Od czego zacząć pozycjonowanie sklepu na Magento?

Od czego zacząć pozycjonowanie sklepu na Magento?

Bezpłatna konsultacja

Magento to platforma e-commerce uznawana za jedną z najlepszych wśród dostępnych na rynku. Setki tysięcy sklepów internetowych korzysta z tego rozwiązania, natomiast przedsiębiorstwo obsługuje rocznie sprzedaż produktów o wartości ponad 100 miliardów dolarów. Magento dostępne jest w trzech wariantach: Open, Source i Cloud. Platforma jest zintegrowana z narzędziami Google, które niezbędne są do skutecznego marketingu np. Google Analytics, Google Tag Manager oraz Google Search Console.

Dużym atutem sklepu na Magento jest prosta obsługa, w takim stopniu, że nawet osoby nie zajmujące się sprzedażą internetową na pewno sobie poradzą. System został zaprojektowany z myślą o przyszłej optymalizacji pod kątem dostosowania strony do wytycznych Google. Warto zaznaczyć, że największe przedsiębiorstwa m.in.: Coca-Cola, Converse i Nike, korzystają z tego rozwiązania. Zatem, jak podejść do Magento SEO?

Pozycjonowanie Magento - audyt seo

Pierwszym krokiem podczas pracy nad sklepem internetowym zbudowanym na Magento jest wykonanie kompleksowego audytu SEO, wykrywającego wszelkie problemy pojawiające się na stronie. Wprowadzenie niezbędnych zmian, dostosowując się do aktualnych wytycznych wskazanych przez Google, przełoży się na wzrost widoczności w organicznych wynikach wyszukiwania i zwiększy ruch na stronie. Sklep na Magento powinien zostać wykonany przez doświadczonego specjalistę SEO, który zwróci uwagę na takie elementy jak:

  • Prędkość strony internetowej – czynnik rankingowy, wpływający na widoczność witryny w wyszukiwarce internetowej i odczucia użytkownika na stronie. Każda kolejna sekunda powyżej 3 wpływa na zmniejszenie konwersji w e-commerce.
  • Ocena treści na stronie – treści na stronie to jeden z najważniejszych czynników w procesie pozycjonowania. W głównej mierze definiuje, na jakie słowa kluczowe pojawiają się strony internetowe w wyszukiwarce. Przygotowanie merytorycznych, unikalnych i jakościowych treści to skuteczna strategia pozycjonowania sklepu na Magento.
  • Dane strukturalne – dostarczają informacje dla robota Google w sposób uporządkowany i bardziej zrozumiały. Umożliwiają pokazanie dodatkowych informacji w wynikach wyszukiwania takich jak: FAQ, cena, oceny i inne;
  • Teksty alternatywne – elementy przydatne dla robota Google i osób niepełnosprawnych, które dostarczają informacje o tym, co znajduje się na wskazanym zdjęciu;
  • Tagi tytułowe – istotnym aspektem podczas analizy sklepu na Magento jest analiza tagów tytułowych, dostarczających informacje o sklepie dla użytkowników i robotów Google. Przygotowanie zoptymalizowanych i zachęcających do kliknięcia znaczników title zwiększy ruch na stronie oraz CTR. Przygotowanie tych elementów dla sklepów na Magento z dużą ilością produktów będzie czasochłonne;
  • Analiza domeny – uzyskanie wysokich pozycji w Google zależy również od jakości domeny. Analiza powinna uwzględnić dane historyczne, aby sprawdzić czy nie została wykorzystana do spamu. Trzeba również zwrócić uwagę, aby dostępna była jedynie jedna wersja strony internetowej np. https://www lub https://. Podczas analizy zwracamy szczególną uwagę na linki, które prowadzą do domeny.
  • Analiza konkurencjipozycjonowanie Magento to w głównej mierze walka z konkurencyjnymi e-commercami o ruch i pierwsze pozycje w organicznych wynikach wyszukiwania. Kompleksowa analiza pozwala na pozyskanie informacji przydatnych w procesie pozycjonowania. Pozyskanie danych o słabych i mocnych stronach konkurencji umożliwia dostosowanie strategii SEO na kolejne miesiące;
  • Mapa witryny – sklepy na Magento z dużą ilością produktów powinny posiadać mapę witryny (ang. sitemap), uwzględniającą wszystkie URL, które powinny zostać zaindeksowane. Adres sitemapy należy wdrożyć w Google Search Console;
  • Mobilna wersja strony – prowadzona przez Google polityka mobile-first zwraca uwagę na to, że jest to najważniejsza wersja witryny. Uważana jest za ważniejszą i bardziej użyteczną dla użytkowników niż wersja komputerowa. Jeśli sklep na Magento nie jest zoptymalizowany pod tym kątem, nie ma możliwości na uzyskanie dużego ruchu z wyszukiwarki Google.

