Podstawowa wiedza o wtyczce Yoast SEO

Podstawowa wiedza o wtyczce Yoast SEO

Bezpłatna konsultacja

Yoast SEO to jedna z najpopularniejszych wtyczek rozszerzających funkcjonalność systemu WordPress. Dowiedz się, na co pozwala, jak ją skonfigurować i dlaczego warto z niej korzystać.

Wtyczka Yoast SEO pomaga w pozycjonowaniu stron założonych w systemie WordPress. Opisujemy jej najważniejsze funkcje oraz poradnik prawidłowej konfiguracji.

Seo Yoast Wordpress – co to jest?

Yoast SEO to wtyczka, za pomocą której można rozszerzyć podstawowe funkcje WordPressa – popularnego systemu zarządzania treścią CMS. Korzysta z niej obecnie już ponad 5 milionów użytkowników z całego świata, wśród których znajdują się specjaliści SEO oraz właściciele stron internetowych. Wtyczka ta otrzymała ponad 25 tysięcy najwyższych ocen (5 gwiazdek na 5 możliwych), wystawionych przez korzystające z niej osoby.

Istnieje wiele powodów, dla których warto korzystać z wtyczki SEO Yoast. WordPress, pomimo wielu zalet nie umożliwia przeprowadzenia kompleksowej optymalizacji strony pod kątem pozycjonowania. Dlatego w celu prześcignięcia konkurencji i zdobycia jak najwyższych pozycji w rankingu wyszukiwarki, warto zainstalować dodatkową wtyczkę.

Yoast SEO jest pluginem dostępnym zarówno w bezpłatnej, jak i płatnej wersji premium. Darmowa wtyczka pozwala zarządzać witryną jedynie w podstawowym zakresie, lecz spełnia potrzeby większości użytkowników. Wersja premium jest rozszerzona o dodatkowe funkcje, które docenią zwłaszcza specjaliści ds. pozycjonowania. Można do nich zaliczyć m.in. dokładniejsze analizy SEO, możliwość zaawansowanego ustawienia przekierowań czy korzystania z pełnego wsparcia technicznego.

Yoast SEO – poradnik dotyczący instalacji oraz konfiguracji

Aby móc korzystać ze wszystkich możliwości Yoast SEO w WordPressie, należy po zalogowaniu się do panelu administracyjnego tego systemu odszukać i zainstalować wtyczkę. Zadanie to nie jest niczym trudnym nawet dla początkujących użytkowników. Wystarczy w tym celu:

  • przejść do sekcji „Wtyczki”,
  • kliknąć w opcję „Dodaj nową”,
  • w otwartym oknie znaleźć pole „Szukaj wtyczek” i wpisać „Yoast SEO”,
  • na liście wyników odnaleźć wtyczkę Yoast SEO i kliknąć w przycisk „Zainstaluj”.

W następnej kolejności przychodzi pora na aktywację wtyczki. Wymaga to ponownego wejścia do zakładki „Wtyczki” i wybrania opcji „Zainstalowane wtyczki”. Plugin Yoast SEO można odszukać poprzez wpisanie jego nazwy w puste pole „Szukaj wśród zainstalowanych wtyczek”. Po odnalezieniu wtyczki Yoast SEO, należy kliknąć w przycisk „Włącz”.

Yoast SEO – konfiguracja

Po zainstalowaniu pluginu Yoast SEO, konfiguracja może zostać przeprowadzona przy użyciu wbudowanego kreatora. Dzięki temu funkcje zostaną ustawione automatycznie na podstawie wprowadzonych przez użytkownika informacji, np. rodzaju strony, jej charakteru (osobistego lub firmowego) czy odnośników do własnych profili w serwisach social media.

Konfiguracja Yoast SEO nie powinna się jednak na tym zakończyć. Warto dodatkowo ustawić podstawowe funkcje w ręczny sposób. Jest to możliwe po wejściu do ustawień wtyczki w panelu administracyjnym WordPressa. Ukaże się wtedy strona „Ogólne – Yoast SEO” z czterema zakładkami do wyboru: „Kokpit”, „Funkcje”, „Integracje” oraz „Narzędzia webmasterów”.

Po kliknięciu w przycisk „Funkcje”, wyświetlą się opcje do włączenia – niektóre z nich można aktywować jedynie w wersji premium wtyczki Yoast SEO, lecz większość jest dostępnych w wersji darmowej. Warto włączyć zwłaszcza następujące opcje:

  • Analiza SEO,
  • Analiza czytelności,
  • Licznik linków we wpisach,
  • Mapa strony XML.

