Pozycjonowanie Prestashop

Pozycjonowanie sklepu Prestashop

Darmowy audyt seo

    Zastanawiasz się
    dlaczego Twoja strona
    NIE SPRZEDAJE?
    Umów się na bezpłatną konsultację SEO i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.

    Najnowszy raport „E-commerce w Polsce. Gemius dla e-Commerce Polska” pokazuje, że odsetek Polaków robiących zakupy w sieci w 2021 roku wzrósł w stosunku do ubiegłego roku o 4 punkty procentowe. Jak wynika z badania, aż 77% polskich internautów przynajmniej raz dokonało zakupów w sieci. Aż dla 13% respondentów sklepy online stały się pierwszym miejscem, gdzie szukają interesujących ich produktów. Jako powód podają przede wszystkim nieograniczoną dostępność do takich sklepów, szybkość i opłacalność zakupów, bezpieczeństwo. Aby mogły one działać i się rozwijać, trzeba zainwestować w działania SEO. Niektóre systemy e-commerce są lepiej przygotowane na pozycjonowanie. Jedna z najpopularniejszych w Polsce platform dla swoich użytkowników – PrestaShop – przygotowała dogodne rozwiązania i narzędzia SEO.

    Platforma PrestaShop – czy to dobry wybór dla e-sklepu?

    Jedną z pierwszych decyzji, którą trzeba podjąć, myśląc o założeniu własnego e-sklepu, jest wybór platformy dla e-commerce. Warto go jednak dokładnie przemyśleć. Niewłaściwy skrypt może się przełożyć na zbyt wolną obsługę zamówień, problemy z rozwojem sklepu, komunikacją z klientem, ustalaniem stanów magazynowych itp. Co ważne, wybór skryptu przekłada się również na skuteczne pozycjonowanie. Pod tym względem ta bezpłatna platforma e-commerce wysuwa się na prowadzenie. Jest najchętniej wybierana przez polskich przedsiębiorców. Na postawienie sklepu na silniku PrestaShop do tej pory zdecydowało się 17 tysięcy właścicieli e-biznesów.

    Popularność platformy e-commerce PrestaShop wynika przede wszystkim z bardzo prostej obsługi sklepu, która jest w większości zautomatyzowana. Dzięki temu tworzenie struktury sklepu przebiega bardzo szybko. Swoim użytkownikom PrestaShop udostępnia szereg pomocnych narzędzi, które wykorzystywać mogą zarówno profesjonalni pozycjonerzy, jak i amatorzy.

    Czym jest oprogramowanie PrestaShop?

    PrestaShop jest oprogramowaniem służącym do założenia i prowadzenia sklepu online. Można to zrobić samodzielnie lub skorzystać z pomocy ekspertów z branży SEO. Z racji tego, że oprogramowanie jest otwarte i udostępniane na licencji Open Software License, może być modyfikowane i udostępniane do potrzeb przedsiębiorcy. Obecnie PrestaShop deklaruje, że posiada ponad 600 różnych funkcji odpowiadających za: dodawanie produktów wraz z ich parametrami do sklepu, przeglądanie, monitorowanie stanów magazynowych; pozycjonowanie strony na PrestaShop i jej optymalizację do wytycznych algorytmów Google; personalizowanie sklepów; obsługę klienta; kwestie prawne np. obliczanie podatków w zależności od lokalizacji.

    Oprócz wielu funkcjonalności PrestaShop pochwalić może się również estetycznym designem i szeroką gamą szablonów sklepów internetowych w głównym katalogu. Dzięki platformie masz także możliwość prostego założenia sklepu i zarządzania nim, prowadzenie sprzedaży międzynarodowej, skorzystanie z różnych rozwiązań w zakresie płatności, stały rozwój skryptu, profesjonalną pomoc techniczną, a także możliwość darmowego korzystania z oprogramowania w wersji podstawowej.

    Dla kogo jest oprogramowanie PrestaShop?

