Na czym polegają badania kwestionariuszowe? Czy są przydatne dla UX?

Bezpłatna konsultacja

Największym zainteresowaniem współczesnych użytkowników cieszą się strony internetowe dostosowane do ich potrzeb i oczekiwań. Funkcjonalne witryny nie tylko zachęcają odbiorców do konwersji, ale też znacznie lepiej pozycjonują się na liście wyników wyszukiwania, co niesie za sobą szereg istotnych dla rozwoju biznesu korzyści. Aby w działaniach optymalizacyjnych i marketingowych obrać jednak właściwy kierunek oraz wykorzystać techniki maksymalnie angażujące grupę docelową, konieczne jest przeprowadzenie różnego rodzaju badań. Jednym z nich są badania kwestionariuszowe. Na czym polegają i jak je wdrożyć? Sprawdźmy!

UX produktów cyfrowych – co warto wiedzieć?

Aby dowiedzieć się, czym są badania kwestionariuszowe, warto na wstępie przyjrzeć się koncepcji UX produktów cyfrowych. User Experience to ogół doświadczeń towarzyszących użytkownikom podczas korzystania ze strony internetowej, aplikacji mobilnej czy witryny e-commerce. Jest to bardzo ważny aspekt, który powinien być priorytetem każdego współczesnego przedsiębiorcy. Usatysfakcjonowany użytecznością witryny konsument jest bowiem bardziej skłonny do konwersji, a szanse na to, że zdecyduje się na ponowne odwiedziny serwisu, są wówczas znacznie większe.

Na doświadczenie użytkownika wpływa wiele różnorodnych czynników. Oto elementy, które warto zoptymalizować, aby cieszyć się dynamicznie rosnącym ruchem w witrynie i satysfakcjonującą konwersją:

  • szybkość strony internetowej,
  • responsywność projektu i dostosowanie do urządzeń mobilnych,
  • czytelność treści,
  • jakość plików multimedialnych,
  • przyjazność adresów URL,
  • prawidłowość metadanych,
  • oryginalność treści,
  • estetyka zawartości strony internetowej.

Trzeba jednak zaznaczyć, że ogólny projekt i pierwszorzędne idee prowadzenia strony internetowej będą różnić się w zależności od branży, celów marki czy charakterystyki grupy docelowych odbiorców. Aby dowiedzieć się, czego tak naprawdę oczekują potencjalni klienci, należy przeprowadzić szczegółowe analizy pod kątem UX. Jedną z takich metod są właśnie badania kwestionariuszowe.

Czym są badania kwestionariuszowe?

Badania kwestionariuszowe to forma analizy polegająca na przeprowadzeniu z respondentami wywiadu w postaci odpowiednio skomponowanego kwestionariusza ankiety. Osoby poddawane badaniu mają wówczas za zadanie udzielić odpowiedzi na wcześniej przygotowane pytania dotyczące pewnych zaplanowanych lub wdrożonych rozwiązań. Metoda ta swą charakterystyką przypomina wywiady kontekstowe, z tą różnicą, że analiza przeprowadzana jest bez udziału ankietera.

Dzięki badaniom kwestionariuszowym możliwe jest uzyskanie szeregu przydatnych informacji na temat użyteczności różnorodnych elementów produktów cyfrowych. Optymalizacja zawartości jest wówczas znacznie bardziej skoncentrowana na potrzebach użytkowników, dzięki czemu ogół działań pod kątem UX przynosi o wiele lepsze efekty.

Rodzaje badań kwestionariuszowych

Badania kwestionariuszowe dzielą się na kilka odrębnych metod umożliwiających spojrzenie na dany obszar z innej perspektywy oraz pozwalających na uzyskanie bardzo szczegółowych informacji na określony temat. Oto kilka najważniejszych rodzajów analiz ankietowych, przeprowadzenie których rozważyć powinien każdy współczesny przedsiębiorca.

Badania ankietowe audytoryjne

Metoda ta polega na przeprowadzeniu badania poprzez przekazanie kwestionariusza ankiety określonej grupie badawczej znajdującej się w jednym pomieszczeniu. Zadaniem ankietera jest wówczas jedynie przekazanie badanym niezbędnych materiałów, udzielenie wszelkich wskazówek oraz finalne zebranie wypełnionych kwestionariuszy.

Zaletą tego sposobu ankietowania jest kompletność zwrotu materiałów, czego nie można przypisać na przykład badaniom internetowym.

Badania ankietowe bezpośrednie (PAPI)

Analizy PAPI (Paper & Pen Personal Interview) są jedną z najczęściej wykorzystywanych metod badawczych wśród wszystkich technik ilościowych. Badanie polega na przeprowadzeniu wywiadu z respondentem, podczas którego ma on za zadanie odpowiedzieć na pytania ankietera. Ten rodzaj ankietowania cieszy się szczególną popularnością wśród UX designerów, gdyż udzielane odpowiedzi są rzetelne i znacznie bardziej wiarygodne niż w przypadku samodzielnego wypełniania kwestionariusza. Co więcej, badania PAPI mogą być przeprowadzone niemal w każdym miejscu, dzięki czemu ich realizacja jest właściwie bezproblemowa.

