Najważniejsze kanały sprzedażowe w e-commerce

Najważniejsze kanały sprzedażowe w e-commerce

Bezpłatna konsultacja

Sprzedaż wysokiej jakości produktów przez Internet, obsługa klienta na satysfakcjonującym poziomie oraz konkurencyjne ceny nie wystarczą, aby osiągnąć zadowalający przychód z e-commerce. Najtrudniejszym elementem w całej układance jest dotarcie do potencjalnego klienta, który dokona zakupu. Codziennie setki tysięcy marketerów zastanawia się nad tym aspektem i myśli jak zwiększyć zasięg promowanego produktu. Znalezienie i dywersyfikacja kanałów sprzedaży to idealny sposób na prowadzenie skutecznej sprzedaży w e-commerce. W obecnych czasach nie wystarczy, że wystawimy ogłoszenie ze swoim produktem. Bardzo ważnym aspektem jest prowadzenie kampanii reklamowych w kanałach sprzedażowych.

Kanał sprzedażowy e-commerce - co to jest?

Kanał sprzedaży to nic innego jak sposób trafienia do konsumenta. Dobrze przemyślana dystrybucja produktów jest ważna w aspekcie odpowiedniego i efektywnego funkcjonowania przedsiębiorstwa. Dynamiczny rozwój Internetu przełożył się na znaczny wzrost kanałów sprzedaży internetowej, co z kolei zaskutkowało tym, że klienci mogą dokonywać zakupów w każdym miejscu na świecie o dogodnej dla siebie porze. Dodatkowo w porównaniu do stacjonarnych działań sprzedażowych jest to o wiele tańsza metoda sprzedaży produktów.

Kanały sprzedaży - rodzaje

Poniżej przygotowaliśmy listę kanałów sprzedażowych, z których pomocą możesz prowadzić swój biznes online.

Sklep Internetowy

Pierwszym sposobem, który najczęściej przychodzi do głowy w aspekcie sprzedaży przez Internet, jest założenie własnego sklepu internetowego. Najczęściej przygotowywane są one w oparciu o popularne rozwiązania e-commerce na rynku. Podczas budowy należy zwrócić szczególną na wybór oprogramowania, gdyż przełoży się to w przyszłości na efektywność pracy. Zarządzanie nad sprzedażą i praca nad asortymentem odbywają się w panelu administracyjnym. Jeśli jest on skomplikowany, wydłuży to czas pracy. Wybór CMSu warto skonsultować ze specjalistami od pozycjonowania stron internetowych, uprości to dalsze prace optymalizacyjne i zwiększy potencjał marketingowy. Sklep internetowy powinien również zostać przeanalizowany przez specjalistę od UX designu. Poruszanie się po stronie i dokonywanie transakcji musi być proste i przyjemne, aby ten kanał sprzedaży internetowej był skuteczny i efektywny.

Podczas budowy sklepu internetowego ważnymi elementami jest również grafika i treści pojawiające się w witrynie. Przygotowanie treści zoptymalizowanych pod wyszukiwarkę i napisane w sposób sprzedażowy znacząco wpłynie na sprzedaż. Profesjonalne i zachęcające grafiki również są czynnikiem, który wpływa na klienta, który planuje dokonać zakupu. Brzydkie i rozmazane zdjęcia nie przekonają klienta, aby kupił produkt w Twoim sklepie internetowym.

Według danych z 2020 roku, w Polsce istnieje ponad 45 tysięcy sklepów internetowych. Zadbaj o to, aby wyróżnić swój e-commerce spośród konkurencyjnych podmiotów. Prowadzenie sklepu internetowego to ciągły proces. Nie wystarczy zatem, że go założysz i jakoś to będzie. Krótka analiza najpopularniejszych e-commerce w kraju wskazuje, że ciągle wdrażane są zmiany i akcje promocyjne, które zachęcają klientów do zakupu.

SEO

Pozycjonowanie strony internetowej to temat, który zdobywa popularność z roku na rok. Ilość ruchu możliwa do pozyskania za sprawą organicznych wyników wyszukiwania jest ogromna i warto zadbać o ten kanał sprzedaży internetowej. Pracę nad pozycjonowaniem strony dobrze rozpocząć już podczas budowy sklepu. Współpraca specjalisty ds. SEO i Developera sprawi, że powstała witryna spełni wszelkie wytyczne postawione przez Google.

