Podstawy SEO. Strategia słów kluczowych w kontekście blogosfery

Podstawy SEO. Strategia słów kluczowych w kontekście blogosfery

Bezpłatna konsultacja

Blogowanie to przyjemny sposób na kontakt z podobną sobie społecznością, a zarazem forma ekspresji dla wielu użytkowników. Pisząc, zależy nam, abyśmy byli czytani. Wymaga to jednak wiele pracy oraz czasu. Ci, którzy zastanawiają się, jak zacząć promocję swojego bloga, często sięgają po strategie marketingowe. Jednak najpierw należy zadbać o fundamenty – techniczne SEO. Aby wyszukiwarka w lepiej indeksowała stronę, trzeba umieć się z nią porozumieć. Elementem, który umożliwia ten rodzaj dialogu, są właśnie słowa kluczowe. Jak więc wykorzystać ich potencjał w kontekście blogosfery?

Słowa i frazy kluczowe

Szukając informacji o pozycjonowaniu oraz optymalizacji SEO, z pewnością natknąłeś się na pojęcie słów kluczowych. Aby rozwiać wszelkie wątpliwości, słowa bądź frazy kluczowe (keywords) to wszystkie wyrazy wpisywane przez internautów do wyszukiwarki w zależności od intencji oraz potrzeb. Są jednym z najważniejszych elementów wpływających na pozycję rankingową strony.

Rodzaje słów kluczowych

  • słowa ogólne – najbardziej konkurencyjne, najczęściej pojedyncze słowa, które odnoszą się do najbardziej ogólnych kategorii,
  • frazy typu long tail – hasła, które składają się przynajmniej z trzech słów, a które są znacznie bardziej szczegółowe,
  • słowa brandowe – odmiana fraz long tail, w których pojawia się nazwa firmy, producenta, produktu, które są wykorzystywane w marketingu e-commerce,
  • frazy regionalne (lokalne) – słowa zawierające zakres lokalizacji,
  • frazy w formie pytania – pozwalające na rozszerzenie pola odpowiedzi i nakierowujące na fragmenty treści.

Narzędzia do tworzenia bazy słów kluczowych

W celu ułatwienia pracy poszukiwania oraz analizowania słów kluczowych powstało wiele narzędzi i programów komputerowych.

Darmowe:

  • Keyword Surfer – wtyczka analizująca wyniki wyszukiwania w sieci, określa, jaka jest średnia miesięczna liczba wyszukiwań dla danej frazy, a także stworzy propozycje synonimów do wybranych przez nas słów;
  • Planer słów kluczowych Google – pozwala na uzyskanie najbardziej aktualnej propozycji słów, a także analizuje częstotliwość ich wyszukiwania przez internautów;
  • Google Search Console – pokazuje najczęściej występujące słowa kluczowe, a także informuje o liczbie kliknięć w link na podstawie wyszukanego słowa, pozwala dowiedzieć się nawet, z jakiego kraju pochodzą odbiorcy.

Płatne:

  • SERP Analyzer – wykorzystywany jest w przypadku pogłębionej analizy pierwszych 50 wyników wyszukiwania dla analizowanej frazy;
  • Semstorm – pozwala na uzyskanie kompletu danych z każdej strony internetowej, z jego pomocą znajdziesz słowa kluczowe wykorzystywane przez innych administratorów;
  • Senuto – w swojej bazie zawiera około 20 milionów słów kluczowych, które można sprawdzać codziennie, a dodatkowo pozwala wyszukiwać słowa na podstawie własnych kombinacji za pomocą filtrów.

Blog i możliwości, jakie oferuje

600 milionów. Do lutego 2022 roku w sieci powstało 600 milionów blogów, pochodzących z różnych platform. Jak widać, tworzenie wpisów jest dla użytkowników popularną formą ekspresji, a także miejscem pozwalającym na zbudowanie wizerunku w sieci bądź uzyskanie przychodów ze sprzedaży. Powodów zakładania blogów są tysiące, od hobby po zobowiązania zawodowe. Jakie więc korzyści może przynieść blog w kontekście content marketingu?

  • poprawia widoczność i zwiększa ruch organiczny na stronie,
  • zwiększa współczynnik konwersji,
  • wpływa na rozpoznawalność marki,
  • buduje wizerunek eksperta w danej dziedzinie.

