Pozycjonowanie Shoper

Pozycjonowanie sklepu Shoper

Darmowy audyt seo

    Zastanawiasz się
    dlaczego Twoja strona
    NIE SPRZEDAJE?
    Umów się na bezpłatną konsultację SEO i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.

    Proces pozycjonowania i platforma Shoper to idealny sposób na pozyskanie zainteresowania tych osób, które faktycznie chcą kupić produkt lub skorzystać z oferty e-commerce. Dbając o dobry ranking w popularnych wyszukiwarkach, można skutecznie znajdować odbiorców swoich towarów. Dokładniej – to oni znajdują produkty, którymi są zainteresowani, dlatego inne formy promocji poza SEO są tak naprawdę opcjonalne. Pozycjonowanie na Shoper jest doskonałą inwestycją w swój biznes – im dłużej opłaca się tę usługę, tym większą ma się z tego korzyść. Prędzej czy później sprzedawca spotka się z terminem pozycjonowania, optymalizacji czy po prostu SEO. Warto wiedzieć, na czym polega to działanie i dlaczego jest tak istotne. Sprzedawca z pewnością chciałby również znać odpowiedź na pytanie, czy każdy właściciel sklepu internetowego na Shoper będzie zadowolony z efektów jego pozycjonowania.

    Co to jest pozycjonowanie?

    Jeśli chodzi o sklep na platformie Shoper pozycjonowanie wygląda dość podobnie jak na innym serwisie sprzedażowym. Można w wielkim skrócie powiedzieć, że pozycjonowanie to szereg czynności, dzięki którym strona wspina się po drabince rankingowej wyszukiwarki internetowej. Bardziej obrazowo można to przyrównać do podnoszenia produktu na platformie, którą podciąga się do góry za pomocą liny. Im więcej włoży się pracy i im dłużej będzie się pracować nad stroną, tym wyżej ten produkt powinien znaleźć się na liście propozycji podobnych towarów w danej wyszukiwarce.

    Aby pozycjonowanie Shoper było skuteczne, musi się nałożyć kilka zdarzeń w tym samym czasie. Linę podciąga się tylko wtedy, gdy ktoś rzuci odpowiednie hasło czy nazwie produkt znajdujący się na platformie. Gdyby to był płyn do mycia naczyń, należałoby podciągnąć linę, jeśliby ktoś zawołał, np. potrzebuję płynu do czyszczenia; potrzebny jest mi płyn do mycia naczyń; kupiłbym dobry płyn do zmywania naczyń itp. Oczywiście osoba, która podciąga tę linkę, to w przenośni zantropomorfizowana (uczłowieczniona) wyszukiwarka. Natomiast samą linką jest właśnie pozycjonowanie Shoper, które powinno sprawić, by na każde takie zapytanie algorytmy wyszukiwarki uwzględniały produkt, który się pod nią pozycjonuje. Ten, kto woła, to z kolei użytkownik wyszukiwarki, wpisujący swoje „zawołania” w pasek wyszukiwania. Potrzebne są działania, które podejmuje się na stronie (z ang. on-site lub on-page), a także poza sklepem na platformie Shoper (z ang. off-site lub off-page).

    użytkownik wyszukiwarki Google

    Źródło: Pixabay / pexels.com

    Platforma Shoper – proces pozycjonowania sklepów na stronie (on-site)

    Działania z zakresu SEO, które wykonuje się na stronie, to optymalizacja sklepu Shoper. Jak można się domyślić, czynności te są związane z dopełnieniem wszystkich tych elementów, które już składają się na stronę zbudowaną na platformie Shoper. Mianowicie chodzi o ich rozwinięcie, wykonanie ich edycji zaawansowanej lub dodanie kolejnych opcji, dzięki którym serwis sprzedażowy jest przyjazny i dla wyszukiwarki, i dla użytkownika.

    Czego dotyczy optymalizacja e-commerce?

    Przede wszystkim zwraca się uwagę na to, jak wyglądają:

    • nagłówki (czy mają odpowiednie znaczniki od h1 do h6, zaczynając od najważniejszego do najmniej znaczącego)
    • opisy alt (zgodnie z optymalizacją na Shoper sprawdza się, czy w ogóle są, a jeśli tak, to czy znajdują się w nich słowa kluczowe odnoszące się do produktu na danej podstronie, który widnieje na obrazku, do jakiego ten tekst alternatywny się odnosi),
    • adresy URL (czy są dobrze opracowane pod względem struktury, czy produkty się nie powtarzają, czy adresy te łatwo można przeczytać, czy nie zawierają przypadkowych liter, cyfr lub innych znaków),
    • treści (czy są unikalne, dobrze sformatowane, uwzględniające poprawną polszczyznę i czytelne, a także dostosowane do tematyki danej podstrony. Ważny jest też sam tytuł strony),
    • słowa kluczowe (optymalizacja na Shoper to szereg działań, dzięki którym można zorientować się, czy: 1) słowa klucze są odpowiednie, 2) czy jest ich wystarczająco dużo, 3) czy każde z nich pojawia się na właściwej podstronie, 4) w odpowiedniej liczbie powtórzeń),
    • linki wewnętrzne (np. odnośniki, które przenoszą do płatności z podstrony z danym produktem, ze stron producenta),
    • sekcje na stronie (czy łatwo udaje się w gąszczu linków i w opisach produktów znaleźć to, czego się poszukuje i czy nie trwa to zbyt długo).
    poprawny adres URL

    Źródło: Remotar Jobs / unsplash.com

    Pozycjonowanie Shoper poza stroną (off-site)

    Na czym polegają działania poza stroną? Pozycjonowanie Shoper sprowadza się wówczas przede wszystkim do pozyskiwania linków z innych stron znajdujących się w sieci. Określa się to fachowo mianem link buildingu.

