Drupal, czyli CMS należący do światowej czołówki systemów zarządzania treścią wymaga pozycjonowania tak jak każda inna platforma e-commerce. Aby poprawić widoczność serwisu i zwiększyć szansę na pozyskiwanie klientów w sklepie internetowym, konieczne są działania optymalizacyjne oraz jakościowy link building. Pozycjonowanie sklepu Drupal nakierowane jest na te same cele, co działania SEO w przypadku innych systemów, jednak inaczej będzie wyglądała droga do ich osiągnięcia. Różnice można zauważyć przede wszystkim w czynnościach optymalizacyjnych.
Droga do osiągnięcia wysokich miejsc w wyszukiwarce na wartościowe słowa kluczowe jest długa i rozłożona w czasie – pozycjonowanie Drupal to nie jednorazowa czynność, a długofalowy proces. To, jak szybko pojawią się efekty (i czy w ogóle się pojawią) zależne jest od wielu czynników. Właściciel strony nie ma wpływu na czas pojawienia się rezultatów, jednak może i powinien zadbać o to, aby cały proces przebiegał sprawnie a działania wykonywane były na wysokim poziomie. Oprócz wyboru pozycjonera czy agecji SEO, jedną z decyzji, jaką musi podjąć przedsiębiorca działający w e-commerce jest wybór odpowiedniej platformy.
Czy pozycjonowanie sklepu Drupal jest trudne? Dlaczego warto to robić i jakie czynności należy uwzględnić w procesie? Odpowiedź na to wszystko znajdziesz w poniższym tekście.
Drupal to obok WordPressa i Joomli najpopularniejszy na świecie system zarządzania treścią (CMS). W Polsce webmasterzy rzadko z niego korzystają, jednak to nie powstrzymuje go przed tym, aby od wielu lat stawać na podium jako jeden z trzech światowych liderów. Dostępny jest za darmo w wersji Open Source, co oznacza, że każdy może z niego nie tylko korzystać, ale również rozszerzać i modyfikować skrypt – co przydaje się zwłaszcza podczas pozycjonowania sklepu Drupal. Ze względu na to jest on stale rozwijany i ulepszany przez programistów z całego świata. Uznawany jest również za jeden z najbezpieczniejszych CMS-ów na świecie; jest odporny na ataki hakerskie.
Prowadzenie działalności w sieci to dziś niełatwe zadanie. Z jednej strony biznesy internetowe mają ogromny potencjał ze względu na to, że liczba konsumentów, którzy kupują w sieci stale się powiększa. Jednak z drugiej strony wiąże się to z dużą konkurencją. Każdego roku w sieci pojawiają się tysiące nowych sklepów. Co zrobić, aby przyciągnąć klientów właśnie do siebie? Przede wszystkim zainwestować w pozycjonowanie SEO. Drupal działa tak jak każdy inny system – serwis na nim utworzony musi zostać zauważony przez wyszukiwarkę i spełniać jej wymagania. Jeśli wyszukiwarka uzna go za wartościowy, będzie proponować go użytkownikom zgodnie z frazami, jakich szukają w sieci.
Pozycjonowanie sklepów utworzonych na różnych platformach zawsze będzie wyglądało trochę inaczej. Przede wszystkim różniła będzie się optymalizacja. Drupal ułatwia niektóre aspekty (czasami nawet czynności wdrażane są automatycznie), natomiast inne platformy mogą tego nie robić. Warto jednak wspomnieć, że wybór CMS-a nie ma bezpośredniego wpływu na pozycję w rankingu Google. Wyszukiwarka nie ma żadnych preferencji w tym zakresie, dlatego szanse są równe. Chodzi wyłącznie o poziom trudności przeprowadzania procesu pozycjonowania. Drupal mocno ułatwia wprowadzanie działań SEO.
Pozycjonowanie SEO Drupal nie jest łatwe, jeśli robi to osoba, która w świecie SEO stawia pierwsze kroki. Jeżeli chcesz samodzielnie zwiększać widoczność swojego sklepu internetowego, warto wspomóc się odpowiednimi modułami.
Drupal oferuje tysiące, a nawet dziesiątki tysięcy dodatkowych funkcji – wiele z nich dotyczy SEO.
Najbardziej przydatne w procesie pozycjonowania sklepu Drupal moduły to:
Każdy adres domeny w sieci rozpoczyna się od przedrostka https lub http. Niektórzy nie zwracają na to uwagi, dla innych jest to istotna kwestia i może wpływać na decyzje zakupowe. W sklepie internetowym decyzje te będą związane z wysokością zysków firmy, dlatego warto przyjrzeć się bliżej temu zagadnieniu. Okazuje się, że jedna litera w przedrostku adresu URL strony może sporo zmienić. Http to protokół sieciowy umożliwiający przesyłanie danych pomiędzy przeglądarką użytkownika a serwerem strony. Czym zatem jest https i jakie ma znaczenie dla pozycjonowania sklepu Drupal?
Optymalizacja SEO Drupal to czynności wykonywane na stronie. Ich celem jest dopasowanie serwisu do wymagań wyszukiwarki i potrzeb użytkowników. Wiele istotnych kwestii zostało opisanych przy omawianiu modułów SEO, a także w innych sekcjach tekstu. Liczą się m.in.:
Pozycjonowanie sklepu Drupal nie różni się prawie niczym od innych CMS-ów w kwestii działań offsite. Działania off site to wszystkie czynności wykonywane poza serwisem, które mają pomóc zwiększyć jego widoczność w organicznych wynikach wyszukiwania. Najważniejszą czynnością jest pozyskiwanie linków z zewnętrznych serwisów. Wyszukiwarka Google traktuje je jako polecenia, dzięki czemu większym zaufaniem darzy strony, do których prowadzi wiele wartościowych odnośników. Należy tutaj podkreślić słowo „wartościowych”, ponieważ tylko takie linki liczą się dla pozycjonowania SEO Drupal.
To prawda, że serwisy internetowe bez contentu nie mają szans na wysokie pozycje w rankingu Google. Jednak treść treści nie równa. Nie wszystkie teksty będą wspierały pozycjonowanie sklepu Drupal. Istotne znaczenie ma tutaj dobra organizacja contentu.
Content w sklepie internetowym może przybierać różne formy. Możliwości jest naprawdę sporo, dlatego jedynym ograniczeniem jest tutaj wyobraźnia.
Pozycjonowanie Drupal, mimo wielu modułów wspierających SEO, nie jest łatwym zadaniem. Do tego cały proces jest rozłożony w czasie, a koszty niekiedy mogą wydawać się bardzo wysokie. Na pierwszy rzut oka wydaje się, że taka strategia ma sporo wad. Jednak patrząc z szerszej perspektywy, zwiększanie widoczności w wyszukiwarce naprawdę się opłaca.
Zwiększenie widoczności w e-commerce to skomplikowany i obszerny temat. Nic więc dziwnego, że przedsiębiorcy zadają wiele pytań, zanim ostatecznie podejmą decyzję. Najczęściej zadawane pytania dotyczące pozycjonowania sklepu Drupal to:
Efekty zwiększania widoczności w wyszukiwarce Google mogą pojawić się po 3, 6, 12, a nawet 15 miesiącach. Wiele zależy od tego, jakich efektów oczekuje przedsiębiorca i co będzie dla niego sukcesem.