Zadanie to nie jest proste, bowiem powszechnie wymienia się ponad 200 istotnych dla botów Google czynników. Nie są to jednak wszystkie – wiele z nich stanowi tajemnice Google i nie zostaje podana do publicznej wiadomości. Amerykańska firma nie udziela też informacji, jaką wagę mają poszczególne czynniki rankingowe i które z nich są najważniejsze. Wiemy natomiast, że Google sprawdza je poprzez roboty, które regularnie odwiedzają zindeksowane witryny. Przetwarzają one zawartość stron i kiedy Internauta zada zapytanie wyszukiwarce, to przeszukują wcześniej pobrane dane i ustalają ranking domen. Na pierwszych miejscach pojawiają się te, których zawartość oraz odnośniki zostały najmocniej powiązane z zapytaniem użytkownika. Aby jednak tak się stało, sklep internetowy potrzebuje optymalizacji oraz zbudowania odpowiedniego profilu przyjaznego robotom Google.
Algorytmy Google ważne dla e – sklepów
Działanie wyszukiwarki Google opiera się na algorytmach. Pierwszy powstał w 1998 roku i nosił nazwę PageRank. Odpowiada on za to, że wysokie pozycje w Google uzyskiwały te sklepy, które posiadały dużą ilość linków zewnętrznych. Sklepy i strony WWW chcąc znaleźć się na wysokich pozycjach, umieszczały odnośniki w dosłownie w każdym miejscu. Spowodowało to, że w sieci trudno było znaleźć wartościowe i wiarygodne informacje. Google chcąc ukrócić spamerskie metody pozycjonowania postanowiło zaktualizować swój algorytm. Dziś zamiast jednego działa kilka, a każdy z nich odpowiada za inny element mający wpływ na ranking domen w wyszukiwarce. Dla sklepów internetowych ważny będzie każdy z nich, warto więc przyjrzeć się im bliżej.
Algorytm Panda
Po raz pierwszy mogliśmy o nim usłyszeć w 2011 roku. Panda odpowiada za analizę treści znajdującej się na stronie sklepu internetowego. Odkąd pojawił się ten algorytm wysokie pozycje w wyszukiwarce zaczęły osiągać strony publikujące dobrej jakości contentu, a spadki zanotowały te duplikujące się treści, czy stawiające na te mało wartościowe dla użytkowników. Biorąc pod uwagę działania algorytmu Panda pozycjonowanie sklepu Comarch musi opierać się na tworzeniu wartościowego contentu, przydatnego, praktycznego i użytecznego dla klientów. Nie może on być duplikatem treści z innych stron czy też bazować na umieszczaniu w treści dużej ilości słów kluczowych (zjawisko keyword stuffing).
Algorytm Mobile
To kolejny ważny algorytm, który musi uwzględniać pozycjonowanie strony. Comarch przygotował swoje sklepy internetowe do założeń tego algorytmu gwarantując ich responsywność. Dzięki temu w dobrej jakości i rozdzielczości wyświetlają się one na tabletach, telefonach i smartfonach. Ta funkcjonalność ważna jest nie tylko dla pozycjonowania, ale i dla użytkowników. Statystyki wskazują bowiem, że coraz więcej młodych konsumentów robi zakupy przez telefon. Smartfon wykorzystuje też do wyszukiwania potrzebnych informacji.
Algorytm Pingwin
Pingwin jest algorytmem, który ma „zmusić” sklepy internetowe do zaprzestania korzystania z tzw. farm linków, czyli spamerskich domen, na których zamieszcza się odnośnik (link) prowadzący czy do witryny. Algorytm ten bada odnośniki tematyczne i jakościowe. W przypadku, gdy stwierdzi nagły, nienaturalny wzrost zewnętrznych linków z niskiej jakości stron obniża pozycje w wyszukiwarce.
Algorytm Pirat
Google poprzez algorytm Pirat walczy ze stronami kopiującymi treść z innych witryn. Wykrywając naruszenie praw autorskich, obniża pozycje w wyszukiwarce, a w skrajnych przypadkach może nałożyć na stronę blokadę. Warto pamiętać, że algorytm Pirat za duplikat treści może uznać opis produktu skopiowany ze strony producenta czy dwa takie same opisy produktów, które różnią się od siebie tylko kolorem czy wymiarami.
