Na jakie błędy UX powinieneś zwrócić uwagę?

Bezpłatna konsultacja

Użyteczność stron internetowych ma bezpośredni wpływ na doświadczenia odbiorców oraz ich skłonność do zakupów. Przedsiębiorcy działający online coraz częściej dokładają więc wszelkich starań, aby ich serwisy były w pełni funkcjonalne i łatwe w obsłudze. Decydując się na optymalizację pod kątem UX, trzeba być jednak szczególnie ostrożnym. Na osoby zajmujące się projektowaniem witryn czeka bowiem wiele trudności. W tym artykule omówimy najpopularniejsze błędy UX oraz podpowiemy, jak ich uniknąć.

Dlaczego doświadczenia użytkowników są tak ważne?

UX (User Experience) to zestaw doświadczeń użytkowników towarzyszących im podczas korzystania z produktów cyfrowych. Mają one bezpośredni wpływ na konwersję i ruch w witrynie, dlatego ich optymalizacja powinna być priorytetem każdego współczesnego przedsiębiorcy. W pełni funkcjonalne, użyteczne i pozbawione błędów strony internetowe, witryny e-commerce czy aplikacje mobilne wzbudzają zaufanie potencjalnych klientów, zachęcając ich tym samym do zakupu danego produktu czy skorzystania z oferowanej usługi.

Dbałość o doświadczenia użytkowników korzystnie wpływa też na pozycjonowanie stron internetowych. Zwiększony ruch w witrynie pokazuje bowiem wyszukiwarce, że jej zawartość warto przedstawić szerszej publiczności.

Optymalizując witryny pod kątem UX, trzeba być jednak szczególnie uważnym. Zastosowanie niewłaściwych rozwiązań może bardzo niekorzystnie wpłynąć na relacje z użytkownikami, pozbawiając markę tym samym szansy uzyskania satysfakcjonujących wyników sprzedażowych. Warto więc znać podstawowe błędy UX, które blokują rozwój przedsiębiorstwa w sieci.

Najczęstsze błędy UX

Przeprowadzając optymalizację produktu pod kątem UX, trzeba pamiętać, że każda strona internetowa jest inna, a odbiorcy danej marki mają odmienne oczekiwania. Wyróżnić można jednak kilka specyficznych problemów, które z pewnością spowolnią rozwój każdej firmy w Internecie. Oto typowe błędy UX, których warto się wystrzegać.

Nieprzyjazny interfejs

Każda strona internetowa czy aplikacja mobilna powinna być przede wszystkim łatwa w użytku i w pełni funkcjonalna. Wszelkie nieprawidłowości związane z korzystaniem z poszczególnych elementów serwisu bardzo negatywnie wpływają na wrażenia odbiorców, zniechęcając ich tym samym do ponownych odwiedzin witryny.

Podczas projektowania produktu cyfrowego warto więc zwrócić szczególną uwagę na jego intuicyjność, system nawigacji, strukturę treści czy poprawność przycisków CTA. Wszelkie błędy UX w tym obszarze mogą bowiem ograniczyć wiarygodność marki, zmniejszając jednocześnie jej dochody.

Niska jakość treści

Najpowszechniejsze błędy UX dotyczą przede wszystkim treści na stronach internetowych. Trzeba bowiem pamiętać, że content jest najważniejszym powodem, dla którego użytkownik decyduje się odwiedzić daną witrynę. Jeśli treść nie sprosta jego wymaganiom, szanse na to, że dokona konwersji lub ponownie odwiedzi serwis, są dość niskie.

Wśród najpopularniejszych błędów dotyczących treści internetowych wyróżniamy takie nieprawidłowości, jak:

  • obecność duplikatów,
  • mała wiarygodność artykułów,
  • błędy ortograficzne, interpunkcyjne i stylistyczne,
  • brak zachęcających nagłówków,
  • brak spójności i rzeczowości,
  • brak podziału na akapity.

Nieczytelna zawartość

Nieprawidłowy układ treści lub mało czytelny tekst to aspekty, które jako pierwsze rzucają się w oczy osobom odwiedzającym stronę internetową. Błędy UX często obejmują także problemy z wielkością czcionki czy rozmieszczeniem poszczególnych elementów.

Aby maksymalnie zmniejszyć współczynnik odrzuceń, warto upewnić się, że zawartość strony jest czytelna, a dostęp do najważniejszych informacji łatwy i szybki. Doskonale sprawdzą się w tym przypadku różnego rodzaju badania UX, które wskażą wszelkie problemy z użytecznością treści oraz umożliwią jej kompleksową optymalizację.

