Optymalizacja komunikatów prasowych – jak zwrócić uwagę dziennikarza?

Optymalizacja komunikatów prasowych – jak zwrócić uwagę dziennikarza?

Bezpłatna konsultacja

Komunikat prasowy to krótki dokument zawierający warte opublikowania ogłoszenie lub oświadczenie, które jest punktem wyjścia każdego dziennikarza. Niezależnie od tego, jak duża jest dana firma, dobrze przygotowana i rozpowszechniona informacja prasowa może być doskonałym sposobem na zwiększenie popularności marki i znaczenia strony internetowej. Element ten nie tylko jest w stanie przyciągnąć wysokiej jakości linki zwrotne, które korzystnie wpłyną na pozycję Twojej strony w wyszukiwarce, ale też wygenerować większy ruch w witrynie.

Niestety, zwrócenie uwagi dziennikarza może być bardzo trudne, a jeśli Twoja informacja prasowa nie zostanie napisana i opublikowana, nie będziesz mógł czerpać z niej żadnych korzyści.

Jak więc przyciągnąć uwagę dziennikarzy i przekonać ich, że Twoje treści są warte ich uwagi? Oto kilka wskazówek, które mogą pomóc Ci stworzyć dobry komunikat prasowy i zgromadzić wartościowe linki.

Określ, czy Twoja historia jest warta uwagi

Zanim przystąpisz do pisania konkretnej treści, zadaj sobie następujące pytania:

  • Czy ten pomysł jest zabawny, pouczający, innowacyjny, oryginalny i przede wszystkim – czy warto go publikować?
  • Jaki problem porusza?
  • W jaki sposób ma to wpłynąć na odbiorców i zwrócić ich uwagę?

Musisz określić, dlaczego ktoś w ogóle miałby czytać Twoje treści.

Nie opieraj wszystkiego na reklamie

Nikt nie lubi reklam, a reporterzy nie chcą, aby ich artykuły wyglądały jakby były wiecznie sponsorowane. Dziennikarze poszukują interesujących historii, a nie obszaru sprzedażowego, więc podczas tworzenia treści postaraj się nie koncentrować na promowaniu swojej firmy. Dostarczaj fakty w sposób krótki i zwięzły. Większość dziennikarzy poświęci mniej niż minutę na przeczytanie Twojej historii, więc musisz zrobić jak najlepsze pierwsze wrażenie.

Zaintryguj dziennikarza

Uzyskanie zainteresowania nie zawsze oznacza, że otrzymasz również link zwrotny. Dziennikarze zazwyczaj nie będą linkować do Twojej witryny, jeśli nie będą czerpać z tego żadnej korzyści. Nie pytaj więc tylko o link do swojej strony głównej, ale zaoferuj również coś w zamian. Upewnij się, że Twoja witryna zawiera wartościowe dane, badania, statystyki lub innowacje. Podaj do nich bezpośrednie linki i wyjaśnij, dlaczego są tak wartościowe. W ten sposób możesz uwzględnić więcej informacji bez zalewania dziennikarza morzem treści, ponieważ zalecana długość wpisu to około 400 słów.

Jaką strukturę informacji prasowych wybrać?

Standardową formą jest używanie odwróconej struktury piramidy, co oznacza, że najpierw musisz umieścić najważniejsze informacje, a dopiero później uzupełniać je o dodatkowe szczegóły, takie jak cytaty czy informacje kontaktowe.

Zadbaj o nagłówek

Zacznij od krótkiego, prostego nagłówka i kilku punktów, w których poinformujesz dziennikarza o głównym temacie Twojej treści. Wyjaśnij, dlaczego ta historia jest istotna dla ich docelowych odbiorców. Oznacza to, że musisz przeprowadzić badania, aby dowiedzieć się, o czym dokładnie pisze dany dziennikarz i kim jest jego grupa docelowa. Skoncentruj się na faktach i szczegółowych danych. To Twoja szansa na sprzedaż historii – wykorzystaj ją!

Uwzględnij lokalizację i datę

Informacje o lokalizacji i dacie są często kluczowe, zwłaszcza gdy Twoja informacja prasowa dotyczy jakiegoś wydarzenia. Dołącz je więc tuż za nagłówkiem.

Pamiętaj o 5W1H

Często wspominany w dziennikarstwie, badaniach lub dochodzeniach policyjnych, 5W1H (określany również jako Five Ws and How, Six Ws, 5Ws lub pytania reportera) jest doskonałą metodą zbierania i prezentowania informacji. Pisząc komunikat prasowy, musisz upewnić się, że w pierwszym akapicie precyzyjnie odpowiadasz na podstawowe pytania, typu kto?, kiedy?, gdzie?, po co?, jak?