    Po skrypt PrestaShop sięgać może każdy przedsiębiorca. Jest on popularny zarówno wśród mikro, jak i dużych biznesów. Nie ma również znaczenia to, w jakiej branży będzie działał sklep internetowy. Warto natomiast podkreślić, że na PrestaShop stworzyć można sklep, który będzie działać nie tylko na stacjonarnych komputerach, ale i urządzeniach mobilnych. Ta funkcjonalność jest niezwykle ważna, ponieważ wpisuje się w najnowsze trendy zakupowe.

    Google od 2015 roku w swojej wyszukiwarce promuje strony dostosowane do urządzeń mobilnych. Wyposażenie sklepu w tę funkcjonalność ułatwia więc działania pod kątem SEO.

    Czy PrestaShop potrzebuje pozycjonowania?

    Działania SEO potrzebne są każdemu sklepowi niezależnie, na jakim skrypcie działa. Wspiera je narzędzie Google Search Console. Bez nich pokazywanie się na wysokich pozycjach w wyszukiwarce Google nie będzie możliwe.

    Sklepy, które na daną frazę/zapytanie znajdą się na pierwszym miejscu odwiedzin, to ok. 28,5% wyszukujących. Dalsze pozycje znacznie zmniejszają odsetek klikających.

    Pozycjonowanie PrestaShop pozwala więc zwiększyć liczbę odwiedzających sklep internetowy, co ma bezpośredni wpływ na ruch na stronie i ilość zakupów. Pojawianie się sklepu na pierwszych stronach Google ma też wydźwięk wizerunkowy.

    Pozycjonowanie sklepu internetowego na PrestaShop przekłada się nie tylko na bezpośrednią sprzedaż, ale i wspomaga dalszy rozwój marki oraz budowanie jej pozycji na rynku.

    Co należy wiedzieć o SEO PrestaShop?

    Pozycjonowanie stron określane jako zespół działań mających umieścić witrynę na jak najwyższej pozycji w wynikach Google na daną frazę. Należy przy tym pamiętać, że: obecność w wynikach Google jest bezpłatna; pozycjonowanie jest konieczne, jeśli chce się osiągnąć wysoką pozycję na dane słowo kluczowe; obecność w płatnych wynikach wyszukiwania nie jest równoznaczna z wysoką pozycją w organicznym SERP; organiczne wyniki wyszukiwania to najskuteczniejszy sposób poszukiwania potencjalnych klientów; proces pozycjonowania sklepu online zakłada stałą pracę zarówno w obrębie witryny, jak i poza nią; zbudowanie wysokiej pozycji w Google jest procesem długotrwałym – zazwyczaj pierwsze efekty widoczne są po 6 miesiącach, natomiast na widoczny wzrost sprzedaży trzeba poczekać jeszcze dłużej.

    Co wpływa na pozycję PrestaShop w Google?

    Google nie ujawnia swoich metod oceny poszczególnych witryn. Powszechnie podaje się, że czynników rankingowych Google jest kilkaset, z czego najważniejszych jest 200. To one mają gwarantować wysoką pozycję w wyszukiwarce. Ich wdrożenie nie jest jednak najprostsze, dlatego zadanie, jakim pozycjonowanie i optymalizacja sklepu internetowego, najlepiej powierzyć profesjonalistom. Ważne jest etyczne działanie, które nie sprawi, że pozycjonowanie PrestaShop zakończy się nałożeniem na witrynę filtra, czyli kary. Ta może zablokować widoczność strony na określony czas, a także spowodować jej spadek w organicznych wynikach.

    Kiedy rozpocząć pozycjonowanie PrestaShop?

    Wraz z uruchomieniem strony warto również zadbać o indeksowanie jej przez Google, a także pod kątem SEO. Im wcześniej zostanie ono wdrożone, tym lepiej dla sklepu. Najlepiej pozycjonowanie zacząć od zoptymalizowania strony WWW, a także stworzenia na nią treści przyjaznych algorytmom Google.

