Na czym polega katalogowanie stron?

Na czym polega katalogowanie stron?

Bezpłatna konsultacja

Jak sama nazwa wskazuje katalogowanie stron internetowych, to dodawanie ich do wybranych katalogów. W katalogach grupowane są strony internetowe o podobnej tematyce lub witryny biznesów, które działają na określonym obszarze.

Katalogowanie stron - co to?

Jeszcze kilka lat temu katalogowanie należało do najpopularniejszych i najskuteczniejszych działań SEO, dzięki którym możliwe było pozycjonowanie strony internetowej. Ostatnie lata to jednak dynamiczny wzrost technologiczny i wdrożenie przez Google nowych algorytmów, przez co katalogowanie stron trochę straciło na wartości. Wciąż jednak może być bardzo efektywnie wykorzystywane, jeżeli ktoś robi to umiejętnie. Warto zastanowić się nad tym, na czym polega katalogowanie stron internetowych?

Czym jest katalogowanie stron?

Czynność katalogowania stron internetowych polega na dodawaniu witryny do katalogu tematycznego. Strony w katalogu mają podobną charakterystykę, co docelowo ma ułatwić użytkownikom znalezienie interesujących ich serwisów. W tym celu w katalogu umieszcza się link kierujący do strony głównej lub wskazanej podstrony.

Obecnie katalogowanie stron www jest bardzo dobrym sposobem na pozyskiwanie linków, co można skutecznie wykorzystać w strategii pozycjonowania i powszechnie wykorzystywane jest w SEO. To działanie pozycjonerskie, które można wykonywać w sposób automatyczny lub ręczny. Jeżeli zależy Wam na skuteczności, to zdecydowanie lepiej postawić na pracę ręczną.

Katalog internetowy

Zanim zgłębimy temat katalogowania stron internetowych, warto zastanowić się nad tym, czym właściwie jest katalog stron. Jak odpowiedzieć na pytanie: Co to jest katalog stron internetowych? To dedykowana strona internetowa, na której znajduje się zbiór serwisów www o określonej tematyce. Wielokrotnie na takich stronach można znaleźć kilka grup tematycznych. Głównym założeniem powstania katalogu internetowego jest promocja wśród użytkowników znajdujących się w nim witryn. Odpowiednio dobrane katalogi stron internetowych mogą znacząco wpłynąć na poprawę widoczności strony w sieci.
Użytkownicy w Polsce mogą korzystać z wielu wartościowych katalogów, które będę dużym wsparciem w strategii pozycjonowania strony internetowej.

Wybrane rodzaje katalogów stron www

Na rynku wyróżnia się różne rodzaje katalogów stron internetowych. W tym miejscu skupimy się na najważniejszych z nich. Różnią się one przede wszystkim tematyką oraz możliwością dodania witryny do katalogu (płatne i bezpłatne). Główny podział wyróżnia:

  • katalogi branżowe;
  • katalogi tematyczne odpłatne;
  • katalogi firm;
  • katalogi oparte o skrypty SEO (np. wpkat, seokatalog);
  • katalogi NAP;
  • katalogi ogólnotematyczne bezpłatne.

Ciekawy jest także podział katalogów ze względu na sposób płatności za dodanie do zbioru. Wyróżnia się w nim:

  • katalogi oparte o płatność SMS;
  • katalogi oparte o multikod;
  • katalogi bezpłatne.

Katalogi tematyczne

To miejsca, do których dodaje się serwisy zgodne tematycznie z założeniami katalogu. Bardzo często są to moderowane i odpłatne katalogi, dzięki czemu w momencie zapisu do zbioru odbywa się większa selekcja. Katalogi mogą powstawać na silnych serwisach tematycznych. Obecność w dobrym katalogu tematycznym zwiększa szansę na pozyskanie w ten sposób ruchu na stronę.

Katalogi branżowe

Ich działanie jest analogiczne do katalogów tematycznych. W tym wypadku katalog skupia się na określonej branży, a nie tematyce. W zbiorach takich mogą być jednakowo serwisy przeznaczone do odbiorców B2C oraz B2B.