    Na czym polega pozyskiwanie linków zewnętrznych?

    O co w tym chodzi? Jak można pozyskiwać linki? W każdym tekście (np. na stronie głównej), który pojawia się na innej witrynie niż pozycjonowany sklep na platformie Shoper, zamieszcza się odnośnik, który prowadzi do tego e-commerce. Są dwa sposoby umieszczania takich linków – pierwszy, czyli w „czystej postaci”, tak jak wyświetla się adres URL w pasku przeglądarki. Drugi sposób polega na wstawieniu kodu z języka HTML w treść strony w taki sposób, żeby zamiast odnośnika pojawił się konkretny tekst.

    Pozycjonowanie sklepów internetowych na Shoper off-site sprawia wówczas, że podlinkowana treść będzie się podświetlać i podkreślać tak jak typowy odnośnik (jeśli w języku HTML w taki sposób się ją zdefiniuje). Najważniejsze jest jednak to, że zarówno „goły” link, jak i ten w formie treści (z ang. Anchor text) jest „przechodni” (ma atrybut dofollow). Oznacza to po prostu, że gdy się go kliknie, przekieruje na stronę, do jakiej prowadzi, np. do strony producenta.

    Linkowanie zewnętrzne pozwala nakierować na stronę e-commerce w dwojaki sposób. Przede wszystkim takie odnośniki „zauważy” wyszukiwarka, a konkretnie jej algorytmy. Po drugie, każdy użytkownik sieci, który natknie się na treść z odnośnikiem do e-commerce podlegającym pozycjonowaniu strony na Shoper, nieraz machinalnie wręcz kliknie w ten odnośnik. Link zamieszcza się bowiem nie w sposób przypadkowy. Odnośnik w ramach SEO poza stroną powinien znaleźć się zawsze tam, gdzie byłby najmilej widziany. Czyli w miejscu, gdzie najbardziej „skłaniałby” do tego, by w niego kliknąć.

    Pozycjonowanie Shoper off-site – inne działania

    Działania poza stroną nie sprowadzają się wyłącznie do pozyskiwania linków z serwisów zewnętrznych. Równie ważne jest to, by zadbać o wizytówkę Google Moja Firma pod względem SEO.

    Jeśli chodzi o pozycjonowanie Shoper poza stroną, warto też od czasu do czasu zamieszczać gościnnie wpisy na innych stronach w sieci. Może w nich również być odnośnik, ale nie jest to konieczne. Najważniejsze, by treść takiego wpisu promocyjnego dobrze się czytało i żeby wnosiła coś ciekawego. Efektem takiego działania zwykle jest to, że odbiorca skojarzy odpowiednio nazwę serwisu z jego ofertą, czy konkretnym produktem. Pomoże to w zwiększeniu widoczności sklepu.

    Do działań off-page zalicza się także analiza „poczynań” konkurencyjnych marek. Poprzez pozycjonowanie Shoper można uwzględnić sposób promocji firm konkurencyjnych, czy ich komunikacji z klientami w pracy nad SEO. W ten sposób pozycjonowanie i optymalizacja dostosowują się do różnych wymagań – nie tylko tych, jakie może mieć właściciel e-commerce na Shoper.

    Proces prowadzenia pozycjonowania sklepu Shoper

    Pozycjonowanie Shoper nie różni się tak bardzo od działań SEO na stronie, nawet jeśli mowa o sklepie Shoper. Dochodzą jedynie pewne dodatkowe aspekty, jakie trzeba wziąć pod uwagę z racji tego, że struktura tego serwisu jest zupełnie inna niż np. strony firmowej. Niby sklep internetowy to też strona instytucji, jednak jest ona ukierunkowana na sprzedaż, a nie na to, by wyłącznie dostarczać klientom informacji o swojej ofercie i działalności. Warto więc wiedzieć, z czym dokładnie wiąże się SEO Shoper.

    1. Opisy meta (meta description i meta title)

    Czym są opisy meta? Rozróżnia się dwa opisy, czyli meta description oraz meta title. Ten pierwszy, meta description, to krótka treść wyświetlająca się w wyszukiwarce nad linkiem, który prowadzi do pozycjonowanego e-commerce. Natomiast title pojawia się nad tym opisem, czyli najczęściej jest to nazwa sklepu plus dodatkowa informacja, np. niedrogo, promocja, wysoka jakość itp. Aby zoptymalizować meta tagi, w meta description, jak i w title powinno znaleźć się przynajmniej jedno słowo kluczowe związane z pozycjonowanym serwisem.

    2. Treści typu Reach Snippets

    W pozycjonowaniu Shoper uwzględnia się także treści typu Reach Snippets. Co to takiego? Są to krótkie pytania i treściwe odpowiedzi o niewielkiej długości, szczególnie przydatne, gdy sklep pozycjonuje się pod Google. Coraz częściej w wynikach wyszukiwania pojawiają się informacje wyjaśniające określone zagadnienia, o jakie pytają użytkownicy tej wyszukiwarki. To dodatkowy sposób, by „zaistnieć” w Google, zajmując jedną z czołowych pozycji w rankingu.