Opisane powyżej elementy to jedynie kilka z czynników branych pod uwagę przez roboty Google do oceny strony w procesie pozycjonowania Magento. Na pozycję sklepu wpływa ponad 200 różnych czynników.

Audyt UX

Początkowe prace przy procesie pozycjonowania Magento warto wesprzeć audytem UX, który poprawi odczucia użytkownika na stronie. Pozyskiwanie ruchu do sklepu na Magento może nie wystarczyć, aby generował zadowalający przychód. Jeśli sklep na Magento nie jest przyjazny dla użytkowników, część z nich odpuści zakup i przejdzie do sklepu konkurencji. Dodatkowo w ostatnich latach Google coraz częściej bierze pod uwagę odczucia użytkownika, wdrażając nowe rozwiązania np. wskaźniki internetowe.

Magento SEO - dobór fraz kluczowych

Kolejnym etapem podczas początkowych prac nad sklepem na Magento jest analiza fraz kluczowych, czyli znalezienie słów wpisywanych przez potencjalnych klientów w wyszukiwarkę Googlę, aby dotrzeć do wybranego produktu. Analiza powinna zostać wykonana w oparciu o konkurencję. Na rynku dostępne są narzędzia, które kompleksowo dostarczają dane o słowach kluczowych m.in.: Ahrefs, Senuto, Planer Słów Kluczowych Google, Keyword Tool, Senuto i inne. Natomiast frazy możemy podzielić w następujący sposób:

Ogólne frazy kluczowe

Najczęstsze frazy stosowane przez sklepy na Magento i inne cmsy. Wyszukiwane frazy kluczowe zawierają 1-2 słowa, ogólnie opisujące produkt. Nie do końca wiadomo, czego poszukuje potencjalny klient, jednakże frazy te posiadają najwięcej wyszukiwań w organicznych wynikach wyszukiwania. Niestety najczęściej nie posiadają dużej konwersji.

Frazy brandowe

Pozycjonowanie Magento to również budowa zaufania do marki i budowa widoczności w Internecie. Frazy brandowe zawierają konkretną nazwę brandu. Dodatkowo potencjalni klienci często poszukują produktów wraz z marką np. rower allegro. Słowa kluczowe z marką najczęściej posiadają wysoki współczynnik CTR, ze względu na zaufanie do sklepu internetowego.

Frazy długiego ogona

Stosowanie fraz long tail to idealny sposób dotarcia sklepem internetowym zbudowanym na Magento do potencjalnych klientów, znajdujących się w końcowym etapie zakupowym. Frazy długiego ogona zbudowane są zazwyczaj z więcej niż 3 słów i precyzują zamiary użytkownika.

Dobór fraz kluczowych jest ważnym elementem w procesie pozycjonowania Magento. Pozyskane dane zostaną użyte do budowy znaczników title, nagłówków HX oraz treści w sklepie internetowym. Jednak podczas budowy tych elementów, należy zwrócić uwagę, aby nie doprowadzić do kanibalizacji w witrynie, gdyż przełoży się to na spadek ruchu z organicznych wyników wyszukiwania.

Pozycjonowanie Magento – content kluczowy element SEO

Jednym z najważniejszych elementów w procesie pozycjonowania sklepu na Magento jest budowa wysokiej jakości treści. Wprowadzone w ostatnich latach aktualizacje m.in. BERT lub YMYL, jasno wskazują stronę, w którą zmierza Google. Zduplikowane treści niskiej jakości nie mają podstaw, aby pojawić się na wysokiej pozycji w organicznych wynikach wyszukiwania. Sklepy na Magento z dużą ilością kategorii i produktów mogą być problematyczne. Przygotowanie wysokiej jakości zoptymalizowanego pod SEO contentu, wiąże się z wysokimi kosztami lub czasochłonną pracą. Oprócz kwestii pozycjonowania Magento, treści pełnią również inną rolę. Opisy produktów napisane w sposób sprzedażowy mogą przełożyć się na większy współczynnik konwersji.

Blog to idealne miejsce do tworzenia treści i budowania widoczności w organicznych wynikach wyszukiwania. Standardowo sklepy na Magento nie mają domyślnie wdrożonej tej funkcjonalności. Jednak istnieją sposoby na to, jak to obejść. Na rynku dostępne są rozszerzenia, pozwalające na instalację modułu bloga do Magento 2. Niektóre z nich pozwalają na pracę nad znacznikami title lub meta description. Drugim sposobem jest integracja Magento z WordPressem, który jest popularnym, prostym i intuicyjnym narzędziem do zarządzania treścią. Treści na blogu powinny poruszać elementy około branżowe, należy zwrócić szczególną uwagę, aby nie kanibalizować fraz kluczowych w sklepie. Dostarczanie treści przez specjalistów w branży pozwoli na budowę autorytetu i zaufania do marki w oczach potencjalnych klientów.

