1. Opisy meta
Czym są opisy meta? Rozróżnia się dwa opisy, czyli meta description oraz meta title. Ten pierwszy to krótka treść wyświetlająca się w wyszukiwarce nad linkiem, który prowadzi do pozycjonowanego e-commerce. Natomiast title pojawia się nad tym opisem, czyli najczęściej jest to nazwa sklepu plus dodatkowa informacja, np. niedrogo, promocja, wysoka jakość itp. Aby zoptymalizować meta tagi, w meta description, jak i w title powinno znaleźć się przynajmniej jedno słowo kluczowe związane z pozycjonowanym serwisem.
2. Treści typu Reach Snippets
W pozycjonowaniu Shoper uwzględnia się także treści typu Reach Snippets. Co to takiego? Są to krótkie pytania i treściwe odpowiedzi o niewielkiej długości, szczególnie przydatne, gdy sklep pozycjonuje się pod Google. Coraz częściej w wynikach pojawiają się informacje wyjaśniające określone zagadnienia, o jakie pytają użytkownicy tej wyszukiwarki. To dodatkowy sposób, by „zaistnieć” w Google, zajmując jedną z czołowych pozycji w rankingu.
3. Unikalne opisy produktów
Dlaczego unikalne opisy produktów mają znaczenie w e-commerce? Pozycjonowanie Shoper nie miałoby większego znaczenia, gdyby treści odnoszące się do oferty były powielane na każdej podstronie. Algorytmy wyszukiwarki Google są wyjątkowo „wrażliwe” na treści, które powtarzają się w obrębie danego serwisu. Efektem tak zwanego Duplicate Content (zduplikowanej treści) może być filtr od Google, a nawet wyrzucenie z bazy serwisów pozycjonujących się pod tę wyszukiwarkę.
Jeśli sklep ma w swojej ofercie kilka opakowań, w jakich oferuje ten sam płyn do mycia naczyń, najlepiej zatrudnić wtedy zdolnego copywritera. Ten specjalista stworzy wówczas unikalny, nawet krótki opis produktu (lub nawet opis kategorii), na potrzeby pozycjonowania strony na Shoper. „Zwykły” pracownik może nieraz nie mieć pomysłu na napisanie kilku, kilkunastu, czy większej liczby opisów produktów oferowanych np. w opakowaniach o różnej pojemności czy w rozmaitych kolorach.
4. Optymalizacja pod kątem wyszukiwarek
Jako że sklep na Shoper nie mógłby święcić triumfów, gdyby nie można go było znaleźć w wyszukiwarce, trzeba go pod nią zoptymalizować. Optymalizacja SEO na Shoper dotyczy zarówno treści, jak i kodu strony, a także jej struktury. Poza wspomnianymi wcześniej już elementami, które uwzględnia się w ramach działań na stronie, warto jeszcze dodać co nieco o strukturze e-commerce. Ważne jest, by była ona czytelna i logiczna – zarówno dla algorytmów wyszukiwarki, jak i dla potencjalnych klientów.
W praktyce oznacza to, że każdy produkt dostępny w sklepie powinien znaleźć się we właściwej kategorii.
Jeśli będzie to płyn do mycia naczyń, to potencjalny kupujący mógłby go szukać np. na stronach kategorii chemia/środki czystości i w podkategorii czysta kuchnia lub środki do czyszczenia kuchni. Pod względem optymalizacji na Shoper taka struktura jest wyjątkowo przejrzysta. Klient zawsze wie, gdzie się znajduje na stronie, a także, jak zobaczyć inne produkty z danej kategorii, jeśli właśnie zapoznaje się z jednym z nich.
Struktura strony na Shoper nie odnosi się jednak tylko do właściwej nawigacji. To również wszystkie odnośniki, dane strukturalne, które znajdują się w obrębie strony – treści, które „nakierowują” odbiorcę, by wykonał określoną czynność.
5. Frazy kluczowe
Frazy, jakie uwzględnia się w procesie pozycjonowania strony na Shoper, mają olbrzymie znaczenie. To bowiem właśnie od nich zależy, kiedy użytkownikowi wyszukiwarki wyświetli się sklep e-commerce w wynikach naturalnych (organicznych, czyli tych, których się nie opłaca w ramach kampanii Google Ads).
Dobór fraz kluczowych, czy key words (słów kluczowych) zależy od wielu czynników. Przede wszystkim od tego, jak szeroka jest oferta produktów na Shoper. Istotne są również cele właściciela tego serwisu sprzedażowego, a także jego możliwości finansowe. Eksperci są zdania, że o wiele łatwiej udaje się wykonać pozycjonowanie sklepu Shoper na frazy kluczowe z tak zwanego długiego ogona (z ang. long tail) niż na krótsze, jedno- lub dwuwyrazowe. Dlaczego? Ponieważ im dłuższa jest taka fraza, tym mniej sklepów z podobną ofertą wpadło na to, by się na nią promować w wyszukiwarce. Z każdym bowiem kolejnym wyrazem wzrasta też liczba kombinacji, w jakich można układać frazę pod wyszukiwarkę.