    3. Unikalne opisy produktów

    Dlaczego unikalne opisy produktów mają znaczenie w sprzedaży internetowej? Pozycjonowanie Shoper nie miałoby większego znaczenia, gdyby treści odnoszące się do oferty były powielane na każdej podstronie. Algorytmy wyszukiwarki Google są wyjątkowo „wrażliwe” na treści, które powtarzają się w obrębie danego serwisu. Efektem tak zwanego Duplicate Content (zduplikowanej treści) może być filtr od Google, a nawet wyrzucenie z bazy serwisów pozycjonujących się pod tę wyszukiwarkę.

    Jeśli sklep ma w swojej ofercie kilka opakowań, w jakich oferuje ten sam płyn do mycia naczyń, najlepiej zatrudnić wtedy zdolnego copywritera. Ten specjalista stworzy wówczas unikalny, nawet krótki opis produktu (lub nawet opis kategorii), na potrzeby pozycjonowania strony na Shoper. „Zwykły” pracownik może nieraz nie mieć pomysłu na napisanie kilku, kilkunastu, czy większej liczby opisów produktów oferowanych np. w opakowaniach o różnej pojemności czy w rozmaitych kolorach. Inaczej jest w przypadku osoby specjalizującej się w content marketingu.

    4. Optymalizacja pod kątem wyszukiwarek

    Jako że sklep na Shoper nie mógłby święcić triumfów, gdyby nie można go było znaleźć w wyszukiwarce, trzeba go pod nią zoptymalizować. Optymalizacja SEO na Shoper dotyczy zarówno treści, jak i kodu strony, a także jej struktury. Poza wspomnianymi wcześniej już elementami, które uwzględnia się w ramach działań na stronie, warto jeszcze dodać co nieco o strukturze strony. Ważne jest, by była ona czytelna i logiczna – zarówno dla algorytmów wyszukiwarki, jak i dla potencjalnych klientów.

    W praktyce oznacza to, że każdy produkt dostępny w sklepie powinien znaleźć się we właściwej kategorii (tutaj ważna jest również nazwa kategorii).

    Jeśli będzie to płyn do mycia naczyń, to potencjalny kupujący mógłby go szukać np. na stronach kategorii chemia/środki czystości i w podkategorii czysta kuchnia lub środki do czyszczenia kuchni. Pod względem optymalizacji na Shoper taka struktura jest wyjątkowo przejrzysta. Klient zawsze wie, gdzie się znajduje na stronie, a także, jak zobaczyć inne produkty z danej kategorii, jeśli właśnie zapoznaje się z jednym z nich.

    Struktura strony na Shoper nie odnosi się jednak tylko do właściwej nawigacji. To również wszystkie odnośniki, dane strukturalne, które znajdują się w obrębie strony – treści, które „nakierowują” odbiorcę, by wykonał określoną czynność.

    5. Frazy kluczowe

    Frazy, jakie uwzględnia się w procesie pozycjonowania strony na Shoper, mają olbrzymie znaczenie. To bowiem właśnie od nich zależy, kiedy użytkownikowi wyszukiwarki wyświetli się sklep online w wynikach naturalnych (organicznych, czyli tych, których się nie opłaca w ramach kampanii Google Ads).

    Dobór fraz kluczowych, czy key words (słów kluczowych) zależy od wielu czynników. Przede wszystkim od tego, jak szeroka jest oferta produktów na Shoper. Istotne są również cele właściciela tego serwisu sprzedażowego, a także jego możliwości finansowe. Eksperci są zdania, że o wiele łatwiej udaje się wykonać pozycjonowanie sklepu Shoper na frazy kluczowe z tak zwanego długiego ogona (z ang. long tail) niż na krótsze, jedno- lub dwuwyrazowe. Dlaczego? Ponieważ im dłuższa jest taka fraza, tym mniej sklepów z podobną ofertą wpadło na to, by się na nią promować w wyszukiwarce. Z każdym bowiem kolejnym wyrazem wzrasta też liczba kombinacji, w jakich można układać frazę pod wyszukiwarkę.

    Przykład? Niech będzie wspomniany płyn do mycia naczyń – są to już cztery wyrazy, a mimo to wciąż jest to fraza dość ogólna. Wyrażenie typu długi ogon mogłoby wyglądać tak w tym przypadku: „płyn do mycia naczyń o cytrynowym zapachu” albo „płyn do mycia naczyń w szklanym opakowaniu”, albo „uniwersalny płyn do mycia naczyń”.

    Jak dobrać frazy kluczowe pod względem pozycjonowania sklepu na Shoper?

    Analizuje się ofertę lub korzysta z narzędzi, które pokazują, jaką wartość mają poszczególne frazy (tj. Google Search Console). Nie można też zapomnieć o tym, co wpisują sami użytkownicy wyszukiwarki – opłaca się pozycjonować sklep na Shoperze na te pytania, które pojawiają się najczęściej. Mogą one zawierać słowo kluczowe, które się uwzględniło na etapie dobierania fraz powiązanych, ale nie zawsze tak jest.

    Nieraz warto dodać na swojej stronie treści, które odpowiadają na konkretne pytania. Na przykład, odnosząc się do płynu do naczyń, mogłyby to być praktyczne porady dotyczące tego, jak poradzić sobie z mocno zabrudzonymi naczyniami albo z tłuszczem na patelni itp. Poprzez odpowiednie pozycjonowanie sklepu Shoper udaje się odpowiedzieć na nurtujące pytania internautów. Jednocześnie „podsuwa się” konkretne rozwiązanie, z którego większość zazwyczaj skorzysta.

    6. Analiza konkurencji

    Konkurencję warto sprawdzić z uwagi na wiele aspektów. Nie tylko pod kątem dobranych fraz kluczowych, ale też projektu sklepu internetowego, jego funkcjonalności czy sposobu, w jaki opisuje swoje produkty.