    Optymalizacja i pozycjonowanie PrestaShop

    Aby osiągnąć sukces, ważne jest kompleksowe podejście do SEO. Powinno ono zawierać: analizę działania sklepu internetowego oraz zachowań użytkowników w jego obrębie; optymalizację sklepu; zadbanie o odpowiednie wyświetlanie się w wynikach wyszukiwania zarówno w zakresie wysokich pozycji, jak i estetyki; opracowanie strategii content marketingu, czyli treści przynoszących ruch i wysoko ocenianych przez algorytmy Google; analizę i opracowanie strategii zewnętrznego linkowania.

    Na czym polega optymalizacja sklepu PrestaShop?

    Pierwszym krokiem do uznawania wysokich pozycji w Google jest audyt. Pozwoli wskazać ewentualne błędy, a także opracuje ścieżkę ich naprawy. Jego wykonanie najlepiej powierzyć zewnętrznej firmie, która do sklepu internetowego podejdzie obiektywnie i wypunktuje wszystkie nieprawidłowości.

    Zazwyczaj audyt SEO dla sklepu PrestaShop obejmuje analizę: konkurencji; fraz kluczowych wykorzystywanych w SEO; linków zewnętrznych; treści pod względem ich przyjazności SEO i czytelnikowi; techniczną (kod strony i adresy URL); dostępności; konwersji; przygotowania wytycznych optymalizacyjnych i pozycjonerskich pomagających poprawić pozycję sklepu w Google.

    Kolejny krok w uzyskaniu pierwszych pozycji w wyszukiwarce to optymalizacja SEO sklepu PrestaShop. Pozycjonowanie w tym zakresie nie różni się praktycznie niczym od tego, które należy wykonać przy innych stronach internetowych. Pojawiające się ograniczenia można wyeliminować, korzystając z płatnych wtyczek i dodatków. Pozwolą m.in. na budowę wewnętrznego linkowania i uzupełnienie metatagów. Dzięki nim przygotujemy też mapę witryny.

    Optymalizacja PrestaShop pod kątem pozycjonowania

    Samodzielnie należy zadbać o następujące aspekty: brak duplikacji treści (samodzielnie należy zadbać o to, aby zmienić treści na stronicowaniu kategorii, ale też uaktualniać opis strony); wyeliminowanie niefunkcjonalnego menu bocznego; obecność atrybutów follow w linkach wewnętrznych; indeksowanie stron (niektóre z podstron nie powinny być widoczne w wyszukiwarce); opisy produktów w jednym widoku; zdjęcia na kartach produktowych (dodając obrazy na stronę, należy zachować unikalność atrybutu alt); przyjazny URL (trzeba włączyć go ręcznie, w innym przypadku będzie nieczytelny i niezrozumiały dla użytkownika).

    Jak dobrać frazy do pozycjonowania na PrestaShop?

    Wybór słów kluczowych powinien być dokładny i uważny, a także poprzedzony analizą. Przydatny w tym okaże się Planer Słów Kluczowych. Kluczem do sukcesu nie jest bowiem jedynie wybranie słów luźno powiązanych ze sklepem i jego asortymentem. Na te zbyt ogólne konkurencja jest bowiem bardzo wysoka. Oznacza to, że wybicie się na pierwsze pozycje dla mniejszych graczy rynkowych jest niemożliwe lub bardzo trudne, czasochłonne i kosztowne.

    Skuteczne SEO zawsze opiera się na uzupełnieniu fraz ogólnych tzw. frazami long tail (długiego ogona), czyli dokładniej opisującymi produkt, usługę, markę. Najnowsze trendy w pozycjonowaniu wskazują również, że na liście fraz kluczowych powinny znaleźć się także pytania, jakie internauci często zadają Google.

    Czy sklep online warto pozycjonować lokalnie?

    Pozycjonowanie lokalne pomoże pozyskać klientów z najbliższej okolicy. Ci zazwyczaj chętnie odwiedzają firmy znajdujące się do 5 km od ich miejsca zamieszkania lub pracy. Warto pamiętać, że wielu konsumentów z nowego pokolenia chętnie szuka produktów/towarów w sieci, a następnie chce je kupić stacjonarnie, wcześniej sprawdzając ich jakość, wygląd itp. Biorąc pod uwagę to zachowanie konsumenckie, sklepy internetowe tylko zyskują na lokal SEO.