Przykład? Niech będzie wspomniany płyn do mycia naczyń – są to już cztery wyrazy, a mimo to wciąż jest to fraza dość ogólna. Wyrażenie typu długi ogon mogłoby wyglądać tak w tym przypadku: „płyn do mycia naczyń o cytrynowym zapachu” albo „płyn do mycia naczyń w szklanym opakowaniu”, albo „uniwersalny płyn do mycia naczyń”.
Jak dobrać frazy kluczowe pod względem pozycjonowania sklepu na Shoper?
Analizuje się ofertę e-commerce, czy korzysta z narzędzi, które pokazują, jaką wartość mają poszczególne frazy. Nie można też zapomnieć o tym, co wpisują sami użytkownicy wyszukiwarki – opłaca się pozycjonować sklep na Shoperze na te pytania, które pojawiają się najczęściej. Mogą one zawierać słowo kluczowe, które się uwzględniło na etapie dobierania fraz, ale nie zawsze tak jest.
Nieraz warto dodać na swojej stronie treści, które odpowiadają na konkretne pytania. Na przykład, odnosząc się do płynu do naczyń, mogłyby to być praktyczne porady dotyczące tego, jak poradzić sobie z mocno zabrudzonymi naczyniami albo z tłuszczem na patelni itp. Poprzez odpowiednie pozycjonowanie sklepu Shoper udaje się odpowiedzieć na nurtujące pytania internautów. Jednocześnie „podsuwa się” konkretne rozwiązanie, z którego większość zazwyczaj skorzysta.
6. Analiza konkurencji
Konkurencję warto sprawdzić z uwagi na wiele aspektów. Nie tylko pod kątem dobranych słów kluczowych, ale też projektu sklepu internetowego, jego funkcjonalności czy sposobu, w jaki opisuje swoje produkty.
Dobra agencja SEO uwzględni też działania promocyjne konkurencji poza jej serwisem sprzedażowym, czyli gdzie jest widoczna, a także skąd pochodzą linki zwrotne. W pozycjonowaniu strony na Shoper ważne jest też, kto najczęściej wypowiada się pozytywnie o ofercie konkurencji i w jakim miejscu w sieci.
Wiedząc, jak postępują rywale w danej branży, można przyjąć lepszą strategię. W ten sposób przynajmniej na niektórych polach udaje się wyprzedzić konkurencyjne firmy w walce o uwagę potencjalnego klienta.
7. Optymalizacja pod użytkowników e-commerce
Optymalizując sklep na Shoper, trzeba także wziąć pod uwagę oczekiwania konsumentów. Z pewnością zależałoby im na tym, by dane produktów były treściwe, wyczerpujące i przystępne dla przeciętnego „zjadacza chleba”. Optymalizacja SEO na Shoper pod kątem użytkowników często tak naprawdę pokrywa się z wymogami związanymi z algorytmami Google.
Tak zwane roboty wyszukiwarki (z ang. Google bots) szczególnie cenią te serwisy, które dostarczają treść wysokiej jakości, czyli merytoryczną, a przez to wartościową. Można również mieć nadzieję, że takie opisy sprawią, że po przeczytaniu potencjalny konsument zmieni się w faktycznego kupującego.
8. Pozyskiwanie linków
Skuteczne pozycjonowanie sklepu Shoper musi też opierać się na dostarczaniu linków z zewnątrz. Jak pozyskiwać te linki? Agencja SEO zazwyczaj większość tej pracy wykonuje sama, zlecając takie zadania swoim specjalistom od link buildingu. Wtedy zawsze wiadomo, skąd te odnośniki pochodzą i przez to, jaką mają wartość dla Google. Niemniej opłacalne jest też prowadzenie sekcji blog, czy social media, gdzie internauci bardzo często z własnej woli i inicjatywy dzielą się odnośnikami z innymi użytkownikami serwisów online.
9. Tworzenie responsywnej strony
Algorytmy Google wysoko cenią te serwisy, które prawidłowo wyświetlają się w różnych rozdzielczościach. W pozycjonowaniu strony na Shoper nie można więc pomijać tego aspektu. Tym bardziej że kupujących przybywa wśród osób korzystających z mobilnych ekranów na tablecie lub smartfonie. Ponadto każdy właściciel firmy chciałby, aby jego sklep odbierano jako idący z duchem czasu, dostosowany do aktualnych standardów adres URL. Responsywność to zdecydowanie takie rozwiązanie, które już dzisiaj można zaliczyć do tego minimum, jakie trzeba spełnić, by sprostać oczekiwaniom Google i odbiorców.