    Dobra agencja SEO uwzględni też działania promocyjne konkurencji poza jej serwisem sprzedażowym, czyli gdzie jest widoczna, a także skąd pochodzą linki zwrotne. W pozycjonowaniu strony na Shoper ważne jest też, kto najczęściej wypowiada się pozytywnie o ofercie konkurencji i w jakim miejscu w sieci.

    Wiedząc, jak postępują rywale w danej branży, można przyjąć lepszą strategię. W ten sposób przynajmniej na niektórych polach udaje się wyprzedzić konkurencyjne firmy w walce o uwagę potencjalnego klienta.

    7. Optymalizacja pod użytkowników e-commerce

    Optymalizując sklep na Shoper, trzeba także wziąć pod uwagę oczekiwania konsumentów. Z pewnością zależałoby im na tym, by dane produktów były treściwe, wyczerpujące i przystępne dla przeciętnego „zjadacza chleba”. Optymalizacja SEO na Shoper pod kątem użytkowników często tak naprawdę pokrywa się z wymogami związanymi z algorytmami Google.

    Tak zwane roboty Google (z ang. Google bots) szczególnie cenią te serwisy, które dostarczają treść wysokiej jakości, czyli merytoryczną, a przez to wartościową. Można również mieć nadzieję, że takie opisy (np. opis strony) sprawią, że po przeczytaniu potencjalny konsument zmieni się w faktycznego kupującego.

    8. Pozyskiwanie linków

    Skuteczne pozycjonowanie sklepu Shoper musi też opierać się na dostarczaniu linków z zewnątrz. Jak pozyskiwać te linki? Agencja SEO zazwyczaj większość tej pracy wykonuje sama, zlecając takie zadania swoim specjalistom od link buildingu. Wtedy zawsze wiadomo, skąd te odnośniki pochodzą i przez to, jaką mają wartość dla Google. Niemniej opłacalne jest też prowadzenie sekcji blog, czy social media, gdzie internauci bardzo często z własnej woli i inicjatywy dzielą się odnośnikami z innymi użytkownikami serwisów online.

    9. Tworzenie responsywnej strony

    Algorytmy Google wysoko cenią te serwisy, które prawidłowo wyświetlają się w różnych rozdzielczościach. W pozycjonowaniu strony na Shoper nie można więc pomijać tego aspektu. Tym bardziej że kupujących przybywa wśród osób korzystających z mobilnych ekranów na tablecie lub smartfonie. Ponadto każdy właściciel firmy chciałby, aby jego sklep odbierano jako idący z duchem czasu, dostosowany do aktualnych standardów adres URL. Responsywność to zdecydowanie takie rozwiązanie, które już dzisiaj można zaliczyć do tego minimum, jakie trzeba spełnić, by sprostać oczekiwaniom Google i odbiorców.

    10. Możliwość interakcji z klientem

    Najwięcej pozytywnych opinii zbierają te serwisy, które nie boją się pytać o opinię swoich klientów. Uwzględniając pozycjonowanie Shoper, można w taki sposób zaprojektować sklep, by zadowolić trzy strony, czyli Google, użytkowników serwisu, a także właściciela e-sklepu.

    Jak? Wystarczy stworzyć sekcję na stronie, gdzie klient poczuje się nieco jak na social mediach. W takim panelu Shoper będzie mógł wówczas zostawić komentarz, dodać opinię czy ocenić produkt, który kupił. Być może oznaczy go jako ulubiony, by bez ponownego wyszukiwania zamówić ten towar podczas następnych „odwiedzin”.

    W pozycjonowaniu SEO na Shoper warto też wziąć pod uwagę „ludzką stronę” sprzedawcy. Emotikony stały się tak powszechne, że można je już spotkać praktycznie na dowolnym serwisie i w większości aplikacji. Warto też je dodawać w tekście, by stał się bardziej przyjazny i wzbudzał pozytywne emocje. Takie formatowanie treści i taki nastrój zdecydowanie działa motywująco – klienci chętnie dzielą się w związku z tym swoimi opiniami.

    11. Dbałość o SEO poza e-commerce

    W Google można być widocznym nie tylko wtedy, gdy ktoś będzie chciał kupić produkt w sklepie Shoper. Równie ważne jest to, by klient przekonał się do serwisu, w czym pomaga optymalizacja SEO pod Shoper. Mowa tutaj o działaniach związanych z SEO dotyczących wizytówki Google, czy mapy dostępnej w zakładce Google. Obecność w dwóch tych dodatkowych miejscach przekłada się także na lepszą pozycję e-sklepu w wynikach wyszukiwania. Poza tym potencjalni kupujący nie mają problemu, by znaleźć więcej informacji o firmie, które najczęściej prowadzą np. do odwiedzenia strony producenta.

    12. Pozycjonowanie sklepu Shoper – lokalne lub ogólne (krajowe)

    Biorąc pod uwagę pozycjonowanie Shoper, warto wiedzieć, że można tego dokonać także z uwzględnieniem lokalizacji. W serwisie sprzedażowym może kupować ktoś, kto mieszka w tym samym rejonie, gdzie znajduje się biuro tejże firmy. Wtedy wdraża się pozycjonowanie lokalne, gdzie oprócz dobranych słów kluczowych dodaje się też tę konkretną lokalizację, np. miasto, województwo, powiat, dzielnicę czy nawet konkretną ulicę.

    Jeżeli natomiast właściciel e-sklepu chciałby sprzedawać przede wszystkim na terenie całego kraju, wtedy, podczas pozycjonowania na Shoper, nie wzbogaca się fraz kluczowych żadną lokalizacją. Domyślnie bowiem w Google sklep działa na terenie całego kraju, skoro jest w języku polskim.