Pozycjonowanie Magento - content kluczowy element SEO

Jednym z najważniejszych elementów w procesie pozycjonowania sklepu na Magento jest budowa wysokiej jakości treści. Wprowadzone w ostatnich latach aktualizacje m.in. BERT lub YMYL, jasno wskazują stronę, w którą zmierza Google. Zduplikowane treści niskiej jakości nie mają podstaw, aby pojawić się na wysokiej pozycji w organicznych wynikach wyszukiwania. Sklepy na Magento z dużą ilością kategorii i produktów mogą być problematyczne. Przygotowanie wysokiej jakości zoptymalizowanego pod SEO contentu, wiąże się z wysokimi kosztami lub czasochłonną pracą. Oprócz kwestii pozycjonowania Magento, treści pełnią również inną rolę. Opisy produktów napisane w sposób sprzedażowy mogą przełożyć się na większy współczynnik konwersji.

Blog to idealne miejsce do tworzenia treści i budowania widoczności w organicznych wynikach wyszukiwania. Standardowo sklepy na Magento nie mają domyślnie wdrożonej tej funkcjonalności. Jednak istnieją sposoby na to, jak to obejść. Na rynku dostępne są rozszerzenia, pozwalające na instalację modułu bloga do Magento 2. Niektóre z nich pozwalają na pracę nad znacznikami title lub meta description. Drugim sposobem jest integracja Magento z WordPressem, który jest popularnym, prostym i intuicyjnym narzędziem do zarządzania treścią. Treści na blogu powinny poruszać elementy około branżowe, należy zwrócić szczególną uwagę, aby nie kanibalizować fraz kluczowych w sklepie. Dostarczanie treści przez specjalistów w branży pozwoli na budowę autorytetu i zaufania do marki w oczach potencjalnych klientów.

Pozycjonowanie Magento - działania off-site

Oprócz standardowych działań w obrębie domeny, ważnym aspektem w procesie pozycjonowania sklepu internetowego na Magento jest wykonywanie działań off-site. Pozyskiwanie linków zwrotnych do witryny jest dla algorytmu Google czymś w rodzaju “polecenia”. Sklepy internetowe z dużą ilością wysokiej jakości linków zwrotnych częściej znajdują się wysoko w pozycjach rankingu Google. Proces ten w branży zwany jest również link buildingiem. Działania off-site to długotrwały i czasochłonny proces, szczególnie w przypadku, gdy zależy nam na wysokiej jakości linkach. Skuteczne działania link builderskie powinny zostać skoordynowane przez doświadczonego specjalistę SEO. Nieprawidłowe wykonywanie tego procesu może spowodować nałożenie przez wyszukiwarkę kary, która wykluczy stronę z Google.

Działania off-site podczas pozycjonowania Magento powinny zostać wykonane w sposób, który będzie wyglądał naturalnie dla Google. Dbanie o wysoką jakość linków, przełoży się na szybszy efekt w postaci ruchu na stronie, natomiast podczas pracy, należy również zwrócić uwagę na atrybut linku, który w większości powinien być dofollow. Inne rodzaje linków nie przenoszą mocy do Twojego sklepu na Magento. Ważnym elementem jest również anchor tekstu, który po kliknięciu prowadzi do witryny. Wyróżniamy kilka rodzajów:

  • Exact Match – treść dotycząca sklepu internetowego, najczęściej jest to fraza kluczowa, nazwa kategorii lub produktu;
  • Adres URL – adres prowadzący do docelowej podstrony;
  • Brand – nazwa marki, domeny lub przedsiębiorstwa;
  • Zero Match – sformułowania wzywające do wykonania akcji, które nie mają powiązania z linkowanym sklepem na Magento.

Link building powinien dywersyfikować wszystkie rodzaje anchorów, a profil linków do strony musi wyglądać naturalnie. Specjaliści SEO dobierają strategię w oparciu o własne doświadczenie oraz analizę konkurencji w branży.

ZOBACZ RÓWNIEŻ
WYBRANE WPISY BLOGOWE

    Zastanawiasz się
    dlaczego Twoja strona
    NIE SPRZEDAJE?
    Umów się na bezpłatną konsultację SEO i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.
    Firma SXO
    Firma SXO
    OCEŃ TXT

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

    Darmowa konsultacja

      Zastanawiasz się
      dlaczego Twoja strona
      NIE SPRZEDAJE?
      Umów się na bezpłatną konsultację SEO i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.