Marketing szeptany – co to jest?

Marketing szeptany – co to jest?

Bezpłatna konsultacja

Sposobów na promowanie oferty w sieci jest wiele. Wyróżnić możemy zarówno opcje płatne, jak i te, które nie wymagają niemal żadnych nakładów finansowych. Za jedną z najskuteczniejszych technik od dawna uważany jest jednak marketing szeptany. Rozszerzanie świadomości marki za pomocą tego narzędzia okazało się bowiem kluczem do sukcesu niejednego współczesnego biznesu. Na czym polega ta technika i jak ją wykorzystać? Sprawdźmy!

Czym jest marketing szeptany?

Marketing szeptany co to? Pytanie to wciąż nurtuje wielu współczesnych przedsiębiorców. Podczas gdy tradycyjne reklamy w prasie, bloki w telewizji, a nawet oferty online nie skrywają już żadnych tajemnic, marketing szeptany stanowi zagadkę dla niejednego marketera. Na czym zatem polega ta technika? Ten sposób promocji opiera się na wywoływaniu dyskusji na temat konkretnej marki. W odróżnieniu od innych form reklamy, w przypadku tej praktyki konsumenci nie są w żaden sposób nakłaniani do zakupu produktu czy usługi. Celem marketingu szeptanego jest ukazanie zalet danej oferty i zachęcenie odbiorców do podzielenia się nimi z szerszym gronem użytkowników.

Skuteczność tej formy reklamy polega przede wszystkim na przyzwyczajeniach i zachowaniach użytkowników Internetu. Konsumenci uwielbiają bowiem poznawać opinie innych odbiorców przed podjęciem decyzji odnośnie konkretnego zakupu. Z badań wynika, że ponad 90% klientów ufa internetowym rekomendacjom tak samo, jak poleceniom bliskich. Wykorzystując marketing szeptany, trzeba jednak być niezwykle ostrożnym. Granica między przydatną opinią a uporczywym nakłanianiem jest bowiem dość cienka. W działaniach tych warto więc postawić na pomoc specjalisty, który opracuje skuteczny plan działania i wykorzysta narzędzia korzystnie wpływające na wizerunek marki oraz jej wyniki sprzedażowe.

Typy marketingu szeptanego

Marketing szeptany przykład bierze z różnorodnych dziedzin życia codziennego. Wynika z tego fakt, iż na przestrzeni lat wykształciło się wiele rodzajów tej formy reklamy.

Product seeding

Influencerzy, blogerzy, youtuberzy i celebryci to osoby mające w obecnych czasach największy wpływ na decyzje zakupowe konsumentów. Fakt ten stanowi podstawę techniki product seeding. Marketing szeptany w ramach tej praktyki obejmuje udostępnianie blogerom darmowej próbki produktu w zamian za jego recenzję. Opinia wpływowych osób ze świata online zaczyna rozprzestrzeniać się jak wirus, dzięki czemu szybko trafia do grupy docelowych odbiorców, zwiększa świadomość marki i jej oferty.

Community

Metoda ta polega na promowaniu produktu lub usługi za pośrednictwem forów internetowych lub grup w mediach społecznościowych. Uczestnictwo w popularnych dyskusjach na branżowy temat i odpowiadanie na najbardziej nurtujące grupę docelową pytania to świetny sposób na wykazanie swojej wiedzy i eksperckiego podejścia. Wykorzystując tę technikę, trzeba jednak być szczególnie ostrożnym, gdyż działanie bez wyczucia może być uznane za spam lub nachalne promowanie marki. Umiejętne wdrożenie praktyk promocyjnych zaowocować może jednak szerszą świadomością i lepszymi wynikami sprzedażowymi, dlatego warto się w nią zaangażować.

Trendsetting

Trendsetting to działania, które marketing szeptany wykorzystuje w celu stworzenia nowego trendu odnoszącego się do działalności danej marki. Ponownie udział w tym mają znane osoby, takie jak youtuberzy czy influencerzy, choć coraz częściej zdarza się, że nowości propagują pracownicy lub sam właściciel firmy.

Evangelist marketing

Marketing szeptany opierający się na metodzie evangelist wykorzystuje emocje i przyzwyczajenia konsumenta związane z danym produktem. Technika ta polega na budowaniu relacji z klientami, którzy utożsamiają się z daną marką i podzielają promowane przez nią wartości. Użytkownik, który kieruje się w życiu podobnymi założeniami, z pewnością poleci markę swoim bliskim, co jest definicją marketingu szeptanego.