    Aby wyświetlać się wysoko w lokalnych wynikach wyszukiwania, e-sklep musi: uwzględnić frazy lokalne; zadbać o profesjonalną wizytówkę w Google Moja Firma; zatroszczyć się o opinie pozostawiane w Google.

    Content a pozycjonowanie PrestaShop

    W sklepie internetowym nie może zabraknąć treści. Powinny pojawiać się one na: stronie głównej (na głównym panelu sklepu); podstronie o nas, kontakt itp., kartach produktów, czyli opisy produktów, podstronach kategorii, czyli dotyczących opisu kategorii, statycznych stronach.

    Na pozycjonowanie PrestaShop wpłynie również publikowanie contentu na blogu. Skrypt PrestaShop daje możliwość dołączenia go niemal do każdego szablonu dla e-commerce. Moduł bloga jest płatny, ale bardzo dobrze współdziała ze sklepem – jest z nim spójny estetycznie, a także pozwala na linkowanie produktów.

    Należy unikać publikowania artykułów przesyconych słowami kluczowymi, spamujących i będących jedynie farmą linków dla sklepu. Poczytne treści są promowane przez Google, a także wpływają na wizerunek samej marki w branży e-commerce.

    Jakie powinny być treści w sklepie PrestaShop?

    Chcąc tworzyć dobre treści do sklepów PrestaShop, warto zapoznać się z najnowszymi wytycznymi Google. Algorytmy, które w ostatnim czasie mają największy wpływ na budowanie pozycji pod kątem wyszukiwarek, nastawione są bowiem na tworzenie przydatnych, wartościowych i ciekawych dla Internautów treści. Na wysokich pozycjach umieszczają te z adresów URL, które faktycznie odpowiadają na pytania i problemy użytkowników sieci.

    Content SEO friendly, a jednocześnie chętnie czytany przez ludzi jest: pozbawiony duplikatów treści (Google docenia strony internetowe, na których znajdują się unikalne treści, niekopiowane z innych serwisów. To tzw. przyjazne adresy URL); nieprzeładowany słowami kluczowymi; nie za krótki (teksty od 5 tysięcy znaków w górę. Jeśli będą krótkie, ale wzbudzające duże zainteresowanie, to również zostanie to docenione przez Google i przełoży się na pozycjonowanie sklepu PrestaShop); wyczerpujący temat; świeży i ponadczasowy (systematyczne dodawanie newsów o promocjach, wyprzedażach, nowościach itp. a także tzw. zielony content (Evergreen content), czyli określany nieśmiertelnym, ponadczasowym, wpłynie na pozycjonowanie).

    Mówiąc o contencie, który wspiera pozycjonowanie PrestaShop, nie można także nie wspomnieć o strukturze treści. Długi, zbity tekst będzie negatywnie oceniany przez Google, a także niechętnie czytany przez Internautów.

    Dla pozycjonowania najlepiej: stosować krótkie akapity; tworzyć listy punktowane; używać opcji boldowania; poprzedzać akapity nagłówkami H2, H3, H4, H5, H6 i stosować dla tytułu treści akapity H1.

    Co ma wpływ na pozycję PrestaShop w Google?

    Jako ważne elementy budowania pozycji w wyszukiwarce wymienia się: szybkość działania platformy – to jak szybko będzie się ładował sklep internetowy, zależy od serwera. Najlepiej wybrać taki, który będzie miał mocne parametry techniczne, udźwignie nawet duży ruch i spore dane strukturalne; mapa strony – roboty Google lubią witryny mające dane uporządkowane i o jasnej strukturze. Aby uprościć przemieszczenie się robotom po sklepie, warto zadbać o mapę strony.