Na czym tak naprawdę polega SEO? Zespół pracuje nad tym, aby doprowadzić Twój sklep internetowy na wybrane frazy kluczowe np. “telewizor 55 cali do 2000 zł” do TOP 10 wyników Google.

Prowadzenie działań SEO to również kreowanie zaufania i pozytywnego wizerunku przedsiębiorstwa w Internecie. Dodatkowo zoptymalizowane witryny najczęściej są zbudowane pod użytkownika i robota Google. Oznacza to, że proces dokonywania zamówienia jest intuicyjny i prosty, natomiast sklep internetowy posiada dużą ilość wartościowej treści.

Decydując się na działania SEO w e-commerce, trzeba wiedzieć, że jest to proces długotrwały, jednak jako kanał sprzedaży internetowej przynosi wymierne korzyści przez długi czas. Najczęściej pierwsze efekty prac widoczne są po 3-6 miesiącach. Organiczne wyniki wyszukiwania zdobywają wśród użytkowników większe zaufanie, niż płatne reklamy.

Płatne reklamy Google Ads

Najszybszym sposobem na uzyskanie wysokich pozycji w Google jest prowadzenie płatnych kampanii reklamowych w Google Ads. W odróżnieniu od SEO na pojawienie się w wyszukiwarce nie trzeba długo czekać, najczęściej trwa to do 24 godzin od ustawienia kampanii. Koszt prowadzonych działań zależny jest od bardzo wielu czynników. Podczas podejmowania decyzji o budżecie reklamowym liczy się cel biznesowy, który planujesz osiągnąć. Dodatkowym aspektem wpływającym na stawki jest branża oraz konkurencja. Koszt CPC liczony jest w formie aukcyjnej – im więcej zapłacisz tym większa szansa na wyższą pozycję reklamy. Google Ads jest bardzo rozbudowanym narzędziem i dostarcza spore możliwości. Popularne dla sklepów internetowych są produktowe kampanie reklamowe (PLA), wyświetlające się jako pierwszy wynik wyszukiwania w formie zdjęcia i nazwy produktu. Ten kanał sprzedaży dostarcza konwertujący ruch, bardzo często trafia do konsumentów znajdujących się na końcowym etapie procesu zamówienia. Google Ads oferuje również inne formy reklamy np. linki sponsorowane, reklamy wideo lub remarketing.

Najefektywniejszym działaniem jest połączenie działań SEO wraz z płatnymi kampaniami Google Ads. Dzięki temu pozyskasz najwięcej ruchu z wyszukiwarki Google i uzyskasz dochodowy kanał sprzedaży e-commerce.

Social Media

Już od dawna media społecznościowe wkradły się do życia większości populacji. Świetnie sprawdzają się jako kanał sprzedaży i miejsce do budowania wizerunku sklepu internetowego. Konsumenci częściej kupują produkty od sprawdzonych i zaufanych podmiotów, dlatego warto zadbać o ten aspekt. Na rynku funkcjonuje obecnie kilka social mediów, w których warto się pojawić. Są to m.in:

  • Facebook;
  • Instagram;
  • Tiktok;
  • Pinterest;
  • Linkedin.

Systematyczna praca nad postami w wyżej wymienionych platformach nie wystarczy. Znaczne zwiększenie zasięgów możliwe jest za pomocą płatnych reklam. Aktualnie media społecznościowe posiadają rozbudowane platformy marketingowe i pozwalają na dotarcie do wybranej grupy docelowej, czego najlepszym przykładem jest Facebook. Posiada on rozbudowane narzędzie, pozwalające na precyzyjne określenie targetu na podstawie: wieku, zainteresowania, miejsca zamieszkania, płci i wielu innych czynników. Media społecznościowe to kanał sprzedaży, nad którym warto się zastanowić.

Wybór social media powinien zostać dokonany w oparciu o specyfikę platformy. Każda z nich posiada dominującą grupę docelową np. Linkedin nastawiony jest głównie na specjalistów i świetnie sprawdzi się jako kanał sprzedaży produktów B2B. Natomiast na Pinterest dobrym pomysłem jest sprzedaż produktów skierowanych do kobiet w wieku 25-34.