Jeśli nie wiesz, co oznacza dana funkcja, możesz poznać podstawowe informacje na jej temat – w tym celu wystarczy kliknąć w symbol znaku zapytania, który znajduje się obok każdej z opcji.

Źródło: WordPress, dostęp: 15.02.2022

W zakładce „Integracje” można połączyć wtyczkę Yoast SEO z programami innych firm – Semrush, Ryte, Zapier oraz Algolia. Opcja ta może zainteresować głównie zaawansowanych użytkowników. Po kliknięciu w przycisk „Narzędzia webmasterów”, można zintegrować wtyczkę z zewnętrznymi narzędziami, które wspierają optymalizację SEO. Warte uwagi jest zwłaszcza połączenie Yoast SEO z darmowym narzędziem Google Search Console – w tym celu konieczne jest wprowadzenie kodu weryfikacyjnego Google. Platforma GSC jest pomocna m.in. w doborze słów kluczowych czy analizie konwersji. Warto ponadto wyłączyć zaawansowane ustawienia dla autorów, dzięki czemu jedynie administrator i redaktor będą mogli wprowadzać zmiany.

W przypadku zaawansowanych użytkowników Yoast SEO, konfiguracja może również zostać przeprowadzona za pomocą wbudowanego w tę wtyczkę edytora plików robots.txt oraz .htaccess. Pozwoli to np. wskazać robotom Google, które podstrony mają być indeksowane, a które należy pominąć. W pliku .htaccess można natomiast ustawić przekierowania URL, np. 301.

Yoast SEO – poradnik korzystania z podstawowych funkcji

Po zakończeniu konfiguracji Yoast SEO, można już korzystać z aktywowanych funkcji. Przedstawiamy poradnik, w jaki sposób je wykorzystać.

Mapa witryny XML

Wtyczka Yoast SEO umożliwia automatyczne tworzenie mapy witryny, czyli pliku XML, w którym znajdują się wszystkie podstrony (adresy URL) danego serwisu wraz z datą ich aktualizacji. Dzięki wygenerowaniu takiej mapy, roboty Google mogą łatwiej i szybciej indeksować nowe podstrony. Za pomocą wtyczki Yoast SEO w WordPressie można sprawdzić, czy na stronie internetowej pojawiły się problemy z indeksowaniem – użytkownik otrzyma wtedy powiadomienie. Wygenerowana mapa witryny jest dostępna pod adresem http://nazwadomeny/sitemap_index.xml. Istnieje możliwość wykluczania poszczególnych wpisów przy użyciu wtyczki.

Ustawienia SEO

Za pomocą wtyczki Yoast SEO można w wygodny sposób dodawać znaczniki meta, czyli tytuł (title) i opis (description) – zarówno strony głównej, jak i każdego kolejnego wpisu. Są to informacje, które wyświetlają się użytkownikom w naturalnych wynikach wyszukiwania Google i zapowiadają, czego mogą się oni spodziewać po wejściu na stronę. Zarówno tytuł, jak i opis mają mocno ograniczony limit znaków, dlatego warto zawrzeć w nich najważniejszy przekaz, który zachęci do odwiedzenia witryny.

W tytule warto umieścić najważniejsze słowo kluczowe, co wpłynie pozytywnie na pozycjonowanie strony. Wtyczka Yoast SEO umożliwia także ustawienie struktury adresu URL – powinny znaleźć się w nim jedynie litery, natomiast należy usunąć liczby i znaki specjalne. W adresach URL warto także uwzględniać frazy kluczowe. Po uzupełnieniu wszystkich pól, ukaże się podgląd, dzięki któremu można zobaczyć, jak strona będzie się wyświetlać w wynikach wyszukiwarki na komputerze i urządzeniach mobilnych.

Źródło: WordPress, Dostęp: 16.02.2022

Istnieje również możliwość wskazania, czy strona ma być indeksowana i archiwizowana, a także czy roboty Google powinny podążać za odnośnikami Za pomocą wtyczki SEO można ponadto w prosty sposób ustawić przekierowanie URL 301 każdego wpisu.

