Poradnik możliwości i konfiguracji wtyczki Yoast SEO

Poradnik możliwości i konfiguracji wtyczki Yoast SEO

Bezpłatna konsultacja

Strona internetowa to absolutna podstawa istnienia firmy w sieci. To dzięki niej zyskasz nowe grono klientów i zaoferujesz im nowe możliwości (takie jak np. zakupy online bądź skorzystanie z wygodnego formularza kontaktowego).

Oczywiście, istnieją również media społecznościowe. One także są istotne, jednak uwaga – wbrew panującym opiniom – nie każda firma musi mieć konto na Facebooku lub wchodzić we współpracę z influencerami na Instagramie. Powód jest prosty: nie każda grupa docelowa spędza czas akurat na tych platformach.

Warto przy tym pamiętać, że social media bezpieczniej jest traktować jako dodatek, nie zaś podstawę marketingu sieciowego. To zapewni Ci ciągłość działania nawet wtedy, gdy nastąpi awaria np. Facebooka lub Twoje konto firmowe zostanie ukradzione.

Z dzisiejszego wpisu dowiesz się m.in. o tym, jak możesz zbudować stronę internetową, dlaczego WordPress jest super przyjazny dla użytkownika oraz czym charakteryzuje się jedna z jego najpopularniejszych wtyczek.

Strona internetowa firmy

Wiesz już, jak ważna jest własna strona internetowa firmy. Jak jednak zabrać się za jej przygotowanie? Scenariuszy jest kilka, a wybór konkretnego zależeć będzie przede wszystkim od Twojego budżetu oraz wymagań, jakie musi spełnić Twoja witryna.

Część z przedsiębiorców decyduje się na postawienie swojej strony od zupełnych podstaw, a część wybierze najpopularniejszy system CMS na świecie, czyli WordPress. Pozwól, że opowiemy Ci o nim nieco więcej.

Co to jest WordPress?

WordPress to system CMS (skrót od Content Management System), który pozwala na zarządzanie treścią na stronach WWW. Jako, że jest to system typu open source, każdy jego użytkownik może go dowolnie modyfikować i użytkować zupełnie za darmo.

Pomimo, że darmowe rozwiązania często mogą kojarzyć się z niezbyt dobrą jakością, z WordPressa korzystają strony naprawdę wielu dużych firm czy osób publicznych. Wśród nich warto wymienić np. stronę Mercedesa, Coca-Coli, ebaya lub witrynę Beyonce czy The Rolling Stonesów. Mówi się, że nawet 35% całej sieci postawione jest właśnie na WordPressie.

Największe zalety WordPressa, czyli dlaczego WordPress?

System WordPress ma naprawdę wiele zalet, choć wiadomo, że każdy jego użytkownik doceni go za coś innego. Istnieje jednak kilka cech, które powinny ucieszyć wszystkich bez wyjątku:

  • WordPress jest darmowy

A, jak to mawiają w kraju nad Wisłą, „za darmo to uczciwa cena”. Mówiąc jednak poważniej, tak – instalacja i korzystanie z WordPressa (przy założeniu standardowych potrzeb) są zupełnie bezpłatne.

Dodatkową oszczędność w budżecie zapewniają też niskie koszty hostingu, związane z małymi wymogami hostingowymi tego typu stron. Także aktualizacje systemu są częste i darmowe.

  • WordPress jest intuicyjny

Przede wszystkim, do obsługi WordPressa nie potrzebujesz umiejętności kodowania ani znajomości języków programowania. Nawet jako amator powinieneś bez trudu poradzić sobie z instalacją WordPressa lub z późniejszymi podstawowymi modyfikacjami na stronie. Panel administratora jest bardzo intuicyjny, dlatego szybko opanujesz jego najważniejsze funkcjonalności.

Także sam wordpressowy edytor tekstu jest wyjątkowo przejrzysty, co ułatwia odpowiednie formatowanie wpisów, przypisywanie ich do kategorii, tagowanie czy urozmaicanie z pomocą multimediów.

