymi działaniami SEO.

    Mądrze zaplanowana strategia linkowania wzmocni pozycję serwisu i sprawi, że Google nabierze do niego zaufania. To wszystko przyczyni się oczywiście do poprawy widoczności w organicznych wynikach wyszukiwania.

    Jak skutecznie pozyskiwać linki zewnętrzne?

    Aby linki zwrotne miały pozytywny wpływ na pozycjonowanie sklepów internetowych, ich pozyskiwanie powinno odbywać się naturalnie. Oznacza to, że spam, korzystanie z systemów wymiany linków i niskiej jakości zaplecza, nie wchodzą w grę.

    Zamiast tego warto tworzyć wartościowy content, który sprawi, że odbiorcy sami będą chętnie dzielili się nim z innymi. Inne sposoby na pozyskiwanie odnośników to: artykuły sponsorowane, gościnne wpisy na blogu, katalogi, aktywność w mediach społecznościowych i w miejscach takich jak fora internetowe.

    Jakim atrybutem powinny być oznaczone linki zwrotne?

    Linki mogą być oznaczone atrybutem dofollow lub nofollow. Pierwsze oznaczenie to dla botów wyszukiwarki Google informacja, że mają one podążać za danym linkiem. Odnośniki z takim oznaczeniem przekazują też część mocy strony, na której się znajdują. Dlatego bezpośrednio wpływają na pozycję sklepu w wynikach wyszukiwania. Linki nofollow nie nakazują botom podążać za nimi; nie przekazują one też mocy strony. Zbyt duża przewaga linków dofollow nie jest mile widziana przez Google, dlatego w pozycjonowaniu sklepów internetowych lepiej używać obu oznaczeń.

    Kolejnym warunkiem, jaki musi spełniać link zwroty, aby liczył się w procesie pozycjonowania, to wysoka wartość. Powinien pochodzić ze znanej, wiarygodnej i podobnej tematycznie strony.

    Rola UX a pozycjonowanie sklepów internetowych

    Co to jest UX?

    UX to skrót od wyrażenia User Experience, które po polsku oznacza wrażenia użytkownika. Termin ten dotyczy ogółu reakcji i wrażeń internautów, którzy mają styczność z produktem cyfrowym, np. sklepem internetowym. Strona zoptymalizowana pod kątem UX powinna być przede wszystkim atrakcyjna, użyteczna, funkcjonalna i wygodna. Nie można zapominać również o wielkości sklepu internetowego, gdyż dla wielu odbiorców ten aspekt często przesądza o ich aktywności.

    Projektowanie rozwiązań UX musi być poprzedzone szczegółową analizą grupy docelowej, ponieważ to, co podoba się jednym, może nie podobać się drugim. Ważne jest dopasowanie serwisu do potrzeb, preferencji i przyzwyczajeń potencjalnych klientów.

    User Experience a współczynnik konwersji

    Pozycjonowanie sklepu internetowego pozwala przede wszystkim zwiększyć widoczność i ruch, jednak nie to jest największą korzyścią dla osoby mającej swój sklep internetowy. Za sukces można uznać sytuację, gdy ruch będzie przekładał się na konwersję, czyli oczekiwane przez właściciela witryny akcje.

    Niestety, jeśli sklep internetowy nie będzie spełniał oczekiwań użytkownika, to najprawdopodobniej zrezygnuje on z zakupów i porzuci witrynę. Można zatem powiedzieć, że UX wpływa na decyzje zakupowe klienta.

    User Experience a pozycjonowanie sklepów internetowych

    Wrażenia użytkownika też mają wpływ na widoczność serwisu, a nie tylko na współczynnik konwersji. Wyszukiwarka Google zwraca szczególną uwagę na to, czy serwis jest wartościowy dla odbiorców i stale aktualizuje swoje algorytmy właśnie pod kątem UX. Dowodem na to jest np. Core Web Vitals, czyli zestaw trzech wskaźników, które dotyczą wydajności witryny internetowej.

    Brak dbałości o UX w procesie pozycjonowania sklepu internetowego jest zatem ogromnym błędem, który z pewnością negatywnie odbije się na skuteczności prowadzonych działań. Trzeba pamiętać, że wyszukiwarka Google robi wszystko, aby na pierwszych pozycjach w rankingu nie znalazły się strony, które nie są wartościowe i atrakcyjne.

    Mamy nadzieję, że teraz już wiesz, jak ważny i skomplikowany zarazem jest omawiany przez nas proces. Jeśli chcesz również wiedzieć, ile kosztuje pozycjonowanie sklepu internetowego, skontaktuj się z agencją SEO.

    FAQ dotyczące pozycjonowania sklepów internetowych

    Ile kosztuje pozycjonowanie sklepu internetowego?

    Na to pytanie nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Pozycjonowanie to długi proces, na który trzeba przeznaczyć czas oraz pieniądze. Cena pozycjonowania zależy od wielu czynników, m.in. od wielkości witryny, od zakresu prowadzonych na niej działań oraz od cennika danej agencji. Najlepszym rozwiązaniem jest skontaktowanie się z wybraną agencją SEO.

    Ile trwa pozycjonowanie sklepu internetowego?

    Pozycjonowanie sklepu internetowego to długotrwały proces, którego efekt zależy od wielu czynników, dlatego na pierwsze widoczne rezultaty trzeba poczekać około 3-6 miesięcy. Warto jednak zaopatrzyć się w cierpliwość, ponieważ jest to proces, który niesie za sobą wiele korzyści.

    Czy warto pozycjonować sklep internetowy?

    Odpowiedź jest prosta: oczywiście, że warto. Pozycjonowanie sklepu internetowego umożliwia dotarcie do szerokiego grona potencjalnych klientów, wzrost sprzedaży produktów i usług oraz większą rozpoznawalność marki w sieci.

    Jakie są zalety pozycjonowania sklepów internetowych?

    Pozycjonowanie sklepów internetowych niesie za sobą szereg korzyści. Najważniejsze z nich to: wzrost liczby potencjalnych klientów, wzrost sprzedaży produktów, większa widoczność strony w wynikach wyszukiwania i wyższa konwersja. Warto podkreślić, że pozycjonowanie w dłuższej perspektywie czasowej jest też najtańszą formą reklamy.

    OCEŃ TXT
    Średnia ocen 5/5 - Liczba ocen: 17

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

    Darmowa konsultacja

      Zastanawiasz się
      dlaczego Twoja strona
      NIE SPRZEDAJE?
      Umów się na bezpłatną konsultację SEO i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.
      Rozpocznij chat
      Zamów rozmowę

        Chcesz poznać
        ofertę?
        Skontaktujemy się z Tobą w ciągu kilku minut! Jesteśmy dostępni w dni robocze w godzinach 9-15.
        Niestety aktualnie nasz konsultant nie jest dostępny. Skontaktujemy się z Tobą w godzinach otwarcia biura.
        Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez ICEA SPÓŁKA Z OGRANICZONĄ ODPOWIEDZIALNOŚCIĄ w celu nawiązania kontaktu. Więcej w Polityce prywatności.