Optymalizacja i pozycjonowanie. Czym w zasadzie jest SEO?

Bezpłatna konsultacja

Początek 2022 roku odnotował ponad 5 miliardów internautów i 1,9 miliarda stron w internecie. Jak widać, jest to olbrzymia przestrzeń, która z roku na rok staje się coraz większa. Aby móc się w niej odnaleźć, z pomocą przychodzą wyszukiwarki internetowe, które przez działania algorytmów i robotów pomagają nam odnaleźć to, czego potrzebujemy.

Z drugiej strony muszą sobie z tym poradzić administratorzy stron, którzy próbują plasować się wysokiej pozycji rankingowej na liście wyników wyszukiwania. Google, jako największa wyszukiwarka, generuje 98% wszystkich wyszukiwań z całego internetu. W jaki sposób współpracować z robotami, aby nasza strona była dopasowana do zapytań odbiorców? Tutaj wkracza tajemna moc SEO.

SEO (Search Engine Optimization)

Głównym zadaniem optymalizacji jest poprawienie widoczności strony internetowej w organicznych (bezpłatnych) wynikach wyszukiwania. Jest to element pozycjonowania oraz jedno z działań SEM, czyli Search Engine Marketing (w których skład wchodzi również płatna reklama PPC). W zakres działań SEO wchodzą zagadnienia z pogranicza wielu dziedzin, od podstaw IT, aż po promocję marketingową. Jest to długoterminowy proces, który pozwala znaleźć się w pierwszej dziesiątce najważniejszych stron.

Korzyści płynące z optymalizacji

  • zwiększa widoczność w sieci,
  • generuje ruch na stronie,
  • powiększa grono potencjalnych odbiorców,
  • może przyczynić się do powiększenia zysków,
  • pozwala na rozwój firmy/marki,
  • buduje zaufanie oraz autorytet na tle konkurencji,
  • pozytywnie wpływa na konwersję,
  • sprawia, że działania są łatwiej mierzalne.

Rodzaje SEO

Działania optymalizacyjne dzielą się na dwa typy, jednak tylko jeden z nich jest właściwy. Mowa tutaj o działaniach White Hat SEO oraz Black Hat SEO. W obu przypadkach celem jest zyskanie popularności w wynikach wyszukiwania, jednak innymi środkami.

White Hat SEO to działanie zgodnie z duchem wyszukiwarek. Podążanie za zasadami wymaga wiele cierpliwości oraz czasu, jednak pozwala na zapewnienie bezpieczeństwa oraz wysokiej jakości strony. Chodzi więc o oryginalne i autorskie treści, optymalizację architektury strony, meta tagów, uczciwego link buildingu czy dbanie o algorytmy.

Przeciwwagą jest Black Hat SEO. W tym przypadku bardzo szybko widać efekty naszych działań, jednak jest to krótkotrwałe i może nas wiele kosztować, ściągając na nas bany i filtry Google. Mowa tutaj o działaniach polegających na ukrywaniu treści (zastosowaniu białego tekstu na białym tle, umieszczaniu tekstu za obrazami, zmniejszaniu rozmiaru czcionki na zero), publikowaniu treści o niskiej jakości, nadużywaniu słów kluczowych, sięganiu do farm linków, a w skrajnych przypadkach o hakowaniu.

Audyt na dobry początek

Od czego rozpocząć myślenie o SEO? Najlepsza odpowiedź to audyt. Jest to rozwiązanie zalecane dla wszystkich, niezależnie od tego, czy mamy do czynienia z nowopowstałą stroną, czy taką, która już długo funkcjonuje w sieci. Jest to czynność niezbędna przed ustaleniem strategii, która w obiektywny sposób pozwoli ocenić wady i zalety naszej witryny, a także dostarczy niezbędnych informacji o elementach wymagających poprawy. Audyt jest więc swego rodzaju check listą, która nadaje tempa naszej pracy. Wówczas możemy przystąpić do działań on-site (czyli w obrębie struktury samej strony), a następnie off-site (czyli działań, których podejmujemy się poza stroną na innych platformach).

SEO on-site

  • ustalenie modelowej grupy odbiorców,
  • analiza słów i fraz kluczowych,
  • optymalizacja meta tagów (tag title, meta description),
  • nagłówki (H1–H6),
  • optymalizacja treści (wysoka jakość, merytoryczny content),
  • przyjazny adres URL,
  • mapa witryny (sitemap.xml),
  • optymalizacja grafiki i multimediów,
  • linkowanie wewnętrzne,
  • responsywność (urządzenia mobilne),
  • http/https i certyfikat bezpieczeństwa SSL,
  • prędkość ładowania strony (podstawowe wskaźniki internetowe),
  • architektura strony (menu, kategorie, filtry, stopka).

SEO off-site

  • analiza konkurencji,
  • linkowanie zewnętrzne,
  • synergia z mediami społecznościowymi, blogami itd.,
  • przekierowania,
  • wizytówka (NAP, Google My Business).

Algorytmy Google

Wszystkie działania, których się podejmujemy, muszą współgrać z algorytmami wyszukiwarek. To od komunikacji z nimi zależy sukces strategii SEO. Warto więc znać najważniejsze algorytmy Google.

Pierwszy z nich to PageRank, algorytm, który indeksuje witrynę pod kątem jakości. Sprawdza on wartość linków prowadzących na stronę. Tutaj weryfikują się właśnie nasze działania off-site.

Nie można również zapomnieć o zwierzyńcu Google’a:

  • Panda – ocenia jakość contentu, musi on być autorski i oryginalny,
  • Pingwin – walczy ze spamem oraz nieetycznymi działaniami Black Hat SEO,
  • Koliber – dopasowywuje strony do zapytań użytkowników, zapewnia wysoki poziom user experience (UX),
  • Gołąb – dba o geolokalizację i jest wyjątkowo przydatny w kontekście lokalnych działań SEO.

Podsumowanie

Jesteś na początku długiej drogi, która wymaga wielu nakładów pracy, jednak gwarantuje nam sukces. Wystarczy podążać za wyszukiwarką, słuchać jej, dbać o aktualizację, a przede wszystkim tworzyć wartościowe treści. SEO jest więc działaniem holistycznym, którego elementy można wykorzystać w każdej dziedzinie. Wiesz już, na co zwracać uwagę, jakie są fundamenty Twoich działań oraz jak rozmawiać z algorytmami. Zacznij od audytu i do dzieła!

ZOBACZ RÓWNIEŻ
WYBRANE WPISY BLOGOWE

    Zastanawiasz się
    dlaczego Twoja strona
    NIE SPRZEDAJE?
    Umów się na bezpłatną konsultację SEO i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.
    Firma SXO
    Firma SXO
    OCEŃ TXT
    Średnia ocen 5/5 - Liczba ocen: 9

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

    Darmowa konsultacja

      Zastanawiasz się
      dlaczego Twoja strona
      NIE SPRZEDAJE?
      Umów się na bezpłatną konsultację SEO i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.
      Rozpocznij chat
      Zamów rozmowę

        Chcesz poznać
        ofertę?
        Skontaktujemy się z Tobą w ciągu kilku minut! Jesteśmy dostępni w dni robocze w godzinach 9-15.
        Niestety aktualnie nasz konsultant nie jest dostępny. Skontaktujemy się z Tobą w godzinach otwarcia biura.
        Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez ICEA SPÓŁKA Z OGRANICZONĄ ODPOWIEDZIALNOŚCIĄ w celu nawiązania kontaktu. Więcej w Polityce prywatności.