Na czym polegają testy użyteczności?

Na czym polegają testy użyteczności?

Bezpłatna konsultacja

Stworzenie zoptymalizowanej pod kątem oczekiwań docelowych odbiorców strony internetowej to podstawa każdej strategii marketingu online. Opieranie swoich działań na wynikach dokładnych badań pozwala zastosować skuteczne środki, dzięki którym osiągnięcie satysfakcjonujących wyników staje się o wiele łatwiejsze. W tym artykule pod lupę weźmiemy zatem testy użyteczności, które są bardzo ważnym narzędziem optymalizacyjnym.

Czym są testy użyteczności?

Test użyteczności to proces, który pozwala zbadać przyjazność strony internetowej z punktu widzenia użytkowników. Narzędzie umożliwia weryfikację sposobu, w jaki odbiorcy korzystają z witryny czy aplikacji, jak reagują na poszczególne elementy, czy potrafią z nich korzystać oraz jakie napotykają wówczas problemy. Kluczowym badanym wówczas elementem jest doświadczenie użytkownika, czyli bardzo ważny czynnik rankingowy Google. Co warto o nim wiedzieć?

Co to jest UX?

UX (User Experience) to wszelkie wrażenia towarzyszące użytkownikowi podczas korzystania ze strony internetowej. Każdy przedsiębiorca wie, jak ważna jest dbałość o klientów. Mimo to podczas optymalizacji treści online wielu twórców skupia się przede wszystkim na algorytmach wyszukiwarek, ignorując doświadczenia użytkowników. Jest to błąd, który może nie tylko zaszkodzić reputacji marki, ale też mieć bezpośredni wpływ na spadek witryny w rankingu Google. Ważne jest zatem doskonalenie zawartości pod kątem oczekiwań odbiorców.

Na doświadczenie użytkownika składa się wiele istotnych elementów. Mowa tu między innymi o szybkości ładowania strony, przejrzystości treści, jasnej strukturze linków wewnętrznych, intuicyjnej nawigacji czy optymalizacji pod kątem urządzeń mobilnych. Dobra strategia marketingowa powinna obejmować wszystkie te elementy. Jak jednak określić, czy wdrożone rozwiązania są efektywne? W tym miejscu pojawia się testowanie użyteczności!

Na czym polegają testy użyteczności?

Jak już wspomniano, testy użyteczności UX to technika umożliwiająca identyfikację ewentualnych błędów w witrynie, które niekorzystnie wpływają na komfort jej użytkowania. Badania te są bardzo ważnym elementem każdej strategii marketingowej, gdyż warunkują dostosowanie planu optymalizacyjnego do potrzeb odbiorców docelowych. Jak jednak wygląda testowanie użyteczności?

Wybrana grupa osób wykonuje w obrębie witryny określone działania, przy czym użyteczność każdego z wykorzystywanych elementów oceniana jest w specjalnym kwestionariuszu. Aby jednak przeprowadzone testy dały miarodajne wyniki, koniecznie jest zastosowanie się do kilku ważnych zasad:

  • osoby badane powinny należeć do grupy docelowej;
  • test użyteczności musi przebiegać według wcześniej opracowanego scenariusza, aby możliwa była analiza pożądanych aspektów;
  • badanie powinno zostać przeprowadzone przez kompetentną osobę, gdyż stosowanie niewłaściwych technik może przynieść błędne wyniki;
  • końcowym etapem testowania użyteczności musi być sporządzenie dokładnego raportu z przebiegu badania i uzyskanych wyników, a także wyciągnięcie stosownych wniosków.

Testy użyteczności – przykłady

Wielu twórców zastanawia się, jakie są testy użyteczności przykłady. Istnieje bowiem wiele różnorodnych sposobów badania wrażeń użytkowników, które umiejętnie przeprowadzone, dają dostęp do informacji dotyczących odmiennych aspektów witryny.

Zdalne testy użyteczności

Ten rodzaj testów odbywać się może w wielu krajach i różnych strefach czasowych. Badania przeprowadzane są bowiem w formie wideokonferencji, a wyniki analizuje się zdalnie. Ten typ testów jest doskonałym rozwiązaniem w przypadku chęci zbadania dużej grupy ludzi z różnych lokalizacji geograficznych.

Wewnętrzne testy użyteczności

Testy te przeprowadzane są w specjalnie stworzonych do tego warunkach. Osoby zarządzające badaniem na bieżąco śledzą działania respondentów. W odróżnieniu od testów zdalnych są jednak dość drogie.

