Pozycjonowanie stron internetowych to zbiór różnych działań, które mogą poprawić widoczność adresu w sieci. Witryna internetowa, która jest zoptymalizowana pod wymagania wyszukiwarek internetowych jest lepiej traktowana przez algorytmy wyszukiwarki i tym samym może liczyć na uzyskanie lepszych pozycji w tak zwanych SERPach. Jednym z ciekawszych zagadnień dotyczących optymalizacji są tak zwane linki kanoniczne. W niniejszym artykule przedstawiamy czym są linki kanoniczne i na co należy zwrócić uwagę przy tworzeniu linków tego typu.
Kiedyś pozycjonowanie strony opierało się na umieszczaniu jak największej ilości odnośników oraz jak największej ilości treści – im więcej, tym lepiej. Powodowało to niezamierzony efekt w postaci coraz większej liczby treści, które miały bardzo niską jakość. Innymi słowy były to działania, które dzisiaj w branży są określane mianem spamu.
Twórcy wyszukiwarki postanowili walczyć z dużą ilością wspomnianego spamu i tym samym praktycznie nieustannie prowadzą prace nad aktualizacją algorytmu tak aby wykluczyć różnego rodzaju sztuczki podchodzące pod tak zwane “black hat seo” lub “grey hat seo”. Obecnie duży nacisk jest kładziony na to, aby treść prezentowana na stronie była możliwie jak najbardziej unikalna i jakościowa. Roboty przez cały czas przeszukują Internet w poszukiwaniu duplikujących się treści i “karzą” strony ze słabym (tym bardziej zduplikowanym) contentem spadkiem pozycji w wyszukiwarce. Co istotne wykrycie ewentualnych duplikacji sprawia, że często cała strona internetowa działająca w obrębie danej domeny jest mniej przychylnie widziana przez wyszukiwarkę. Zatem problem początkowo może dotyczyć tylko jednej zduplikowanej podstrony a w efekcie może wpłynąć na widoczność całej witryny. Dlatego zadbanie o rozwiązanie ewentualnych problemów z duplikacją treści jest kluczowym elementem z jakim muszą zmierzyć się webmasterzy optymalizujący swoje strony internetowe pod wymagania wyszukiwarek internetowych.
Link kanoniczny co to jest? Link kanoniczny jest meta tagiem, który występuje w sekcji <head>. Tag informujący o linku kanonicznym można znaleźć w kodzie w formie atrybutu rel=”canonical”. Przykład zaprezentowano poniżej:
<link rel="canonical "href="https://przykladowa-strona.pl/blog/artykul-o-linkach-kanonicznych" />
Zadaniem jakie spełnia tag canonical jest poinformowanie robota wyszukiwarki czy ma do czynienia z adresem oryginalnym (kanonicznym) i czy w związku z tym to właśnie ten adres powinien być indeksowany. Z punktu widzenia SEO ma to bardzo duże znaczenie. Jeśli webmaster wskaże robotowi wyszukiwarki tak zwanego canonicala to kolokwialnie mówiąc nie będzie problemu z wewnętrzną duplikacją treści. Jeśli jednak takiej informacji nie będzie robot może uznać różne adresy URL za zduplikowaną treścią i tym samym może obniżyć ich pozycję.
Dla przykładu w przypadku niektórych stron internetowych istnieje kilka sposobów dostania się na stronę główną. Jednocześnie powoduje to pewne komplikacje dla robotów wyszukiwarki, które powinny zaindeksować tylko jeden “oryginalny” adres. Dla przykładu i zrozumienia jaki problem mogą rozwiązywać linki kanoniczny, załóżmy, że do strony głównej może prowadzić kilka następujących adresów:
Po analizie robot szybko może się zorientować, że każdy adres URL prowadzi do strony, na której jest taka sama albo bardzo podobna treść i tym samym może uznać, że na stronie występuje duplikacja treści. Wyszukiwarka automatycznie użyje dokładnie tego adresu, który będzie według niej jest oryginalny będzie go wyświetlać w wynikach wyszukiwania, jednocześnie może wykluczyć lub znacząco obniżyć widoczność pozostałych adresów URL. To co postanowi wyszukiwarka nie zawsze może być odpowiednie z punktu widzenia właściciela strony. Tym bardziej, że algorytm wyszukiwarki może ukarać za takie działania całą domenę, a nie tylko wybrane podstrony. Właśnie w tym momencie przydaje się link kanoniczny który podpowiada robotom Google, jaki adres będzie tym właściwym, który warto zaindeksować w wyszukiwarce i promować w „serpach”.
Innymi słowy, zadaniem linków kanonicznych jest wyróżnienie danej podstrony na tle całej struktury adresu i wskazanie robotom oryginalnego źródła, które warto wyeksponować.