Analiza SEO

Wtyczka Yoast SEO analizuje znajdującą się na stronie treść pod kątem jej dostosowania do najważniejszych wytycznych wyszukiwarki Google. Poważne problemy wymagające zmiany są zaznaczone na czerwono, zalecenia mniej ważnych usprawnień na pomarańczowo, a elementy ocenione jako prawidłowe na zielono. Ocenie mogą podlegać różne czynniki, np.:

  • długość tekstu i opisu meta,
  • zastosowanie atrybutów alt w plikach graficznych,
  • poprawność linków wewnętrznych i zewnętrznych,
  • długość tytułu SEO,
  • zastosowanie nagłówków H1, H2, H3 itd.,
  • występowanie słów kluczowych w treści i nagłówkach.

Źródło: WordPress, Dostęp: 16.02.2022

Czytelność

Wtyczka Yoast SEO poddaje także analizie czytelność strony internetowej. Można dowiedzieć się, czy umieszczone na niej teksty są napisane w sposób, który umożliwia czytelnikom łatwe i przyjemne przyswajanie treści. Yoast SEO wskaże np., czy wystarczająco często w zdaniach jest używana strona czynna zamiast biernej. Sprawdzi także, czy zdania i akapity są wystarczająco długie i zróżnicowane, a także czy zastosowano słowa łączące oraz odpowiedni rozkład nagłówków. Warto traktować wyniki analizy jedynie jako sugestię i podchodzić do nich w krytyczny sposób. Nie można zapominać, że tekst powinien przede wszystkim wyglądać naturalnie oraz być dostosowany do grupy docelowej.

Źródło: WordPress, dostęp: 16.02.2022

Media społecznościowe

Wtyczkę Yoast SEO można również wykorzystać w celu udostępniania treści w mediach społecznościowych, np. na Facebooku czy Twitterze. Użytkownik ma możliwość ustawienia tytułu, opisu, a także dodania zdjęcia. Wtyczka w płatnej wersji pozwala ponadto korzystać z podglądu treści przed ich udostępnieniem w social media.

Źródło: WordPress, dostęp: 16.02.2022

Licznik linków we wpisach

Funkcja ta pozwala automatycznie wyliczyć, ile linków wychodzących oraz wewnętrznych znajduje się we wpisach na stronie. Dzięki temu można uniknąć problemów z pozycjonowaniem witryny, a także usprawnić wewnętrzną strukturę serwisu.

Zarządzanie taksonomiami

Wtyczka Yoast SEO umożliwia poprawę warstwy User experience (UX) strony internetowej, czyli elementów wpływających na doświadczenia użytkowników podczas korzystania z serwisu. Funkcja zarządzania taksonomiami pozwala dostosowywać m.in. strukturę kategorii i tagów, aby adresy URL były bardziej czytelne i przyjazne użytkownikom oraz robotom wyszukiwarek.

Korzyści z zainstalowania wtyczki Yoast SEO

Za pomocą wtyczki Yoast SEO można usprawnić stronę zarówno pod kątem wytycznych SEO, jak i czytelności dla użytkowników. Dzięki wprowadzeniu sugerowanych zmian i usprawnień dotyczących optymalizacji SEO, dana witryna będzie szybciej i skuteczniej pozycjonować się w wyszukiwarkach. Efektem tego będą wyższe pozycje w rankingu Google, a tym samym wzrost popularności witryny i poprawa wyników konwersji.

Plugin ten jest prosty w obsłudze nawet dla mało zaawansowanych użytkowników, którzy mogą korzystać z prostych wskazówek dotyczących optymalizacji SEO. Wtyczka ta pozwala zautomatyzować wiele zadań związanych z zarządzaniem stroną, co zapewnia korzyść w postaci oszczędności czasu. Bardziej zaawansowani użytkownicy, np. specjaliści ds. pozycjonowania, mogą korzystać z płatnej wersji Yoast SEO Premium, która jest rozszerzona o wiele dodatkowych funkcji.

ZOBACZ RÓWNIEŻ
WYBRANE WPISY BLOGOWE

    Zastanawiasz się
    dlaczego Twoja strona
    NIE SPRZEDAJE?
    Umów się na bezpłatną konsultację SEO i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.
    Firma SXO
    Firma SXO
    OCEŃ TXT

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

    Darmowa konsultacja

      Zastanawiasz się
      dlaczego Twoja strona
      NIE SPRZEDAJE?
      Umów się na bezpłatną konsultację SEO i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.