Doświadczeni specjaliści pozycjonowania znają tajniki technicznego SEO. Są jednak narzędzia, które można wykorzystać samodzielnie, poprawiając widoczność swojej witryny w wynikach wyszukiwania. Mowa tutaj o meta tagach. Dziś dowiesz się, co oznacza ta tajemnicza nazwa, jakie są ich rodzaje, a przede wszystkim jaki mają wpływ na Twoją stronę. Do dzieła!
Są to specjalne znaczniki wewnątrz kodu źródłowego strony (w formacie HTML) w sekcji <head>, które opisują zawartość danej strony internetowej. Niektóre z nich wyświetlają się pod adresem witryny w wynikach wyszukiwania, dając użytkownikowi więcej informacji o samej witrynie. Wszystkie informacje, które są wyświetlane w Google są właśnie pozyskiwane z danych zawartych w meta tagach.
Meta tagi stanowią pomoc dla robotów wyszukiwarek podczas procesu indeksowania. Dzięki nim mamy wpływ na to, co wybiorą roboty oraz co zostanie wyświetlone użytkownikom.
Wskazówka: warto wykorzystać potencjał call to action (CTA) w naszym opisie meta. Wykorzystaj bezpośrednie komunikaty, aby zaprosić odbiorcę do wejścia na stronę.
Niektórzy mogą zapytać czy należy stosować nazwę domeny w meta tagach? Nie jest to obligatoryjne, jednak zalecane – zwłaszcza w przypadku sklepów internetowych, kiedy to jesteś wyszukiwany poprzez własną nazwę. W tym przypadku warto sięgnąć do tagu tytułowego, nie opisu meta. Najlepiej zawrzeć opis naszej strony, nasz brand purpose.
Przydatna wskazówka: może się zdarzyć, że nasze tagi zostaną zmienione przez wyszukiwarkę. Nie należy się tego obawiać. Chodzi o jak najlepsze dopasowanie wyników wyszukiwania do zapytań użytkowników. Algorytm skanuje treść strony, czerpiąc z niej informacje.
Informacje zawsze były na wagę złota, dlatego musisz w świadomy sposób podejść do tworzenia swoich własnych tagów. W tym kontekście warto znać kilka przydatnych zasad. Można je dodawać na dwa sposoby: wpisując ręcznie w kod bądź wykorzystać wtyczkę pozwalającą na dodawanie tagów do kolejnych podstron. Każdy z systemów CMS posiada własne możliwości zarządzania stroną i wtyczkami.
Tag tytułowy strony jest kluczowy dla ustalenia pozycji witryny na liście rankingowej w organicznych wynikach wyszukiwania. Oznaczony jest kolorem niebieskim i stanowi formę hiperłącza. Znajduje się w kodzie pomiędzy znacznikami <title></title>.
Jest to pierwszy element, na który zwracają uwagę użytkownicy podczas przeglądania wyników. Musi więc przykuwać uwagę i być oryginalny, aby wyróżnił się na tle konkurencji. Zaleca się, aby tytuł nie był dłuższy niż 60-70 znaków, gdyż nie wyświetli się w całości.
Google wyświetla go zaraz pod tagiem tytułowym, z reguły jest on oznaczony kolorem szarym. Chociaż nie jest on czynnikiem rankingowym, to ma wpływ na współczynnik klikalności, a to z kolei przekłada się na pozycję w rankingu. Opis ten jest polem do popisu, aby móc się zaprezentować.
Pamiętaj, aby opis miał pomiędzy 150 a 160 znaków, w innym przypadku nie będzie czytelny. Warto umieścić w jego obrębie słowa kluczowe, ale nie należy z nimi przesadzać. Z jednej strony musisz być naturalny, z drugiej zaś nie możesz zapominać o marketingowym charakterze działalności w sieci.
Z punktu widzenia SEO oraz pozycjonowania jest to bardzo ważny znacznik, który pozwala nam sprawować kontrolę nad procesem indeksowania przez roboty. Wygląda on następująco <meta name=”robots” content=”wartość”>. Pytanie czym jest owa „wartość”? Mogą to być takie elementy jak:
Google nie bierze ich już pod uwagę w kontekście pozycjonowania, ponieważ był nadużywany przez administratorów. Niemniej warto je znać, gdyż Google nie jest jedyną wyszukiwarką. Znacznik ten wygląda następująco: <meta name=”Keywords” content=”słowo”>.
Jest to tag weryfikacyjny w narzędziu Google. Prezentuje się w następujący sposób: <meta name=”google-site-verification” content=”kod weryfikacyjny” />.
W tym przypadku wykluczamy strony, które przestały być aktualne. Jest on stosowany przede wszystkim na stronach e-commerce, które mają czasowe oferty bądź konkursy.
Zadaniem tego znacznika jest automatyczne odświeżanie strony, a także przekierowywanie użytkownika i robotów pod inne adresy WWW.
Ten znacznik jest dedykowany dla stron, które wykorzystują już istniejące treści. Chodzi o pomoc w określeniu oryginalnego źródła tekstu, co jest szczególnie ważne w kontekście publikowanych artykułów.
W przypadku tego tagu jesteśmy w stanie ingerować w prezentowanie naszych stron w social mediach. Kontrolujemy tym samym, co widzą użytkownicy i kiedy nasze treści są udostępniane zewnętrznie.
Wiesz już, czym są meta tagi, jak je tworzyć oraz jaki wpływ mają na wyszukiwarki internetowe. Pamiętaj jednak, że pozycjonowanie to długotrwały proces wymagający wielu narzędzi – tagi są jednym z nich. Są one wyjątkowo ważne w branży e-commerce, gdzie najważniejsze jest dotarcie do klienta. Odpowiednio dopasowane znaczniki będą wpływać na współczynnik klikalności oraz wskaźnik konwersji. Ich obsługa nie jest trudna, nie wymagają one ingerencji doświadczonego webmastera, dlatego tym bardziej można z nich skorzystać.