Cause marketing

Technika ta obejmuje wspieranie przez markę pewnych działań i aspektów społecznych, takich jak dbałość o środowisko, tolerancja, likwidacja nierówności społecznych czy ochrona zwierząt. Wykorzystanie tej formy marketingu szeptanego korzystnie wpływa na wizerunek firmy i tworzy pewien system wartości, który z punktu widzenia konsumentów jest warty promowania na większą skalę.

Viral marketing

Marketing wirusowy wykorzystuje żart i zabawę w celu promowania wiadomości o marce. Nazwa wywodzi się od szybkiego obiegu treści, który rozprzestrzenia się niczym wirus. Kampanie opierające się na tej technice mogą obejmować memy, gify czy wideo. Nadrzędną zasadą tej metody jest jednak dbałość o to, aby wiadomości nie przypominały reklamy. Jeśli konsumenci uznają bowiem dany element za treść promocyjną, prawdopodobieństwo, że ją zignorują znacznie, wzrasta.

Dlaczego warto wykorzystać marketing szeptany?

Wiedząc już, marketing szeptany co to jest, warto zaznajomić się z podstawowymi zaletami wynikającymi z jego wykorzystania. Na wstępie należy wspomnieć, że technika ta polega na zachęcaniu do zakupu produktu bez nachalnego nakłaniania do skorzystania z danej oferty. Z punktu widzenia konsumentów jest to bardzo pozytywny aspekt, który wyróżnia markę spośród innych firm świadczących podobne usługi. Należy też dodać, że większość użytkowników ufa opiniom innych klientów w sieci tak samo, jak poleceniom swoich znajomych.

Marketing szeptany opiera się w głównej mierze na tworzeniu korzystnego rozgłosu o firmie, co naturalnie prowadzi do przychylnych recenzji w sieci.

Coraz więcej osób korzysta także z forów internetowych i mediów społecznościowych. Umieszczanie tam promujących markę treści jest więc świetną okazją do zwiększenia grona odbiorców i skutecznego zachęcenia ich do skorzystania z prezentowanej oferty.

Najważniejszą zaletą, jaką gwarantuje umiejętnie wprowadzony marketing szeptany, jest jednak generowanie ruchu organicznego. Mimo iż sama wiadomość w sieci nie zachęci konsumentów do zakupu, z pewnością zainteresują się oni asortymentem firmy i odwiedzą jej stronę. Droga od odwiedzającego do rzeczywistego klienta jest już prosta, dlatego marketing szeptany jest coraz częściej wykorzystywanym narzędziem promocyjnym.

Podsumowanie

Marketing szeptany przykład bierze z naturalnych zachowań konsumentów. Bezceremonialne promowanie marki w sieci to świetny sposób na rozszerzanie świadomości i zwiększenie bazy klientów, co bez wątpienia jest celem każdego współczesnego przedsiębiorcy. Warto więc poznać przyzwyczajenia grupy docelowej i zadbać o swoją obecność w najczęściej odwiedzanych przez nią miejscach. Umiejętnie wykorzystywany marketing szeptany może okazać się bowiem kluczem do sukcesu niejednej marki, dlatego warto poświęcić trochę czasu na przeprowadzenie dokładnych badań i stworzenie ciekawych treści, które w swobodny sposób zachęcą konsumentów do zakupu.

ZOBACZ RÓWNIEŻ
WYBRANE WPISY BLOGOWE

    Zastanawiasz się
    dlaczego Twoja strona
    NIE SPRZEDAJE?
    Umów się na bezpłatną konsultację SEO i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.
    Firma SXO
    Firma SXO
    OCEŃ TXT

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

    Darmowa konsultacja

      Zastanawiasz się
      dlaczego Twoja strona
      NIE SPRZEDAJE?
      Umów się na bezpłatną konsultację SEO i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.
      Rozpocznij chat
      Zamów rozmowę

        Chcesz poznać
        ofertę?
        Skontaktujemy się z Tobą w ciągu kilku minut! Jesteśmy dostępni w dni robocze w godzinach 9-15.
        Niestety aktualnie nasz konsultant nie jest dostępny. Skontaktujemy się z Tobą w godzinach otwarcia biura.
        Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez ICEA SPÓŁKA Z OGRANICZONĄ ODPOWIEDZIALNOŚCIĄ w celu nawiązania kontaktu. Więcej w Polityce prywatności.