Marketplace

Wskazane powyżej kanały sprzedaży internetowej wymagały posiadania własnego sklepu internetowego. Jeśli jednak nie masz w planach budowy e-commercu warto wziąć pod uwagę marketplace dostępne na rynku. Najpopularniejszą platformą w kraju jest Allegro posiadające rzeszę fanów oraz Amazon, który od 2021 roku próbuje sił w naszym kraju. Bardzo dużym atutem sprzedaży w marketplace jest prostota obsługi zamówień. Niestety handel za pośrednictwem tych platform posiada szereg wad. Wyróżnienie się spośród konkurencji możliwe jest jedynie za pomocą rozbudowanego sprzedażowego opisu, profesjonalnym zdjęciom produktu i atrakcyjnej cenie. Dodatkowo platformy narzucają prowizje za wszelkie działania podjęte w sklepie. Do działań warto doliczyć wynagrodzenie dla copywritera, który przygotuje sprzedażowe i zachęcające do zakupu teksty oraz fotografa, aby uzyskać profesjonalne zdjęcia w wysokiej jakości. Oprócz standardowych działań marketplace oferuje również prowadzenie płatnych kampanii reklamowych, które wyróżnią aukcję z Twoim produktem. Pomimo wysokich kosztów prowadzenie działań w serwisach aukcyjnych to możliwość szybkiej i efektywnej sprzedaży produktów przez Internet, którą warto rozważyć jako kanał sprzedażowy.

Internetowe tablice ogłoszeniowe

Kanał sprzedażowy podobny do marketplace, jednak nie jest on zautomatyzowany w takim stopniu. Tablice ogłoszeniowe pozwalają na wystawienie produktu, dzięki czemu potencjalny klient ma możliwość kontaktu z przedsiębiorcą. Najpopularniejszymi platformami w naszym kraju są: OLX, Facebook Marketplace, Gumtree oraz Gratka. Dodatkowo sporo regionalnych stron internetowych posiada miejsca, w których można wystawić swoje produkty – warto się z nimi zapoznać. Dzięki temu pozyskasz klientów w lokalnej społeczności, którzy z pewnością wrócą do Twojego sklepu internetowego!

Kanały sprzedaży e-commerce - który wybrać?

Najlepiej każdy. Prowadząc sprzedaż w Internecie, warto pojawić się w każdym mozliwym miejscu i dywersyfikować źródło pozyskiwanego ruchu. Nowoczesna koncepcja Omnichannel to połączenie wszystkich kanałów sprzedaży tak, aby klient miał dostęp do wszystkich platform. Każdy z nich dostarcza właścicielowi sklepu internetowego cennych danych o zachowaniu konsumentów, dzięki czemu łatwiej jest mu dostosować ofertę i określić, który kanał sprzedaży jest najefektywniejszy, tzn. z największym zwrotem. Niestety prowadzenie skutecznych działań marketingowych we wszystkich platformach jest ciężkie i wręcz niemożliwe. Najprościej skorzystać z pomocy wyspecjalizowanej agencji marketingowej, która posiada dostęp do specjalistów z wybranych kanałów sprzedaży.

Dywersyfikacja kanałów sprzedażowych to również pewnego rodzaju zabezpieczenie. Prowadząc działania tylko na jednej platformie, w przypadku nałożenia ograniczenia na konto zostajesz z niczym. Jeśli jednak pojawiasz się w kilku miejscach, taka blokada powoduje jedynie częściowy spadek ruchu.

ZOBACZ RÓWNIEŻ
WYBRANE WPISY BLOGOWE

    Zastanawiasz się
    dlaczego Twoja strona
    NIE SPRZEDAJE?
    Umów się na bezpłatną konsultację SEO i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.
    Firma SXO
    Firma SXO
    OCEŃ TXT

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

    Darmowa konsultacja

      Zastanawiasz się
      dlaczego Twoja strona
      NIE SPRZEDAJE?
      Umów się na bezpłatną konsultację SEO i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.
      Rozpocznij chat
      Zamów rozmowę

        Chcesz poznać
        ofertę?
        Skontaktujemy się z Tobą w ciągu kilku minut! Jesteśmy dostępni w dni robocze w godzinach 9-15.
        Niestety aktualnie nasz konsultant nie jest dostępny. Skontaktujemy się z Tobą w godzinach otwarcia biura.
        Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez ICEA SPÓŁKA Z OGRANICZONĄ ODPOWIEDZIALNOŚCIĄ w celu nawiązania kontaktu. Więcej w Polityce prywatności.