    Kolejnym elementem są odpowiednie przekierowania – „ruch” w tworzeniu nowych stron i podstron w e-sklepie jest zazwyczaj większy niż na standardowej witrynie internetowej. Wynika to z tego, że w sklepie stale przybywają nowe produkty w pliku category; może się też zdarzyć, że niektóre są wycofywane ze sprzedaży. Prowadzi to do powstawania stron, których nie da się otworzyć; aby wspomóc pozycjonowanie PrestaShop daje możliwość zastosowania przekierowania 301, czyli przenoszącego potencjalnego klienta do podstrony ze zbliżonym produktem. To rozwiązanie nie tylko wspomaga SEO, ale także i pozwala zwiększyć konwersje;

    Meta dane – ten element nie jest widoczny na pierwszy rzut oka dla użytkowników odwiedzających stronę, ma jednak znaczenie przy ocenie sklepu przez algorytmy Google. W PrestaShop składają się na nie: znaczniki meta title (tytuł strony) oraz meta description (krótki opis); obydwa te elementy wyświetlają się w wynikach wyszukiwania Google. Ich powielanie może spowodować, że pozycjonowanie będzie mniej skuteczne i długotrwałe.

    Certyfikat SSL – jeszcze do niedawna traktowany był jako coś prestiżowego, dziś to absolutna podstawa. Pozycjonowanie na PrestaShop czy jakiejkolwiek witrynie jest bez niego niemal niemożliwe. Certyfikat ten stanowi świadectwo bezpiecznego połączenia, co ma ogromne znaczenie w przypadku dokonywania płatności online w e-sklepie i obracania przez niego danymi osobowymi.

    Jakie dodatki dla PrestaShop ułatwiają pozycjonowanie?

    PrestaShop domyślnie umożliwia korzystanie z wielu ponadstandardowych modułów. Ich liczba wynosi ponad 3000. Zapewniają one dodatkowe funkcjonalności, które m.in. ułatwiają pozycjonowanie sklepu. Aby korzystać z tych wtyczek, trzeba je pobrać i zainstalować. Prestashop w zakresie SEO proponuje zarówno bezpłatne, jak i płatne dodatki. Do tych najczęściej wybieranych zalicza się:

    SEO Expert – dzięki tej wtyczce automatycznie zostaną uzupełnione wszystkie meta tagi, co umożliwi skuteczniejszą optymalizację SEO na PrestaShop i wpłynie na widoczność witryny w wyszukiwarce; wtyczka jest bardzo pomocna, ale należy ją kontrolować pod względem pojawienia się duplikacji treści np. na stronach kategorii.

    Generator mapy witryny – ten dodatek automatycznie tworzy mapę e-sklepu zapisuje ją w pliku XML i HTML; dzięki temu roboty Google wiedzą, jak poruszać się po stronie oraz z łatwością zaczytują znajdujące się na niej treści.

    SEO Alt Image Tags – ten moduł ułatwia szybsze tworzenie alternatywnych opisów do zdjęć, grafik i innych multimediów znajdujących się na stronie sklepu; tak jak w przypadku SEO Expert trzeba jednak kontrolować wtyczkę pod względem tworzenia duplikatów.

    Przekierowanie URL – wtyczka pozwala na ustawienie przekierowań 301, 302, 303 i 304, co ułatwia przeniesienie strony ze starego adresu na nowy, znajdujący się na wyższej pozycji w Google.

    Smartsupp free live chat – ta wtyczka to nic innego jak live chat; jej zadaniem jest poprawić komunikację między działem obsługi klienta a konsumentami. Umożliwia nie tylko prowadzenie rozmów na żywo, ale także wysyłanie automatycznych wiadomości do klientów oraz badanie statystyk i zachowań konsumenckich.

    Wtyczka ta poprawia wrażenia i doznania klienta, a także wpisuje się w trend łączący UX z pozycjonowaniem. Wyposażony w nią sklep może więc walczyć o najwyższe pozycje w wyszukiwarce Google.

    Kiedy warto skorzystać z pomocy agencji SEO?

