Wizytówka Google wspiera przede wszystkim proces pozycjonowania lokalnego w wyszukiwarce. Ułatwia mieszkańcom określonego regionu lub miasta odnalezienie interesujących ich produktów i usług, które są oferowane blisko ich miejsca zamieszkania.
Wizytówka Google Moja Firma (GMF) to bezpłatna usługa Google, która służy do prezentowania w internecie kluczowych z punktu widzenia klientów informacji dotyczących biznesu. Są to m.in.:
Wizytówka GMF stanowi jeden z najskuteczniejszych kanałów dotarcia do potencjalnych klientów. Umożliwia im szybkie odnajdywanie firm, które funkcjonują na lokalnym rynku. Często takie osoby nie są zainteresowane usługami czy produktami sprzedawanymi daleko od ich miejsca zamieszkania. Dlatego dzięki wizytówkom Google Moja Firma mogą oszczędzać swój czas.
Poprawne pozycjonowanie wizytówki Google sprawi, że Twoja firma będzie widoczna zarówno w wynikach wyszukiwarki, jak i w usłudze Google Maps. Wizytówkę Google mogą założyć jedynie ci przedsiębiorcy, którzy dysponują stacjonarnym punktem, np. siedzibą, oddziałem, biurem czy punktem obsługi klientów.
Zanim będzie można rozpocząć pozycjonowanie wizytówki Google, wcześniej trzeba będzie ją założyć oraz odpowiednio skonfigurować. W pierwszej kolejności należy założyć konto Google, które posłuży do zarządzania wizytówką. Można również użyć istniejącego adresu mailowego w usłudze Google. Następnie trzeba zalogować się na swoje konto, wkleić do przeglądarki adres https://www.google.pl/intl/pl/business/ i na otwartej stronie kliknąć przycisk „Zacznij teraz”.
Następnie przychodzi pora na wypełnienie formularza w celu przypisania własnej firmy do wizytówki Google. Konieczne jest podanie fizycznego adresu prowadzonej działalności, który zostanie zweryfikowany. Zazwyczaj weryfikacja polega na tym, że pracownik Google wysyła w terminie do 2 tygodni przesyłkę na podany w formularzu adres. W kopercie znajduje się kartka z kodem, który należy wprowadzić na platformie GMF. W ciągu 48 godzin wizytówka powinna już być aktywna.
Przedstawiamy porady dotyczące tego, jak pozycjonować firmę w Google Maps oraz wizytówce Google.
Pozycjonowanie wizytówki Google będzie tym skuteczniejsze, im więcej przydatnych, prawdziwych i aktualnych informacji o Twojej firmie w niej umieścisz. Oprócz lokalizacji można wskazać takie dane jak:
Warto zwrócić szczególną uwagę na wskazanie odpowiedniej nazwy firmy. Nie musi to być ona identyczna z tą, którą podałeś podczas rejestracji swojej działalności. Można równie dobrze wskazać określenie, którym posługują się lokalni mieszkańcy, np. „Restauracja u Wioli”. Pozytywnie na pozycjonowanie wizytówki Google Moja Firma wpłynie umieszczenie w nazwie słów kluczowych, czyli fraz, które użytkownicy wpisują w wyszukiwarce. Powinny być one zastosowane w jak najbardziej naturalny sposób, ponieważ w przeciwnym razie zamiast pomóc, mogą utrudnić pozycjonowanie GMF. Nie jest chociażby wskazane wymienienie ich po przecinku, np. „Sklep obuwniczy u Marka – buty męskie, obuwie damskie, buty dziecięce”.
Wizytówkę należy również przypisać do określonej kategorii działalności, którą trzeba wybrać z rozwijanej listy. Niestety liczba pozycji jest mocno ograniczona, dlatego czasami pozostaje poszukać w jak największym stopniu zbliżonej branży. Jeżeli nie wiesz, którą z nich wybrać, możesz podejrzeć wizytówki swojej konkurencji. Po pewnym czasie pojawi się możliwość dodania kolejnych kategorii. Jeśli obsługujesz klientów poza lokalizacją firmy, możesz zaznaczyć to w opcjach konfiguracji wizytówki.
Kolejnym ważnym elementem w pozycjonowaniu wizytówki Google jest przygotowanie opisu swojej firmy. Może być to tekst liczący maksymalnie 750 znaków, jednak tylko pierwsze 250 znaków będzie się od razu wyświetlać użytkownikowi – pozostała część rozwinie się dopiero po kliknięciu „Więcej”. W opisie warto przede wszystkim opisać zakres oferty, cechy wyróżniające firmę oraz wartości, jakimi się kieruje.
Treść powinna być w jak największym stopniu unikalna – pozycjonowanie będzie nieskuteczne, jeżeli tekst zostanie skopiowany z innej strony, np. należącej do konkurencji. Warto również przedstawić informacje w możliwie zwięzły sposób, a także uważać na błędy ortograficzne i stylistyczne. Ich dostrzeżenie przez klientów mogłoby zaszkodzić wizerunkowi firmy. W opisie można stosować słowa kluczowe, które powinny być umieszczone w naturalny sposób i niezbyt często.
