Korzyści z badań UX

Bezpłatna konsultacja

Optymalizacja produktów cyfrowych pod kątem doświadczeń użytkowników to bardzo ważny proces, dzięki któremu każdy właściciel aplikacji czy strony internetowej może osiągnąć sukces. Prawidłowo skonstruowany serwis ma wiele istotnych dla rozwoju firmy zalet, które obejmują przede wszystkim wzrost liczby klientów i zwiększenie konwersji. Wielu współczesnych przedsiębiorców nie wie jednak, jakie są inne korzyści UX. Przyjrzyjmy się im bliżej.

Czym jest UX?

UX (User Experience) to zestaw doświadczeń towarzyszących użytkownikom podczas korzystania z aplikacji mobilnej, strony, witryny e-commerce czy innego serwisu internetowego. Warto zadbać o ten aspekt, gdyż pozytywne wrażenia odbiorców korzystnie wpływają nie tylko na konwersję i ruch w witrynie, ale też zaufanie do marki, co przekłada się na długofalowe efekty.

Na UX oddziałuje wiele różnorodnych czynników. Zaliczamy do nich zarówno elementy dotyczące atrakcyjności wizualnej, jak i użyteczności poszczególnych funkcji. Do najważniejszych aspektów z tego obszaru należą:

  • szybkość ładowania strony,
  • jakość treści,
  • czytelność zawartości,
  • jakość plików multimedialnych,
  • dostępność dla urządzeń mobilnych,
  • struktura nawigacji,
  • system przekierowań.

Aby jednak zidentyfikować skuteczne techniki optymalizacyjne, konieczne jest przeprowadzenie kilku kompleksowych badań obejmujących potrzeby i oczekiwania potencjalnych klientów.

Badania UX – na czym polegają?

Aby lepiej zrozumieć korzyści z badań UX, warto najpierw przyjrzeć się charakterystyce tego typu analiz. Badania UX są bowiem zestawem dość zróżnicowanych testów, których zadaniem jest zidentyfikowanie potrzeb i oczekiwań docelowych odbiorców oraz wyznaczenie elementów serwisu internetowego wymagających szczególnej optymalizacji.

Mimo że wśród badań UX wyróżnić można wiele odmiennych technik, istnieje kilka sprawdzonych sposobów testowania użyteczności, które są wykorzystywane przez niemal wszystkich projektantów stron internetowych czy aplikacji mobilnych. Są to:

  • badania kontekstowe – mają na celu zebranie informacji na temat użyteczności konkretnych elementów podczas analiz przeprowadzonych poza miejscem pracy;
  • wywiady pogłębione – opierają się na rozmowie z badanym na ściśle określony temat;
  • grupy fokusowe – swą charakterystyką przypominają wywiady pogłębione z tą różnicą, że badaniu poddawana jest pewna grupa użytkowników, a nie pojedyncze osoby;
  • testy A/B – metoda ta polega na przedstawieniu badanym dwóch odmiennych wariantów danego rozwiązania i określeniu, który z nich cieszy się większym zainteresowaniem;
  • mapy ciepła – umożliwiają wyznaczanie obszarów w witrynie, które najbardziej angażują grupę docelowych odbiorców;
  • badania kwestionariuszowe – opierają się na przekazaniu badanym kwestionariusza ankiety zawierającego pytania dotyczące użyteczności i funkcjonalności poszczególnych rozwiązań w danym produkcie.

Dzięki tego typu analizom łatwo zidentyfikować najważniejsze potrzeby i oczekiwania potencjalnych klientów, zlikwidować wszelkie błędy w produkcie cyfrowym oraz rozwinąć obszary cieszące się największym zainteresowaniem wśród docelowych odbiorców. Uzyskanie wielu ważnych korzyści UX oraz zwiększenie zaufania do marki jest wówczas znacznie prostsze i nie zajmuje zbyt dużo czasu.

Dlaczego warto przeprowadzać badania UX?

Korzyści z badań UX sprawiają, że przeprowadzeniem dokładnych analiz pod kątem użyteczności interesuje się coraz więcej współczesnych właścicieli stron internetowych. Trudno się temu dziwić. Testy User Experience zapewniają bowiem dostęp do wielu istotnych informacji, dzięki którym zaprojektowanie przyjaznej klientom witryny jest o wiele łatwiejsze.

Mimo że wdrożenie tego typu badań wymaga pewnych nakładów finansowych, ich realizacja znacznie obniża koszty kolejnych etapów projektowania produktów cyfrowych. Analizy użyteczności pozwalają bowiem unikać wszelkich błędów oraz rozwijać obszary, które najbardziej angażują potencjalnych klientów. Dzięki temu ryzyko ewentualnych niepowodzeń spada do absolutnego minimum.