    Chociaż sklepy zbudowane na platformie Prestashop są uważane za łatwe i proste w pozycjonowaniu, a ich wynoszenie na wysokie pozycje ułatwiają liczne dodatki wydane przez twórcę oprogramowania, to w wielu przypadkach wtyczki optymalizacyjne to za mało. Nie przyniosą one efektów m.in., kiedy sklep internetowy działa w szczególnie konkurencyjnej branży, a także w momencie, kiedy jego właściciel lub pracownicy nie posiadają wiedzy z zakresu optymalizacji SEO na PrestaShop. W takich sytuacjach konieczne jest skorzystanie z pomocy profesjonalistów, czyli agencji SEO.

    Wsparcie ekspertów w zakresie pozycjonowania pozwala już na starcie ustalić strategię, która w stosunkowo krótkim czasie będzie mogła przynieść wymierne efekty. Agencja zadba też o to, aby budżet przeznaczony na pozycjonowanie został wydany jak najefektywniej. Przedsiębiorca nie może również zapomnieć, że agencje interaktywne posiadają wiedzę o najnowszych trendach w pozycjonowaniu, a także technikach zgodnych z rekomendacjami Google. To ostatnie jest natomiast bardzo ważne, bowiem wejście na ścieżkę Black Hat SEO może spowodować nie tylko spadek widoczności w wyszukiwarce, ale i całkowite wykluczenie z wyników wyszukiwania Google.

    Ile kosztuje pozycjonowanie PrestaShop?

    Cennik zależy od tego, jak bardzo rozbudowany jest sklep, w jakiej branży działa, jaka jest jego konkurencja. Nie bez znaczenia są również działania optymalizacyjne, które będzie musiała podjąć agencja – zdarza się, że sklep wymaga całkowitej przebudowy czy uzupełnienia treści na większość podstron (np. każdy opis kategorii).

    Oznacza to, że na optymalizację trzeba będzie poświęcić długie godziny, a także zaangażować wielu pracowników, co przełoży się na koszt pozycjonowania. Ten będzie także zależał od tego, ile przedsiębiorca będzie chciał zainwestować w SEO, bo chociaż samo pojawienie się w wynikach wyszukiwania jest bezpłatne, to już zbudowanie profilu linków zewnętrznych znacząco wpływających na pozycję w Google – nie.

    Ile trwa pozycjonowanie PrestaShop?

    Równie często jak o cenę przedsiębiorcy pytają, ile trwa pozycjonowanie PrestaShop. Na to pytanie także nie da się opowiedzieć precyzyjnie. Zazwyczaj pierwsze efekty widoczne są po kilku miesiącach i przejawiają się we wzroście liczby wejść na witrynę. Po kolejnych kilku miesiącach intensywnego działania przedsiębiorcy notują wzrost sprzedaży. Podaje się więc, że pozycjonowanie sklepu na PrestaShop od podstaw zajmuje ok. 12 miesięcy.

    Czas zajmuje także ewentualne naprawianie usterek w sklepie, opracowanie contentu i jego publikacja, a także zbudowanie zaufanego profilu linków zewnętrznych.

    Efekty kilkumiesięcznej pracy są jednak satysfakcjonujące i przynoszą firmie realne korzyści. Warto pamiętać, że w czasie pozycjonowania sklep można wspomagać płatnymi reklamami Google lub Facebook. Nie budują one pozycji w wyszukiwarce, ale pozwalają na natychmiastowe pozyskanie nowych odwiedzających i zwiększenie konwersji.

    OCEŃ TXT

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

    Darmowa konsultacja

      Zastanawiasz się
      dlaczego Twoja strona
      NIE SPRZEDAJE?
      Umów się na bezpłatną konsultację SEO i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.
      Rozpocznij chat
      Zamów rozmowę

        Chcesz poznać
        ofertę?
        Skontaktujemy się z Tobą w ciągu kilku minut! Jesteśmy dostępni w dni robocze w godzinach 9-15.
        Niestety aktualnie nasz konsultant nie jest dostępny. Skontaktujemy się z Tobą w godzinach otwarcia biura.
        Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez ICEA SPÓŁKA Z OGRANICZONĄ ODPOWIEDZIALNOŚCIĄ w celu nawiązania kontaktu. Więcej w Polityce prywatności.