Katalogi firm

Te katalogi również są bardzo zbliżone zakresem oraz specyfiką działania do katalogów tematycznych. Główna różnica polega na tym, że wpis do zbioru możliwy jest tylko po podaniu danych rejestrowych firmy, w tym m.in.: numeru NIP, REGON itp. Wśród katalogów firm znajdują się zbiory lokalne, ogólnopolskie i branżowe, dzięki czemu można dotrzeć nimi do innych grup docelowych. Obecność w takim katalogu zwiększa szansę na pozyskanie klientów bez kampanii marketingowej.

Katalogi ogólnotematyczne

Najczęściej są to katalogi bezpłatne, przez co ich wartość może być wątpliwej jakości. Często dochodzi do sytuacji, że katalogi te stają się miejscem SPAMu i brak w nich jakiejkolwiek moderacji. Linki pozyskiwane z katalogów tego typu nie wpływają korzystnie na pozycjonowanie strony internetowej.

Katalogi NAP

Należą one do najbardziej rozbudowanych katalogów firmowych, w których użytkownicy mogą znaleźć nie tylko linki kierujące, ale także szczegółowe informacje dot. lokalizacji firmy i jej dane kontaktowe. Skrót NAP pochodzi od angielskiego wyrażenia Name Address Phone number. Z punktu widzenia właścicieli stron opłaca się być w takim katalogu. Zwiększa to zaufanie wobec marki oraz może wpłynąć korzystnie na pozyskanie nowych klientów i pozycjonowanie witryny. Najpopularniejszym katalogiem tego typu jest bez wątpienia Google Moja Firma.

Gdzie warto dodać witrynę i jak wybrać dobre katalogi?

W strategii pozycjonowania strony WWW duże znaczenie mają odpowiednio dobrane katalogi. Jeżeli użytkownikowi zależy na pozycjonowaniu i renomie katalogu, to powinien unikać on otwartych i bezpłatnych zbiorów. Bardzo często nie posiadają one żadnej moderacji i bez trudu dostępne są dla automatów. To sprawia, że tracą na prestiżu i stają się siedliskiem SPAMu, a nie wartościowych linków. Obecność w takich katalogach nie tylko nie pomoże w pozycjonowaniu strony, ale czasem może wręcz w tym przeszkadzać. Jeżeli coś jest ogólnodostępne, to wartość takiego miejsca pod kątem SEO drastycznie spada.

Od lat dobrym miejscem katalogowania stron są zbiory popularnych portali informacyjnych i ogólnotematycznych, w tym m.in. katalog.onet.pl katalog.onet.pl, katalog.gazeta.pl oraz katalog.wp.pl. Dodanie do tych katalogów jest odpłatne, dzięki czemu już na tym etapie dochodzi do wstępnej selekcji wartościowych stron. Obecność w takich katalogach może być skutecznie wykorzystana w strategii SEO.

Jakie czynniki wyboru wziąć pod uwagę?

Kryterium wyboru może być zróżnicowane w zależności od potrzeb użytkownika. O niektórych aspektach wspomnieliśmy już w poprzednim akapicie. Poniżej przedstawiamy listę najważniejszych czynników, które użytkownicy powinni wziąć pod uwagę w ramach katalogowania stron WWW i wyboru wartościowych zbiorów:

  • unikanie niemoderowanych katalogów;
  • odsianie bezpłatnych katalogów niskiej wartości;
  • możliwość dodania linku dofollow;
  • jakość parametrów domeny (ahrefs/majestic);
  • weryfikacja oryginalności losowych wpisów;
  • wybranie wąskiej tematyki katalogu.

Charakterystyka dobrego wpisu do katalogu

Dobrej jakości wpis do katalogu stron internetowych to podstawa. Dzięki temu możliwe jest pozyskanie atrakcyjnych linków przydatnych w procesie pozycjonowania strony. Dobre i unikalne wpisy to także większa szansa na pozyskanie ruchu na stronę poprzez ten kanał komunikacji, dlatego nie wolno o tym zapominać. Skuteczny wpis do katalogu powinien przede wszystkim:

  • być unikalny i oryginalny;
  • posiadać linkowanie wewnętrzne;
  • posiadać link dofollow;
  • być ułożony na bazie czytelnej struktury (dobry tytuł, unikalna treść opisu, dodanie tagów i kategorii);
  • mieć główne informacje o korzyściach i specyfice firmy/strony;
  • posiadać dane kontaktowe;
  • być zoptymalizowany pod kątem SEO.

