Na czym polegają testy A/B?

Bezpłatna konsultacja

Za sprawą użytecznej witryny najłatwiej budować zaufanie klientów do marki w sieci. Atrakcyjne wizualnie elementy oraz łatwy w obsłudze interfejs sprawiają, że odbiorcy są bardziej skłonni do konwersji oraz ponownych odwiedzin witryny. Warto więc kompleksowo zadbać o UX produktu cyfrowego, optymalizując jego zawartość. Doskonale sprawdzą się w tym przypadku testy A/B. Na czym polegają i dlaczego warto je wykorzystywać?

Czym jest UX?

UX (User Experience) to zestaw wszystkich doświadczeń towarzyszących użytkownikowi podczas korzystania ze strony internetowej, aplikacji mobilnej czy witryny e-commerce. Im lepsza funkcjonalność danego produktu cyfrowego, tym większe zadowolenie potencjalnych klientów, co z kolei wpływa na faktyczne wyniki sprzedażowe.

Optymalizacja pod kątem UX to jeden z najważniejszych elementów strategii marketingowej każdej marki działającej w Internecie. Mimo że SEO wciąż jest ważne, gdyż pozwala witrynie lepiej pozycjonować się w wynikach wyszukiwania, poprawa użyteczności sprawia, że docelowy odbiorcy są bardziej skłonni do zakupu.

Warto więc zoptymalizować produkt pod kątem użyteczności oraz maksymalnie poprawić jego funkcjonalność. Od czego jednak zacząć? Doskonale sprawdzą się w tym przypadku szczegółowe analizy potrzeb i oczekiwań potencjalnych klientów. Jedną z najskuteczniejszych metod badawczych okazują się testy A/B. Przyjrzyjmy się im bliżej.

Czym są testy A/B?

Testy A/B to jeden ze sposobów badania użyteczności, który dostarcza właścicielowi produktu cyfrowego informacji na temat oczekiwań konsumentów wobec danego rozwiązania. Metoda ta polega na przedstawieniu grupie odbiorców dwóch różnych wariantów danego elementu oraz obserwacji zachowań wobec nich.

Poszczególne warianty mogą różnić się na przykład kolorem, kształtem, rozmieszczeniem, czcionką czy rozmiarem. Osoba przeprowadzająca test analizuje odpowiedzi badanych oraz porównuje je w odniesieniu do każdej wersji danego rozwiązania.

Testy A/B są świetnym sposobem na uzyskiwanie dokładnych danych na temat preferencji użytkowników i stanowią bazę informacji umożliwiających skuteczną optymalizację produktu pod kątem użyteczności.

Rodzaje testów A/B

Istnieje wiele sposobów analizy użyteczności konkretnych rozwiązań za pomocą testów A/B. Sprawdźmy, na czym polegają.

Testy A/A

Testy A/A koncentrują się na tym, aby podczas porównywania takich samych elementów nie pojawiły się żadne różnice w wynikach. Analiza ta nie służy bowiem do wskazywania wersji skuteczniejszej czy bardziej atrakcyjnej z punktu widzenia docelowych odbiorców, tylko do zagwarantowania pełnej wiarygodności rezultatów.

Testy A/A są też świetnym punktem odniesienia do kolejnych etapów testowania użyteczności danego projektu, gdyż prezentują neutralne reakcje konsumentów.

Analiza ta jest więc świetnym sposobem na przygotowanie bazy istotnych danych przed wdrożeniem kolejnych etapów analizy, takich jak testy A/B.

Testy A/B/n

Wielu właścicieli stron internetowych sądzi, że testy A/B polegają na porównywaniu wyłącznie dwóch różnych wariantów danego rozwiązania. Jest to mylne przekonanie, gdyż w wielu przypadkach specjaliści UX stawiają na testy A/B/n.

Metoda ta obejmuje analizę użyteczności wielu wersji projektu. Czynnik A stanowi wówczas próbę kontrolną, a kolejne warianty są zmodyfikowanymi jego wersjami. Skuteczność i kompleksowość tej techniki sprawia, że testy A/B/n są jedną z najczęściej wykorzystywanych metod analizy użyteczności stron internetowych czy aplikacji mobilnych.

Testowanie wielowymiarowe

Technika ta stanowi nieco rozszerzoną wersję testów A/B. O ile w standardowej odmianie porównuje się wyłącznie jedno rozwiązanie, analiza wielowymiarowa skupia się na wielu zmiennych jednocześnie.

Metoda ta jest niezwykle przydatna, gdyż umożliwia manewrowanie wieloma rozwiązaniami w tym samym czasie, dzięki czemu identyfikacja najlepszego zestawienia jest o wiele łatwiejsza.

Testowanie podzielonego adresu URL

Technika ta jest znacznie bardziej rozbudowaną wersją typowych testów A/B. Podczas gdy w standardowym wariancie analizie poddawane są dwa odmiennie elementy danego produktu cyfrowego, testowanie podzielonego adresu URL obejmuje porównywanie całych stron internetowych.

