Optymalizacja SEO on-site. Jak zadbać o strukturę własnej witryny?

Bezpłatna konsultacja

Czy zastanawiałeś się kiedyś, ile jest stron w Internecie? A może, w jaki sposób przeglądarka dobiera wyniki wyszukiwania na podstawie naszych zapytań? Jak to wszystko w zasadzie działa? Rozmiar sieci nieustannie się powiększa, z tego powodu wyszukiwarki korzystają z pomocy algorytmów oraz robotów. Dzięki nim mogą odpowiednio dobierać strony do intencji użytkowników. Mają więc one listę wytycznych, które muszą brać pod uwagę podczas oceny. Tutaj wkracza SEO wraz z całym zapleczem narzędziowym. Dowiedz się, jak zbudować podstawy swojej strony, aby była widoczna w sieci.

SEO

Search Engine Optimization

Różnica między on-site a off-site SEO

Działania SEO dzielą się na dwa rodzaje. Czynniki on-page to wszystkie elementy związane z samą stroną, zaś off-page – poza nią. Różnią się one w zależności od charakteru strony, publikowanej treści oraz docelowej grupy użytkowników.

W przypadku off-page mowa o linkowaniu zewnętrznym, postach i wpisach gościnnych, przekierowaniach, mediach społecznościowych. Jednak zanim się do tego zabierzemy, należy usprawnić funkcjonowanie samej witryny, aby była jak najbardziej przyjazna użytkownikom oraz robotom wyszukiwarek.

Zadbaj o swoje wnętrze

1. Audyt

Pierwszym krokiem, który nada ton naszej pracy, jest wykonanie audytu. Nie ma znaczenia, czy tworzysz stronę od podstaw, czy też posiadasz już witrynę długo funkcjonującą w sieci. Audyt pozwoli na obiektywną ocenę zalet oraz wad strony, a także stworzy listę zadań do zrobienia, aby poprawić jakość strony.

2. Analiza konkurencji

Następnym etapem jest przeanalizowanie działań konkurencji oraz przejrzenie stron o podobnej tematyce. Znajdź stronę “idealną” i zobacz, które elementy możesz wykorzystać u siebie. Zwróć uwagę na tematy oraz niszowe treści, dzięki którym będziesz mógł się wyróżnić. Przeanalizuj słowa kluczowe, oceń nawigację strony oraz to, jak się pozycjonuje na liście rankingowej.

3. Techniczne SEO

Mając już podstawową wiedzę na temat otoczenia, możesz przystąpić do pracy nad własną stroną. W kontekście czynników rankingowych liczy się to, czego nie widzą na pierwszy rzut oka użytkownicy sieci.

Przyjazny adres URL

Pierwsze, co widzi Google, to adres Twojej strony. Dzięki temu lokalizatorowi możemy skorzystać z danej strony, bez niego ona nie istnieje. Zadbaj więc, aby nazwa domeny była jak najbardziej przyjazna i łatwa do zapamiętania. Nie używaj cyfr, znaków diakrytycznych, wielkich liter oraz spacji. Im krótszy, tym lepszy.

Http i https

Protokół szyfrowania to integralna część adresu URL. Coraz częściej strony odchodzą od standardowego http na rzecz certyfikatu bezpieczeństwa SSL, który zapewnia szyfrowanie wrażliwych danych naszych odbiorców. Oba te elementy mają wpływ na pozycjonowanie strony i ocenę jej bezpieczeństwa.

Mapa witryny

Mapa jest elementem przyspieszającym proces indeksowania przez roboty wyszukiwarek. Jest to pełna lista podstron dedykowanych danej witrynie wraz z ich aktualizacjami oraz modyfikacjami.

Plik robots.txt

Do zarządzania ruchem robotów konieczny jest plik tekstowy, informujący o tym, które strony mają być odwiedzane, a które nie. Za pomocą znaczników dofollow i nofollow możemy określić wartość poszczególnych adresów i kontrolować jakość contentu na stronie.