Algorytm Koliber
Z tym algorytmem mamy do czynienia od 2016 roku. Jego Zadaniem jest jak najbardziej szczegółowe dopasowanie treści ze strony www do zapytania użytkownika sieci. Koliber promuje te witryny, które swoją tematyką i kontekstem odpowiadają za zapytania internautów. Jego działanie sprawiło, że w pozycjonowaniu na pierwszym miejscu wysuwają się tworzone treści.
Audyt pozycjonowania sklepu internetowego
Znając działanie algorytmów Google, ważnych w pozycjonowaniu sklepu internetowego można przejść do kolejnego kroku – jest nim audyt działań SEO. Najlepiej jego przeprowadzenie powierzyć zewnętrznej firmie, która dokładnie i obiektywnie sprawdzi, czy prowadzone działania przynoszą efekty i jakie są. W audycie SEO wskaże ona również, jakie elementy wymagają poprawy, aby pozycjonowanie sklepu Comarch przynosiło lepsze efekty. Wbrew pozorom nawet drobne uchybienia takie jak np. niezgodność danych firmy w katalogach, social mediach, wizytówkach itp. może przełożyć się na spadek pozycji w Google.
Audyt nie tylko wskaże ewentualne błędy, ale także pozwoli zaplanować i wdrożyć zmiany, które zwiększa szanse na pozyskanie nowych klientów i zwiększenie ruchu na stronie. W przypadku niektórych sklepów zmiany będą tylko kosmetyczny, przy innych konieczna okaże się kompleksowa optymalizacja. Comarch pozwala na taką nawet w przypadku sklepu długo już istniejącego – przedsiębiorcy pracujący na tym oprogramowaniu nie muszą się więc martwić, że modyfikacji zaleconych przez audyt nie będzie dało się wdrożyć.
Strategia pozycjonowania sklepu Comarch
O pozycjonowaniu sklepu Comarch warto pomyśleć, już startując z biznesem. Dzięki temu wszystkie ważne elementy optymalizacji będzie można wdrożyć od razu, oszczędzając tym samym czas i pieniądze na późniejsze wdrożenie modyfikacji.
Wybór domeny
Przygotowania do właściwego pozycjonowania należy rozpocząć od wyboru właściwej domeny, czyli nazwy sklepu internetowego. To na niej będzie się bowiem opierać reklama. Rekomendowane jest, aby domena:
- była tematycznie związana z dziedziną prowadzonego biznesu,
- była krótka i łatwa do zapamiętania,
- posiadała rozszerzenie .pl, chyba że chce się prowadzić działalność w innym kraju lub firmę międzynarodową, wtedy lepszym rozwiązaniem jest domena .com,
- miała pozytywną historię – nie warto kupować domeny, na które w przeszłości były nałożone filtry Google,
- została zarejestrowana na kilka lat – zapomnienie o jej odnowieniu może spowodować utratę rozpromowanej już nazwy.
Wybór słów kluczowych
Jednym z najważniejszych elementów SEO s a słowa kluczowe. To na nie pozycjonuje się sklep internetowy- w odpowiedzi na pytanie z nimi powiązane Internaucie pokaże się strona w wynikach wyszukiwania. Dobór słów kluczowych dla sklepu internetowego jest prawdziwą sztuką. Nie wystarczy tylko wskazać fraz powiązanych z profilem działalności, konieczne jest też przeanalizowanie ich popularności, konkurencyjności, potencjału. Sklep internetowy powinien również pozycjonować się nie tylko na frazy ogólne np. pozycjonowanie, ale także na słowa kluczowe złożone np. optymalizacja SEO Comarch. Dzięki temu na stronę trafia grupa osób już zainteresowanych konkretnym produktem, a nie szukające ogólnych, szeroko rozumianych informacji. Wybierając słowa kluczowe pod pozycjonowanie strony Comarch, warto pamiętać:
- aby stawiać na te, które szczegółowo opisują biznes, jego produkty, usługi,
- są popularne wśród grupy docelowej sklepu online,
- są w stanie wygenerować dochód – nie warto pozycjonować się na popularne frazy, ale nie powiązane ze specyfiką firmy, osoby, które z nich trafią na stronę i tak nie wygenerują przychodu,
- sięgać po frazy long tail, czyli tzw. długiego ogona, a w przypadku, gdy sklep działa również stacjonarnie po słowa kluczowe powiązane z lokalizacją.