Istnieje kilka szczególnych sytuacji, w których seo linki kanoniczne są rekomendowane. Zależy to przede wszystkim od samej struktury strony i sposobu eksponowania treści. Najczęściej warto stosować to rozwiązanie, gdy:
Znane są również okoliczności, w których link kanoniczny nie będzie prawidłowym rozwiązaniem. Warto pamiętać, że istnieją alternatywne narzędzia, które mogą lepiej sprawdzić się w danej sytuacji. Nie powinno się dodawać linków, jeśli:
Duplikowanie treści powinno być najważniejszym motywem, który skłania do używania linków kanonicznych.
Linki kanoniczne stosuje się w odmienny sposób, zależnie od miejsca, w którym mają działać. Istnieje kilka głównych sekcji, w których powinny być umieszczane:
W kodzie HTML
Link rel canonical umieszcza się pomiędzy oznaczeniami <head> i </head> w kodzie HTML. Najczęściej kod ma następującą postać:
<link rel="canonical "href="https://przykladowa-strona.pl/blog/artykul-o-linkach-kanonicznych" />
W WordPressie poprzez wtyczki
W tym celu można zaopatrzyć się w specjalną wtyczkę np. Yoast SEO. W tym wypadku można dodawać rozwiązanie kanoniczne na każdej podstronie WordPressa w sekcji “zaawansowane” wtyczki. Wystarczy wpisać odpowiedni adres w miejscu “Kanoniczny URL”. Kolejną wtyczką, dzięki której można wprowadzić w życie powyższy przepis jest Rank Math – dzieje się to w bardzo podobny sposób a indeksowanie staje się prostsze,
Pliki umieszczone na stronie internetowej
Dobrym przykładem jest tu plik z rozszerzeniem .pdf. W tym wypadku kod przyjmie następującą postać:
<http://www.przykladowa-strona.pl/pobierz/przykladowy-plik.pdf>; rel="canonical"
Za pomocą pliku .htaccess
Alternatywnym sposobem (wykorzystywanym głównie, gdy z jakiś powodów nie mamy dostępu do kodu HTML lub po prostu nie chcemy edytować kodu HTML) jest wykorzystanie pliku .htaccess. Jest to plik, który można znaleźć w głównym katalogu strony na serwerze FTP. Poniżej przykład jak może wyglądać tag w przypadku, gdy mamy do czynienia z serwerem Apache. Należy koniecznie odnotować, że w zależności od tego z jakiego rodzaju serwerem mamy do czynienia, kod będzie przyjmował różną formę. Zmiana danych za pomocą .htaccess wymaga odpowiedniej wiedzy technicznej i raczej jest to rozwiązanie dla co najmniej średniozaawansowanych webmasterów. Nieumiejętne edytowanie pliku .htaccess może wpłynąć na prawidłowe działanie strony internetowej.
Samo wpisanie polecenia w kodzie strony nie powinno być zbyt trudne dla przeciętnego użytkownika strony internetowej. Niemniej, istnieje kilka czynników, które mogą zaszkodzić w poprawnej indeksacji adresu w sieci. Należy do nich:
Dzięki zastosowaniu linków w odpowiedniej formie można znacznie lepiej pokazać stronę i produkt potencjalnym klientom. Wpływa to pozytywnie na konwersję, pozycjonowanie i ogranicza liczbę duplikatów w sieci.
Często dochodzi do sytuacji, w której linki rel canonical są mylone z przekierowaniem 301. Zdecydowanie te metody służą do różnych celów. Przekierowanie służy do tego, aby pomóc użytkownikom znaleźć strony, które są dostępne pod innym adresem URL. Linki kanoniczne powinny być stosowane wówczas, kiedy przekierowanie jest bardzo trudne lub niemożliwe. Do takiej sytuacji dochodzi np. wtedy, gdy istnieje wiele podobnych sposobów nawigacji na stronie np.
Jest to sytuacja, która występuje w szczególności w rozbudowanych sklepach internetowych. W sposób automatyczny mogą się generować adresy URL należące do kategorii i podkategorii, które mogą być postrzegane przez bota jako duplikaty. W takim przypadku przekierowanie 301 się nie sprawdzi, bo po prostu “wyrzuci” dany adres URL i przekieruje użytkownika na inny. Dlatego w takim przypadku zastosowanie linków kanonicznych wydaje się wyjątkowo wyraźnie uzasadnione.
Linki kanoniczne to bardzo użyteczne narzędzie, które może być wykorzystane w celu optymalizacji witryny zgodnie z wymaganiami wyszukiwarki internetowej. W bardzo interesujący sposób pomaga rozwiązać problem ze zduplikowaną treścią. Jednocześnie warto pamiętać, że nie zawsze warto z tej metody skorzystać w pierwszej kolejności. Zanim zostanie zastosowana należy dokładnie przeanalizować czy dana sytuacja wpisuje się w przykłady, w których zastosowanie rel=Canonical jest rekomendowane czy też należy zastosować inne rozwiązania np. tag noIndex lub przekierowanie 301.