Blog przyczynia się więc do zwiększenia ruchu organicznego na stronie, a tym samym stwarza możliwość komunikacji pomiędzy autorami a odbiorcami. W przypadku sklepów internetowych jest on dodatkiem do opisu produktu, który można zaprezentować w nieco odmienny sposób, aniżeli na oficjalnej stronie.

Dodatkowo blogowanie pozwala na nawiązywanie nowych współprac, np. z influencerami. Im więcej osób linkuje naszą stronę, tym bardziej widoczni się stajemy. W tym kontekście warto znać zjawisko guest postingu, które polega na zaproszeniu kogoś wpływowego do napisania tekstu na naszą stronę bądź ofiarowaniu innej stronie własnego contentu.

Przede wszystkim poznaj intencje

Znasz już rodzaje słów kluczowych oraz możliwości, które stwarza blogowanie. Aby jednak zacząć myślenie o słowach i frazach, musisz określić swoich odbiorców. Spróbuj znaleźć odpowiedź na pytanie, kim jest Twój czytelnik. W tym celu określ takie zmienne jak:

  • płeć,
  • wiek,
  • lokalizacja,
  • język,
  • wykształcenie/praca,
  • zainteresowania,
  • potrzeby,
  • problemy.

Wyszukiwarka internetowa posługuje się algorytmem, który dopasowuje strony do intencji (Algorytm Koliber). Z tego powodu określenie modelowego odbiorcy pozwoli na lepsze dobranie słów do zapytań użytkowników.

Bank słów

Wiedząc już, kto znajduje się po drugiej stronie ekranu, dla komfortu własnej pracy stwórz bank słów. Jest to miejsce, do którego będziesz mógł powracać, planując harmonogram postów, zmieniając tematykę, określając strategię działań krótko- i długodystansowych. Wypisz wszystkie słowa, które określają Twojego bloga. Może być ich kilkaset, a nawet kilka tysięcy. Z tego powodu warto stworzyć sobie mniejsze kategorie tematyczne. Dzięki temu pozycjonowanie będzie znacznie prostsze.

Dodatkowo nie możesz zapominać o swojej konkurencji. Sprawdź blogi, które zajmują się podobną tematyką. Jeśli będziesz pozycjonować stronę jedynie w oparciu o te same frazy, może okazać się, że Twoje wysiłki idą na marne. Musisz więc być bardziej oryginalny, a jednocześnie pamiętać, żeby nie przesadzić. Kluczem do sukcesu jest naturalność, tylko wtedy zdobędziesz zaufanie czytelników.

Know-how, czyli jak pozycjonować bloga za pomocą słów kluczowych

Czytelnicy Twojego bloga mogą szukać go na tysiące sposobów, słowa kluczowe pozwalają na skrócenie tej drogi. O czym więc warto pamiętać, budując bank słów?

  • zadbaj o zbilansowaną liczbę słów ogólnych oraz fraz typu long tail, aby osiągnąć lepszy poziom targetowania,
  • nie zapomnij o lokalizacji – zwłaszcza jeśli działasz lokalnie (np. piszesz blog związany z jakimś miastem, krajem, etc.),
  • unikaj bardzo złożonych fraz, są trudne w pozycjonowaniu i czytelnicy rzadko je wykorzystują,
  • staraj się nie korzystać z fraz jednowyrazowych – wymagają one większych nakładów finansowych, a nie dają gwarancji sukcesu,
  • pamiętaj, że tylko jedna grupa fraz może być połączona z danym adresem URL, inaczej grozi Ci ryzyko kanibalizacji słów kluczowych.

Podsumowanie

Wiesz już, czym charakteryzuje się techniczne SEO. Jednak słowa kluczowe są jedynie jednym z jego elementów. Dlatego też, planując dalszą optymalizację, musisz dowiedzieć się, które elementy on-site i off-site wymagają jeszcze poprawy. Mimo wszystko słowa kluczowe mają największe znaczenie. Są naszą komunikacją zarówno z blogerami i czytelnikami, jak i robotami wyszukiwarek. Zastanów się, jakie słowa określają Ciebie!

ZOBACZ RÓWNIEŻ
WYBRANE WPISY BLOGOWE

    Zastanawiasz się
    dlaczego Twoja strona
    NIE SPRZEDAJE?
    Umów się na bezpłatną konsultację SEO i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.
    Firma SXO
    Firma SXO
    OCEŃ TXT

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

    Darmowa konsultacja

      Zastanawiasz się
      dlaczego Twoja strona
      NIE SPRZEDAJE?
      Umów się na bezpłatną konsultację SEO i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.