Popularność zakupów online cały czas rośnie. Najnowszy raport „E-commerce w Polsce. Gemius dla e-Commerce Polska” pokazuje, że odsetek Polaków robiących zakupy w sieci w 2021 roku wzrósł w stosunku do ubiegłego roku o 4 punkty procentowe. Jak wynika z badania, aż 77% polskich internautów przynajmniej raz dokonało zakupów w sieci. Wśród zakupowiczów dominują kobiety, osoby z wyższym wykształceniem, powyżej 35. roku życia, mieszkające w największych miastach Polski. Co ciekawe, aż dla 13% respondentów sklepy online stały się pierwszym miejscem, gdzie szukają interesujących ich produktów. Jako powód takiego wyboru podają przede wszystkim nieograniczoną dostępność do takich sklepów, szybkość i opłacalność zakupów, bezpieczeństwo. Moda na zakupy online sprawiła, że jak grzyby po deszczu zaczęły wyrastać sklepy internetowe. W połowie września 2021 roku było ich już ponad 50 tysięcy – to o prawie 14% więcej niż pod koniec ubiegłego roku. Aby mogły działać i się rozwijać, trzeba zainwestować w działania SEO. Są one konieczne bez względu na to, na jakiej platformie prowadzi się sprzedaż. Warto jednak wiedzieć i pamiętać, że niektóre systemy e-commerce są lepiej przygotowane na pozycjonowanie. Jedna z najpopularniejszych w Polsce platform dla swoich użytkowników – PrestaShop – przygotowała dogodne rozwiązania i narzędzia SEO. Jak jednak z nich korzystać?
Jedną z pierwszych decyzji, którą trzeba podjąć, myśląc o założeniu własnego e-sklepu, jest wybór platformy dla e-commerce. W Polsce wybór w tym zakresie jest duży. Warto go jednak dokładnie przemyśleć, bowiem to od tego systemu zależy sprawne działanie biznesu. Niewłaściwy skrypt może się przełożyć na zbyt wolną obsługę zamówień, problemy z rozwojem sklepu, komunikacją z klientem, ustalaniem stanów magazynowych itp. Co ważne, wybór skryptu przekłada się również na skuteczne pozycjonowanie PrestaShop. Pod tym względem ta bezpłatna platforma e-commerce wysuwa się na prowadzenie, nie powinno więc dziwić, że jest najchętniej wybierana przez polskich przedsiębiorców. Na postawienie sklepu na silniku PrestaShop do tej pory zdecydowało się 17 tysięcy właścicieli e-biznesów (tyle sklepów online działa na tym oprogramowaniu). Oznacza to, że udział PrestaShop w polskim rynku e-commerce wynosi ok. 24%[3]. Co ciekawe, ta platforma dobrze radzi sobie również na arenie międzynarodowej – zajmuje na niej 8. miejsce z udziałem 3% rynku i blisko 300 tysiącami sklepów.
Tak jak każdy sklep PrestaShop wymaga pozycjonowania i optymalizacji. Prowadzenie tych działań umożliwiają liczne wtyczki i dodatki. Te z racji tego, że PrestaShop jest oprogramowaniem otwartym, stale są udoskonalane, modyfikowane i zmieniane.
W pozycjonowaniu każdego sklepu internetowego najważniejsze są frazy kluczowe, czyli słowa, po których użytkownik sieci będzie mógł znaleźć biznes w organicznych wynikach wyszukiwania i na które Google wyświetli stronę sklepu na określonej pozycji. Przeprowadzony wybór słów kluczowych powinien być więc dokładny i uważny, a także poprzedzony analizą. Przydatny w tym okaże się Planer Słów Kluczowych. Kluczem do sukcesu nie jest bowiem jedynie wybranie słów luźno powiązanych ze sklepem i jego asortymentem. Na te zbyt ogólne konkurencja jest bowiem bardzo wysoka. Oznacza to, że wybicie się na pierwsze pozycje dla mniejszych graczy rynkowych jest niemożliwe lub bardzo trudne, czasochłonne i kosztowne. Ogólne frazy mogą również nie odpowiadać temu, czego faktycznie szuka grupa docelowa biznesu. To dlatego skuteczne SEO zawsze opiera się na uzupełnieniu fraz ogólnych tzw. frazami long tail (długiego ogona), czyli tymi dokładniej opisującymi produkt, usługę, markę. Najnowsze trendy w pozycjonowaniu wskazują również, że na liście fraz kluczowych powinny znaleźć się także pytania, jakie internauci często zadają Google. Zazwyczaj zaczynają się one od słowa: jak i mają odpowiadać na problemy, które Internauta może napotkać w czasie całego procesu zakupowego.
Równie ważne co słowa kluczowe w kwestii, jaką jest pozycjonowanie PrestaShop, są treści. Tych w sklepie internetowym nie może zabraknąć. Powinny pojawiać się one niemal na każdej podstronie. Dla e-commerce ważne będą treści:
Na pozycjonowanie PrestaShop wpływa wiele elementów. Aby więc znaleźć się na pierwszych pozycjach w Google, nie wystarczy sama treść uzupełniona o słowa kluczowe. Jako równie ważne elementy budowania pozycji w wyszukiwarce wymienia się:
Pozycjonowanie i optymalizacja PrestaShop opiera się też na linkowaniu. W tym zakresie można mówić o:
PrestaShop domyślnie umożliwia korzystanie z wielu ponadstandardowych modułów. Ich liczba wynosi ponad 3000. Zapewniają one dodatkowe funkcjonalności, które m.in. ułatwiają pozycjonowanie sklepu. Aby korzystać z tych wtyczek, trzeba je pobrać i zainstalować. Prestashop w zakresie SEO proponuje zarówno bezpłatne, jak i płatne dodatki. Do tych najczęściej wybieranych zalicza się:
Chociaż sklepy zbudowane na platformie Prestashop są uważane za łatwe i proste w pozycjonowaniu, a ich wynoszenie na wysokie pozycje ułatwiają liczne dodatki wydane przez twórcę oprogramowania, to w wielu przypadkach wtyczki optymalizacyjne to za mało. Nie przyniosą one efektów m.in., kiedy sklep internetowy działa w szczególnie konkurencyjnej branży, a także w momencie, kiedy jego właściciel lub pracownicy nie posiadają wiedzy z zakresu optymalizacji SEO na PrestaShop. W takich sytuacjach konieczne jest skorzystanie z pomocy profesjonalistów, czyli agencji SEO, inaczej nazywanej też interaktywną czy marketingową.