    Należy jednak pamiętać, że już od jakiegoś czasu wyszukiwarka ta bardziej promuje strony, których treści odnoszą się do lokalnych odbiorców. Ponadto lokalne działania SEO pozwalają poszerzyć ich grono. Nie trzeba bowiem decydować się tylko na te, które wiążą się z rejonem, gdzie znajduje się stacjonarna placówka. Można też uwzględnić inne lokalizacje, by np. powziąć rywalizację z konkurencją na wybranym rynku.

    13. Proces płatnego pozycjonowania (SEM)

    Właściciel e-sklepu chciałby szybciej znaleźć się wysoko w Google? Dobrą opcją jest wtedy płatne pozycjonowanie sklepu Shoper. Dlaczego? Ponieważ podejmuje się w zasadzie identyczne działania (integracje własne), jak wtedy, gdy dba się o pozycję naturalną. Z tą jedną różnicą, że podczas kampanii płatnej nie trzeba już wykonywać działań poza stroną, by znaleźć się w rankingu top 3 w Google na daną frazę.

    Co oznacza skrót SEM (z ang. Search Engine Marketing)? Dokładnie tłumacząc, jest to działanie marketingowe, które uwzględnia się podczas optymalizacji serwisu pod Google. Marketingowe, czyli płatne, gdyż naturalne wyniki w Google mogą być płatne lub nie. Jednak płaci się w tym przypadku agencji SEO, a nie firmie mającej najpopularniejszą w naszym kraju wyszukiwarkę.

    Dlaczego warto pozycjonować sklep na Shoperze?

    Dlaczego opłaca się skorzystać z usługi pozycjonowania strony na Shoper? Jest wiele powodów. Widoczność w Google, wzrost liczby zamówień czy rozpoznawalność wśród grupy docelowej, a także wśród innych osób, które potencjalnie mogą być zainteresowane ofertą. Jednak to tylko „wierzchołek góry lodowej”, jeśli chodzi o wyczerpującą odpowiedź, dlaczego warto podjąć się działań SEO, mając sklep na platformie Shoper. Oto inne, równie ważne kwestie i korzyści, jakie zapewnia pozycjonowanie sklepu Shoper:

    • spójność wizerunkowa (przekaz zgodny z filozofią e-sklepu – zarówno odnośnie do działań w obrębie strony głównej sklepu, jak i poza nią, w tym np. do sposobu komunikowania się z odbiorcami),
    • pozyskanie klientów konkurencji,
    • perspektywa zostania liderem w swojej branży,
    • stały i stabilny rozwój e-sklepu,
    • dbałość o dobry odbiór w wyglądzie sklepu w sieci i poza nią,
    • wzrost znaczenia marki na określonym rynku (np. lokalnym lub krajowym),
    • optymistyczne prognozy i perspektywy na przyszłość,
    • łatwiej sprzedawać produkty, gdy wdraża się kampanię marketingową (pozycjonowanie sklepu Shoper daje „fundament” pod działania promocyjne, związane np. z obniżką cenową, wyprzedażą czy nowościami w ofercie – klienci od razu widzą sklep w Google, więc na taką promocję nie trzeba przeznaczać też dużych kwot),
    • działania SEO są inwestycją w sprzedaż na Shoper, a nie wydatkiem, który może się nie zwrócić.

    Od czego zaczyna się pozycjonowanie Shoper?

    Pozycjonowanie witryny postawionej na platformie Shoper warto zacząć od przeprowadzenia audytu. Są różne analizy strony, które się bierze pod uwagę pod kątem pozycjonowania. Przede wszystkim audyt SEO, a następnie audyt UX. Ta pierwsza analiza pozwala przygotować stronę pod konkretne działania związane z pozycjonowaniem SEO na Shoper.

    Z kolei audyt UX (z ang. User eXperience) odnosi się bardziej do optymalizacji, ponieważ odwołuje się do doświadczeń użytkowników, wynikających również z tego, jaki jest wygląd sklepu. Wiążą się głównie z tym, co konsument może zobaczyć na stronie, czy w co może kliknąć i gdzie przejść, by np. złożyć zamówienie.

    audyt SEO i audyt UX

    Źródło: Scott Graham / unsplash.com

    Audyt SEO – jak analizuje się e-sklep pod tym kątem?

    Uwzględnia się zarówno strukturę serwisu, jak i kod, czy treści, które znajdują się w jego obrębie. Ważna jest m.in. poprawność linków zewnętrznych, ich moc, a także wartość. Klient wpisze nieprawidłowy adres? Trzeba uwzględnić takie błędy.

    Struktura serwisu internetowego

    W tym aspekcie, przygotowując stronę pod pozycjonowanie Shoper, ma się na względzie to, jak zorganizowano lejek sprzedażowy. Czym jest lejek sprzedażowy? To proces od wejścia konsumenta na stronę, do jego wyjścia, który ma na celu:

    • rejestrację w serwisie,
    • zapoznanie się z listą produktów i całą ofertą,
    • wybranie produktu,
    • dodanie towaru do koszyka,
    • wytypowanie formy płatności,
    • sfinalizowanie transakcji,
    • wylogowanie się z e-sklepu,
    • opuszczenie strony.
    lejek sprzedażowy

    Źródło: Firmbee.com / unsplash.com

    Proces ten jest czytelny dla użytkownika serwisu sprzedażowego na Shoper.

    Na każdym jego etapie konsument wie, gdzie się znajduje. Można wówczas powiedzieć, że nie ma zastrzeżeń – agencja SEO zadbała o aspekt pozycjonowania na Shoper pod tym kątem.