Wybrane słowa kluczowe powinny pojawiać się w tekstach na stronie, a także w artykułach publikowanych na blogu. Warto zawrzeć je w opisach kategorii, podkategorii, produktów, tekście o sklepie, zakładce kontakt czy współpraca. Aby zostały prawidłowo zaczytane przez roboty Google, muszą występować w nagłówkach, śródtytułach, treści, metadanych. Pozycjonowanie sklepu Comarch nie może się jednak opierać na przeoptymalizowaniu strony frazami kluczowymi. Ich zbyt duża ilość sprawi, że algorytmy uznają witrynę za spamerską i nie będą jej prawidłowo pozycjonować.
Zaplanowanie struktury
Każda strona powinna posiadać konkretną strukturę, na którą składają się strony, podstrony i pod podstrony. Strategia pozycjonowania powinna wskazywać, na którą podstronę w obrębie domeny zostanie przekierowany użytkownik. Przekierowanie powinno przenieść go na taką subdomenę, na której znajdzie informacje, o jakie zapytał wyszukiwarkę. W przypadku sklepu, który posiada dużą ilość produktów, warto tworzyć podstrony z opisami kategorii poszczególnych produktów, a nawet podstrony kategorii.
Optymalizacja kodu i struktury sklepu
Każda strona w obrębie domeny powinna posiadać tytuł tzw. title. Jest on widoczny w wynikach wyszukiwania i ma poinformować internautę, jakie informacje zawiera dana strona. Title analizowany jest również przez roboty Google od względem dopasowania wyszukiwania do zapytania. Poprawnie skonstruowany title to też zawierający słowa kluczowe oraz CTA – wezwanie do działania. Zasady pozycjonowania zobowiązują, aby każda strona serwisu miała zróżnicowany title dopasowany do jej tematycznej zawartości. Oprócz tego tytuł powinien zawierać nazwę sklepu internetowego i nie więcej niż 60 znaków.
Oprócz tytułu każda podstrona musi posiadać meta tag description. Wyświetla się on w Internecie w wynikach wyszukiwania tuż pod linkiem prowadzącym do witryny. Opis powinien być napisany w sposób naturalny, zachęcający do kliknięcia link, zgodnie ze standardami pozycjonowania. Aby wyświetlić się w całości w wyszukiwarce, nie może przekraczać 155 znaków.
Pod optymalizacją struktury sklepu kryje się też wyróżnienie najważniejszych informacji nagłówkami. W języku HTML pojawia się sześć wielkości nagłówków – H1, h2, H3, H4, H5, H6. Dzięki nim roboty Googla są w stanie odróżnić ważne informacje od tych mniej istotnych. Zazwyczaj H1 i h2 stosuje się do oznaczenia tytułów treści, a pozostałe do wyróżniania śródtytułów.
Pozycjonowanie sklepu Comarch obejmuje również optymalizację adresów URL. Muszą one być tak konstruowane, aby w jasny i prosty sposób mówiły, co znajduje się na danej witrynie, niezrozumiałe ciągi liczb i znaków nie są przyjazne, ani dla użytkowników, ani dla algorytmów Google. Te ostatnie o wiele lepiej poradzą sobie z odczytaniem url sugerujących tematykę stron, których poszczególne wyrazy oddzielone są przez myślniki, bez znaków specjalnych, dużych liter.
Linkowanie wewnętrzne
Przy pozycjonowaniu dużo uwagi poświęca się pozyskiwaniu linków z serwisów zewnętrznych. ich duża ilość, a także wysoka jakość sprawia, że strona pnie się w wynikach wyszukiwania. Musisz jednak pamiętać, że dla pozycjonowania sklepu Comarch ważne są nie tylko linki zewnętrzne, ale i wewnętrzne. Wynika to z tego, że roboty Google podobnie jak Internauci przechodzą z jednej strony na drugą, szukając potrzebnych informacji. Rozbudowana struktura linków wewnętrznych pozwoli więc im sprawnie i wygodnie poruszać się po sklepie. Kluczem do osiągnięcia wysokiej pozycji w Google jest więc przemyślane linkowanie wewnętrzne, nieodwołujące się do nieistniejących już adresów, wiążące ze sobą ważne podstrony i używając odpowiednich anchorów tekstowych.
Chcąc uniknąć problemów z linkami wewnętrznymi przy pozycjonowaniu, Comarch proponuje stosowanie przekierowań 301. Kod o tym numerze oznacza Moved Permanently, czyli że strona została trwale przeniesiona do innej lokalizacji. Pozwala on użytkownikom i robotom indeksującym znaleźć strony, które zostały przeniesione do nowego adresu URL. Narzędzia ułatwiające pozycjonowanie strony Comarch to również tagi kanoniczne. Mają one ułatwić botom odnalezieni najważniejszych informacji na stronie.