Partyzanckie testy użyteczności

Jest to rodzaj testów stosowanych w głównej mierze w przypadku ograniczonego budżetu czy czasu. Są to nieformalne badania, których respondenci stanowią przypadkowych przechodniów, którzy zgodzili się na udział w teście. Mimo iż jest to szybki i tani sposób testowania użyteczności strony internetowej, nie gwarantuje dokładnych wyników, gdyż badani nie zawsze należą do grupy docelowej.

Kiedy przeprowadzić analizę użyteczności?

Istnieje kilka sytuacji, w których testy użyteczności stron internetowych okazać się mogą najlepszym sposobem na skuteczną optymalizację witryny. Kiedy więc warto je przeprowadzić?

  • Przed wdrożeniem konkretnych zmian – testy użyteczności UX są świetnym sposobem na wykrycie ewentualnych błędów i zlokalizowanie elementów, które nie do końca spełniają oczekiwania docelowych odbiorców.
  • W ramach audytu SEO – kompleksowy audyt powinien obejmować wszelkie aspekty witryny, również te związane z jej użytecznością.
  • W przypadku słabych wyników – testy użyteczności warto przeprowadzić, kiedy prowadzone działania nie przynoszą pożądanych rezultatów.
  • Przed wprowadzeniem nowego projektu – zastosowanie nowych rozwiązań warto poprzedzić przeprowadzeniem testu użyteczności, którzy pokaże, co w witrynie przynosiło satysfakcjonujące wyniki, a na co zwrócić szczególną uwagę podczas kolejnego projektu.

Dlaczego warto przeprowadzić testy użyteczności?

Nawet najpiękniejsza witryna, jeśli nie zostanie zoptymalizowana pod kątem użyteczności, nie zapewni satysfakcjonujących wyników. Testy użyteczności stron internetowych to świetny sposób na wykrycie ewentualnych błędów i wdrożenie rozwiązań, które spotkają się z pozytywnym odbiorem ze strony grupy docelowej. Warto bowiem zaznaczyć, że zoptymalizowane pod kątem użyteczności strony cieszą się znacznie większym zainteresowaniem niż witryny, które nie uwzględniają tego aspektu. Oto inne korzyści wynikające z dokładnych badań doświadczeń użytkowników:

  • wzrost konwersji – zoptymalizowana pod kątem użyteczności strona to gwarancja lepszego współczynnika konwersji; im bardziej funkcjonalna witryna, tym większe szanse, że konsument zdecyduje się do niej powrócić;
  • lepsza jakość usług – testy użyteczności pozwalają lepiej poznać oczekiwania docelowych odbiorców i dostosować do nich charakter świadczonych usług, dzięki czemu konwersja wzrasta;
  • oszczędność czasu – dzięki testom użyteczności łatwiej jest zidentyfikować ewentualne błędy już na wczesnym etapie wdrażania zmian, nie tylko oszczędza to więc cenny czas, ale też ogranicza koszty, co na dłuższą metę jest bardzo korzystnym aspektem; warto więc przeprowadzić test użyteczności jak najwcześniej.

Podsumowanie

Testy użyteczności UX to bardzo ważne narzędzie, które stanowić powinno element każdej współczesnej strategii marketingowej. Poznanie oczekiwań grupy docelowych odbiorców i dostosowanie do nich funkcjonalności strony internetowej to jeden z najlepszych sposobów na zwiększenie konwersji i lepsze pozycjonowanie się w Google. Trzeba jednak zaznaczyć, że przeprowadzenie dokładnych badań jest dość czasochłonnym i wymagającym zadaniem. Co więcej, niewłaściwie skonstruowany test może skutkować błędnymi wynikami, które z punktu widzenia strategii optymalizacyjnej okażą się zupełnie nieprzydatne. Warto więc skorzystać z pomocy doświadczonych specjalistów, którzy nie tylko prawidłowo przeprowadzą testy użyteczności stron internetowych, ale też wyciągną odpowiednie wnioski i opracują skuteczny plan działania, dzięki któremu marka uzyska miano lidera w swojej branży!

ZOBACZ RÓWNIEŻ
WYBRANE WPISY BLOGOWE

    Zastanawiasz się
    dlaczego Twoja strona
    NIE SPRZEDAJE?
    Umów się na bezpłatną konsultację SEO i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.
    Firma SXO
    Firma SXO
    OCEŃ TXT

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

    Darmowa konsultacja

      Zastanawiasz się
      dlaczego Twoja strona
      NIE SPRZEDAJE?
      Umów się na bezpłatną konsultację SEO i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.