    Przyjazne adresy URL

    Poprzez audyt SEO sprawdza się poprawność kodu w sklepach internetowych na Shoper. Nie chodzi tylko o to, żeby nie było błędów, chociaż to kwestia zasadnicza. Ważne jest też to, czy kod nie jest za bardzo rozwlekły albo nieuporządkowany. Im jest go więcej, tym strona wolniej może się wczytywać.

    Szczególnie wtedy, jeśli można pominąć niektóre komendy lub zastosować prostsze kodowanie, ale się tego nie wprowadza. W skrajnych przypadkach mogą pojawiać się błędy lub serwis zacznie się „zawieszać”. Do takiej sytuacji może np. dojść, jeśli w tym samym czasie sklep odwiedzi większa liczba konsumentów niż przewidywano.

    W pozycjonowaniu na Shoper dużą rolę odgrywa to, czy istnieją poprawne i przyjazne adresy URL. Audyt SEO wykryje, czy wyglądają one tak, jak powinny. Pozostając przy płynie do mycia naczyń, można powiedzieć, że poprawna struktura adresu URL będzie mieć np. taką postać: SklepNaShoper.pl/chemia-i-srodki-czystosci/srodki-czystosci-kuchnia/plyny-do-mycia-naczyn/plyn-do-mycia-naczyn/.

    Natomiast ta, którą lepiej poprawić, mogłaby wyglądać tak: SklepNaShoper.pl/nefueiheinvvgn/sneir40gm?ejr03rQo2/nfoei0dksdn33sf/3ierjfnsvoegjvdeo/. Potencjalny kupujący, patrząc na ten ciąg znaków, mógłby się poczuć, jakby kupował na stronie sklepu z kraju, o którym nigdy nie słyszał.

    Poprzez niedopracowane pozycjonowanie na Shoper konsument mógłby nawet dojść do wniosku, że to „firma-krzak”, czyli sklep istniejący wyłącznie w sieci na danej stronie. Nie natomiast jako będący faktycznie zarejestrowaną działalnością gospodarczą. Mówiąc prościej, taka forma związana z adresem strony nie wzbudza zaufania – Google także „krzywo patrzy” na taki zapis.

    Optymalizacja serwisu na Shoper

    Jeśli chodzi o audyt SEO i parametry, jakie wiążą się z treścią na stronie, analizuje się przede wszystkim w ramach pozycjonowania na Shoper:

    • meta keywords (czy są odpowiednie, czy nie trzeba jakiś dodać lub usunąć),
    • unikalność i poprawność dostępnych treści,
    • nasycenie treści frazami kluczowymi (częstotliwość, z jaką pojawiają się na poszczególnych podstronach),
    • opisy meta (meta description i title – czy są, a także czy zawierają odpowiednie słowa klucze),
    • nawigacja i czytelność serwisu (ogólna mapa witryny),
    • bezpieczne użytkowanie (np. czy sklep jest dostępny na szyfrowanej domenie, a jego adres rozpoczyna protokół https://).

    Przy tych działaniach można wykorzystać darmowe narzędzie – Google Search Console.

    bezpieczna strona internetowa

    Źródło: Franck / pexels.com

    Audyt UX – jakie elementy bierze się pod uwagę?

    Nieraz audyt UX jest powiązany z analizą SEO – coraz częściej można też spotkać się z audytem SOX, który łączy w sobie te dwa testy strony internetowej. Pozycjonowanie sklepu Shoper powinno spełniać wymagania Google i użytkowników, by właściciel sklepu mógł odnieść sukces.

    Przykładem połączenia analizy SEO i UX może być sytuacja związana z lejkiem sprzedażowym. Pod kątem audytu związanego wyłącznie z pozycjonowaniem i optymalizacją kwestia ta nie będzie pozostawiać wiele do życzenia. Jednak po przeprowadzeniu audytu UX okaże się, że klient notorycznie musi wyłączać ze strony głównej wyskakujące okienka, np. czatu czy promocji, polecanych produktów itp. Takie rozwiązania mogą dekoncentrować konsumenta i ostatecznie, zamiast złożyć zamówienie, potencjalny kupujący zniechęci się i opuści serwis.

    By wiedzieć, jak jeszcze ulepszyć serwis w ramach pozycjonowania SEO na Shoper, przydaje się audyt UX. Dobrym wsparciem jest też działanie za pomocą narzędzi np. Google Search Console. Poniżej te aspekty, jakie najczęściej bierze się pod uwagę ze względu na doświadczenia użytkowników.

    CTA na stronie

    Źródło: Christina Morillo / pexels.com

    CTA

    Czym jest skrót CTA (z ang. Call To Action)? To zachęta skierowana bezpośrednio do kupującego, by wykonał określoną czynność, np. złożył zamówienie, zarejestrował się czy dokonał zapłaty. Może wyglądać tak: „Zamów płyn do mycia naczyń w naszym sklepie już teraz!” Audyt UX pozwala sprawdzić, czy takie odwołania do klienta zajmują strony producenta, na których wdraża się pozycjonowanie Shoper. Można także zobaczyć, czy nie brakuje takiej zachęty na jednej z podstron, a także, czy znajduje się w CTA słowo kluczowe.

    Ładowanie serwisu

    Sklep na platformie Shoper powinien wczytywać się równie szybko, jak „zwykła” strona internetowa, czyli do 5 sekund. Poprzez audyt UX można dowiedzieć się, czy tak jest na stronie głównej sklepu, jak i na każdej dostępnej podstronie. Konsument musi czekać zbyt długo na reakcję serwisu po wykonaniu określonej czynności? Potencjalny klient może wówczas zwyczajnie opuścić sklep, odbierając go jako niezbyt komfortowy.