Mimo że metoda ta jest nieco bardziej czasochłonna, zdecydowanie warto się w nią zaangażować, gdyż umożliwia skuteczne opracowanie projektu witryny, który zachwyci docelowych odbiorców i zachęci ich do konwersji.

Kiedy warto przeprowadzić testy A/B?

Testy A/B warto przeprowadzać na każdym etapie projektowania stron internetowych czy aplikacji mobilnych. Wyróżnić można jednak trzy kluczowe momenty, kiedy analiza ta okazać się może szczególnie przydatna.

Pierwszym z nich jest początek realizacji projektu. Wdrożenie komórkowych badań użyteczności i funkcjonalności danych rozwiązań przed udostępnieniem użytkownikom finalnej wersji produktu pozwoli uniknąć wszelkich błędów oraz upewnić się, że zastosowane rozwiązania są maksymalnie skuteczne.

Testy A/B przeprowadzone w trakcie tworzenia projektu strony internetowej to kolejny ważny moment, w którym zbadanie użyteczności konkretnych elementów może okazać się kluczem do sukcesu. Porównanie dwóch wersji danego rozwiązania pozwoli skupić się na skuteczniejszej opcji, eliminując przy tym ryzyko popełnienia ewentualnego błędu.

Ostatnim momentem, w którym warto przeprowadzić testy A/B, jest zakończenie projektu. Informacje na temat użyteczności poszczególnych funkcji pozwolą wówczas upewnić się co do słuszności zastosowanych wariantów oraz wprowadzić niezbędne poprawki, dzięki którym witryna będzie jeszcze bardziej wydajna.

Mimo że w opisanych sytuacjach przeprowadzenie testów A/B jest szczególnie ważne, warto pamiętać, że wykorzystanie tej metody analizy użyteczności należy stosować na każdym etapie projektowania produktów cyfrowych.

Dlaczego warto przeprowadzić testy A/B?

Testy A/B to świetny sposób na identyfikację najskuteczniejszych rozwiązań w witrynie. Warto więc poświęcić trochę czasu na opracowanie różnych wariantów danego elementu strony internetowej czy aplikacji mobilnej oraz zanotować reakcje odbiorców na ich wygląd oraz funkcjonalność. Wskazać można wiele korzyści płynących z umiejętnie przeprowadzonych testów A/B. Oto najważniejsze z nich.

  1. Analiza użyteczności za pomocą testów A/B jest dość prostą metodą, z którą poradzić powinien sobie każdy współczesny właściciel strony internetowej.
  2. Testy A/B można przeprowadzać na każdym etapie tworzenia produktu cyfrowego w praktycznie nieograniczonej ilości, co pozwala na kompleksowe przeanalizowanie użyteczności zastosowanych rozwiązań.
  3. Wykorzystanie testów A/B jest świetnym sposobem na wzrost konwersji. Mimo że technika ta wymaga nieco czasu i zaangażowania, gwarantuje wzrost zainteresowania witryną i wzmożenie ruchu na stronie, na czym bez wątpienia zależy każdemu przedsiębiorcy.

Testy A/B to świetny sposób na optymalizację strony internetowej pod kątem użyteczności. Trzeba jednak pamiętać, że samodzielne opracowanie poszczególnych wariantów oraz skupienie się na odpowiednich elementach może okazać się dość trudnym zadaniem. Warto więc skonsultować się z profesjonalną agencją, która przeprowadzi niezbędne badania oraz kompleksowe analizy, dzięki którym zwiększenie konwersji i pozyskanie nowych odbiorców nie będzie żadnym problemem.

ZOBACZ RÓWNIEŻ
WYBRANE WPISY BLOGOWE

    Zastanawiasz się
    dlaczego Twoja strona
    NIE SPRZEDAJE?
    Umów się na bezpłatną konsultację SEO i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.
    Firma SXO
    Firma SXO
    OCEŃ TXT
    Średnia ocen 5/5 - Liczba ocen: 6

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

    Darmowa konsultacja

      Zastanawiasz się
      dlaczego Twoja strona
      NIE SPRZEDAJE?
      Umów się na bezpłatną konsultację SEO i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.
      Rozpocznij chat
      Zamów rozmowę

        Chcesz poznać
        ofertę?
        Skontaktujemy się z Tobą w ciągu kilku minut! Jesteśmy dostępni w dni robocze w godzinach 9-15.
        Niestety aktualnie nasz konsultant nie jest dostępny. Skontaktujemy się z Tobą w godzinach otwarcia biura.
        Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez ICEA SPÓŁKA Z OGRANICZONĄ ODPOWIEDZIALNOŚCIĄ w celu nawiązania kontaktu. Więcej w Polityce prywatności.