Stworzenie mapy strony
O mapę strony powinny zadbać te sklepy, które posiadają rozbudowane witryny. Zadaniem tego elementu jest ułatwić poruszanie się po domenie i szybkie odnalezienie informacji, szczególnie tych znajdujących się głęboko w strukturze. O mapie pomyśleć powinny też nowe sklepy internetowe, dopiero co uruchomione, do których prowadzi niewielka ilość linków.
Dostosowanie do urządzeń mobilnych
Dziś smartfon czy telefon to podstawowe urządzenie, bez którego większość osób nie rusza się z domu. Służy ono nie tylko do dzwonienia czy wysyłania SMS-ów, ale także do szukania informacji, rozrywki, robienia zakupów. Większość przedstawicieli młodego pokolenia konsumentów to właśnie przez smartfona składa zamówienia w sklepach internetowych. Responsywność jest więc koniecznością. Oznacza to, że strona dopasowuje swoją szerokość i układ elementów do rozdzielczości urządzenia, na którym się ją wyświetla.
Treści na Comarch e-sklep – jakie pomogą w pozycjonowaniu?
Treść, jaka znajduje się na stronie sklepu internetowego, ma kluczowe znaczenie dla pozycjonowania. Comarch wie o tym bardzo dobrze, dlatego udostępnia swoim klientom szablony sklepów z blogami, miejscami na opisy produktów czy kategorii. Samo wypełnienie strony treścią na niewiele się jednak zda. Konieczna jest bowiem optymalizacja. Comarch w tym zakresie proponuje wiele wygodnych rozwiązań. Pozwala nadawać tytuły, nagłówki, boldować poszczególne elementy treści, tworzyć listy wypunktowania. Same narzędzia udostępniane przez oprogramowanie to jednak nadal za mało. Zgodnie z wcześniej opisywanymi algorytmami Google, wyszukiwarka obecnie promuje content unikalny, praktyczny, użyteczny. Oznacza to, że na pierwszych stronach Google ma szansę znaleźć się artykuł, który odpowiada na często zadawane pytania, jest praktycznym poradnikiem, przekazuje uniwersalną treść, która nigdy nie ulega dezaktualizacji.
Aby treści były promowane przez roboty indeksujące, muszą być też zapisane w odpowiedni sposób. Całość powinna być podzielone na krótkich akapity, rozdzielone od siebie śródtytułami oznaczonymi nagłówkami H2 lub h3. Zarówno w śródtytule, jak i akapicie pojawić powinno się słowo lub słowa kluczowe również w formie odmienionej. Frazy należy rozmieścić równomiernie w tekście co 400-700 znaków. Należy pilnować, aby nie doprowadzić do przeoptymalizowanie artykułu, bowiem taki może zostać uznany za spam. Kluczowa w pozycjonowaniu strony Comarch jest również długość contentu. W tej kwestii obowiązuje zasada: im dłuższa treść, tym lepiej. Google najlepiej indeksuje content liczący od 2500 do 10 000 znaków.
Grafika a pozycjonowanie strony Comarch
Przyjęło się, że mówiąc o optymalizacji treści na stronie www, mówi się o artykułach na blogi. Warto jednak pamiętać, że nie jest to jedyny sposób na rozwijanie contentu w obrębie witryny. Publikować można na niej również:
- eksperckie artykuły
- testy / recenzje
- oceny użytkowników
- opisy produktów i usług
- prognozy / kalkulacje
- infografika / mapy / wykresy
- e-booki
- tutoriale
- zdjęcia
- video.
Szczególnie istotne są dwie ostatnie formy, które przynoszą najwięcej konwersji. Trafiają one w gusta przede wszystkim młodych, dopiero wchodzących na rynek konsumentów. Aby jednak mogły być odczytane przez roboty indeksujące, muszą być odpowiednio zoptymalizowane. Warto o tym pamiętać, bo wielu przedsiębiorców nie przygotowuje właściwie treści graficznych czy video. Najważniejsze jest opisanie ich atrybutem alt, czyli alternatywnym opisem. Dzięki niemu roboty wyszukiwarki mogą we właściwy sposób zaindeksować grafikę znajdując się na stronie. Zdjęcie czy wideo musi mieć również tytuł.