    Czytelna oferta na urządzeniach stacjonarnych i mobilnych

    Pozycjonowanie strony na Shoper nie dałoby dobrych efektów, gdyby oferta e-sklepu nie wyświetlała się zadowalająco na każdym dostępnym urządzeniu. Czytelność strony to nie tylko jej responsywność, ale również dopasowanie treści do aktualnego „przewijającego” użytkownika, który bardziej wertuje opis strony czy opisy kategorii, niż czyta je dokładnie „od A do Z”. Skrócona treść wpisu opatrzona nagłówkami i śródtytułami będzie lepsza niż długi blok tekstu. Bardzo często przydaje się też spis treści Shoper.

    Przyjazna treść dla odbiorców

    Co to znaczy, że kontent jest przyjazny dla konsumenta, który przegląda ofertę na Shoper? Audyt UX może wykazać, czy podczas pozycjonowania na Shoper uwzględniono tę kwestię, czy też nie. Oznacza to, że nie musi się zastanawiać, czy dokładnie rozumie to, co właśnie przeczytał. Potencjalny kupujący nie ma więc wątpliwości, co znaczą poszczególne wyrazy, bo nie jest to fachowa terminologia, a prosty, codzienny język. Taka osoba wie również, gdzie może znaleźć poszczególne kategorie wpisu i potrzebne informacje np. dotyczące danych technicznych czy nazwy producenta określonego produktu (chociażby w panelu administratora).

    Formy płatności

    Podczas optymalizacji SEO na Shoper zwraca się też uwagę na rodzaj dostępnych form płatności dla odbiorców. Natomiast audyt UX pozwoli sprawdzić, czy oferowane propozycje wpłaty są wystarczające dla zamawiających. Można to stwierdzić m.in. po tym, ile osób, będących na etapie dokonania płatności, rezygnuje lub długo zastanawia się nad wyborem konkretnej opcji, którą udostępnia panel sklepu.

    Powiadomienia

    Co prawda treści, które konsument otrzymuje na swój telefon lub na pocztę e-mail, to już działania wykraczające poza zwykłą sprzedaż. Niemniej właśnie takie szczegóły mają wpływ na to, jak serwis sprzedażowy odbierze osoba, która dokonała właśnie zakupu. Analiza UX i pozycjonowanie sklepu internetowego na Shoper pozwala dopracować ten element strategiczny w walce o uwagę klienta. Im lepiej sprawdzają się powiadomienia m.in. o statusie zamówienia czy realizacji, tym większa szansa, że odbiorca stanie się stałym klientem.

    Wyszukiwarka wewnętrzna

    Jeśli chodzi o sklep internetowy, to jest to opcja niezbędna. Szczególnie gdy na platformie Shoper sprzedaje się co najmniej kilkadziesiąt produktów, a każdy z nich może być przypisany do różnych kategorii. Wyszukiwarka ułatwia znalezienie określonego asortymentu czy też konkretnego towaru – konsument w ten sposób znajdzie to, czego szuka w ciągu kilku sekund. Ułatwia to też odrębna nazwa kategorii.

    Nawigacja

    Optymalizacja w Shoper powinna uwzględniać komfortową nawigację, a audyt UX wykazać, czy faktycznie tak jest. Na stronie oprócz tradycyjnego menu głównego pod nagłówkiem powinno być też menu w sekcji bocznej. Najlepiej, gdyby można było tam również znaleźć wiele podpowiedzi i filtrów, a także zebraną strukturę strony (w zakładce Google Sitemap). W ten sposób w kilka chwil kupujący widzi tytuł strony i może zapoznać się ogólnie z całą ofertą na Shoper.

    Informacje ważne dla klienta

    Poprzez audyt UX można też sprawdzić, czy w serwisie nie brakuje pewnych treści. Tych, których absolutnie nie może zabraknąć, to regulamin e-sklepu czy informacja o ciasteczkach. Niemniej, chcąc myśleć o pozycjonowaniu sklepu na Shoper, trzeba też sprawdzić, czy klient nie będzie mieć wątpliwości, jeśli chodzi o składanie zamówienia. Audyt UX pozwoli zwrócić uwagę m.in. na takie kwestie, jak dane kontaktowe, informacje o terminach dostaw czy o cenie za przesyłkę.

    różne formy płatności w sklepie online

    Źródło: Pixabay / pexels.com

    Działania SEO Shoper – kiedy spodziewać się wyników?

    Pozycjonowanie Shoper to proces długofalowy, dlatego nie można się spodziewać, że efekty będą widoczne już po tygodniu czy dwóch. Najwcześniej wyniki pracy przełożą się na wzrost pozycji sklepu w Google po około trzech miesiącach.

    Jeżeli dla właściciela witryny to za długo, zawsze może rozważyć opcję płatnych działań SEO, czyli SEM. To dobre rozwiązanie, jeśli ważne jest, by pozyskać klientów już w tym momencie. Jeśli chodzi o SEM, na wyniki nie trzeba czekać nawet tygodnia – efekty są widoczne nawet po jednym dniu. Można też jednocześnie pozycjonować sklep Shoper w standardowy sposób oprócz płatnej promocji w Google, czyli SEM.

