Posiadanie strony internetowej w XXI wieku jest możliwością dostępną dla każdego. Jak jednak sprawić, aby nasza witryna miała pozycję wyższą niż inne? Konkurencja nie śpi, zwłaszcza w świecie wirtualnym. Jeśli więc zależy Ci na większej widoczności, warto sięgnąć po możliwości SEO. Optymalizacja pozwoli na dostosowanie strony do potrzeb użytkowników sieci oraz robotów wyszukiwarek. W pierwszej kolejności musisz jednak zadbać o własną platformę – o czym należy wówczas pamiętać?
SEO, czyli Search Engine Optimization, to pojęcie, które w ostatnich latach odbija się szerokim echem w świecie online. Jest to proces polegający na poprawie pozycji rankingowej danej strony w organicznych, darmowych wynikach wyszukiwania. Działania te oscylują pomiędzy informatyką, marketingiem oraz promocją. Niestety nie jest to jednorazowe działanie, a proces, który wymaga nieustannej pracy skorelowanej z kolejnymi aktualizacjami algorytmów wyszukiwarek oraz rosnącą konkurencją.
Jednak kiedy już uzbroimy się w cierpliwość i stworzymy odpowiedni plan działania, możemy liczyć na liczne korzyści płynące z optymalizacji, takie jak:
Działania optymalizacyjne dzielą się na dwa zasadnicze rodzaje. Mowa tutaj o praktykach optymalizacyjnych związanych ze strukturą techniczną witryny, czyli on-site SEO oraz strategii promocyjno-wizerunkowej – off-site SEO. Aby jednak proces ten mógł być rzeczywiście efektywny, konieczne jest ich połączenie. W pierwszej kolejności warto więc określić listę zadań do zrobienia.
Działania optymalizacyjne opierają się na zrozumieniu potrzeb nie tylko użytkowników sieci, ale także algorytmów oraz robotów wyszukiwarek. W internecie są ponad 2 miliardy witryn, aby móc z nimi konkurować, należy zadbać o wnętrze strony. Mowa tutaj o czynnikach rankingowych, które wymagają pracy w duchu White Hat SEO. Oto 10 podstawowych elementów, które zapewniają dobrą widoczność online.
Aby działania rzeczywiście okazały się efektywne, zaleca się w pierwszej kolejności wykonanie audytu SEO. Jest to rozwiązanie szczególnie przydatne dla nowo powstałych stron, ale także szczególnie pomocne dla tych już funkcjonujących. Audyt wykaże, które z elementów na stronie wymagają poprawy i stworzy listę zadań do zrobienia. Z tą instrukcją możemy być pewni, że nic nam nie umknie.
Drugim etapem jest analiza działań oraz pozycji stron konkurencyjnych. Warto ocenić pozytywne i negatywne elementy innych stron, aby móc je wykorzystać na własnej platformie.
Następnym zadaniem jest stworzenie modelowych odbiorców naszych treści. Należy więc wziąć pod uwagę płeć, wiek, wykształcenie, miejsce zamieszkania, pracę, intencje, potrzeby oraz problemy naszych użytkowników, tak aby dopasować do nich zawartość strony.
Słowa kluczowe stanowią odpowiedź na pytanie o odbiorców. Są to frazy, które będą oni wpisywać do wyszukiwarki, a które my musimy umieć odszyfrować, aby wpływać na swoją pozycję w rankingu. Im lepsze dopasowanie, tym większa widoczność.
Nazwa witryny i adres strony powinny być jak najłatwiejsze do zapamiętania, tak więc im krócej, tym lepiej. Pamiętaj o ich optymalizacji – nie używaj spacji, wielkich liter, znaków diakrytycznych oraz cyfr, ponieważ obniżają one poziom czytelności i zmniejszają ruch na stronie.
Jest to kolejny, jak nie najważniejszy element optymalizacji. Nie bez powodu w sieci funkcjonuje wypowiedziane przez Billa Gates’a hasło „Content is King”. Musimy zadbać, aby zawartość naszej strony był oryginalna i autorska. Pod żadnym pozorem nie możemy duplikować treści, a co gorsza popełniać plagiatu. Zadbaj o potrzeby czytelników wartościowymi materiałami.
Przede wszystkim mowa o tagu tytułowym oraz opisie meta, które wyświetlają się w organicznych wynikach wyszukiwania. Tag tytułowy to hiperłącze dla użytkowników, które powinno mieć długość maksymalnie 60 znaków. Opis zaś odpowiada zawartości strony i zachęca do skorzystania z niej. W tym przypadku najlepiej jeśli mieści się w zakresie 150–160 znaków.
Mowa tutaj o ilustracjach, obrazach, wideo i innych materiałach wizualnych, które urozmaicają stronę. Pamiętaj, aby były one wysokiej jakości, ale by uniknąć problemów z prędkością, skonwertuj ich wielkość. Te elementy również podlegają pozycjonowaniu pod kątem słów kluczowych.
Dostosowanie witryny do urządzeń mobilnych to podstawa i czynnik rankingowy. Jest to również szczególnie ważne pod kątem procesu indeksowania (Mobile-First Index). Warto pamiętać, że telefony towarzyszą nam na co dzień, więc strona musi być dostosowana do mniejszych rozdzielczości.
Ostatni, lecz również ważny element to podstawowe wskaźniki internetowe Core Web Vitals. Dotyczą one prędkości ładowania się strony i pierwszego wrażenia, jakie pozostawia. Warto zadbać, abyśmy byli dostępni w nie więcej niż 3 sekundy. Wówczas odbiorca nie zrezygnuje z naszej witryny na rzecz konkurencji.
Strona internetowa jest jak dom zbudowany z cegieł. Każdy pojedynczy element budowy składa się na solidne fundamenty. Konieczne jest więc zoptymalizowanie struktury witryny pod kątem doznań użytkowników (UX) oraz procesów, które rządzą algorytmami. Umiejętne porozumiewanie się z tymi grupami daje dużą szansę na osiągnięcie sukcesu w sieci.