Wykorzystaj cytaty

Dziennikarze uwielbiają cytaty. Komentarz przedstawiciela firmy może umożliwić wgląd w omawiany temat i w pewnym stopniu ożywić daną historię. Zarówno cytaty, jak i reszta komunikatu prasowego, powinny być łatwe do zrozumienia. Upewnij się więc, że brzmią naturalnie i nie zawierają trudnych, niezrozumiałych terminów. W przypadku, kiedy nie możesz uniknąć używania specjalistycznych słów lub skrótów, wyjaśnij je w nawiasach lub przypisach. Znacznie ułatwisz tym odbiór swojej treści.

Dodaj informacje kontaktowe

Nie zapomnij podać informacji kontaktowych. Dziennikarze nie mają dużo czasu, więc ułatw im kontakt ze sobą.

Co zrobić, aby informacje prasowe były popularne?

Około 90% dziennikarzy preferuje e-mail jako podstawowy środek kontaktu z twórcami treści. Jest to zatem świetny sposób na rozpowszechnianie informacji prasowej. Musisz więc dokładnie zbadać teren i stworzyć listę reporterów piszących o istotnych dla Ciebie tematach. Nie wysyłaj e-maili do wszystkich w swoim biurze, tylko znajdź odpowiednią osobę, aby w pełni wykorzystać swoje możliwości.

Pamiętaj, że dziennikarze często otrzymują ponad sto e-maili dziennie, więc musisz jakoś wyróżnić się z tłumu. Jeśli nie uda Ci się w ten sposób przyciągnąć ich uwagi, możesz zapomnieć o publikacji swojej historii.

Temat wiadomości e-mail powinien jasno określać, o czym jest Twoja treść, aby reporter mógł natychmiast sprawdzić, czy jest warta jego uwagi. Możesz także umieścić w temacie nazwisko dziennikarza, żeby pokazać mu, że przeprowadziłeś dokładne badania, zamiast po prostu wysłać wiadomość do każdego dziennikarza na swojej liście.

Jak dodać informację prasową do wiadomości e-mail?

Zacznij od krótkiego wprowadzenia. Możesz odwołać się do poprzednich artykułów dziennikarza, ale nie zapomnij o zwróceniu się do niego po imieniu. Następnie wklej komunikat prasowy w treści wiadomości e-mail.

Postaraj się nie dołączać informacji prasowej jako pliku. Dziennikarze mogą bać się otworzyć załącznik od nieznanego nadawcy, ale często też oszczędzają w ten sposób swój czas. Upewnij się, że gramatyka i pisownia treści są poprawne. Nikt nie potraktuje Cię bowiem poważnie, jeśli Twoja informacja prasowa jest pełna błędów.

Poproś o kontynuację

Co jeśli Twoja historia nie została opublikowana? Dobrym pomysłem jest wówczas wysłanie wiadomości e-mail z prośbą o ponowne rozpatrzenie. Istnieje spora szansa, że reporter jest naprawdę zainteresowany opublikowaniem Twojej treści, ale po prostu nie zauważył Twojej wiadomości w skrzynce odbiorczej lub nie wyróżniłeś się za pierwszym razem. Warto więc spróbować jeszcze raz.

Nie zapomnij podziękować!

Nie zapomnij podziękować reporterowi za opublikowanie swojej historii. Chodzi przecież o budowanie dobrej relacji. Z pewnością pomoże Ci to w dalszych etapach swojej kariery. Jeśli sprawisz dobre wrażenie, możesz zyskać uznanie wielu dziennikarzy, którzy w przyszłości będą traktować priorytetowo e-maile od Ciebie i brać pod uwagę Twoje treści.

Skontaktuj się z naszą agencją SXO już teraz jeśli chcesz dowiedzieć się więcej. Chętnie umówimy się z Tobą na bezpłatną konsultację i ustalimy szczegóły naszej współpracy. Odkryj skuteczną strategię SEO dzięki nam! Czekamy na Ciebie!

ZOBACZ RÓWNIEŻ
WYBRANE WPISY BLOGOWE

    Zastanawiasz się
    dlaczego Twoja strona
    NIE SPRZEDAJE?
    Umów się na bezpłatną konsultację SEO i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.
    Firma SXO
    Firma SXO
    OCEŃ TXT

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

    Darmowa konsultacja

      Zastanawiasz się
      dlaczego Twoja strona
      NIE SPRZEDAJE?
      Umów się na bezpłatną konsultację SEO i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.
      Rozpocznij chat
      Zamów rozmowę

        Chcesz poznać
        ofertę?
        Skontaktujemy się z Tobą w ciągu kilku minut! Jesteśmy dostępni w dni robocze w godzinach 9-15.
        Niestety aktualnie nasz konsultant nie jest dostępny. Skontaktujemy się z Tobą w godzinach otwarcia biura.
        Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez ICEA SPÓŁKA Z OGRANICZONĄ ODPOWIEDZIALNOŚCIĄ w celu nawiązania kontaktu. Więcej w Polityce prywatności.