    Oczywiście, są takie firmy czy freelancerzy, którzy mogą gwarantować szybsze wyniki w Google, gdy zabiorą się za działania SEO. Warto jednak pamiętać, że takich efektów nie uda się osiągnąć, stosując prawidłowe działania, akceptowane przez algorytmy wyszukiwarki. Wszelkie niewłaściwe integracje własne pod tym względem (z tak zwanego Czarnego Kapelusza SEO) mogą zakończyć się filtrem, a nawet wyrzuceniem serwisu z rankingu Google – nieodwołalnie i na zawsze.

    kara nałożona przez Google na stronę

    Źródło: Firmbee.com / pexels.com

    Czy można podać termin, kiedy wszystkie działania SEO przyniosą efekty?

    Zwykle górna granica nie przekracza sześciu miesięcy, ale tak naprawdę, by zobaczyć, jak wiele dało pozycjonowanie Shoper, trzeba poczekać nawet rok. Agencja SEO podaje zwykle orientacyjny czas, kiedy można się spodziewać wszystkich wyników w Google.

    Im bardziej serwis jest rozbudowany i im więcej wymaga pracy (w tym użycia narzędzia Google Search Console), tym dłużej trzeba czekać na efekty. Warto dodać, że niektórych procesów nawet nie da się przyspieszyć, np. pozyskiwania linków zewnętrznych – im jest ich więcej w krótkim czasie, tym większe prawdopodobieństwo, że algorytmy Google to zauważą in minus.

    Pozycjonowanie stron internetowych Shoper – jak wybrać agencję SEO?

    Pozycjonowanie na Shoper ma dać jak najlepszy efekt? Wybór agencji SEO nie może być więc przypadkowy – powinna to być doświadczona firma pozycjonerska, która jest obecna na rynku co najmniej od kilku ładnych lat. Najlepiej jeszcze jakby trzymała się wartości, że podejmuje tylko działania SEO z tak zwanego Białego Kapelusza, w pełni akceptowane przez Google, czyli: konfiguracja, marketing, pozycjonowanie.

    Agencja SEO specjalizująca się w pozycjonowaniu na Shoper

    To jednak może nie wystarczyć, ponieważ klient jest specyficzny, mianowicie nie ma byle jakiego e-sklepu, ale postawionego na konkretnej platformie, czyli na Shoper. Dobrze więc, by wybrana agencja SEO zajmowała się również pozycjonowaniem strony pod Shoper. Do tego powinna mieć portfolio, które jednoznacznie potwierdza, że podejmowane przez nią działania dają doskonałe efekty. Można to poznać po licznych pozytywnych opiniach dotychczasowych klientów, które pojawiają się zarówno na stronie takiej firmy w zakładce pozycjonowanie, jak i poza nią w Internecie (co umożliwia narzędzie Google Customer Reviews).

    Wiarygodna firma pozycjonująca

    Nie mniej istotną kwestią jest wiarygodność agencji pozycjonerskiej. Powinna dbać o dobre relacje z klientami, a także informować o podejmowanych działaniach. Rzetelne usługi poparte wieloletnią praktyką w zakresie: konfiguracja, marketing, pozycjonowanie, od razu można zauważyć. Odbiorca dokładnie wie, czego może się spodziewać i jakie koszty trzeba brać pod uwagę, by wdrożyć działania SEO na Shoper.

    Spotkanie z klientem czy rozmowa np. przez e-mail nie trwa zbyt długo, a potencjalny, czy już faktyczny, odbiorca może wrócić do swoich codziennych zadań. Profesjonalna firma SEO zajmie się bowiem wszystkimi zagadnieniami związanymi z pozycjonowaniem na Shoper.

    Agencja SEO na miarę oczekiwań

    Jaka jeszcze powinna być dobra agencja pozycjonerska? Przede wszystkim najlepsza dla konkretnego klienta. Odbiorca uzna usługę związaną z pozycjonowaniem na Shoper za najlepszą, jeśli będzie dopasowana do jego oczekiwań, wymogów czy możliwości finansowych. Agencja SEO uwzględnia więc wszystkie te aspekty, a także cele swojego klienta, zanim przystąpi do działania w zakresie pozycjonowania pod Google.

    Usługi SEO na start i na później

    Klient rozważa długofalową współpracę z agencją SEO, a dopiero założył sklep na Shoper? Wtedy warto odwiedzić zakładkę pozycjonowanie i wziąć pod uwagę ofertę tej firmy, która wspiera pod względem SEO każdego sprzedawcę, czyli:

    • prowadzącego niewielki sklep z kilkoma produktami,
    • sprzedającego w średnim sklepie online z kilkudziesięcioma towarami,
    • oferującego tysiąc produktów i więcej na swoim e-sklepie lub marketplace,
    • proponującego swój asortyment lokalnie, np. w jednym mieście lub województwie,
    • działającego na terenie całego kraju,
    • przyjmującego zamówienia zarówno w Polsce, jak i za granicą.
    profesjonalna agencja SEO

    Źródło: Artem Podrez / pexels.com

    OCEŃ TXT

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

    Darmowa konsultacja

      Zastanawiasz się
      dlaczego Twoja strona
      NIE SPRZEDAJE?
      Umów się na bezpłatną konsultację SEO i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.
      Rozpocznij chat
      Zamów rozmowę

        Chcesz poznać
        ofertę?
        Skontaktujemy się z Tobą w ciągu kilku minut! Jesteśmy dostępni w dni robocze w godzinach 9-15.
        Niestety aktualnie nasz konsultant nie jest dostępny. Skontaktujemy się z Tobą w godzinach otwarcia biura.
        Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez ICEA SPÓŁKA Z OGRANICZONĄ ODPOWIEDZIALNOŚCIĄ w celu nawiązania kontaktu. Więcej w Polityce prywatności.