Meta tagi

Pierwszy z nich to tag tytułowy, który wyświetla się w organicznych wynikach wyszukiwania w postaci hiperłącza. Powinien zawierać maksymalnie 60 znaków, inaczej nie zostanie wyświetlony w całości. Drugi tag to opis meta, który informuje o zawartości strony. W tym przypadku mamy większe pole do popisu, bo aż 150-160 znaków. W obu przypadkach zaleca się zastosowanie słów kluczowych dla wzmocnienia pozycjonowania.

Dane strukturalne

Są to specjalne znaczniki umieszczone na stronie, które dzielą się informacjami z robotami. Część z nich jest dostępna użytkownikom w postaci rich snippets, czyli wyróżnionych fragmentów zachęcających do skorzystania z pełnej wersji strony.

Słowa kluczowe

Podstawa pozycjonowania to słowa i frazy kluczowe, które muszą odpowiadać na zapytania użytkowników sieci. Musisz więc poznać swojego odbiorcę, aby dobrać odpowiedni zestaw słów. Opisują one zawartość Twojej strony, wpływają na jej pozycjonowanie poprzez umieszczanie ich w innych miejscach w witrynie. Stwórz bank słów odpowiadający intencjom użytkowników, aby usprawnić swoją strategię.

Linki wewnętrzne

Nie zapomnij o odnośnikach do poszczególnych części strony. Twoja witryna powinna być jak najbardziej przyjazna użytkownikom. Zadbaj o jej przejrzysty układ oraz czytelność treści. Jeśli masz rozbudowaną strukturę witryny, stwórz intuicyjne menu, aby ułatwić nawigację po stronie i móc śledzić drogę swoich czytelników. Każda informacja powinna być łatwo dostępna nie tylko z poziomu strony głównej.

Optymalizacja multimediów

Ważnym elementem na stronie są materiały dodatkowe, takie jak obrazy czy wideo. Przykuwają one uwagę odbiorców i wpływają pozytywnie na ocenę jakości treści. Zadbaj jednak o ich wysoką jakość tak, aby nie spowalniały procesu ładowania się strony.

Mobilność

Jednym z czynników rankingowych dla Google jest responsywność, czyli dostosowanie strony do mniejszych rozdzielczości ekranów. Mowa tutaj o takich urządzeniach mobilnych, jak smartfony czy tablety. Dodatkowo warto pamiętać, że w wyniku aktualizacji algorytmów to adres mobilny jest w pierwszej kolejności indeksowany przez wyszukiwarkę.

Core Web Vitals

Nie możesz zapomnieć o podstawowych wskaźnikach internetowych, które określają prędkość ładowania się Twojej strony oraz jej poszczególnych elementów. Sprawdź wynik FID, LCP, CLS w panelu Google Search Console i dowiedz się, które elementy wymagają poprawy.

Wnioski

Strona internetowa jest jednym wielkim organizmem, którego poszczególne organy muszą działać w zgodzie ze sobą. Zanim zaczniesz działania na dużą skalę, musisz zadbać o każdy z nich z osobna. Tylko dzięki temu proces optymalizacji przyniesie pożądane efekty, a Ty będziesz cieszyć się wysoką pozycją na liście rankingowej Google. Czas więc dogłębnie przyjrzeć się swojej witrynie.

ZOBACZ RÓWNIEŻ
WYBRANE WPISY BLOGOWE

    Zastanawiasz się
    dlaczego Twoja strona
    NIE SPRZEDAJE?
    Umów się na bezpłatną konsultację SEO i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.
    Firma SXO
    Firma SXO
    OCEŃ TXT
    Średnia ocen 5/5 - Liczba ocen: 9

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

    Darmowa konsultacja

      Zastanawiasz się
      dlaczego Twoja strona
      NIE SPRZEDAJE?
      Umów się na bezpłatną konsultację SEO i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.
      Rozpocznij chat
      Zamów rozmowę

        Chcesz poznać
        ofertę?
        Skontaktujemy się z Tobą w ciągu kilku minut! Jesteśmy dostępni w dni robocze w godzinach 9-15.
        Niestety aktualnie nasz konsultant nie jest dostępny. Skontaktujemy się z Tobą w godzinach otwarcia biura.
        Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez ICEA SPÓŁKA Z OGRANICZONĄ ODPOWIEDZIALNOŚCIĄ w celu nawiązania kontaktu. Więcej w Polityce prywatności.