  • WordPress nie zna ograniczeń

Brzmi dość zuchwale, ale w praktyce rzeczywiście tak jest. Jak to możliwe?

WordPress przez lata popularności zbudował wokół siebie naprawdę ogromną społeczność. Wśród tej społeczności znalazły się osoby, które – często za darmo – rozwijały WordPressa, np. z pomocą nowych motywów czy wtyczek (o których zaraz). Było to możliwe dzięki otwartemu kodowi.

  • WordPress to masa użytkowników

Ze względu na powszechność i popularność WordPressa, bez trudu znajdziesz w sieci mnóstwo informacji na jego temat, porad, wskazówek czy wątków na forach, które mogą Cię zaciekawić. Jest z czego korzystać!

  • WordPress to e-commerce

Z WordPressa możesz skorzystać nie tylko do stworzenia bloga czy strony firmowej, ale również sklepu online. Dzięki wtyczkom (np. WooCommerce) zbudujesz sklep zintegrowany od razu ze stroną WWW.

  • WordPress to dobre pozycjonowanie

Dzięki dobremu jakościowo kodowi, strony tworzone na WordPressie często stają się „ulubieńcami” wyszukiwarki Google i spełniają podstawowe standardy SEO.

Rzecz jasna, sam jakościowy kod nie jest jeszcze gwarantem sukcesu, ale to świetna podstawa do tego, by Twoja witryna pięła się w wynikach wyszukiwania.

  • WordPress jest mobilny

WordPress jest dostępny nie tylko w wersji desktopowej, ale także w postaci aplikacji mobilnej. To dzięki temu możesz w pełni administrować swoją stroną (np. sklepem online) z pomocą smartfona.

Warto dodać, że także odbiorcy mogą cieszyć się Twoją witryną na ekranie smartfonów, ponieważ strony tworzone na WordPressie są w pełni responsywne.

  • WordPress to wtyczki

To właśnie one, czyli różnego rodzaju rozszerzenia, ułatwienia czy funkcjonalności, które nie wymagają znajomości kodowania. Sprawiają też, że dla WordPressa w zasadzie nie ma rzeczy niemożliwych: jakkolwiek niestandardowe rozwiązanie przyszłoby Ci do głowy, prawdopodobnie już istnieje wtyczka, która będzie w stanie je zaimplementować!

Choć jest ich mnóstwo (aktualnie około 58 tysięcy bezpłatnych), dziś skupimy się na jednej z najpopularniejszych, czyli Yoast.

SEO Yoast WordPress – o wtyczce

Wtyczka Yoast ma jedno podstawowe zadanie: wspomóc pozycjonowanie witryny, pokazując Ci które treści na Twojej stronie są zgodne ze standardami SEO. Jednak to nie wszystko! Yoast oceni je również pod kątem czytelności, analizując m.in. rozkład nagłówków, długość akapitów i zdań czy wreszcie częstotliwość użycia strony biernej.

Z pewnością Yoast jest wtyczką, która przyda się w zasadzie każdemu, kto działa online: nie tylko młodym twórcom internetowym, którzy chcą tworzyć jakościowy content w sieci, ale także np. właścicielom stron firmowych, chcących utrzymać treści na wysokim poziomie.

Ponad 5 milionów aktywnych instalacji i niemal 26 tysięcy 5-gwiazdkowych ocen powinny być najlepszą rekomendacją tej wtyczki. Mimo wszystko pamiętaj, by nie podchodzić do zaleceń wtyczki bezkrytycznie. Potraktuj ją raczej jako źródło cennych porad, które zawsze warto zweryfikować przez pryzmat swojego doświadczenia, a czasem zwyczajnego wyczucia i tzw. chłopskiego rozumu.