10. Możliwość interakcji z klientem
Najwięcej pozytywnych opinii zbierają te serwisy, które nie boją się pytać o opinię swoich klientów. Uwzględniając pozycjonowanie Shoper, można w taki sposób zaprojektować e-commerce, by zadowolić trzy strony, czyli Google, użytkowników serwisu, a także właściciela e-sklepu.
Jak? Wystarczy stworzyć sekcję na stronie, gdzie klient poczuje się nieco jak na social mediach. W takim panelu Shoper będzie mógł wówczas zostawić komentarz, dodać opinię czy ocenić produkt, który kupił. Być może oznaczy go jako ulubiony, by bez ponownego wyszukiwania zamówić ten towar podczas następnych „odwiedzin”.
W pozycjonowaniu SEO na Shoper warto też wziąć pod uwagę „ludzką stronę” sprzedawcy. Emotikony stały się tak powszechne, że można je już spotkać praktycznie na dowolnym serwisie i w większości aplikacji. Warto też je dodawać w tekście, by stał się bardziej przyjazny i wzbudzał pozytywne emocje. Takie formatowanie treści i taki nastrój zdecydowanie działa motywująco – klienci chętnie dzielą się w związku z tym swoimi opiniami.
11. Dbałość o SEO poza e-commerce
W Google można być widocznym nie tylko wtedy, gdy ktoś będzie chciał kupić produkt w sklepie postawionym na platformie Shoper. Równie ważne jest to, by klient przekonał się do serwisu, w czym pomaga optymalizacja SEO pod Shoper. Mowa tutaj o działaniach związanych z SEO dotyczących wizytówki Google, czy mapy dostępnej w zakładce Google. Obecność w dwóch tych dodatkowych miejscach przekłada się także na lepszą pozycję e-sklepu w wynikach wyszukiwania. Poza tym potencjalni kupujący nie mają problemu, by znaleźć więcej informacji o firmie, które najczęściej prowadzą np. do odwiedzenia stron producenta.
12. Pozycjonowanie Shoper – lokalne lub ogólne (krajowe)
Biorąc pod uwagę pozycjonowanie sklepu Shoper, warto wiedzieć, że można tego dokonać także z uwzględnieniem lokalizacji. W serwisie sprzedażowym może kupować ktoś, kto mieszka w tym samym rejonie, gdzie znajduje się biuro tejże firmy. Wtedy wdraża się proces pozycjonowania lokalnego, gdzie oprócz dobranych słów kluczowych dodaje się też tę konkretną lokalizację, np. miasto, województwo, powiat, dzielnicę czy nawet konkretną ulicę.
Jeżeli natomiast właściciel e-commerce chciałby sprzedawać przede wszystkim na terenie całego kraju, wtedy, podczas pozycjonowania na Shoper, nie wzbogaca się fraz kluczowych żadną lokalizacją. Domyślnie bowiem w Google sklep działa na terenie całego kraju, skoro jest w języku polskim.
Należy jednak pamiętać, że już od jakiegoś czasu wyszukiwarka ta bardziej promuje strony, których treści odnoszą się do lokalnych odbiorców. Ponadto lokalne działania SEO pozwalają poszerzyć ich grono. Nie trzeba bowiem decydować się tylko na te, które wiążą się z rejonem, gdzie znajduje się stacjonarna placówka. Można też uwzględnić inne lokalizacje, by np. powziąć rywalizację z konkurencją na wybranym rynku.
13. Proces płatnego pozycjonowania (SEM)
Właściciel e-commerce chciałby szybciej znaleźć się wysoko w Google? Dobrą opcją jest wtedy płatne pozycjonowanie sklepu Shoper. Dlaczego? Ponieważ podejmuje się w zasadzie identyczne działania (integracje własne), jak wtedy, gdy dba się o pozycję naturalną. Z tą jedną różnicą, że podczas kampanii płatnej nie trzeba już wykonywać działań poza stroną, by znaleźć się w rankingu top 3 w Google na daną frazę.
Co oznacza skrót SEM (z ang. Search Engine Marketing)? Dokładnie tłumacząc, jest to działanie marketingowe, które uwzględnia się podczas optymalizacji serwisu pod Google. Marketingowe, czyli płatne, gdyż naturalne wyniki w Google mogą być płatne lub nie. Jednak płaci się w tym przypadku agencji SEO, a nie firmie mającej najpopularniejszą w naszym kraju wyszukiwarkę.