Warto też wspomnieć, że korzyści UX z badań użyteczności można uzyskać dość łatwym i szybkim sposobem. Większość metod testowych nie wymaga bowiem zaangażowania specjalistycznych narzędzi, a ich wdrożenie nie powinno sprawiać problemów nawet początkującym przedsiębiorcom.

Badania UX – najważniejsze korzyści

Istnieje wiele korzyści z badań UX. Wspomagające rozwój biznesu zalety testowania użyteczności, stosunkowo łatwe metody badawcze oraz możliwość ograniczenia kosztów w kolejnych etapach projektowania produktów cyfrowych to czynniki zachęcające wielu współczesnych przedsiębiorców.

Decydując się na przeprowadzenie analizy użyteczności, warto mieć na uwadze najważniejsze korzyści UX, jakie można wówczas uzyskać. Przyjrzyjmy się im bliżej:

  • lepsze zrozumienie potrzeb i oczekiwań potencjalnych klientów oraz możliwość sprostania ich wymaganiom;
  • skuteczniejsze projektowanie produktów cyfrowych oraz wykorzystanie rozwiązań, które z punktu widzenia docelowych odbiorców są szczególnie atrakcyjne;
  • możliwość wprowadzania przydatnych zmian gwarantujących wiele istotnych korzyści UX;
  • łatwa i szybka identyfikacja wszelkich błędów w witrynie oraz wyznaczanie obszarów, które nie spełniają oczekiwań grupy docelowej;
  • sukcesywne zwiększanie ruchu na stronie internetowej i generowanie konwersji;
  • uzyskiwanie pozytywnych opinii oraz zwiększenie zaufania konsumentów do marki;
  • osiąganie satysfakcjonujących wyników sprzedażowych.

Jak widać, korzyści z badań UX jest naprawdę wiele. Dzięki nim marki z niemal każdej branży mogą nieustannie się rozwijać i zwiększać grono swoich klientów. Warto więc opracować kompleksowy plan badawczy, a następnie wykorzystać metody umożliwiające zidentyfikowanie ewentualnych błędów oraz dostosowanie poszczególnych rozwiązań do potrzeb grupy docelowych odbiorców.

Korzyści z badań UX – czy trudno je uzyskać?

Korzyści UX mogą wspomóc rozwój niemal każdego współczesnego przedsiębiorstwa działającego online. Trzeba jednak pamiętać, że uzyskanie najlepszych efektów możliwie jest tylko wtedy, gdy zastosowane zostaną odpowiednie techniki, a grupa badawcza będzie zgodna z faktycznymi odbiorcami danej marki.

Mimo że wiele badań UX nie należy do zbyt skomplikowanych metod testowania użyteczności, popełnienie błędów w trakcie ich przeprowadzania może znacznie zniekształcić uzyskane wyniki. Aby więc upewnić się, że wykorzystywane techniki przyniosą pożądane efekty, warto skorzystać z pomocy profesjonalistów z zakresu User Experience.

Specjaliści zajmujący się badaniem użyteczności nie tylko przeprowadzą szczegółowe testy UX, ale też trafnie zinterpretują ich wyniki oraz zaproponują zmiany, dzięki którym osiągnięcie satysfakcjonujących korzyści UX będzie o wiele łatwiejsze. Warto więc skonsultować się z wybraną agencją UX, gdyż okazać się to może kluczem do sukcesu każdej współczesnej firmy działającej w Internecie.

ZOBACZ RÓWNIEŻ
WYBRANE WPISY BLOGOWE

    Zastanawiasz się
    dlaczego Twoja strona
    NIE SPRZEDAJE?
    Umów się na bezpłatną konsultację SEO i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.
    Firma SXO
    Firma SXO
    OCEŃ TXT
    Średnia ocen 5/5 - Liczba ocen: 5

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

    Darmowa konsultacja

      Zastanawiasz się
      dlaczego Twoja strona
      NIE SPRZEDAJE?
      Umów się na bezpłatną konsultację SEO i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.
      Rozpocznij chat
      Zamów rozmowę

        Chcesz poznać
        ofertę?
        Skontaktujemy się z Tobą w ciągu kilku minut! Jesteśmy dostępni w dni robocze w godzinach 9-15.
        Niestety aktualnie nasz konsultant nie jest dostępny. Skontaktujemy się z Tobą w godzinach otwarcia biura.
        Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez ICEA SPÓŁKA Z OGRANICZONĄ ODPOWIEDZIALNOŚCIĄ w celu nawiązania kontaktu. Więcej w Polityce prywatności.