Jeżeli użytkownik jest na etapie dodawanie wpisów do kilku katalogów lub więcej, to warto rozłożyć to w czasie. Pomiędzy dodaniem pojedynczych wpisów warto zachować, chociaż dzień przerwy (lub więcej). Wówczas cały proces będzie rozłożony w czasie i roboty Google uznają go za naturalne działanie. Jeżeli tworzycie nową stronę internetową, to warto zastosować jeszcze większe odstępy czasowe. Wpłynie to korzystnie na pozycjonowanie oraz zminimalizuje ryzyko wystąpienia komplikacji, a nawet kar ręcznych ze strony przedstawicieli Google.

Korzyści płynące z katalogowania stron internetowych

Obecnie marketingowcy dzielą się na osoby, które odradzają korzystanie z katalogów stron internetowych oraz na takie osoby, które na co dzień używają tego w swoich działaniach. Odpowiednio wykorzystane katalogowanie stron może przynieść wiele korzyści użytkownikom, dlatego nie powinni się tego obawiać. Do największych korzyści zalicza się:

  • dywersyfikację profilu linków, dzięki linkom z katalogów;
  • wsparcie w pozycjonowaniu strony, dzięki dobrze podlinkowanemu katalogowi;
  • pozyskanie dodatkowego ruchu na stronę (z referal’a).

Koszty związane z katalogowaniem stron WWW

Koszty katalogowania stron internetowych różnią się w zależności od tego, w ilu i jakich katalogach użytkownicy chcą się znaleźć. Dobrej jakości katalogowanie musi wiązać się z kosztami. Z jednej strony są one związane z wpisami do katalogów, a z drugiej strony wydatki mogą pojawić się także przy zlecaniu stworzenia unikalnych wpisów specjalistom od copywritingu. Na ogół minimalna długość wpisu katalogowego wynosi około 300 znaków. Szacuje się, że umieszczenie wpisów w kilku lub kilkunastu wybranych katalogach oraz zlecenie stworzenia unikalnych tekstów specjaliście, może generować koszty w granicach 1000 PLN. Biorąc pod uwagę ewentualne korzyści, to jest to wydatek, który warto ponieść.

Oczywiście wciąż pozostaje opcja stworzenia tekstów we własnym zakresie i skorzystania tylko z bezpłatnych i niemoderowanych katalogów, jednak wiąże się z tym duże ryzyko. Prawdopodobnie wykorzystane w ten sposób katalogowanie stron WWW nie przyniesie wymiernych efektów, a w skrajnych przypadkach może negatywnie odbić się na widoczności witryny w sieci.

Czy katalogowanie stron ma sens?

Choć wykorzystywanie katalogów oraz ich wpływ na pozycjonowanie w sieci znacznie ewoluowały przez ostatnie lata, to wciąż to działanie ma sens. Obecnie warto postawić na dobrej jakości katalogi i obecność w nich swojej strony internetowej. Wpłynie to korzystnie na jej zasięgi oraz renomę, a także może przyczynić się do pozyskiwania dodatkowego ruchu. Oczywiście największą korzyścią będzie jakościowe linkowanie, które przełoży się na wzrost rankingu strony internetowej w Google oraz przyczyni się do zajęcia przez nią lepszej pozycji w organicznych wynikach wyszukiwania. Właśnie dlatego warto postawić na katalogowanie stron.

ZOBACZ RÓWNIEŻ
WYBRANE WPISY BLOGOWE

    Zastanawiasz się
    dlaczego Twoja strona
    NIE SPRZEDAJE?
    Umów się na bezpłatną konsultację SEO i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.
    Firma SXO
    Firma SXO
    OCEŃ TXT

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

    Darmowa konsultacja

      Zastanawiasz się
      dlaczego Twoja strona
      NIE SPRZEDAJE?
      Umów się na bezpłatną konsultację SEO i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.