Niedociągnięcia wizualne

Najczęściej popełniane błędy UX dotyczą problemów z wizualnymi aspektami witryny. Trzeba pamiętać, że wygląd strony internetowej ma bezpośredni wpływ na zaufanie potencjalnych klientów, w związku z czym należy na niego zwrócić szczególną uwagę podczas działań optymalizacyjnych.

Jednym z najpowszechniejszych błędów w tym obszarze jest zastosowanie mało kontrastowych kolorów tła i czcionki. Użytkownik, który ma problem z odczytaniem danych informacji, z pewnością nie dokona konwersji, a szanse na to, że zechce ponownie skorzystać z serwisu, są dość nikłe.

Projektując stronę internetową, warto też pamiętać o optymalizacji obrazów i innych plików multimedialnych. Wysoka rozdzielczość, odpowiedni rozmiar i położenie to tylko kilka kryteriów, jakimi należy się wówczas kierować.

Niedostosowanie do urządzeń mobilnych

Jako że większość współczesnych użytkowników korzysta z Internetu za pośrednictwem smartfonów, każda strona internetowa powinna być zoptymalizowana pod ich kątem. Brak responsywności, nieprawidłowe przyciski CTA, nieczytelna treść, przysłaniające tekst obrazy czy niefunkcjonalne linki to tylko kilka problemów, przez które odbiorcy mogą opuścić witrynę i zrezygnować z ponownych odwiedzin.

Powolny czas ładowania

Z każdą sekundą ładowania strony internetowej ryzyko jej odrzucenia znacznie wzrasta. Jeśli nie otworzy się w ciągu kilku sekund, odbiorca prawdopodobnie zrezygnuje z jej użytkowania. Warto więc pozbyć się zbędnych treści, skompresować obrazy lub zmienić usługi hostingu, przyspieszając tym ładowanie serwisu. Podczas optymalizacji pod kątem UX trzeba też pamiętać, że liczy się szybkość otwierania nie tylko całej witryny, ale też poszczególnych jej elementów. Nawet jeśli strona załaduje się stosunkowo szybko, ale jej zawartość nie będzie w pełni funkcjonalna, szanse na konwersję będą praktycznie zerowe.

Jak naprawić błędy UX?

Aby naprawić błędy UX, trzeba je najpierw zidentyfikować. Warto wówczas przeprowadzić dokładne badania użyteczności, które wskażą wszelkie niedociągnięcia. Oto kilka przykładowych metod testowania UX:

  • nagrania sesji,
  • badania eyetrackingowe,
  • analiza map ciepła,
  • badania ankietowe,
  • wywiady pogłębione,
  • grupy fokusowe,
  • badania kontekstowe,
  • analiza jakościowa i ilościowa,
  • prototypowanie.

Podczas analizy użyteczności strony internetowej warto też skorzystać z przydatnych narzędzi analitycznych, dzięki którym wykrycie ewentualnych błędów będzie o wiele łatwiejsze. Mowa tu o programach takich jak Google Search Console, SEM czy Google Analytics.

Mimo że samodzielne testowanie użyteczności może przynieść wiele istotnych informacji, nigdy nie zagwarantuje efektów, jakie może przynieść współpraca z profesjonalną agencją UX. Specjaliści nie tylko przeprowadzą kompleksowe badania i wykryją błędy UX, ale też zaproponują sprawdzone sposoby optymalizacji witryny pod kątem doświadczeń odbiorców. Warto więc skonsultować się z ekspertami w zakresie User Experience, gdyż okazać się to może najlepszym sposobem na poprawę wydajności strony internetowej.

ZOBACZ RÓWNIEŻ
WYBRANE WPISY BLOGOWE

    Zastanawiasz się
    dlaczego Twoja strona
    NIE SPRZEDAJE?
    Umów się na bezpłatną konsultację SEO i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.
    Firma SXO
    Firma SXO
    OCEŃ TXT
    Średnia ocen 5/5 - Liczba ocen: 1

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

    Darmowa konsultacja

      Zastanawiasz się
      dlaczego Twoja strona
      NIE SPRZEDAJE?
      Umów się na bezpłatną konsultację SEO i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.
      Rozpocznij chat
      Zamów rozmowę

        Chcesz poznać
        ofertę?
        Skontaktujemy się z Tobą w ciągu kilku minut! Jesteśmy dostępni w dni robocze w godzinach 9-15.
        Niestety aktualnie nasz konsultant nie jest dostępny. Skontaktujemy się z Tobą w godzinach otwarcia biura.
        Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez ICEA SPÓŁKA Z OGRANICZONĄ ODPOWIEDZIALNOŚCIĄ w celu nawiązania kontaktu. Więcej w Polityce prywatności.