Zalety wtyczki Yoast

  • Cena – to zdecydowanie duża zaleta tej wtyczki i nie ma w tym nic złego. Yoast w podstawowej wersji jest zupełnie bezpłatny, a dla większości użytkowników darmowa opcja będzie w zupełności wystarczająca. Jeśli jednak będziesz mieć apetyt na więcej, zawsze po czasie możesz zdecydować się na płatną wersję premium. W rozszerzonej wersji zyskasz dostęp m.in. do przekierowań, dokładniejszych analiz SEO, podglądu social mediów oraz pełnego wsparcia technicznego.
  • Content – jakościowe treści mają znaczenie nie tylko dla samego pozycjonowania. To one pomogą Ci budować długofalową relację z klientem czy uzyskać wizerunek lidera w swojej branży. Gra jest zatem zdecydowanie warta świeczki, a Yoast mocno pomoże Ci w jej wygraniu.
  • Prostota – wtyczka jest całkiem prosta w obsłudze, dlatego poradzi z nią sobie każdy, nawet początkujący twórca treści. Jeśli jednak którakolwiek z jej funkcji nie będzie dla Ciebie jasna, to nic takiego, bo…
  • Dostęp do wiedzy – wystarczy, że wpiszesz w wyszukiwarkę frazę Yoast SEO poradnik i szybko dotrzesz do mnóstwa artykułów, które pomogą Ci zrozumieć i wykorzystać w pełni wszystkie funkcjonalności wtyczki. Dodatkowo istnieje także akademia Yoast, czyli platforma z kursami (część z nich jest za darmo), która zapewni Ci dodatkowy zastrzyk wiedzy.
  • Nie tylko analiza treści – Yoast nie tylko przeanalizuje tworzone przez Ciebie treści, ale też zdecydowanie rozszerzy Twoje możliwości w kwestii opisów SEO, tytułów SEO czy meta description, których nie daje sam WordPress. Z jej pomocą zapiszesz też ustawienia dla wielu wpisów jednocześnie i stworzysz szablony opisów, z których będziesz mógł korzystać na co dzień.

Jak skonfigurować wtyczkę Yoast SEO?

Jeśli chodzi o wtyczkę Yoast SEO konfiguracja nie jest szczególnie mozolna, jednak warto poświęcić jej kilka chwil. Na początku musisz, oczywiście, pobrać ją z bazy WordPressa, zainstalować i włączyć – możesz zrobić to ze swojego pulpitu WordPress, wybierając opcję Wtyczki, a następnie Dodaj nowe.

Dopiero po tych kilku prostych krokach możesz przejść do optymalizacji, która wymaga już nieco więcej zaangażowania.

Optymalizacja wtyczki Yoast – 2 scenariusze

  • Zdecydowanie najłatwiej (choć nie zawsze najlepiej!) jest skorzystać z kreatora konfiguracji Yoast. Podczas takiej konfiguracji wtyczka poprosi Cię o odpowiedź na podstawowe pytania dotyczące Twojej witryny i na tej podstawie skonfiguruje się sama. Yoast zapyta Cię m.in. o rodzaj Twojej strony, jej charakter (osobisty lub firmowy) oraz linki do mediów społecznościowych. Będziesz mógł także połączyć wtyczkę z Google Search Console (bądź odpowiednikami GSC w innych popularnych wyszukiwarkach).
  • To, co warto zrobić poza kreatorem, to zajęcie się funkcjami: w zakładce Features znajdziesz listę funkcji wtyczki, z których część (w wersji darmowej) jest wyłączona, dlatego należy je włączyć manualnie. Wśród nich m.in. analiza SEO, analiza czytelności tekstów czy mapy witryn XML.Jeśli będziesz mieć wątpliwości, czego dotyczy dana funkcja, zawsze możesz kliknąć w znak zapytania przy nazwie każdej z nich. Początkującym twórcom contentu polecamy uruchomienie wszystkich funkcji i przyglądanie się wskazówkom, które zaoferuje wtyczka. Powodzenia!
ZOBACZ RÓWNIEŻ
WYBRANE WPISY BLOGOWE

    Zastanawiasz się
    dlaczego Twoja strona
    NIE SPRZEDAJE?
    Umów się na bezpłatną konsultację SEO i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.
    Firma SXO
    Firma SXO
    OCEŃ TXT

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

    Darmowa konsultacja

      Zastanawiasz się
      dlaczego Twoja strona
      NIE SPRZEDAJE?
      Umów się na bezpłatną konsultację SEO i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.