Myśl jak odbiorca! Czym jest zamiar wyszukiwania?

Myśl jak odbiorca! Czym jest zamiar wyszukiwania?

Bezpłatna konsultacja

W sieci odnajdziemy obecnie ponad 2 miliardy stron, jednak abyśmy nie musieli się przez nie przedzierać, opracowano specjalne algorytmy, które pomagają przeszukiwać, oceniać, analizować oraz dopasowywać treść strony do naszych potrzeb. Wpisując słowa do przeglądarki, są one wykorzystywane do filtrowania informacji, co przekłada się na jedną z technik optymalizacji SEO, która dotyczy słów i fraz kluczowych. Aby lepiej zrozumieć ten proces i podejmować świadome decyzje dotyczące pozycjonowania, warto wiedzieć, czym jest intencja wyszukiwania.

Jak określić cel i intencje użytkowników?

Search intent bądź user intent to motywacja użytkownika, która stoi za uruchomieniem wyszukiwarki i wpisaniem hasła do sieci. Czego poszukuje użytkownik? Jakie ma zainteresowania, problemy, potrzeby? SEO w tym przypadku wiąże się z psychologią oraz marketingiem. Znając odpowiedzi na te pytania, mamy możliwość w lepszy sposób dopasować się do intencji odbiorców, a tym samym generować ruch na naszej stronie i wpływać na konwersję oraz interakcje.

Skąd jednak wyszukiwarka wie, że użytkownik znalazł na stronie to, czego szukał?

Wiążę się z tym dwell time, czyli czas, jaki minął od kliknięcia linku do powrotu do listy wyszukiwań. Mówiąc wprost, im więcej czasu spędziliśmy na stronie, tym większe prawdopodobieństwo, że spełniła ona nasze intencje. Wszystko jednak zależy od charakteru strony – w końcu zdarza się, że znajdujemy potrzebną nam informację w kilka sekund. Jest to więc znacznie bardziej rozbudowana wartość, na którą wpływają trzy czynniki:

  • długość trwania sesji,
  • wskaźnik odrzuceń (Bounce Rate),
  • CTR (Click-through rate).

Rodzaje zamiarów użytkowników

Pod koniec 2021 roku odnotowano ponad 5 miliardów użytkowników sieci. Można by więc stwierdzić, że ile osób, tyle zamiarów. Jeśli się jednak przyjrzeć, można wyróżnić kilka głównych tendencji. Stanowią one bazę do rozwoju kolejnych profili zachowań. Bierze się w tym przypadku pod uwagę tzw. mikromomenty, czyli frazy wpisywane pod wpływem impulsu.

Zapytania informacyjne

Mowa tutaj wszelkich frazach problemowych, których celem jest zdobycie konkretnej informacji, porady bądź instrukcji. Statystycznie, najczęściej zaczynają się one od słów „jak”, „kiedy”, „gdzie”, „dlaczego”. Nie zawsze jednak mają formę pytania, przecież w wielu sytuacjach piszemy skrótami.

Zapytania nawigacyjne

Są to pytania dotyczące zamiaru dotarcia w dane miejsce w sieci, np. na konkretną stronę. Osoby wykorzystujące te frazy doskonale wiedzą, czego szukają, co z poziomu optymalizacji słów kluczowych wiąże się najczęściej ze słowami brandowymi i frazami typu long tail.

Zapytania komercyjne

W tym przypadku mówimy o potencjalnych konsumentach danych usług bądź produktów, którzy żywią zamiar dokonania zakupu online. Nie są oni jeszcze pewni swojego wyboru, stąd poszukują więcej informacji, np. recenzji, opinii czy komentarzy.

Zapytania transakcyjne

Ich przeciwieństwem są gotowi klienci, którzy dokonują zakupy internetowego. Przybierają one najczęściej postać konkretnego produktu, jego nazwy, bądź sklepu.

Jak zoptymalizować stronę pod kątem intencji odbiorców?

Algorytmy

Na początek warto poznać kilka podstawowych algorytmów, które wpływają na organiczne wyniki wyszukiwania. Mowa przede wszystkim o Algorytmie Koliber, którego celem jest dopasowywanie wyników względem intencji za pomocą odpowiednio dobranych słów kluczowych, Algorytmie Gołąb, który wiąże się z przede wszystkim z geolokalizacją oraz potrzebami lokalnego SEO oraz Algorytmie Świeżości, który zapewnia najnowsze informacje oraz dostęp do obecnych trendów.

Treść

Treść w sieci to nie tylko artykuły, ale również blogi, grafiki, infografiki, raporty, newslettery, prezentacje multimedialne, publikacje w mediach społecznościowych, podcasty, e-booki i wszelkie witryny e-commerce. Można więc powiedzieć, że wszystko, z czym może mieć styczność odbiorca, jest treścią. Jak w takim razie zoptymalizować stronę pod kątem intencji, aby osiągnąć najlepsze efekty SEO? Musisz pamiętać o E-A-T, czyli expertise (eksperckość), authoritativeness (imperatywność), trustworthiness (wiarygodność). Są to wytyczne, pod które sprofilowane są algorytmy i roboty indeksujące strony.

Check lista

Po pierwsze: Odbiorca

Spróbuj określić, który rodzaj intencji wyszukiwania odpowiada umieszczanym przez Ciebie na stronie treściom. Będą się one różnić od tego, czy jesteś blogiem, czy sklepem internetowym.

Po drugie: Konkurencja

Musisz sprawdzić, jak pod kątem intencji plasują się inne strony, które oferują podobne treści. Weź pod uwagę słowa kluczowe, publikowane materiały oraz linki zewnętrzne.

Po trzecie: Content plan

Aby móc spełniać intencje swoich użytkowników, musisz przygotować odpowiednią strategię komunikacji marketingowej. Stwórz listę tematów oraz kalendarium publikacji, aby zaoszczędzić czas.

Po czwarte: Słowa kluczowe

Mając sprecyzowanych odbiorców oraz ustalone ich ogólne intencje, musisz dopasować do nich hasła, które będą wpisywane do wyszukiwarki z tymi, jakie znajdują się w Twojej treści. Im lepsze dopasowanie, tym większa widoczność i wyższa pozycja rankingowa.

Po piąte: Direct answer

Wykorzystaj potencjał elementów rozszerzonych, aby użytkownicy mogli zdobyć więcej informacji, które lepiej zapamiętają. Są to fragmenty odpowiadające na pytania, czyli wiążące się z zapytaniami informacyjnymi.

Podsumowanie

Google dba o wrażenia użytkowników, a są one lepsze, jeśli wyniki wyszukiwania okażą się satysfakcjonujące. Myśląc o optymalizacji i pozycjonowaniu, musisz przede wszystkim skupić się na odbiorcach. To właśnie od nich zależy powodzenie Twoich działań. Grupa docelowa i jej intencje narzucają w dalszej kolejności pozostałe działania SEO, więc jest to podstawa, o której nie możesz zapomnieć.

ZOBACZ RÓWNIEŻ
WYBRANE WPISY BLOGOWE

    Zastanawiasz się
    dlaczego Twoja strona
    NIE SPRZEDAJE?
    Umów się na bezpłatną konsultację SEO i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.
    Firma SXO
    Firma SXO
    OCEŃ TXT

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

    Darmowa konsultacja

      Zastanawiasz się
      dlaczego Twoja strona
      NIE SPRZEDAJE?
      Umów się na bezpłatną konsultację SEO i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.