Badania ankietowe internetowe (CAWI)

Badania ankietowe internetowe to jedna z technik analiz ilościowych, która polega na przekazaniu respondentowi kwestionariusza drogą internetową. Badany, udzielając wówczas samodzielnych odpowiedzi, nie ma bezpośredniego kontaktu z osobą przeprowadzającą badanie, a uzyskane wyniki oraz ich poprawność weryfikowane są przez system komputerowy.

Badania ankietowe internetowe są więc jedną z najchętniej wybieranych metod, gdyż jej wykorzystanie zajmuje najmniej czasu i nie wymaga zbyt dużego zaangażowania. Analiza wyników jest ponadto o wiele łatwiejsza i szybsza, dzięki czemu wdrożenie skutecznych rozwiązań może zaistnieć w trybie niemal natychmiastowym. Warto też zaznaczyć, że technika ta gwarantuje znacznie niższe koszty implementacji, w wyniku czego na jej wykorzystanie pozwolić sobie mogą nawet najmniejsze lub początkujące przedsiębiorstwa.

Dlaczego warto przeprowadzić badania kwestionariuszowe i jak wpływają one na UX?

Badania kwestionariuszowe to świetny sposób na dokładną analizę potrzeb i oczekiwań grupy docelowej. Umiejętnie opracowane pytania mogą bowiem udzielić wielu przydatnych w procesie optymalizacji strony internetowej odpowiedzi. Oto kilka istotnych kwestii, które warto poruszyć w kwestionariuszu ankiety:

  • preferencje zakupowe docelowych odbiorców;
  • oczekiwania względem marki i jej produktów;
  • potrzeby związane z danym wyrobem;
  • preferowane formy i częstotliwość komunikacji;
  • wykorzystywane formy płatności;
  • zainteresowania związane z daną branżą;
  • typowe zachowania w środowisku e-commerce.

Formułując właściwe pytania, badania kwestionariuszowe są w stanie udzielić wielu odpowiedzi niezbędnych do prawidłowej optymalizacji strony internetowej pod kątem UX. Jako że doświadczenia użytkowników mają bezpośredni wpływ na ruch w witrynie oraz wyniki sprzedażowe, dostosowanie poszczególnych rozwiązań do potrzeb i oczekiwań docelowych odbiorców okazać się może kluczem do sukcesu. Warto więc przeprowadzić dokładne analizy, angażując przy tym różnorodne techniki badawcze. Badania ankietowe internetowe są wówczas jednym z najprostszych sposobów na identyfikację wymagań konsumentów, dlatego to właśnie od nich warto rozpocząć swoje działania.

Podsumowanie

Badania kwestionariuszowe to stosunkowo tani i prosty sposób analizy potrzeb oraz oczekiwań grupy docelowych odbiorców. Opracowanie prawidłowego kwestionariusza ankiety jest wówczas jedynym wymogiem, którego spełnienie zagwarantować może bardzo przydatne w procesie optymalizacji strony internetowej wyniki. Niestety, mimo dość łatwej we wdrożeniu formuły, wielu przedsiębiorców wciąż ma problem z umiejętnym przeprowadzeniem badania. Właściciele witryn coraz częściej korzystają więc z pomocy profesjonalnych firm, które nie tylko realizują wszelkie działania związane z analizą pod kątem UX, ale też trafnie interpretują jej wyniki, dzięki czemu wszelkie techniki doskonalące doświadczenia użytkowników spotkają się z aprobatą potencjalnych klientów.

ZOBACZ RÓWNIEŻ
WYBRANE WPISY BLOGOWE

    Zastanawiasz się
    dlaczego Twoja strona
    NIE SPRZEDAJE?
    Umów się na bezpłatną konsultację SEO i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.
    Firma SXO
    Firma SXO
    OCEŃ TXT
    Średnia ocen 5/5 - Liczba ocen: 9

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

    Darmowa konsultacja

      Zastanawiasz się
      dlaczego Twoja strona
      NIE SPRZEDAJE?
      Umów się na bezpłatną konsultację SEO i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.
      Rozpocznij chat
      Zamów rozmowę

        Chcesz poznać
        ofertę?
        Skontaktujemy się z Tobą w ciągu kilku minut! Jesteśmy dostępni w dni robocze w godzinach 9-15.
        Niestety aktualnie nasz konsultant nie jest dostępny. Skontaktujemy się z Tobą w godzinach otwarcia biura.
        Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez ICEA SPÓŁKA Z OGRANICZONĄ ODPOWIEDZIALNOŚCIĄ w celu nawiązania kontaktu. Więcej w Polityce prywatności.