Do wizytówki Google można również dodać dowolną liczbę zdjęć. Mogą być to fotografie przedstawiające np. logo, siedzibę firmy wewnątrz i na zewnątrz, pracowników czy produkty. Zdjęcia powinny być zapisane w formacie JPG lub PNG, a także cechować się rozdzielczością minimum 250 x 250 pikseli – optymalnie powinna ona jednak wynosić 720 x 720 pikseli. Muszą także spełniać pozostałe wytyczne Google – m.in. odzwierciedlać stan faktyczny, cechować się odpowiednią ostrością i być dobrze oświetlone. Rozmiar pojedynczego pliku nie może przekraczać 75 MB. Z punktu widzenia pozycjonowania wizytówki Google Moja Firma istotne będzie również dodanie tytułu zdjęcia, najlepiej zawierającego słowa kluczowe.
Jeżeli zastanawiasz się, jak pozycjonować firmę w Google Maps i wizytówkach Google, nie możesz zapomnieć o opiniach klientów. Wizytówka będzie się częściej wyświetlała użytkownikom, jeżeli znajdzie się w niej jak najwięcej wartościowych opinii. Najlepiej, aby były one stosunkowo długie i zawierały słowa kluczowe, w tym zwłaszcza nazwę i lokalizację firmy. Warto zachęcać zadowolonych klientów do zamieszczania komentarzy – w tym celu można przesłać im prośbę z linkiem do wizytówki.
Trzeba być jednocześnie świadomym tego, że negatywne opinie mogą zaszkodzić wizerunkowi firmy. Dlatego tak ważne jest, aby na każdy niepochlebny komentarz odpowiadać w spokojny i merytoryczny sposób. Istnieje także możliwość zgłoszenia do usunięcia tych opinii, które łamią regulamin Google – będą to zwłaszcza treści zawierające wulgaryzmy, pomówienia, mowę nienawiści czy przekaz o charakterze rasistowskim lub dyskryminującym.
Do firmowej wizytówki GMF można również dodać swoje produkty, a następnie przypisać je do określonych kolekcji. Każdy produkt może zawierać elementy pozytywnie wpływające na pozycjonowanie wizytówki Google – tytuł, opis, zdjęcie, cenę czy link do sklepu internetowego.
W pozycjonowaniu wizytówki Google Moja Firma pomogą również systematycznie dodawane wpisy. Można je przypisać do jednej z czterech kategorii – „Produkt”, „Wydarzenie”, „Nowości” lub „Oferta”. Pozwala to np. informować klientów o promocjach, firmowych eventach czy nowościach. W każdym wpisie może znaleźć się wezwanie do określonej akcji, np. złożenia zamówienia, skorzystania ze zniżki, wykonania telefonu czy odwiedzenia siedziby firmy. Istnieje również możliwość dodania zdjęcia, opisu czy linku do artykułu zamieszczonego na swojej firmowej stronie. Standardowe posty mogą być widoczne dla klientów maksymalnie przez 14 dni, a należące do kategorii „Oferta” nawet przez 356 dni.
Aby wizytówka została wzbogacona o dodatkową treść wpływającą pozytywnie na pozycjonowanie, warto także zachęcić klientów do skorzystania z możliwości zamieszczania pytań na stronie wizytówki Google. Na każde z nich może odpowiadać zarówno przedsiębiorca, jak i klienci, co pozwala w łatwy sposób rozbudować treść.
Oprócz opisanych powyżej sposobów, warto również zamieścić mapę pokazującą wizytówkę na swojej firmowej stronie internetowej. W tym celu należy ją odszukać na mapach Google, skorzystać z opcji udostępniania, a następnie wygenerować, skopiować i umieścić kod HTML na podstronie z kontaktem. Ważne jest, aby dane firmy były takie same na stronie, w wizytówce Google, jak i w innych internetowych serwisach. W przypadku zmiany adresu siedziby, należy jak najszybciej zaktualizować informacje.
Trudno wskazać jednoznacznie, po jakim czasie klientom będzie się wyświetlać na pierwszych pozycjach wyszukiwarki nowo stworzona wizytówka Google. Pozycjonowanie powinno przynieść efekty już po pierwszej prawidłowej optymalizacji, jednak długotrwały efekt będzie uzależniony od wielu innych czynników, np.:
Założenie i pozycjonowanie wizytówki Google Moja Firma może przynieść wiele korzyści biznesowych – należą do nich zwłaszcza:
Pozycjonowanie wizytówki Google powinno być procesem ciągłym, opartym na systematycznej analizie wyników i testowaniu różnych rozwiązań. Nie każdy właściciel firmy sobie z tym zadaniem samodzielnie poradzi. Dlatego warto rozważyć zlecenie usługi pozycjonowania GMF profesjonalnej agencji SEO, której pracownicy mają doświadczenie w prowadzeniu tego typu działań oraz dysponują odpowiednimi narzędziami.